Eerste motor kiezen, lastig! (Sport/Supersport/Supermoto)

Ga inderdaad veel proefritten maken, echter... is dat moeilijk als je niet weet waar je moet beginnen.

Ik zou eens kijken naar een: (ik heb geen idee van je budget dus heb het ruim genomen)
- Yamaha Tracer 700 of 900: tourmotor met ballen)
- Suzuki SV650s/SV1000s: 2 cilinder (= rap acceleren en leuk in bochten), licht en iets rechterop
- Honda VTR1000F Firestorm: zie hierboven
- KTM 690 duke: verkijk je niet op de PK's. Erg licht en doet niet onder voor de nodige 100PK motoren
- KTM 990 superduke of SMR/SMT (ik denk jouw beeld van een supermoto)
- Yamaha FZ1 of FZ6 (Fazer): leuke betrouwbare motor die zowel toegankelijk is als ballen heeft
- Kawasaki z1000sx: duurder maar ik denk perfect
- Triumph Speed Triple 1050: 3-cilinder (combinatie van acceleren 2 cilinder en top-snelheid 4 cilinder), licht vs. relatief veel PK!, één van de best sturende fietsen
- Aprilia Tuono: zelfde als de triumph maar dan een V4 (heerlijk geluid, accelereert als een malle vanaf +/- 5000 toeren)
- Ducati Monster 600/900: 2 cilinder, licht vs. relatief veel PK!
 
Laatst bewerkt:
Ga inderdaad veel proefritten maken, echter... is dat moeilijk als je niet weet waar je moet beginnen.

Ik zou eens kijken naar een: (ik heb geen idee van je budget dus heb het ruim genomen)
- Yamaha Tracer 700 of 900: tourmotor met ballen)
- Suzuki SV650s/SV1000s: 2 cilinder (= rap acceleren en leuk in bochten), licht en iets rechterop
- Honda VTR1000F Firestorm: zie hierboven
- KTM 690 duke: verkijk je niet op de PK's. Erg licht en doet niet onder voor de nodige 100PK motoren
- KTM 990 superduke of SMR/SMT (ik denk jouw beeld van een supermoto)
- Yamaha FZ1 of FZ6 (Fazer): leuke betrouwbare motor die zowel toegankelijk is als ballen heeft
- Kawasaki z1000sx: duurder maar ik denk perfect
- Triumph Speed Triple 1050: 3-cilinder (combinatie van acceleren 2 cilinder en top-snelheid 4 cilinder), licht vs. relatief veel PK!, één van de best sturende fietsen
- Aprilia Tuono: zelfde als de triumph maar dan een V4 (heerlijk geluid, accelereert als een malle vanaf +/- 5000 toeren)
- Ducati Monster 600/900: 2 cilinder, licht vs. relatief veel PK!

Uit het bericht van TS;

Andere types zoals bijvoorbeeld een Naked spreken me niet zo aan en ik wil uiteraard toch wel op iets rijden waarvan ik 's nachts in mijn bed al weer naar uitkijk voor de volgende ochtend :)

Mijn budget is overigens zo'n 3000 euro.
 
Gewoon de fiets kopen die je mooi vindt. Als je toch dagelijks gaat rijden, vergroei je er vanzelf mee. Heb zelf in m'n beginjaren alleen maar supersports (RSV, Fireblade) gereden als dagelijks vervoersmiddel en passioneel ragapparaat. 100d km verder overgestapt naar de sportieve nakeds, gaat ook prima.
 
Gewoon de fiets kopen die je mooi vindt. Als je toch dagelijks gaat rijden, vergroei je er vanzelf mee. Heb zelf in m'n beginjaren alleen maar supersports (RSV, Fireblade) gereden als dagelijks vervoersmiddel en passioneel ragapparaat. 100d km verder overgestapt naar de sportieve nakeds, gaat ook prima.

Ik net zo....
Ik ging na jaren weer woon-werk rijden, en heb snel m'n VTR1000 ingeruild voor een bike met een rechtere zit.
Puur rationeel heb ik een Fazer 600 gekocht; minder sexy, maar met deze zithouding hou je het veel langer uit.
Zal ook wel aan m'n leeftijd liggen (48), ik reed vroeger ook alleen maar supersports, maar dat waren zéker niet m'n veiligste en verstandigste woon-werk-kilometers.... ;)

Maar als je wil beginnen en je kunt alle kanten op: ga eens verschillende motoren proberen!
En sla een Bandit 600/1200 niet over. Hele goede allrounders!
 
Laatst bewerkt:
Ben op een ZX6R begonnen en heb er bijna 2 jaar door weer en wind, behalve pekel etc mee gereden. Prima te doen, sportieve zit maar niet te want je hoeft niet plat op de tank te liggen.
 
Dank allemaal voor de reacties en suggesties, awesome! :t

Ik zie verschillende meningen, maar het komt er inderdaad op neer dat ik er pas achter kom wat ik leuk vind nadat ik zelf gereden heb, dus ik ga proberen veel testritjes te maken op zowel supersports als supermotos of ze een dagje of twee te huren. Hopelijk kan ik dan een van de twee keuzes wegstrepen, of misschien kom ik tot een hele andere keuze.

Ik overweeg trouwens ook nog om een supersport met een iets verhoogd stuur te nemen, wellicht heb ik dan the best of both worlds.

Wanneer ik een keuze gemaakt heb, of iets nieuws bedacht heb, zal ik even een update posten! :)
 
Laatst bewerkt:
Ik overweeg trouwens ook nog om een supersport met een iets verhoogd stuur te nemen, wellicht heb ik dan the best of both worlds.

Heb ik ook een keer gedaan. Maar dat is niet altijd de oplossing. Ik had er een superbike stuur op gezet. Maar breder dan de clip-ons dus geen goed zicht meer in de spiegels (toch al vaak niet het sterkste punt van racers). Ook hoger zit dus ik zat niet meer achter het kleine ruitje maar een stukje erboven. Dus vol windwervelingen in mijn bakkes. Het is wel een verbetering maar niet zaligmakend is mijn ervaring.
 
Gefeliciteerd!

Ik heb mijn motor gekocht omdat ik deze altijd al wilde hebben. Met de ritten die ik maak is hij alleen niet de meest handige keus.

Dus ga vooral veel proefritten maken of verschillende motoren huren.


proefritten maken op verschillende motoren en dan achteraf Nee verkopen, de motorzaak ziet je al komen..

overigens kun je vaak uit een enkel proefritje van een kwartier nog niet echt zeggen of het de juiste motor voor je is.

koop wat je aanspreekt en mooi vind ,bevalt hij je niet dan verkoop je hem gewoon weer,
om die reden wisselen ook veel motoren ook van eigenaar,

of een motor huren voor een hele dag is dan wel beter als telkens een proefritje maken.maar kost ook weer geld
 
Heb ik ook een keer gedaan. Maar dat is niet altijd de oplossing. Ik had er een superbike stuur op gezet. Maar breder dan de clip-ons dus geen goed zicht meer in de spiegels (toch al vaak niet het sterkste punt van racers). Ook hoger zit dus ik zat niet meer achter het kleine ruitje maar een stukje erboven. Dus vol windwervelingen in mijn bakkes. Het is wel een verbetering maar niet zaligmakend is mijn ervaring.


ligt er ook aan welke motor,ik heb op mijn honda cbr1000f een sb stuur gezet en die is er wel mee vooruit gegaan. ook gelijk een hogere ruit erop gezet. en in de spiegels heb ik nog goed zicht. het stuurt wel zoveel leuker op straat dan met die clipons ,
 
Dank allemaal voor de reacties en suggesties, awesome! :t

Ik zie verschillende meningen, maar het komt er inderdaad op neer dat ik er pas achter kom wat ik leuk vind nadat ik zelf gereden heb, dus ik ga proberen veel testritjes te maken op zowel supersports als supermotos of ze een dagje of twee te huren. Hopelijk kan ik dan een van de twee keuzes wegstrepen, of misschien kom ik tot een hele andere keuze.

Ik overweeg trouwens ook nog om een supersport met een iets verhoogd stuur te nemen, wellicht heb ik dan the best of both worlds.

Wanneer ik een keuze gemaakt heb, of iets nieuws bedacht heb, zal ik even een update posten! :)

Ga dan gewoon meteen op het web zoeken naar een mooie vfr 750, ijzersterke sporttour machine die je niet snel zal teleurstellen. Zithouding minder sportief dan een supersport. En valt perfect binnen je budget. 1 v.d. beste motoren die er gemaakt is. En nee, ik heb er wel 1 gehad, maar rij nu op een andere ouwe lullen motor. :]
 
ecfbd1e47872fa52879843c64ba5e60d.jpg


Zoiets?
 
Ga dan gewoon meteen op het web zoeken naar een mooie vfr 750, ijzersterke sporttour machine die je niet snel zal teleurstellen. Zithouding minder sportief dan een supersport. En valt perfect binnen je budget. 1 v.d. beste motoren die er gemaakt is. En nee, ik heb er wel 1 gehad, maar rij nu op een andere ouwe lullen motor. :]

Wij van wc-eend adviseren de motor die we zelf hebben gehad. Slecht plan om zo'n oud hok als een VFR750 te kopen voor dat budget.

3473e616b569cdaba993d35305f00a4d--honda-vfr-motorcycle.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zoveel mensen zoveel wensen!

Ik ben begonnen met een R6, niet meest comfortabele zit/rijeigenschappen maar jongensdroom :+

En tot de dag van vandaag geen enkele spijt :t
 
Als je een motor gaat kopen is het geen gek idee om ook een motorzaak in de buurt te hebben waar je een goeie relatie mee hebt en die je graag ziet komen. Ik weet zeker dat als je met zo'n vraag bij een dergelijke zaak aan komt, ze je graag helpen en dat een proefrit ook nooit een probleem is.

Dus als je het echt niet weet, zou ik dat doen. Een beetje motorzaak heeft die motor die je zoekt allang staan.

Ik bedoel dus niet die winkel in Eemnes... ;)
 
Dank allemaal voor de reacties en suggesties, awesome! :t

Ik zie verschillende meningen, maar het komt er inderdaad op neer dat ik er pas achter kom wat ik leuk vind nadat ik zelf gereden heb, dus ik ga proberen veel testritjes te maken op zowel supersports als supermotos of ze een dagje of twee te huren. Hopelijk kan ik dan een van de twee keuzes wegstrepen, of misschien kom ik tot een hele andere keuze.

Ik overweeg trouwens ook nog om een supersport met een iets verhoogd stuur te nemen, wellicht heb ik dan the best of both worlds.

Wanneer ik een keuze gemaakt heb, of iets nieuws bedacht heb, zal ik even een update posten! :)
Mooi verhaal, het klinkt ook best verstandig, maar heb je in het algemeen moeite met keuzes maken?
Of is dit topic alvast een deel van de voorpret? ;)
 
ik blijf erbij, de zoektocht naar de geschikte motor kan wel even duren .je moet eerst verschillende motoren langere tijd hebben gehad voordat je kan zeggen wat je het liefste rijd en bij je past.en als je pas je rijbewijs hebt ben je daar dus lang nog niet uit.
 
Begonnen op een KTM EXC 525 ('echte' Supermoto op de vering en slipperclutch na) en i.v.m. groot rijbewijs op een Honda CBR 600F '97 (soort van supersport) overgestapt..

Na jaren met plezier met de Honda rondgetuft te hebben, afgelopen zomer de KTM weer eens aangezwengeld: sindsdien staat de Honda zo goed als stil :+

Honda komt eruit als ik van plan redelijke afstand/tijd te gaan rijden of als vrouwlief het in de bol heeft om mee te willen. -O-
WWfNx6S.jpg


KTM komt eruit als ik zin heb in het spreedwoordelijke rondje om de kerk.
QHskMCT.png


Lang verhaal kort: Het is allebei leuk :Y
Bij kortstondige ritjes haal ik meer plezier uit de KTM, wil ik echter wat verder en langer rijden is voor mij de Honda een prima fiets..

De Honda wordt comfortabel vanaf 100 km/h en de KTM is comfortabel tot 100 km/h

Dit is een beetje mijn idee/ervaring en ik zou vooral naar de rest luisteren, veel verschillende fietsen huren/gaan rijden :]
 
Of koop inderdaad 2 of meerdere motoren. in ieder geval een racer en een of the road,dan heb je vanalles wat,

Mooi ding trouwens die KTM,
 
Of koop inderdaad 2 of meerdere motoren. in ieder geval een racer en een of the road,dan heb je vanalles wat,


Jij vind die 2 types leuk, TS mss niet, dus dat " in ieder geval " is voor jou Persoonlijk, en niet een opdracht voor de TS, mss wil hij uiteindelijk wel een tour buffel.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan