Gratis, onafhankelijke APK op motorfietsen

Voor of tegen (gratis) motor-APK ?

  • Voor

    Stemmen: 35 19,2%
  • Tegen

    Stemmen: 138 75,8%
  • potato/tomato

    Stemmen: 9 4,9%

  • Totaal aantal stemmers
    182
Ik ga ze niet allemaal lezen. Heb tegengestemd, omdat "gratis" op den duur vervangen zal worden voor "verplicht".
 
Hele wereld draait om geld.
Ik heb in de afgelopen 8 pagina's nog geen enkele zinnige reden gelezen waarom de apk wel ingevoerd zou moeten worden.
APK (technische keuring bij ons) op zich vind ik niet zinloos, maar ook niet geheel zinvol, zelfs voor auto's is het niet helemaal zinvol;

Want, bijvoorbeeld:

Werknemer krijgt nieuwe firma auto, nieuw, dus eerste keer naar de keuring na 4 jaar, aan 45000km per jaar is dat pas op 180000km.

Oudere man koopt een 5 jaar jonge tweedehands met 60000km op de teller, de auto is de 4 jaar gepasseerd, en moet dus voortaan jaarlijks naar de keuring. De man rijdt amper 5000km per jaar, en moet dus al op 65000km gaan ... om de 5000km.

... waar zit de logica?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leaseauto's krijgen gewoon beurten dus gaan helemaal niet pas na 180.000 km voor de eerste keer naar de garage ;)

verder eensch met zenuwlijer, gratis word al heel snel verschrikkelijk duur :+
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zelfde met dat biometrisch paspoort gedrocht, waarvoor je vingerafdrukken moest afgeven anders geen paspoort uitgifte.
en waar nu naar buiten komt dat de marechausse of de buitenlandse sterke arm der wet er helemaal niets mee kan door verscheidene al dan niet technische problemen :Z

oeps ik dwaal af..

Neen, geen apk :] :t

Het (Amerikaans) bedrijf in Haarlem die de paspoorten maakt heet Morpho.
Wedden dat die er wel wat mee kunnen.
;)

Ook ik dwaal wat af. Lijkt erop dat in dit topic zowat iedereen tegen die APK is.
Maar.....
Kunnen er nog altijd een referendum over gaan houden.
:+
 
Leaseauto's krijgen gewoon beurten dus gaan helemaal niet pas na 180.000 km voor de eerste keer naar de garage ;)

verder eensch met zenuwlijer, gratis word al heel snel verschrikkelijk duur :+
Technische controle staat bij ons volledig los van de garage, in tegenstelling tot de APK bij jullie ;)
We hebben onze keurings sations. Die hangen aan geen enkele dealer vast, zijn volledig onafhankelijk, en keuren onpartijdig.
dat laatste is niet altijd waar. Vroeger staken de garagisten 100 tot 500 bef (2,5 tot 12,5€) tussen de papieren. Maar dat is nu wel heel veel minder.

Ik vind het sowieso al absurd dat de APK door de garage uitgevoerd wordt.

Als dat bij ons ook zo zou zijn, de technische keuring in de garage laten uitvoeren, zelfs de grootste wrakken zouden nog een groene kaart krijgen.
 
Leaseauto's krijgen gewoon beurten dus gaan helemaal niet pas na 180.000 km voor de eerste keer naar de garage ;)

verder eensch met zenuwlijer, gratis word al heel snel verschrikkelijk duur :+

Dat een leaseauto naar de garage gaat voor een beurt betekend absoluut niet dat ze goed onderhouden worden!!
Dat word gezegd door mensen die geen leaseauto rijden denk ik.

Die leaseauto's bij ons op het werk moesten soms inderdaad naar de garage voor een beurt, als er tijd voor was, dit lag meestal aan de garage, dan gebeurde dit.
Maar een beurt hiel over het algemeen wel op met het verversen van de olie.
Als er iets anders aan de hand was werd dat meestal niet gerepareerd, want dat kostte de leasemaatschappij te veel geld.

Dus mensen die denken dat een leaseauto goed onderhouden is, think again. ;)
 
Ik wou ook niet suggereren dat alle leaseauto's goed onderhouden worden, of dat een bezoek aan de garage gelijk staat aan onderhoud uitvoeren :+

Bij de auto's waar ik mee bekend was waren onderhoudskosten meegenomen in het maandbedrag. (wellicht is dit tegenwoordig anders omdat ze na hun leasecarriere toch naar het oostblok verkassen }) )

ik wil verder het topic niet kapen wat betreft auto apk dus ik ben er snel weer vandoor 8-)
 
Ik zou nu voor zijn, mits de APK beperkt is en blijft.
Remmende werking, correct afgestelde (werkende) verlichting, geluidsnorm.
Dat laatste wordt lastig want die kachelpijp halen ze er gewoon vanaf vlak voor de keuring.
Bij autos zie je nu emissie normen die bereikt moeten worden om in bepaalde gebieden te mogen komen.
Tzt zullen al die wagens weggepest zijn en rijd iedereen "groen".
De aandacht zal dan verschuiven naar de skoetah en overige 2-wielers.
Misschien komt er een "oldtimer" regeling zoals er voor 4-wielers was.
En over 20 jaar lijken de modernste 2-wielers op die "TRON" dingetjes maar dan zonder strepen trekker.
 
Technische controle staat bij ons volledig los van de garage, in tegenstelling tot de APK bij jullie ;)
We hebben onze keurings sations. Die hangen aan geen enkele dealer vast, zijn volledig onafhankelijk, en keuren onpartijdig.
dat laatste is niet altijd waar. Vroeger staken de garagisten 100 tot 500 bef (2,5 tot 12,5€) tussen de papieren. Maar dat is nu wel heel veel minder.

Ik vind het sowieso al absurd dat de APK door de garage uitgevoerd wordt.

Als dat bij ons ook zo zou zijn, de technische keuring in de garage laten uitvoeren, zelfs de grootste wrakken zouden nog een groene kaart krijgen.

de garages/ keurmeesters worden best wel streng gekeurd door onze "onafhankelijke" instantie de RDW.
Er is niet veel voor nodig om een monteur of de garage zijn APK rechten te laten verliezen.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen en er zal vast wel wat te regelen zijn af en toe, maar over het algemeen denk ik dat de regels goed worden nageleefd.
 
de garages/ keurmeesters worden best wel streng gekeurd door onze "onafhankelijke" instantie de RDW.
Er is niet veel voor nodig om een monteur of de garage zijn APK rechten te laten verliezen.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen en er zal vast wel wat te regelen zijn af en toe, maar over het algemeen denk ik dat de regels goed worden nageleefd.
Het werkt ook andersom.
De garages zijn gaarne bereid om even wat remvloeistof of een ruitenwisser op de rekening te zetten. Of allerlei dingen te verzinnen die niet APK plichtig zijn.
De APK is een verkapte regeling om je auto jaarlijks voor onderhoud weg te moeten brengen. Moet je de BOVAG horen als de interval naar 1,5 of twee jaar gaat.
 
APK (technische keuring bij ons) op zich vind ik niet zinloos, maar ook niet geheel zinvol, zelfs voor auto's is het niet helemaal zinvol;

Want, bijvoorbeeld:

Werknemer krijgt nieuwe firma auto, nieuw, dus eerste keer naar de keuring na 4 jaar, aan 45000km per jaar is dat pas op 180000km.

Oudere man koopt een 5 jaar jonge tweedehands met 60000km op de teller, de auto is de 4 jaar gepasseerd, en moet dus voortaan jaarlijks naar de keuring. De man rijdt amper 5000km per jaar, en moet dus al op 65000km gaan ... om de 5000km.

... waar zit de logica?
Ik kocht mijn huidige auto met 9 jaar en 29.500km. Inmiddels nu op 60k.
Opa had wel in die paar km het plaatwerk rondom beschadigd en gebutst.
Wel makkelijk want nu met parkeren kijk ik niet op een deukje..........

Technisch dus nog vrijwel nieuw. Toch moet ieder jaar naar de APK.
 
Motoren niet gaan vergelijken met de Auto, Mensen rijden in auto's omdat het een vervoersmiddel is!

APK voor motoren is geldklopperij. Motorrijders weten waar ze op stappen en degene die dat niet weten zullen (hopelijk) naar een motorzaak gaan voor onderhoud en inspectie. Dat is een keus en die moet je zelf kunnen maken!
 
Daar komt bij dat het percentage van de ongelukken waarbij de motorfiets ondeugdelijk zou zijn nihil is (Lees eens op de website van de MAG , of liever word lid), waarbij het met de auto schering en inslag was vroeger....

Dus eigenlijk is deze discussie overbodig........
 
Het werkt ook andersom.
De garages zijn gaarne bereid om even wat remvloeistof of een ruitenwisser op de rekening te zetten. Of allerlei dingen te verzinnen die niet APK plichtig zijn.
De APK is een verkapte regeling om je auto jaarlijks voor onderhoud weg te moeten brengen. Moet je de BOVAG horen als de interval naar 1,5 of twee jaar gaat.

Dat is maar net wat je afspreekt met een garage natuurlijk, en hoe er zelf mee om gaat. En hoeveel vertrouwen je hebt in een bedrijf.
Jou bericht gaat er meer naartoe dat je alle garages oplichters vind. (wat misschien terecht is)
Ik breng hem weg voor APK en verder niks. Goedkeur of afkeur. En als het afkeur is krijg je te horen waarom. Als je het niet geloofd mag je zelf ook nog kijken. Eerlijker kan het niet vind ik.
 
Ik vind het zowel voor de auto als de motor zinloos om binnen 10 jaar te gaan keuren als tijd het enige is wat bepaald of je naar een keuring moet.
Zowel mijn 55k km per jaar. Tot voor kort alleen op de motor, nu ga ik een motor verkopen heb heb ik een auto. Nu 1maand in bezit en 4K km meegereden.
De motor van April jl staat op 25k. Na 4 jaar dus ruim over de ton heen.
Als ik bij een motorzaak kijk zie ik dat de meeste motoren die te koop staan plm 3-4 k per jaar hebben gereden.

Je zou dus moeten kijken naar een systeem waarbij de km stand bepaald of er een keuring moet plaats vinden. Eerste keer voor de auto na 100k lijkt me redelijk en daarna elke 50k.
Voor de motor kan ik geen redelijk interval bedenken.
 
Dat is maar net wat je afspreekt met een garage natuurlijk, en hoe er zelf mee om gaat. En hoeveel vertrouwen je hebt in een bedrijf.
Jou bericht gaat er meer naartoe dat je alle garages oplichters vind. (wat misschien terecht is)
Ik breng hem weg voor APK en verder niks. Goedkeur of afkeur. En als het afkeur is krijg je te horen waarom. Als je het niet geloofd mag je zelf ook nog kijken. Eerlijker kan het niet vind ik.
Inderdaad, ik heb geen vertrouwen in garages. Ik breng mijn auto ook naar keurmeester die niet sleutelt. En ja, ik betaal 45 euro, maar toen ik nog bij de gewone garage kwam betaalde ik 27 voor de keuring maar moest altijd meer afrekenen en heb ik twijfels gehad over de afkeurnormen.
 
Daar komt bij dat het percentage van de ongelukken waarbij de motorfiets ondeugdelijk zou zijn nihil is (Lees eens op de website van de MAG , of liever word lid), waarbij het met de auto schering en inslag was vroeger....

Dus eigenlijk is deze discussie overbodig........

Dus niet. Het invoeren van de APK voor auto's heeft niets (echt niets aantoonbaars) gedaan voor de verkeersveiligheid. En daarmee is de APK als veiligheidskeuring volstrekt onnodig.

De APK is ingevoerd om de omzet voor garagebedrijven te verhogen, en verder niets.
 
Ik zou nu voor zijn, mits de APK beperkt is en blijft.
Remmende werking, correct afgestelde (werkende) verlichting, geluidsnorm.
Dat laatste wordt lastig want die kachelpijp halen ze er gewoon vanaf vlak voor de keuring.
Bij autos zie je nu emissie normen die bereikt moeten worden om in bepaalde gebieden te mogen komen.
Tzt zullen al die wagens weggepest zijn en rijd iedereen "groen".
De aandacht zal dan verschuiven naar de skoetah en overige 2-wielers.
Misschien komt er een "oldtimer" regeling zoals er voor 4-wielers was.
En over 20 jaar lijken de modernste 2-wielers op die "TRON" dingetjes maar dan zonder strepen trekker.
Geluidsnorm?? Die geldt voor auto's op dit moment niet hoor. De uitlaat moet voor de apk gasdicht zijn.Ik heb een yountimer met een groepA uitlaat eronder die iedere 2 jaar fluitend door de keuring komt.
 
Geluidsnorm?? Die geldt voor auto's op dit moment niet hoor...

Dat was me ondertussen opgevallen.
Vorig jaar was er een grapjas in de buurt die zowat op elke straathoek het voor elkaar kreeg om te knallen. Je kon in huis gewoon horen waar die zich zowat bevond in de stad.
Vooral in de tunneltjes vond'ie dat leuk. Maar dat waren zulke rot klappen alsof er met carbid geschoten werd.
Zeeeerrrrr lollig wanneer je op je fiets of te voet ook in dat tunneltje zit. :N
Heeft'ie denk ik een half jaar kunnen doen.
Van datzelfde tuig bestaan er ook op 2 wielers. Zie ik als bewoner/voetganger/medeweg gebruiker de lol en nut niet van in.
 
Geluidsnorm?? Die geldt voor auto's op dit moment niet hoor. De uitlaat moet voor de apk gasdicht zijn.Ik heb een yountimer met een groepA uitlaat eronder die iedere 2 jaar fluitend door de keuring komt.
Precies, al heb je een steigerpijp van voor naar achter lopen, als hij maar gasdicht is.
 
Als toeleverancier van een redelijk indrukwekkende waslijst van zowel autogarage als motorgarages zie ik een duidelijk verschil in "gemiddelde technische staat" van auto versus motor.

Dat wil zeggen, het komt gewoon veel vaker voor dat een auto een levensgevaarlijk object is (ondanks APK), dan dat dat bij een motor zo is. Punt 1 is al dat bij een auto 80% van de techniek totaal uit het zicht zit, de gebruiker ziet de remmen en ophanging nooit. Waar je bij een motor in 1 oogopslag al 10x meer kan zien.

Nu zou een motor APK best een bijdrage kunnen leveren, en wel met name als het gaat om adviespunten waarbij een klant misschien wel meteen die remklauw laat reviseren, in plaats van door rijdt met een gevaarlijk slechte klauw tot hij ernstig gaat aanlopen.

Maar de grootste punten van ergernis waardoor mensen op MPK aansturen, zijn erg vaak zaken die te maken hebben met fatsoen, of regels die meer met politie / controle te maken hebben. Als je alleen al kijkt hoe vaak er in dit topic begonnen wordt over herrie, terwijl bij geen enkele APK of hypothetische MPK keuring een dB meting hoort.

Om een scherpe Southpark quote te doen:
In 2017 everything YOU don't like should be ILLEGAL ;)
 
Laatst bewerkt:
Hij hoeft niet eens naar achteren.
Bij mij komt hij voor het voorwiel naar buiten, nooit commentaar op gehad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan