Suzuki DR650 RSE (1992) Raar fluitend/blazend geluid

bazynl112

Rookie
13 nov 2017
6
0
Hoi Allemaal,

Zoals de titel al aangeeft maakt mijn Suzuki DR650 RSE uit 1992 een raar geluid. Mag ook wel met ongeveer 59000km op de teller, maar het zit toch niet helemaal lekker gok ik. Ik heb even een opname gemaakt van het lopende blok om duidelijk te maken om welk geluid het gaat.

https://www.youtube.com/watch?v=D11xB6ylIaE

Op 0:35 is het geluid het beste te horen en dit geluid is hij gaan maken na het uit elkaar halen van de cilinderkop. De rede van het uit elkaar halen was het vervangen van de pakkingen, zodat de motor geen olie meer lekte uit de kop en dat probleem is inmiddels verholpen.

Mijn eerste gevoel was de nokas ketting, maar dit bleek het niet te zijn. Het geluid ging niet weg door de 'tensioner' voorzichtig iets losser en weer strakker te zetten. De 'balancer chain' staat ook netjes strak door het veer systeem. Bij een warm en koud blok hoor ik hetzelfde en het olie niveau is ook goed.

Mijn vraag is eigenlijk wat jullie gedachten zijn bij het horen van dit geluid en wat het kan zijn en of dit kwaad zou kunnen. Ik kom liever niet met een klap stil te staan in het koude weer wat er aankomt :P

Ik hoor het graag!
Bas
 
Ik heb een XF650. Zelfde blok dus als Dr650 als ik het goed heb.
Enig vreemde geluid dat ik opmerk is het hard metalig tikken dat van snelheid veranderd samen met het toerental. (Bij 0:35 sec juist niets) :?
Ik gok op klepspeling. Dat tikken zul je wel houden maar leek mij wat aan de luide kant.
Met een schroeven draaier "luisteren" naar waar het vandaan komt?
Oordoppen in doen en niet direct op je oor plaatsen maar op het been er voor/boven.
 
Bedankt voor serieuze reacties! De kleppenspeling staat binnen de marches die in het handboek staan, namelijk tussen de 0.08 en 0.13mm. Daar komt inderdaad het getik vandaan en zou wat minder kunnen waarschijnlijk. Maar ik heb de speling al meer richting de 0.08 staan, want in mijn optiek zal het geluid dan minder hard worden? Maar het tikken is niet het geluid waar het om ging. Het gaat om het blazende geluid wat inderdaad een turbo lijkt :P

De timing van de nokkenas staat ook goed en staat precies zoals het handboek aangeeft, namelijk dat tijdens de TDC de streepjes op de nokkenas horizontaal moet zijn aan de cilinder.

De uitlaatpakking trek ik nog even na met de momentsleutel, dat kan inderdaad ook nog geluid geven. En de bougies zal ik ook natrekken.

Wat de decompressiekabel betreft. Dat lijkt me niet het probleem aangezien die alleen een functie heeft tijdens het starten. Die kan ik ook nog even stellen inderdaad, maar het geluid onderuit het blok lijkt me daar niet vandaan te komen. Ik zal hem nog wel even proberen goed te stellen.

Ik heb met een stethoscoop het blok onderzocht en merkte op dat het geluid wat ik hoorde aan de voorkant van het motorblok vandaan kwam. Dat is ook goed te horen in de video.

Als er nog meer opties zijn hoor ik dat graag!
 
De pakking van de uitlaat is nieuw en lekt niet, gelukkig. Heb hem net aangedraaid en merk daarin eigenlijk geen verschil. Ook de koppaking en die tussenpakking van de cilinder is vervangen.

De decompressie kabel heb ik wat strakker gezet, net zodat hij de uitlaat poorten iets open drukt. Maar tijdens de lopende motor heb ik de kabel losser gezet zodat de decompressie (zeker weten) niks meer deed en toen liep de motor hetzelfde. Dus dit had ook geen invloed.
De bougies zitten ook goed vast.

Dus deze opties hebben helaas niet geholpen voor het geluid onderin het blok. |(

Wat de nokkenas betreft. Die is niet gelagerd en ligt in het aluminium. ;)

Foto%2006-11-17%2011%2053%2045_zps71jw5j14.jpg


 
Persoonlijk zou ik die klepspeling dan toch eens wat meer naar de 0.13 zetten.
Bij een te strakke klepspeling zal je eerder getik horen dan bij een te grote speling.

Wel zou je hierbij dan verschil moeten merken met warme/koude motor.


De juiste afstand bepalen met de voelermaatjes kan nog wel eens van de persoon afhangen die hem afstelt. Als 2 personen een voelermaatje van 0.08 gebruiken kan het zomaar zijn dat de klepspeling afgesteld wordt op 0.07 en 0.10.
Je voelermaat moet met "enige" weerstand er tussen door kunnen bewegen.


En inderdaad, lekkende uitlaat/koppakking(en) zouden ook nog oorzaak kunnen zijn.
 
Laatst bewerkt:
hoor je dan bij een oneindig kleine speling een oneindig luid getik ?
heb jij eigenlijk enig idee wat het getik van kleppen veroorzaakt ?


man man man ... |(


Getik van kleppen komt naar mijn weten van of een te grote speling waardoor de nokkenas met een aanloopje de kleppen bedient wat getik veroorzaakt.

Correct me if i'm wrong

Met een te kleine speling een oneindig luid getik, nu ik er zo over nadenk snap ik je reactie.
De reden dat ik dat aangaf is dat ik eens een motor heb gehad die enorm tikte met warme motor. De klepspeling daarvan was bijna minimaal en na het goedzetten werd dat beter.



Ik ben geen monteur/expert maar probeer wel iets bij te dragen adhv eigen ervaringen.
 
Dat "fluiten", is dat niet de nak die over de naks sleept?
Verder zou ik me inderdaad meer zorgen maken over het tikken, dat in mijn ogen nogal prominent aanwezig is.

Betekend NAK, Nok as ketting en NAKS, nokaskettingspanner? Zo ja, dan denk ik daar het geluid niet vandaan komt. Juist omdat ik met een draaiende motor de nokaskettingspanner voorzichtig iets uitgedraaid had en weer liet indraaien. Het enige geluid dat toen naar voren kwam was het ratelen van de Nokkenasketting. Dat fluitende geluid bleef continu hetzelfde.
Dat tikken is inderdaad wel aan de luide kant.

hoor je dan bij een oneindig kleine speling een oneindig luid getik ?
heb jij eigenlijk enig idee wat het getik van kleppen veroorzaakt ?


man man man ... |(


Getik van kleppen komt naar mijn weten van of een te grote speling waardoor de nokkenas met een aanloopje de kleppen bedient wat getik veroorzaakt.

Correct me if i'm wrong

Met een te kleine speling een oneindig luid getik, nu ik er zo over nadenk snap ik je reactie.
De reden dat ik dat aangaf is dat ik eens een motor heb gehad die enorm tikte met warme motor. De klepspeling daarvan was bijna minimaal en na het goedzetten werd dat beter.



Ik ben geen monteur/expert maar probeer wel iets bij te dragen adhv eigen ervaringen.


De kleppenspeling zou ik inderdaad iets ruimer kunnen zetten, maar ik vraag mij af of het tikkende geluid dan minder wordt. Misschien loopt het dan minder "krap of geforceerd" ofzo.

De uitlaat pakking is nog goed, dus dat kan het niet zijn. En er zit inderdaad vloeibarepakking tussen de kleppendeksel en de cilinder. Er bestaan geen "papieren" pakkingen voor daar tussen voor deze motor.

Ik blijf het maar een raar geluid vinden.
 
Zelfde als een xt dus.
Die vloeibare pakking moet zo ontiegelijk dun zijn dat je het nauwelijks kan zien.

Als ik het filmpje bekijk zie ik dat er rijkelijk pakkingresten tussenuit gekomen zijn.
Deze resten worden niet alleen naar buiten geperst maar ook naar binnen.
Deze resten kunnen dus ook in je olie circuit terecht komen met alle nare gevolgen van dien.

Heb je wel alle bouten en moeren goed aangedraaid?
Op 1:19 lijkt het alsof een cilindermoer niet is vastgedraaid (kan gezichtsbedrog zijn).
 
Heb je wel alle bouten en moeren goed aangedraaid?
Op 1:19 lijkt het alsof een cilindermoer niet is vastgedraaid (kan gezichtsbedrog zijn).

HELD! :o Ik heb de moeren serieus allemaal aangedraaid en ook die, maar dat zijn de moeren waar ik slecht bij kwam en die ik zonder moment sleutel moest aandraaien. Tijdens het uit elkaar halen draaide ik die moeren al zowat kapot. Muur vast die dingen. Door jou opmerking heb ik het voor de zekerheid gecheckt en ze zaten aan beide kanten los. |( |( |( |( Die zitten weer goed vast en houd ik ff in de gaten. Helaas blijft het gezoem.

Wat betreft die vloeibarepakking kan inderdaad minder, heb het langs de buitenrand gesmeerd dus het meeste zal naar buiten gedrukt zijn inpv naar binnen. Maar altijd goed om er weer even bewust van te zijn.

Misschien moet ik eens overwegen om een NAKS te kopen die zelf te stellen is ipv een automatische. Die er nu op zit lijkt ook al bijna aan het einde te zijn. Als die namelijk op het uiterste punt staat en ik houd hem in het gat hoef ik hem maar 4 mm in te draaien om het geheel vast te zetten. kan het zijn dat die nu misschien alsnog te slap staat en gaat "zingen" of fluiten, omdat ie bijna op zijn eind zit? De ketting geleiders zagen er gesleten uit, maar niet versleten. Ik weet niet goed of daar een service limit voor is eigenlijk?

Maar de klepslepers zien er niet extreem versleten uit had ik het idee. Ik weet wel dat het luide getik van de uitlaat kleppen komt. Ik drukte namelijk de decompressie hendeltje met mn vinger iets tegen de kleppen aan het extreem luide getik dempte direkt. Dit kan in mijn ogen alleen betekenen dat de klepspeling toch te ruim staat?
 
Ik heb de moeren serieus allemaal aangedraaid en ook die, maar dat zijn de moeren waar ik slecht bij kwam en die ik zonder moment sleutel moest aandraaien. Tijdens het uit elkaar halen draaide ik die moeren al zowat kapot. Muur vast die dingen. Door jou opmerking heb ik het voor de zekerheid gecheckt en ze zaten aan beide kanten los. |( |( |( |( Die zitten weer goed vast en houd ik ff in de gaten. Helaas blijft het gezoem.

je zal nog wat fouten hebben gemaakt
 
Ik weet niet hoe die naks van jouw motorfiets precies werkt maar er is ook een kans dat ie nu juist te strak staat.
Of is dat juist uitgesloten?

Dat lijkt mij niet kunnen aangezien die spanner automatisch werkt. Die zou in theorie alleen maar minder spanning kunnen geven naar verloop van tijd. Het is een opgedraaide veer namelijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan