Accu laden op zonne energie

shades

MF veteraan
10 aug 2003
1.923
1.879
Utrecht e/o
Hello,

Mijn motor staat in een stroomloze garagebox zo'n 250 meter van het huis. Ik werd vorige winter echt gestoord van het uitrollen van 2 tot 3 haspels om de accu van mijn motor te druppelen. Ik had de accu er natuurlijk wel uit kunnen halen maar als het koud is en er is toch een zonnetje wil ik kunnen rijden zonder eerst de accu weer in te moeten bouwen. Ik had ook wel de motor voor het huis kunnen zetten maar dat is net als de accu demonteren en weer monteren en hoop gedoe. Zeker als het k.u.d.t weer is.

Oplossing: zonnepaneeltjes

Testje met een klein paneeltje en een standaard 12v 5Ah accu:

Werkt prima.

Dus even wat groter aanpakken die hap. Zonnepanelen uit Nederland halen doet niemand want die prijzen zijn omhoog gesubsidieerd. Lekker uit China halen dus.. Een frame voor die dingen hoef je hier ook niet te halen want hier hebben ze geen Chinese maten. Klussen dus!



Dit frame was niet helemaal top dus op naar versie twee (nog steeds met het "test" paneeltje):


Dan, eindelijk zijn de grote panelen binnen...


...en kan de hele stellage het dak op. Vader en zoon samen aan de klus:

Handig zo'n ontluchtingspijpje in het dak. Ding werpt wel een mega schaduw af.. Die gaan we dus t.z.t. inkorten :D

Zo.. nooit meer gezeik met een lege accu:

Spanning op de kWh meter geeft maar 15V aan. Komt omdat het zonnetje al bijna weg is. Dat laad-apparaatje is in ieder geval de accu van de K1600 aan het vullen. Missie geslaagd. Heb nog geen vonken gezien :+

De accu van de motor hangt er aan. Project is "helaas" nog niet klaar want ik heb de smaak te pakken. Er komen t.z.t. nog een aantal panelen bij die een flinke accu gaan voeden. Richting de 200Ah. Hieraan komt dan ook gelijk een omvormen enzo.. Leuke spielerij.

De kosten zijn het niet.. Die regelaar kost een tientje, die twee panelen incl. invoerkosten ongeveer 200,--. Zijn twee 12Volt/100W panelen parallel aan elkaar geknopt.

Alles is geïnstalleerd niet gehinderd door enige kennis. Oke - panelen staan ongeveer schuin genoeg en ook ongeveer pal zuid maar boeie. Was leuk om te doen..

Hele verhaal (ben al vanaf eind augustus bezig ofzo) staat ook op mijn website, blog (hoe je het ook noemen wilt - zie onderschrift)

Groet
 
Laatst bewerkt:
Ja - ook dat,
maar het was ook gewoon heel leuk om samen met mijn zoontje hier aan te werken. Ik had voor minder dan 100,-- klaar kunnen zijn. Dat kleine 50W paneel op het dak gooien, aansluiten aan die laad-module en de laadmodule aan de accu. Paneeltje was 65,-- ofzo, die controller net iets meer dan een tientje. Je lacht je dood.
 
Laatst bewerkt:
Mooi initiatief. Omdat ik van eigenwijs houdt.

Het houdt voor geen meter stand tov van de accu er uit te halen, indien al nodig.


Is het geen idee om gewoon een 230 volt invoer te maken tbv een wcd, en daar een druppelaar aan te hangen.

Ik weet anders niet hoe je laadcycli gaat maken, direct vanaf de panelen.
 
Mooi initiatief. Omdat ik van eigenwijs houdt.

Het houdt voor geen meter stand tov van de accu er uit te halen, indien al nodig.


Is het geen idee om gewoon een 230 volt invoer te maken tbv een wcd, en daar een druppelaar aan te hangen.

Ik weet anders niet hoe je laadcycli gaat maken, direct vanaf de panelen.


Die laad-controller is gewoon een druppellader.. Net zoals een optimate maar dan een stuk goedkoper. Zodra de ingangsspanning (zonnetje weg/nacht) te laag wordt dan stop het laden automatisch. Zit wel een vorm van intelligentie in. Niet heel veel maar voldoende om de accu fris te houden. Heb met het kleine 50W paneel 2 maanden lang die 12v 5Ah accu bewaakt met load erop en dat ging echt goed.

Maar inderdaad. Ik had wel een soort van excuus nodig.

Uiteindelijk (en dat had ik al vermeld soort van) komen er meer panelen op die een lekkere dikke Wilco gaan laden. Omvormer er aan en klaar. De lader zelf heeft beschermde 12V uit. Die ga ik gebruiken voor led-verlichting.. Ik zal dit draadje wel voorzien van een schopje als ik zover ben. Moet alleen nu wel eerst goed inlezen want als er serieus accu's aan komen moet er ook een goede omvormer aan die niet gelijk de accu leeg trekt. Liefst een zuiver sinus want de meeste oplader snappen die gemodificeerde sinus niet. Ik heb een weer of 4 geleden al een can-bus lader voor de bmw gekocht. Die waren toen voor de helft van de prijs. Dat is het plan. Een wcd zit er dus aan te komen want ik wil de garage gaan gebruiken als klushok. Soort van man-cave maar dan zonder computers want daar ben ik wel even klaar mee :+
 
Laatst bewerkt:
Die laad-controller is gewoon een druppellader.. Net zoals een optimate maar dan een stuk goedkoper. Maar inderdaad. Ik had wel een soort van excuus nodig.

Uiteindelijk (en dat had ik al vermeld soort van) komen er meer panelen op die een lekkere dikke Wilco gaan laden. Omvormer er aan en klaar. De lader zelf heeft beschermde 12V uit. Die ga ik gebruiken voor led-verlichting.. Ik zal dit draadje wel voorzien van een schopje als ik zover ben. Moet alleen nu wel eerst goed inlezen want als er serieus accu's aan komen moet er ook een goede omvormer aan die niet gelijk de accu leeg trekt. Liefst een zuiver sinus want de meeste oplader snappen die gemodificeerde sinus niet. Ik heb een weer of 4 geleden al een can-bus lader voor de bmw gekocht. Die waren toen voor de helft van de prijs. Dat is het plan. Een wcd zit er dus aan te komen want ik wil de garage gaan gebruiken als klushok. Soort van man-cave maar dan zonder computers want daar ben ik wel even klaar mee :+
Mooi bezig.
Jammer voor het milieu, maar dat is met meer dingen zo.
 
Op de laatste update op mijn site (update 4) staan linkjes. Aluminium komt via aluminium opmaat punt nl en de rubberen tegels bij kooyman uithoorn.. is een 100x100 tegel. Die heb ik met stanleymes omgetovert tot 4x 50x50 cm

In feite heb je aan dat 50W paneel en die pwm-controller genoeg. Da's echt zeer eenvoudig. Er kan niets stuk want die regelaar is uitgevoerd met overload en polariteitbeveiliging..
 
Laatst bewerkt:
Ik heb jaren geleden drie van die kleine zonnepaneeltjes gekocht bij de Action voor een tientje per stuk en daar staan twee auto's welke weinig worden gebruikt mee te laden en een motorfiets.

Die auto's staan soms een paar maanden ongebruikt en hebben een ecu, dus altijd een klein beetje gebruik. Maar het is na maanden stilstand starten en meteen lopen.
 
De ene is te lui voor het uitrollen van een elektriciteitskabel, ik ben dan weer te lui om 200 euro uit te geven. _O-

Wel leuk om te volgen en hier te laten zien. :t
 
Hahaha nou - niet te lui maar vind het veel te veel gedoe. Ook als ik met vakantie ben heb ik er nu geen omkijken meer naar en het is gewoon ook een leuk projectje..

:-)
 
Laatst bewerkt:
Hahaha nou - niet te lui maar vind het veel te veel gedoe. Ook al ik met vakantie ben heb ik er nu geen omkijken meer naar en het is gewoon ook een leuk projectje..

:-)
Het is ter lering en vermaak. :Y
Voor 230 volt zijn helaas wel veel panelen nodig.
Kunnen deze panelen een beetje tegen hagel / weersinvloeden?
 
Zonnepanelen liggen altijd buiten dus ja... :-) en anders zien het het wel na de winter ;-) Het blijft chinees natuurlijk

en die 230v haal je uit de buffer acccu. Die 230v heb ik niet permanent nodig daar maar das echt een heel ander verhaal. Dat moet ik veel serieuzer aanpakken dan dit gehobby :-)
 
Laatst bewerkt:
Zonnepanelen liggen altijd buiten dus ja... :-) en anders zien het het wel na de winter ;-) Het blijft chinees natuurlijk

en die 230v haal je uit de buffer acccu. Die 230v heb ik niet permanent nodig daar maar das echt een heel ander verhaal. Dat moet ik veel serieuzer aanpakken dan dit gehobby :-)
Ik zag mijzelf volgend jaar al als zonnenpanelen bezitter. :Y _O-

Normaal iets voor gearriveerde mensen of bejaarden. :+ :+

(Niet iedereen wordt er blij van)
full
 
Leuk gedaan, beetje overdone ook wel...
Ik denk dat je genoeg energie opvangt om per jaar minimaal 1000 km vol elektrisch te rijden.

Zo te lezen zit het elektrisch allemaal wel goed, dat is duidelijk jouw hobby.

Wat mij zorgen baart is de manier waarop de panelen gemonteerd zijn. Ze staan nogal rechtop, vangen een hoop wind en als ik dan zo kijk naar die constructie....
De constructie is kort waardoor de ballast minder effect heeft, de bovenste lat wordt over een lange lengte niet ondersteund en de wind kan er volop vat op krijgen, zeker vanaf het noorden.
 
Laatst bewerkt:
Ze staan inderdaad nogal rechtop maar wat je zegt klopt niet. Het achterprofiel wordt wel degelijk ondersteund in het midden alleen zie je dat op de foto niet zo goed. Het zijn geen zware panelen. Ik moet nog even bekijken of ze de helft lager maak (mijn gedacht was: ik wil ze vooral 's winters optimaal benutten en dan staat het zonnetje laag, dus iets rechter op dan gebruikelijk. Ongeveer 45 gr, zou ergens tussen de 25 en 35 moeten zijn dacht ik maar zoals ik al zei: boeie - hobby projectje, geen Eneco 2.0 ;)

Hier de achterkant:
20171119_2x100w-zonnepanelen-ligging-02.jpg


(Linkje naar de pagina)

En het is zeker overkill tenzij je er meer mee gaat doen.
 
Laatst bewerkt:
Hmm ook geen stroom in de garage maar wel licht doormiddel van een accu 40 amph en twee ledlampen
accu laad continu op via een zonnepaneel en laadstroom regelaar (conrad)accu is een van de sloop kosten 5 euro.
tijdje terug vergeten om het licht uit te doen heeft toch twee weken gebrand paneeltje is 50 cm bij 100 cm.
 
Ik heb jaren geleden drie van die kleine zonnepaneeltjes gekocht bij de Action voor een tientje per stuk en daar staan twee auto's welke weinig worden gebruikt mee te laden en een motorfiets.

Die auto's staan soms een paar maanden ongebruikt en hebben een ecu, dus altijd een klein beetje gebruik. Maar het is na maanden stilstand starten en meteen lopen.
.
Zo ongeveer doe ik het ook. Om preciezer te zijn: bij de Action kocht ik jaren geleden één paneeltje. (€10.00) Daaraan een sigarettenaanstekerplug. De drie motorscooters zijn voorzien van een sigarettenaanstekerdinges waar die plug in past. Beurtelings wordt de plug om de paar weken van voertuig gewisseld. Alledrie de scooters starten op elk gewenst moment. De opbrengst van het kleine paneeltje is dus goed genoeg om een accu levend te houden.
 
Laatst bewerkt:
Ben je niet bang dat ze kapotwaaien als het een keer rotweer is in ons landje?

Neuh

Staan genoeg van die dingen op platte daken op zelfde manier. Ook met tegels "gezekerd". Ik moet wel toegeven dat ze een beetje nogal rechtop staan in geval van windkracht 11 ofzo. Is eenvoudig aan te passen - maar niet nu :)

.
Zo ongeveer doe ik het ook. Om preciezer te zijn: bij de Action kocht ik jaren geleden één paneeltje. (€10.00) Daaraan een sigarettenaanstekerplug. De drie motorscooters zijn voorzien van een sigarettenaanstekerdinges waar die plug in past. Beurtelings wordt de plug om de paar weken van voertuig gewisseld. Alledrie de scooters starten op elk gewenst moment. De opbrengst van het kleine paneeltje is dus goed genoeg om een accu levend te houden.


Ja voor 1 accu wel maar ik wil uiteindelijk de hele garage van stroom voorzien... De twee panelen zijn dus op de groei en ik vond het gewoon leuk om te doen dus kan mij t schelen dat het te veel is (voor nu)
 
Laatst bewerkt:
Neuh

Staan genoeg van die dingen op platte daken op zelfde manier. Ook met tegels "gezekerd". Ik moet wel toegeven dat ze een beetje nogal rechtop staan in geval van windkracht 11 ofzo. Is eenvoudig aan te passen - maar niet nu :)Risico wat ik nu zie is dat de buitenpoten onder de tegel vandaag worden gewrikt door de wind. Dus even aan de tegel vastmaken lijkt me verstandig. Of een gleuf in de tegel slijpen en de over de poot heen schuiven.


Ja voor 1 accu wel maar ik wil uiteindelijk de hele garage van stroom voorzien... De twee panelen zijn dus op de groei en ik vond het gewoon leuk om te doen dus kan mij t schelen dat het te veel is (voor nu)
 
Terug
Bovenaan Onderaan