Gratis, onafhankelijke APK op motorfietsen

Voor of tegen (gratis) motor-APK ?

  • Voor

    Stemmen: 35 19,2%
  • Tegen

    Stemmen: 138 75,8%
  • potato/tomato

    Stemmen: 9 4,9%

  • Totaal aantal stemmers
    182
Een verplichte APK is voor een deel van motoren geen overbodige luxe.

Natuurlijk zijn er een x aantal die in uitstekende staat zijn maar een x aantal ook niet.
Lekkende vorkkeerringen slechte banden een ketting die op de grond hangt zwaar versleten balhoofdlagers.
Rijdend met oude schade's schetsplaten die gescheurd zijn een rempedaal die krom is moet ik nog ff doorgaan :? deze dan slappe remmen handel tot het stuur door knijpend.

Het is best wel lastig om dit door te voeren want hoeveel staan er niet in de schuur onder het stof :? die amper buiten komen en dan wel keuringsplichtig zijn.
Motoren die niet voorzien van degelijke spiegels open uitlaten etc: etc:

Apk voor motoren komt er niet. :N
 
Wel, ik heb eens proefgereden op een triumph sprint met een lamme voorrem.. die deed amper wat..
eigenaar vertelde dat hij 'gewoon'er nog mee met vrouw achterop had gereden..
Dus voor dit soort mensen.. Maar hoe krijg je die mensen naar zo'n keuring?

Eens. Een keer een proefrit gelaten voor wat het was omdat een remschijf onder de voorvork olie zat. Moest me niet al te druk maken; hij heeft toch twee remschijven.
 
Harstikke voor. Zie niet in waarom er onderscheid gemaakt moet worden tussen auto's en motoren.:W
Je zegt het precies goed! Mijn idee voor beide geen APK meer. :W :W

Vroegah reden we ook met de auto zonder APK. Oke, oke, er waren er ook bij met verdwenen kokers.
In de loop der volgende jaren mijn auto ook afgekeurd geweest voor grootste onzin.
Was 1x afgekeurd omdat er aan de gordel-rand een paar pluisjes zaten. :X :X
Ook een andere keer afgekeurd omdat er een klein gaatje in de demper zat. Nog geen herrie! Wat een gezeur en geldklopperij. Als dat gaatje na een half jaar groter wordt kan je altijd nog vervangen. :( :(

Nu is het precies andersom. 1x per jaar APK en een beetje olie.
Ik kijk met de auto helemaal nergens meer naar. Als er iets is met de APK, wat mss al een half jaar aan de hand is, wordt het gemaakt. Dan denk ik: Weer klaar voor een jaar! :t :t
Vorig jaar kreeg ik met de APK mee dat remblokken ongelijk sleten. Goedgekeurd, maar wel een opmerking. Ik gaf aan dat ik de remzuigers wel gangbaar zou gaan maken. Nou, je raadt 't al,....nooit meer naar gekeken!
 
Ik kijk bij mijn auto's ook nergens meer naar. heb toch altijd ouwe barrels die een paar jaar later afgekeurd worden omdat er altijd wel iets aan te vinden is. ik vind ook dat ze nogal gauw een afkeur doen in Nederland.

als je kijkt dat export auto's die hier apk afgekeurd zijn ze in het buitenland nog gewoon wel heel lang mee doorrijden zonder problemen zegt dat al genoeg dat het hier om pure geldklopperij gaat.
 
Laatst bewerkt:
Mij maakt het niet uit. Ik zet hem elk jaar bij de monteur weg voor een kleine of grote beurt, en vraag daarbij alles te doen wat hij tegenkomt wat niet ok is. Met soms nog een extra verzoekje. Voor mij zal het qua kosten dus ook niets uitmaken.
 
Ik kijk bij mijn auto's ook nergens meer naar. heb toch altijd ouwe barrels die een paar jaar later afgekeurd worden omdat er altijd wel iets aan te vinden is. ik vind ook dat ze nogal gauw een afkeur doen in Nederland.

als je kijkt dat export auto's die hier apk afgekeurd zijn ze in het buitenland nog gewoon wel heel lang mee doorrijden zonder problemen zegt dat al genoeg dat het hier om pure geldklopperij gaat.

Als er iemand met een afgebroken wiel die Hütte von Onkel Tom binnenrijd, staat dat hier niet in de krant...
 
Je zegt het precies goed! Mijn idee voor beide geen APK meer. :W :W

Vroegah reden we ook met de auto zonder APK. Oke, oke, er waren er ook bij met verdwenen kokers.
In de loop der volgende jaren mijn auto ook afgekeurd geweest voor grootste onzin.
Was 1x afgekeurd omdat er aan de gordel-rand een paar pluisjes zaten. :X :X
Ook een andere keer afgekeurd omdat er een klein gaatje in de demper zat. Nog geen herrie! Wat een gezeur en geldklopperij. Als dat gaatje na een half jaar groter wordt kan je altijd nog vervangen. :( :(

Nu is het precies andersom. 1x per jaar APK en een beetje olie.
Ik kijk met de auto helemaal nergens meer naar. Als er iets is met de APK, wat mss al een half jaar aan de hand is, wordt het gemaakt. Dan denk ik: Weer klaar voor een jaar! :t :t
Vorig jaar kreeg ik met de APK mee dat remblokken ongelijk sleten. Goedgekeurd, maar wel een opmerking. Ik gaf aan dat ik de remzuigers wel gangbaar zou gaan maken. Nou, je raadt 't al,....nooit meer naar gekeken!

En dankzij dat soort acties is er de noodzaak van de APK..... gefeliciteerd !!

Bij de invoer van de APK zag je het straatbeeld veranderen. De echte gare gebakjes verdwenen toch echt uit het straatbeeld.
Ik twijfel er dus geen moment aan dat de APK nut heeft. En de items die gecontroleerd dienen te worden zijn gewoon niets meer of minder dan belangrijk.

Alhoewel ik er ook een hekel aan heb, afspraak maken, wegbrengen, ophalen, geld betalen. Niemand die dat als hobby heeft.

Van d gemiddelde motorrijder mag verwacht worden dat ie net even iets meer interesse heeft in de technische staat van zijn voertuig, vooral omdat de bestuurder de grootste kans heeft er last van te krijgen als er technisch iets misgaat. Ik kom wel eens gekke dingen tegen bij motoren, maar zelden dat iemand echt op een wrak rondrijdt. Motor APK lijkt mij ook niet nodig.






Ik kijk bij mijn auto's ook nergens meer naar. heb toch altijd ouwe barrels die een paar jaar later afgekeurd worden omdat er altijd wel iets aan te vinden is. ik vind ook dat ze nogal gauw een afkeur doen in Nederland.

als je kijkt dat export auto's die hier apk afgekeurd zijn ze in het buitenland nog gewoon wel heel lang mee doorrijden zonder problemen zegt dat al genoeg dat het hier om pure geldklopperij gaat.

Ga eens met een auto naar de Duitse APK. Dan zul je plots van mening zijn dat er in NL erg makkelijk met de APK word omgegaan.

Nee hoor, ik Gambia is er niemand die er wat van zegt als je alleen een handrem hebt of je uitstoot x 12 is gegaan.
Het enige wat het zegt is dat de APK eisen daar anders zijn dan hier.
Of ben jij ook zo iemand die denkt dat als zijn auto een nieuwe APK krijgt dit dan ook betekend dat er gegarandeerd een jaar lang niets kapot kan gaan ana je auto ?
 
Laatst bewerkt:
En dankzij dat soort acties is er de noodzaak van de APK..... gefeliciteerd !!

Bij de invoer van de APK zag je het straatbeeld veranderen. De echte gare gebakjes verdwenen toch echt uit het straatbeeld.
Ik twijfel er dus geen moment aan dat de APK nut heeft. En de items die gecontroleerd dienen te worden zijn gewoon niets meer of minder dan belangrijk.

Alhoewel ik er ook een hekel aan heb, afspraak maken, wegbrengen, ophalen, geld betalen. Niemand die dat als hobby heeft.

Van d gemiddelde motorrijder mag verwacht worden dat ie net even iets meer interesse heeft in de technische staat van zijn voertuig, vooral omdat de bestuurder de grootste kans heeft er last van te krijgen als er technisch iets misgaat. Ik kom wel eens gekke dingen tegen bij motoren, maar zelden dat iemand echt op een wrak rondrijdt. Motor APK lijkt mij ook niet nodig.

Ga eens met een auto naar de Duitse APK. Dan zul je plots van mening zijn dat er in NL erg makkelijk met de APK word omgegaan.

Nee hoor, ik Gambia is er niemand die er wat van zegt als je alleen een handrem hebt of je uitstoot x 12 is gegaan.
Het enige wat het zegt is dat de APK eisen daar anders zijn dan hier.
Of ben jij ook zo iemand die denkt dat als zijn auto een nieuwe APK krijgt dit dan ook betekend dat er gegarandeerd een jaar lang niets kapot kan gaan ana je auto ?
Dan heb je het dus niet begrepen.

Omdat er nu APK is, doe ik werkelijk NIETS meer aan de auto. Problemen die zich gedurende het jaar voordoen, laat ik nu voor wat ze zijn. We zien 't wel bij de APK. Ik heb bijv. geen enkel idee hoeveel profiel ik op de banden heb. Mss zijn ze wel kaal, want dit jaar duidelijk meer gereden dan andere jaren.

Zonder APK blijf je zelf alert op mogelijke problemen! (die je dan ook oplost)
 
Laatst bewerkt:
Dan heb je het dus niet begrepen.

Omdat er nu APK is, doe ik werkelijk NIETS meer aan de auto. Problemen die zich gedurende het jaar voordoen, laat ik nu voor wat ze zijn. We zien 't wel bij de APK. Ik heb bijv. geen enkel idee hoeveel profiel ik op de banden heb. Mss zijn ze wel kaal, want dit jaar duidelijk meer gereden dan andere jaren.

Zonder APK blijf je zelf alert op mogelijke problemen! (die je dan ook oplost)

De apk is er voor mensen die de problemen nooit zien.
Zoals jij jezelf beschrijft zo zijn er maar weinig mensen denk ik.
 
En dankzij dat soort acties is er de noodzaak van de APK..... gefeliciteerd !!

Bij de invoer van de APK zag je het straatbeeld veranderen. De echte gare gebakjes verdwenen toch echt uit het straatbeeld.
Ik twijfel er dus geen moment aan dat de APK nut heeft. En de items die gecontroleerd dienen te worden zijn gewoon niets meer of minder dan belangrijk.

Alhoewel ik er ook een hekel aan heb, afspraak maken, wegbrengen, ophalen, geld betalen. Niemand die dat als hobby heeft.

Van d gemiddelde motorrijder mag verwacht worden dat ie net even iets meer interesse heeft in de technische staat van zijn voertuig, vooral omdat de bestuurder de grootste kans heeft er last van te krijgen als er technisch iets misgaat. Ik kom wel eens gekke dingen tegen bij motoren, maar zelden dat iemand echt op een wrak rondrijdt. Motor APK lijkt mij ook niet nodig.Ga eens met een auto naar de Duitse APK. Dan zul je plots van mening zijn dat er in NL erg makkelijk met de APK word omgegaan.

Nee hoor, ik Gambia is er niemand die er wat van zegt als je alleen een handrem hebt of je uitstoot x 12 is gegaan.
Het enige wat het zegt is dat de APK eisen daar anders zijn dan hier.
Of ben jij ook zo iemand die denkt dat als zijn auto een nieuwe APK krijgt dit dan ook betekend dat er gegarandeerd een jaar lang niets kapot kan gaan ana je auto ?

En wat als je wel iemand op een wrak tegenkomt ?
Sowieso vind ik het wel interessant hoe jij over beter handhaven en geen APK denkt? Dus ook voor de auto.
 
Heeft iemand zelf of in zijn directe omgeving ooit al echt een ongeluk meegemaakt, wat niet gebeurd zou zijn al de auto of motor apk gekeurd zou zijn, ikke niet.
Ik denk dat bijna iedereen zich bewust is van de staat van zijn voertuig en daar ook een beetje zijn rijstijl op aanpast.
Moeilijk om dit werkelijk aan te tonen maar ik denk dat auto apk toch vooral op verkeerde gronden ingevoerd is.
 
Dan heb je het dus niet begrepen.

Omdat er nu APK is, doe ik werkelijk NIETS meer aan de auto. Problemen die zich gedurende het jaar voordoen, laat ik nu voor wat ze zijn. We zien 't wel bij de APK. Ik heb bijv. geen enkel idee hoeveel profiel ik op de banden heb. Mss zijn ze wel kaal, want dit jaar duidelijk meer gereden dan andere jaren.

Zonder APK blijf je zelf alert op mogelijke problemen! (die je dan ook oplost)

Dus...omdat die APK bestaat en waardeloos is, doe jij niets meer aan je auto.

Ik had ooit een buitenlandse meneer die 4 kleine kinderen los in de auto had 'rondrennen'.
Hij kreeg 1 bekeuring en 3 x waarschuwing.
Zijn antwoord was dat als ik hem een bekeuring gaf, hij zijn kinderen vanavond geen eten zou geven en dat was dan mijn schuld.

Ik vind jou redenatie niets meer aan je auto te doen vergelijkbaar: tang / varken.

Je zou ook kunnen ophouden je tanden te poetsen, je gaat tenslotte 1 of 2 x per jaar naar de "APK".
 
En wat als je wel iemand op een wrak tegenkomt ?
Sowieso vind ik het wel interessant hoe jij over beter handhaven en geen APK denkt? Dus ook voor de auto.

Beter handhaven kun je vergeten. De verkeershandhavingsteam zijn opgeheven, wat er voor in de plaats komt / is gekomen heeft eigenlijk helemaal geen tijd voor handhaving. De reguliere straatagent zal de komende jaren ook niet meer aandacht aan handhaving kunnen besteden. Beter / meer handhaven zal niet gaan gebeuren.

En de APK had ik al wat over getypt, ik kan er niet omheen dat de invoering van de APK in de praktijk zijn nut heeft bewezen. Voor motoren vind ik het wel overbodig.









Ik denk dat bijna iedereen zich bewust is van de staat van zijn voertuig en daar ook een beetje zijn rijstijl op aanpast.

Ik denk dat max 25% van de bestuurders zonder boekje te raadplegen de olie kan bijvullen en koelvloeistof kan bijvullen.
Het laatste stuk van die zin... wat bedoel je daarmee ? Dat je merkt dat je remmen slecht zijn en daarom iets minder te snel rijdt :?
 
Laatst bewerkt:
Heeft iemand zelf of in zijn directe omgeving ooit al echt een ongeluk meegemaakt, wat niet gebeurd zou zijn al de auto of motor apk gekeurd zou zijn, ikke niet.
Ik denk dat bijna iedereen zich bewust is van de staat van zijn voertuig en daar ook een beetje zijn rijstijl op aanpast.
Moeilijk om dit werkelijk aan te tonen maar ik denk dat auto apk toch vooral op verkeerde gronden ingevoerd is.
Bij mijn pa reedt ooit een traktor achterop de auto terwijl hij in de rij voor het stoplicht stond. De bestuurder zei dat hij geen remmen had. Toen was er al APK. Maar bestaat er ook een APK voor traktoren? Ik dacht het niet maar weet het niet zeker. Er was alleen materiele schade. Maar stel je voor dat je daar met je motorfiets had gestaan.
 
Verkeershandhavingsteams opgeheven en de reguliere straatagent heeft er geen tijd voor?

Dus we kunnen weer met open pijpen door het land scheuren, of is dat weer een ander team?
 
Verkeershandhavingsteams opgeheven en de reguliere straatagent heeft er geen tijd voor?

Dus we kunnen weer met open pijpen door het land scheuren, of is dat weer een ander team?


Verkeershandhavingsteams zoals "Spee" ze altijd aankondigden zijn niet meer. Ze bestaan nog wel, onder andere naampjes en met andere prioriteringen. En de reguliere straatagent heeft er nog wel tijd voor, maar zal er niet meer tijd voor vrij kunnen maken.

De pakkans <--> open pijpen is niet zo hoog, maar de bekeuringen ( al dan niet incl W.O.K.melding ) zijn dusdanig hoog dat ik het risico alsnog niet zou willen lopen.

Sowieso zou ik niet als aso willen rondrijden O-) }) ;)
 
Vroeger, voor de invoering van de APK, was er een leuke tv serie: "wrak van de weg". Na de invoering van de APK hebben ze die serie helaas moeten stoppen. :')
 
Vroeger, voor de invoering van de APK, was er een leuke tv serie: "wrak van de weg". Na de invoering van de APK hebben ze die serie helaas moeten stoppen. :')
Het was een deel van de lobby. Er werden roestige auto's 80% doorgeslepen om ze op TV doormidden te laten breken.
 
Het was een deel van de lobby.
Er werden roestige auto's 80% doorgeslepen om ze op TV doormidden te laten breken.
Nee, dat is maar de halve waarheid...............ook zonder doorslijpen waren er brokken.
In het verleden waren auto's veel minder tegen roest bestand dan tegenwoordig.
In die jaren waren Renaults en Fiats berucht vanwege het roestmonster. O, ja Alfa was NOG erger. Het verhaal was dat deze auto's al roestten in de folder. Sommige karretjes van deze merken waren na 5 jaar al zeer twijfelachtig vwb roest. (geen tectylbehandeling)
Het gebeurde idd wel eens in die jaren dat een onderdeel echt volledig was af-/ uitgebroken, zoals een veerpoot of een wielophanging. Er was te weinig gezond metaal over om de krachten te kunnen dragen.

Bijv. Mijn vader had een Renault 16TX (mooie kar voor die tijd) waar na 3 jaar al op meerdere plaatsen blazen te zien waren op de lak. Nee, dat zie je nu niet meer!
 
Verkeershandhavingsteams zoals "Spee" ze altijd aankondigden zijn niet meer. Ze bestaan nog wel, onder andere naampjes en met andere prioriteringen. En de reguliere straatagent heeft er nog wel tijd voor, maar zal er niet meer tijd voor vrij kunnen maken.

De pakkans <--> open pijpen is niet zo hoog, maar de bekeuringen ( al dan niet incl W.O.K.melding ) zijn dusdanig hoog dat ik het risico alsnog niet zou willen lopen.

Sowieso zou ik niet als aso willen rondrijden O-) }) ;)
Op zolder heb ik nog wel open uitlaatsystemen liggen, maar de motorfietsen waar ze op passen heb ik niet meer. Misschien kan ik die uitlaten als digideroo gebruiken en vroem vroem roepen.
 
Heeft iemand zelf of in zijn directe omgeving ooit al echt een ongeluk meegemaakt, wat niet gebeurd zou zijn al de auto of motor apk gekeurd zou zijn, ikke niet.
Ik denk dat bijna iedereen zich bewust is van de staat van zijn voertuig en daar ook een beetje zijn rijstijl op aanpast.
Moeilijk om dit werkelijk aan te tonen maar ik denk dat auto apk toch vooral op verkeerde gronden ingevoerd is.

Ongeluk niet, maar wel anderen in gevaar gebracht.
Ik ken iemand die terwijl hij wist dat de homokineet kapot was, er nog maanden mee door reed. En uiteindelijk is door het vastslaan van de as, of metaalmoeheid een motorsteun afgebroken, en ging hij op een grote kruising, zonder iemand te raken linksaf, in plaats van rechtdoor.
Maar moet er bij zeggen dat dit in de tijd was, dat er nog niet standaard een gordel in elke auto aanwezig was.
Wat er tot voor de apk ook allemaal gebeurde om een auto rijdende te houden, dat was ook niet te geloven, zelfs papier mache kwam er aan te pas.
Bakken, spetteren en braden. tectyl er over en een paar keer het zandpad heen en weer, en ready ies Kies. Een Skoda met de motor achterin, in de voor koffer een houten balk om de beide schokbrekers op de plaats te houden, en gaan.
Een lelijke eend met alleen remmen op de voorwielen, omdat men het achter gewoon niet goed kreeg. "na, dan maar helemaal niet"

Dit soort auto's kom je vandaag en de dag niet meer tegen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan