Eerste motor kiezen, lastig! (Sport/Supersport/Supermoto)

fietske

MF'er
22 nov 2017
57
3
Hallo allen,

Ik ben 29 jaar en vorige week ben ik geslaagd voor mijn rijbewijs A. Heuheu!
Ik wil graag een motor kopen, maar omdat alles nog nieuw is voor mij (geen noemenswaardige eerdere ervaringen met scooters en/of schakelbrommers) en ook (nog) niet echt vrienden heb met A-rijbewijzen om eens mee te overleggen, vind ik het erg lastig een goede keuze te maken v.w.b. het type motor dat ik wil aanschaffen

Als ik blind zou moeten kiezen voor een motor, zou dat een supersport zijn. Denk daarbij aan een GSX-R 600, een R6, ZX-6R of een CBR600RR.
Tijdens het lessen (op een Z650) en het praten met verschillende verkopers in winkels kom ik er toch achter dat een supersport niet aan te raden is om op te beginnen vanwege de agressieve houding die toch wel ten koste gaat van je zicht en daarnaast ook je wendbaarheid. Ik moet ook eerlijk toegeven, gaan hangen op de motor is ook iets wat ik nog niet zonder problemen zou durven.

Alright, wat nu? Ik twijfel tussen een sportmotor, waarbij je wat meer rechtop zit, maar voornamelijk een supermoto spreekt me aan omdat je dan helemaal rechtop zit en ze een stukje lichter zijn (qua gewicht) dan sport/supersport-motoren. Ik vind het agressieve uiterlijk (zwarte wielen, dikke veerpoten etc) van veel supermoto's ook erg mooi.

Andere types zoals bijvoorbeeld een Naked spreken me niet zo aan en ik wil uiteraard toch wel op iets rijden waarvan ik 's nachts in mijn bed al weer naar uitkijk voor de volgende ochtend :)

Ik denk dat ik vooral een rijder ben die een paar uur per keer/dag op een motor zit, niet echt voor woon/werk verkeer, maar voor de lol rijdt op 30, 50, 60 en 80-wegen en geen echte lange afstanden of snelwegen rijdt.

Mijn budget is overigens zo'n 3000 euro.

Een dag (of 2) een motor huren kan ik zeker doen, maar welke? Ik zag bijvoorbeeld een Husqvarna 701, die me wel kan vertellen over de 'supermoto-houding' in het algemeen, maar dat is uiteindelijk toch een motor die buiten mijn budget zou vallen.
Een weekend of dagje weg met Silverline (zullen de meeste hier wel kennen) zou ik heel graag willen doen, al is de eerstvolgende datum waarschijnlijk pas in april, zolang wil ik dan ook weer niet wachten.

Ik heb hopelijk een duidelijke situatie geschetst. Mocht dat niet zo zijn, let me know :)
Zijn er hier mensen die de situatie herkennen en die me wat tips kunnen geven hoe ik het beste mijn keuze kan maken?
 
het is natuurlijk altijd leuk om van mensen allemaal adviezen te krijgen maar uiteindelijk draait het maar om 1 ding en dat is wat jij wilt. ik zou je aanraden om gewoon op alle 3 de types een proefrit te maken . er is voor alle drie iets te zeggen en er zijn ook voor alle drie minpunten op te noemen.
motorrijden is emotie , als ik het zo lees heb je eigenlijk al voor jezelf besloten..... supermoto.

veel plezier met de proefritten
 
Zx6r voor de looks.
Supermoto voor de fun in en rond je dorp/stad
Sportieve twin om altijd en overal rap te zijn :t
 
Gefeliciteerd!

Ik heb mijn motor gekocht omdat ik deze altijd al wilde hebben. Met de ritten die ik maak is hij alleen niet de meest handige keus.

Dus ga vooral veel proefritten maken of verschillende motoren huren.
 
Ik heb dus 'blind' als eerste (echte) motor een supersport gekocht (GSX-R600 K4), ik heb daarvoor eerst een half jaar op een oude GSX400X gereden (naked).
Was het leuk: ja. Zou ik het weer doen: NEE :P
De looks zijn geweldig, en het rijdt/remt/stuurt fantastisch, maar ik merkte gewoon dat ik nooit lange ritten wilde maken vanwege de zithouding. Plus om een beetje fun te hebben (in Nederland) rij je vaak al gauw 2 tot 3x de toegestane snelheid (bochtige dijkjes).
Ik zou denk ik niet meer zo snel een supersport kopen, tenminste, niet als enige motor, hooguit 'voor erbij'.
 
street triple van alle markten thuis !
Oh budget 3000 zie ik dat gaat dan denk ik niet lukken maar voor 3500/4000 zou je wel een 2008 kunnen vinden
 
Lekker wat huren inderdaad, zoveel hoeft dat niet te kosten. Huur eens een dagje een naked/supermoto en daarna een dagje supersport. Weet je meteen het verschil.

De vraag is een wat je zelf wil: wil je een motor om naar te kijken, om mee te rijden, om ervaring op te doen, om plezier mee te hebben, van te genieten? Of van alles wat (zal altijd een compromis blijven, helemaal als je gebonden zit aan een budget). Veel mensen hier hebben meerdere motoren voor verschillende doeleinden, dat is niet voor niets.
 
Laatst bewerkt:
Volg je gevoel. Koop gewoon wat je wilt want geloof me: Na een jaar of 2 wil je toch weer iets anders.

Ik heb zelf al een aantal keer de motor van mijn leven gekocht....

Dus koop gewoon die supermoto, na een tijdje de supersport en vervolgens de sport of allroad of whatever. :)
 
Niet te veel ouwehoeren, gewoon iets kopen wat jij leuk vind. Je komt er toch achteraf pas achter of het je helemaal ligt of juist niet.
Probeer een beetje een gangbaar model te vinden dat bekend staat om zijn degelijkheid en betrouwbaarheid en karren maar. Je kunt tenslotte motorrijden met elke motor en eigenlijk zijn ze allemaal wel leuk op hun manier.
 
Hallo allen,

Ik ben 29 jaar en vorige week ben ik geslaagd voor mijn rijbewijs A. Heuheu!
Ik wil graag een motor kopen, maar omdat alles nog nieuw is voor mij (geen noemenswaardige eerdere ervaringen met scooters en/of schakelbrommers) en ook (nog) niet echt vrienden heb met A-rijbewijzen om eens mee te overleggen, vind ik het erg lastig een goede keuze te maken v.w.b. het type motor dat ik wil aanschaffen

Als ik blind zou moeten kiezen voor een motor, zou dat een supersport zijn. Denk daarbij aan een GSX-R 600, een R6, ZX-6R of een CBR600RR.
Tijdens het lessen (op een Z650) en het praten met verschillende verkopers in winkels kom ik er toch achter dat een supersport niet aan te raden is om op te beginnen vanwege de agressieve houding die toch wel ten koste gaat van je zicht en daarnaast ook je wendbaarheid. Ik moet ook eerlijk toegeven, gaan hangen op de motor is ook iets wat ik nog niet zonder problemen zou durven.

Alright, wat nu? Ik twijfel tussen een sportmotor, waarbij je wat meer rechtop zit, maar voornamelijk een supermoto spreekt me aan omdat je dan helemaal rechtop zit en ze een stukje lichter zijn (qua gewicht) dan sport/supersport-motoren. Ik vind het agressieve uiterlijk (zwarte wielen, dikke veerpoten etc) van veel supermoto's ook erg mooi.

Andere types zoals bijvoorbeeld een Naked spreken me niet zo aan en ik wil uiteraard toch wel op iets rijden waarvan ik 's nachts in mijn bed al weer naar uitkijk voor de volgende ochtend :)

Ik denk dat ik vooral een rijder ben die een paar uur per keer/dag op een motor zit, niet echt voor woon/werk verkeer, maar voor de lol rijdt op 30, 50, 60 en 80-wegen en geen echte lange afstanden of snelwegen rijdt.

Mijn budget is overigens zo'n 3000 euro.

Een dag (of 2) een motor huren kan ik zeker doen, maar welke? Ik zag bijvoorbeeld een Husqvarna 701, die me wel kan vertellen over de 'supermoto-houding' in het algemeen, maar dat is uiteindelijk toch een motor die buiten mijn budget zou vallen.
Een weekend of dagje weg met Silverline (zullen de meeste hier wel kennen) zou ik heel graag willen doen, al is de eerstvolgende datum waarschijnlijk pas in april, zolang wil ik dan ook weer niet wachten.

Ik heb hopelijk een duidelijke situatie geschetst. Mocht dat niet zo zijn, let me know :)
Zijn er hier mensen die de situatie herkennen en die me wat tips kunnen geven hoe ik het beste mijn keuze kan maken?

Wat is "gaan hangen op de motor" nou weer en een "agressieve houding die toch wel ten koste gaat van je zicht en daarnaast ook je wendbaarheid"? Je bent toch 29, niet 99.
 
Haal gelijk een Hayabusa :t Die is bruut,snel en sportief....








ff serieus: Ga proefrijden. Het is jouw keuze!
Je doet er niks fout aan door te kiezen voor een motor. Jij betaalt het, jij gaat erop rijden, jij gaat plezier er op hebben.
 
Supersport zonder twijfel. En als het inderdaad zo is dat je het kut vindt rijden verkoop je hem weer na een jaartje. Sowieso wil je altijd na een half jaar weer een andere motor, omdat er zoveel leuks te kopen is :]

Stel je koopt nu een verstandige motor dan blijf je de hele tijd die sporter in je achterhoofd halen.
 
Wat is "gaan hangen op de motor" nou weer en een "agressieve houding die toch wel ten koste gaat van je zicht en daarnaast ook je wendbaarheid"? Je bent toch 29, niet 99.

:t Zithouding is even wennen, en je zal in het begin zeker langzamer door de bochten gaan dan je nu doet op je lesmotor. Iedere lente, als ik de Fazer weer parkeer en de S1000RR weer pak moet ik wennen en denk ik "waarom rijd ik dit onhandige ding?". Tot ik n paar bochtjes heb gedaan en de acceleratie weer heb gevoeld. Grijns van oor tot oor :)
 
Wat is "gaan hangen op de motor" nou weer en een "agressieve houding die toch wel ten koste gaat van je zicht en daarnaast ook je wendbaarheid"? Je bent toch 29, niet 99.

Vind ik ook hoor. Ik heb als eerst brommer een CBR600F gekocht en ik heb er tot nu toe helemaal geen spijt van.
 
Volg je gevoel. Koop gewoon wat je wilt want geloof me: Na een jaar of 2 wil je toch weer iets anders.

Ik heb zelf al een aantal keer de motor van mijn leven gekocht....

Dus koop gewoon die supermoto, na een tijdje de supersport en vervolgens de sport of allroad of whatever. :)
Ik wil elk half jaar wat anders, en dat sinds 1993. _O-
Supermoto sprak me dan wel het minste aan.. Supersport het meeste. :Y
 
Ik zou je adviseren om een beetje een goedkopere fiets te kopen als het budget wat je nu zeg, omdat de kans van vallen aan het begin wat groter is, en omdat je toch eerst moet kijken wat je wilt, dan is weg doen ook makkelijker.

Ik ben begonnen op een cbr600f, lekker allround fiets, je kan er sportief mee rijden, maar ook een fiets waar je meer tour gericht mee kan rijden.

Verder zijn ze goedkoop om te kopen, en goedkoop in onderhoud.
En het zijn super fietsen om het op te leren, omdat ze heel erg vergevingsgezind zijn.
 
:^

2.000 aanschaf, nog 1.000 in de pocket.
Van de zomer weer wat anders. *O*

Je moet er dan alleen geen kosten aan krijgen, dus neem een ervaren iemand mee als je gaat kijken..
 
Koop de motor die je mooi vindt.

Je gaat vanzelf ervaren wat je wel en niet prettig vindt en zodoende zal of kan dat een toekomstige keuze gaan beïnvloeden.

Wanneer je koopt wat verstandig is dan zal hetgeen wat je eigenlijk het liefst wilt altijd blijven knagen is mijn ervaring.


Ikzelf ben destijds onder andere gaan motorrijden omdat ik de toen nieuwe R6 uit 2006 zo belachelijk mooi vond en die ging ik kopen. Ik heb toen een GSXR750 gekocht, omdat deze goedkoper was terwijl die eigenlijk duurder hoorde te zijn. Een keuze gebaseerd op "wijsheid" dus.

Ik heb geen seconde spijt gehad van de GSXR, maar die "droom R6" ben ik nooit vergeten. Een aantal motoren (die wederom gebaseerd waren op verstandige keuzes) verder was het weer tijd voor een nieuwe \ andere. Nog altijd vond ik die R6 de mooiste 600cc die je kon kopen, maar ik gebruik het ding voor woon \ werk. Niet erg verstandig....

Toch gedaan en ik heb hem nu. Ik kan je vertellen, als ik er naar kijk dan denk ik, YeahhhH!! Dat is die mooi Yamaha die ik altijd wilde hebben. Als ik er op rij van en naar mijn werk dan denk ik .... HMMMM de volgende wordt toch een Honda NC700 ofzo.
De R6 is wel van de 'bucket list" afgestreept na 10 jaar. Anders had die er voor altijd op blijven staan waarschijnlijk en ik ben er echt wel blij mee!
Soms moet je lekker jouw hart volgen. Niet-verstandige keuzes zijn soms wel de leuke keuzes.


Ik zou dus lekker die motor kopen waarvan je blij wordt wanneer je er naar kijkt. Wanneer het ding niet lekker rijdt neem je die ervaring mee bij een volgende keuze en de afweging die je dan maakt is gebaseerd op jouw eigen gevoel en ervaring.

My 2 cents :)
 
Laatst bewerkt:
Andere types zoals bijvoorbeeld een Naked spreken me niet zo aan en ik wil uiteraard toch wel op iets rijden waarvan ik 's nachts in mijn bed al weer naar uitkijk voor de volgende ochtend :)
Als dat niet bij ieder willekeurig type het geval is, zèker nu je nog maar net je rbw hebt, vraag ik me serieus af of je er wel aan moet beginnen.
 
Hij heeft net zijn rijbewijs. Het feestje gaat nu pas beginnen.

Hij moet gaan ervaren e.d. en die ervaringen zullen ongetwijfeld de "kijk" op het geheel met de tijd veranderen.
 
Idd.
Als ik verstandig was geweest had ik mijn GSX-R na 2 jaar verkocht, maar dat was ik niet, want ik vond (en vind!) het ding gewoon écht mooi :P En als je eenmaal lekker aan het sturen bent (en de angst voor boetes/ingenomen rijbewijzen eventjes achter je hebt gelaten), dan is het een superfiets! Uiteindelijk heb ik 'm 5,5 jaar gehad.
 
Koop de motor die je mooi vindt.

Je gaat vanzelf ervaren wat je wel en niet prettig vindt en zodoende zal of kan dat een toekomstige keuze gaan beïnvloeden.

Wanneer je koopt wat verstandig is dan zal hetgeen wat je eigenlijk het liefst wilt altijd blijven knagen is mijn ervaring.


Ikzelf ben destijds onder andere gaan motorrijden omdat ik de toen nieuwe R6 uit 2006 zo belachelijk mooi vond en die ging ik kopen. Ik heb toen een GSXR750 gekocht, omdat deze goedkoper was terwijl die eigenlijk duurder hoorde te zijn. Een keuze gebaseerd op "wijsheid" dus.

Ik heb geen seconde spijt gehad van de GSXR, maar die "droom R6" ben ik nooit vergeten. Een aantal motoren (die wederom gebaseerd waren op verstandige keuzes) verder was het weer tijd voor een nieuwe \ andere. Nog altijd vond ik die R6 de mooiste 600cc die je kon kopen, maar ik gebruik het ding voor woon \ werk. Niet erg verstandig....

Toch gedaan en ik heb hem nu. Ik kan je vertellen, als ik er naar kijk dan denk ik, YeahhhH!! Dat is die mooi Yamaha die ik altijd wilde hebben. Als ik er op rij van en naar mijn werk dan denk ik .... HMMMM de volgende wordt toch een Honda NC700 ofzo.
De R6 is wel van de 'bucket list" afgestreept na 10 jaar. Anders had die er voor altijd op blijven staan waarschijnlijk en ik ben er echt wel blij mee!
Soms moet je lekker jouw hart volgen. Niet-verstandige keuzes zijn soms wel de leuke keuzes.


Ik zou dus lekker die motor kopen waarvan je blij wordt wanneer je er naar kijkt. Wanneer het ding niet lekker rijdt neem je die ervaring mee bij een volgende keuze en de afweging die je dan maakt is gebaseerd op jouw eigen gevoel en ervaring.

My 2 cents :)

Mooi gesproken. Wat je graag wilt hebben omdat je het mooi vind hoeft niet per se praktisch te zijn. Net als vrouwen die die hoge droomhakken kopen maar er toch niet fijn op lopen en daarom voor andere situaties weer andere schoenen hebben. De leering die wij hieruit kunnen trekken? Dat wij mannen evenveel motoren zouden moeten hebben als vrouwen schoenen hebben :+
 
Koop de motor die je mooi vindt.

Je gaat vanzelf ervaren wat je wel en niet prettig vindt en zodoende zal of kan dat een toekomstige keuze gaan beïnvloeden.

Wanneer je koopt wat verstandig is dan zal hetgeen wat je eigenlijk het liefst wilt altijd blijven knagen is mijn ervaring.


Ikzelf ben destijds onder andere gaan motorrijden omdat ik de toen nieuwe R6 uit 2006 zo belachelijk mooi vond en die ging ik kopen. Ik heb toen een GSXR750 gekocht, omdat deze goedkoper was terwijl die eigenlijk duurder hoorde te zijn. Een keuze gebaseerd op "wijsheid" dus.

Ik heb geen seconde spijt gehad van de GSXR, maar die "droom R6" ben ik nooit vergeten. Een aantal motoren (die wederom gebaseerd waren op verstandige keuzes) verder was het weer tijd voor een nieuwe \ andere. Nog altijd vond ik die R6 de mooiste 600cc die je kon kopen, maar ik gebruik het ding voor woon \ werk. Niet erg verstandig....

Toch gedaan en ik heb hem nu. Ik kan je vertellen, als ik er naar kijk dan denk ik, YeahhhH!! Dat is die mooi Yamaha die ik altijd wilde hebben. Als ik er op rij van en naar mijn werk dan denk ik .... HMMMM de volgende wordt toch een Honda NC700 ofzo.
De R6 is wel van de 'bucket list" afgestreept na 10 jaar. Anders had die er voor altijd op blijven staan waarschijnlijk en ik ben er echt wel blij mee!
Soms moet je lekker jouw hart volgen. Niet-verstandige keuzes zijn soms wel de leuke keuzes.


Ik zou dus lekker die motor kopen waarvan je blij wordt wanneer je er naar kijkt. Wanneer het ding niet lekker rijdt neem je die ervaring mee bij een volgende keuze en de afweging die je dan maakt is gebaseerd op jouw eigen gevoel en ervaring.

My 2 cents :)

Maar hij heeft nog geen 'droom motor '.

Daarom zou ik dus een goedkope motor kopen om uit te zoeken wat hij in een motor zoekt
 
Terug
Bovenaan Onderaan