Heeft iemand de achterste pully wel eens moeten vervangen ?

Derk400

MF'er
1 mei 2014
93
0
Noordscharwoude
Goede middag,

Ben er onlangs achter gekomen dat mijn huidige riem aan vervanging toe is toen ik de transmissie olie ging verversen op mijn Burgman AN400 K8.

Over een lengte van 30cm zijn de tanden aan de bovenzijde verdwenen. Oops. De riem zit nu rond de vervangingstermijn qua kilometers (25.000) totaal 63.000km

Nu kon ik ook een redelijke richel in de voorste pully voelen waardoor ik vermoed dat dit de slijtage heeft veroorzaakt. Ik heb de achterste niet gevoeld, en vroeg me zodoende af of deze ook voor deze overmatige slijtage kan zorgen en zodoende ook vervangen dient te worden. Is dit gebruikelijk of is het vervangen van de voorste meestal afdoende ?

De kosten voor de achterste gaat ook x2, dus dat weerhoud me ook een beetje (125,- voor voor t.o.v. 250,- voor achter)

Alvast bedankt.
 
Nee je bent niet de enigste ,ik heb bij mijn SUZUKI UX 150 SIXTEEN de achterste pully helften incl. lagers - stiften en stiftrollen - dunwandige stalen bus - O ringen,en ook beide voorste poelie helften incl. stalen afstandbus en de riem . Dit was bij 50840 km. Lagers waren nog goed in de oude poelie helft, maar die krijg je er niet heel uit , vandaar nieuwe gemonteerd. Ondanks ik de zaak regelmatig goed doorgesmeerd heb met het juiste vet zoals het hoort. Ik heb originele SUZUKI onderdelen gebruikt , en die kosten wel wat. Wat ondanks goed smeren aan behoorlijke slijtage onderhevig is zijn de 3 stiften en rolletjes - dunwandige stalen borgbus (voor poelie verstelling).De lager gaten in de poelie naaf waren totaal uitgesleten incl. de 3 schuine sleufgaten in de andere naafhelft. Hier was niets meer van te maken, en zijn dus de kliko in gegaan. Voor was de (droog lopende) bronzen lagerbus totaal uitgesleten en ook de harde stalen afstand bus had slijtsporen. Natuurlijk waren er ook wat slijtsporen in alle poelie helften van de riem, maar niet erg veel moet ik zeggen . Dit waren maar enkele tienden van milimeters.
 
Bedankt voor de reacties.

Bij de zwaardere scooters blijkbaar weinig ervaring met problemen met de achterste pully.

ik ga nu eerst eens kijken wat het vervangen van de voorste i.c.m. de riem oplevert.
 
Terug
Bovenaan Onderaan