Koppelingsplaten

Honda-noob

Die hard MF'er
16 apr 2017
292
65
Altena
Beste rijders,

Ik heb een vraag over mijn koppelingsplaten. Het betreft de platen uit een Honda NTV 650 uit 1997.

full

full

full


Zoals op bovenstaande foto's te zien is, zijn zowel de frictie als stalen platen te zien.
Op de stalen plaat zitten volgens mij brandvlekken. Moet ik nu deze plaat vervangen, of kan deze licht opgeschuurd worden en vervolgens gebruikt worden?

En wat de frictie platen betreft, deze zijn de meeste buitenste platen uit de korf met platen. Dus de eerste en laatste. Ik vind de plaat er erg zwart en vies uit zien, maar weet niet of dit zo hoort. Ik ruik in ieder geval niets verbrand. Ook heb ik de dikte opgemeten van de platen en deze vallen nog binnen de marges.

Graag advies van jullie. Heb namelijk de koppeling eruit gehaald aangezien ik last had van een slippende koppeling. Inmiddels ook een nieuwe kabel besteld dus misschien ligt het aan de kabel die te strak zat, hoewel ik dat nog getest had.
 
De frictieplaten moeten gewoon vervangen worden. Door hitte en inwerking van de olie zijn ze wat gladder geworden. De staalplaten hoeven meestal niet als ze niet krom zijn. Meet ook even de vrije lengte van de veren op of koop direkt nieuwe.
 
Vrije lengte van veren heb ik gemeten. Deze vallen nog binnen de marges. Staalplaten heb ik gechecked op kromheid. Zijn kaarsrecht. Hebt dit gemeten met voelermaate.

Maar je zegt dus dat de frictie platen gewoon helemaal versleten/'op' zijn?
 
Olie is uitsluitend semi-synthetisch 10w40 specifiek voor motoren ivm de natte platen koppeling.

Dus die frictie platen zijn verglaasd. Maar die brandvlekken op die stalen platen zijn prima?
 
Olie is uitsluitend semi-synthetisch 10w40 specifiek voor motoren ivm de natte platen koppeling.

Dus die frictie platen zijn verglaasd. Maar die brandvlekken op die stalen platen zijn prima?

Als ze inderdaad niet krom zijn, wat eigenlijk altijd wel gebeurt na verloop van tijd, dan zou je ze opnieuw kunnen gebruiken. Maar het is een slijtagedeel, dus wat houdt je tegen om ze te vervangen? Als zo'n natte platenkoppeling eindelijk een keer versleten is duw ik er eigenlijk zonder uitzondering altijd een nieuw pakket in (frictieplaten, tussenplaten en veren).
 
Laatst bewerkt:
Ik snap je wel om het geheel te vervangen. Maar gezien het of 45 euro is voor enkel de beklede platen of 115 euro is voor de hele set heb ik liever het vervangen van de onderdelen die echt vervangen moeten worden. Als ik geen student zou zijn en een fulltime baan had zou ik de gehele set vervangen inderdaad maar dat wordt we nu gewoon iets te veel.

Maar in ieder geval bedankt voor alle reacties! Zal dan nieuwe frictie platen bestellen
 
De platen op een plat oppervlak leggen en kijken of ze rondom echt tegen het oppervlak aankomen en vervolgens met voelermaatje 0.20 mm proberen ertussen te schuiven. Als die er niet onder komt dan zit ie echt tegen het oppervlak aan
 
De platen op een plat oppervlak leggen en kijken of ze rondom echt tegen het oppervlak aankomen en vervolgens met voelermaatje 0.20 mm proberen ertussen te schuiven. Als die er niet onder komt dan zit ie echt tegen het oppervlak aan

Of je er wat van merkt kan ik je niet vertellen,
maar wat als .20 niet past en b.v. .10 wel?
dan zijn ze nl ook gewoon niet vlak, en hoe vlak is je vlakke ondergrond?
Heb je het gecontroleerd op een glasplaat, waarvan ik aanneem dat dat het enigste (voor een dhz er) is wat een beetje vlak is.
mist het geen raampje was van 80 jaar oud. :+

edt;
.
 
Laatst bewerkt:
Als de gevoerde platen nog ruim boven de minimale dikte zitten (dus niet maar 0,1mm of ietsje meer) en het totale platenpakket nog ruim dik genoeg is dan zou ik, als ik jou was, de stalen platen opschuren met redelijk grof schuurpapier zodat de brandplekken weg zijn en alles weer monteren met een nieuwe set verzwaarde koppelingveren.
Hoewel je aangeeft dat de veren nog boven de minimale lengte zitten, kan het zijn dat de veerconstante dusdanig afgenomen is dat de totale druk op het platenpakket veel te laag is.
Een setje nieuwe verzwaarde veren is vrij goedkoop.
Wel alles van de koppeling weer goed afstellen.
 
Als 0.20 mm niet past maar 0.10 mm zijn ze idd krom. Ik heb echter volgens de WPH van mijn motor een marge tot 0.3 mm dus vandaar 0.20 geprobeerd. Ondergrond was vlak (tafel wat uit 1 stuk gesneden is en gecontroleerd met waterpas op onnefendheden.)

OEM materialen kan ik niet aan komen. Het enige waar ik aan kan komen voor mijn type motor zijn EBC onderdelen. Dus daar moet ik het mee doen.
En maakt het echt uit als ik alleen de frictieplaten vervangen en de stalen niet?

En zal de stalen platen die verbrand zijn lichtjes opschuren en wat zwaardere veren bestellen. Ben benieuwd wat de uitkomst is dan. Uiteraard weer alles monteren en afstellen enzo. Ik houd jullie op de hoogte van mijn bevindingen
 
Als 0.20 mm niet past maar 0.10 mm zijn ze idd krom. Ik heb echter volgens de WPH van mijn motor een marge tot 0.3 mm dus vandaar 0.20 geprobeerd. Ondergrond was vlak (tafel wat uit 1 stuk gesneden is en gecontroleerd met waterpas op onnefendheden.)

OEM materialen kan ik niet aan komen. Het enige waar ik aan kan komen voor mijn type motor zijn EBC onderdelen. Dus daar moet ik het mee doen.
En maakt het echt uit als ik alleen de frictieplaten vervangen en de stalen niet?

En zal de stalen platen die verbrand zijn lichtjes opschuren en wat zwaardere veren bestellen. Ben benieuwd wat de uitkomst is dan. Uiteraard weer alles monteren en afstellen enzo. Ik houd jullie op de hoogte van mijn bevindingen
Honda NTV650 REVERE 1997 (V) GERMANY / MKH 50P CLUTCH - buy CLUTCH spares online

Honda dealer kan ook.

Als tip voor per se OEM, wat naar mijn mening niet hoeft bij dit model.
EBC is prima.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik lees teveel @&%%$@## zut zooi problemen met EBC.

Maar goed wie ben ik ,ben een OEN met een OEM zit je altijd goed. :+
Ha ha.

Nah ja.

Er zijn iig voldoende after market mogelijkheden, die prima zijn.


Vergeet niet dat Honda niet zelf koppelingsplaten maakt, hoewel ik geen discussie wil starten over OEM specs :X

De NTV en Pan European hebben andere zwakke punten dan de koppeling, naar mijn ervaring. Als de rest ok is, dat zijn EDC frictieschijven geen slechte vervanging.

Daarnaast heb ik net de link naar OEM gegeven en de tip waar nog meer te koop.
 
Waar ik altijd bang voor ben is dat als men koppelings problemen heeft.Men vaak te goedkoop uit wil zijn en het probleem daarna altijd nog aanwezig is.Dan gaat men vervolgens twijfelen aan de gekochte niet OEM platen/materialen.Natuurlijk zijn er ook zeer goede niet OEM spare parts merken tekoop.
 
Waar ik altijd bang voor ben is dat als men koppelings problemen heeft.Men vaak te goedkoop uit wil zijn en het probleem daarna altijd nog aanwezig is.Dan gaat men vervolgens twijfelen aan de gekochte niet OEM platen/materialen.Natuurlijk zijn er ook zeer goede niet OEM spare parts merken tekoop.
Natuurlijk zijn er situaties waarin vervangen van de frictieplaten onvoldoende is.
Los van welke dat precies zijn.
 
Ach met katsversleten gevoerde koppelingsplaten en een extra stalen plaat in je pakket en een setje nieuwe verzwaarde veren trek je met een oude cbr1000f zo weer de straatklinkers er uit en dikke vette wheely's. 8-) }) _O- *O*


Owhhh sorry als techneut aangemerkt zijnde hier op het forum mag ik dat natuurlijk niet zeggen :$


Professioneel advies?
Alles vervangen, dan weet je zeker dat het goed is. })
Kleine toevoeging. Mits goed gemonteerd en afgesteld.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor alle advies. Ik zal dit zeker ter harte nemen.
Ik ga het eerst gewoon proberen met de nieuwe veren en frictieplaten van EBC. Had al wel eens gehoord van CMSNL maar op de één of andere manier nooit bij stil gestaan. Zal het onthouden voor de volgende keer.

Mochten er dan toch nog problemen komen waarvan ik de platen verdenk, dan vervang ik alles voor het originele spul. Dan maar een miskoop gedaan. Maar wel gelijk een leermoment rijker. Dit is mijn eerste motor en heb m sinds april, dus tis allemaal nog nieuw voor mij, maar tegelijk ook een uitdaging waar ik inmiddels erg veel van geleerd heb.
 
Motorcycle spareparts is soms iets goedkoper dan cmsnl. Wellicht de moeite waard als ze hebben wat je zoekt.

Let er goed op dat dit prijzen incl. btw en op cmsnl excl. btw zijn.

Ik heb de afgelopen tijd veel gezeur gehad met niet oem onderdelen. Het kost je vaak een fortuin maar eerst met aftermarket vervangen om het daarna alsnog met oem te moeten vervangen is hoe dan ook duurder.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan