Waterdichte (TFT) monitor, wie weet iets?

sanger

Die hard MF'er
16 mrt 2010
577
31
Heemskerk
Hi allen! Ik rij sinds dit jaar voor het eerst mijn woon werk verkeer op de motor. Bevalt tot nu toe heel erg prima en ben van plan de hele winter door te rijden.

Wat me wel opviel is dat het zicht achteruit bij schemer/donker en regen heel slecht is. Met name in file waarbij veel achteropkomende lichten zijn.

Nu heb ik laatst in het blik van mijn vriendin parkeersensoren en achteruitrijcamera in laten bouwen. Die camera biedt ook in het donker erg goede kwaliteit beeld, en in een goede grote hoek. En het was eigenlijk niet eens duur (zeg maar best goedkoop).

Om de veiligheid in de file te vergroten zat ik te denken om achterin de motor een camera in te bouwen en deze continue uit te zenden op een monitor. Evt met een aan/uit schakelaar zodat je het alleen bij slecht zicht gebruikt.

Ik vraag me alleen af of een monitor hiervoor echt waterdicht moet zijn of dat bv. spatwaterdicht voldoende is. Hij zou dan direct achter het windscherm vallen (boven bestaande cockpit) en dus tijdens de rit beschermt zijn tegen regen. Bij parkeren van de motor staat deze vrijwel altijd overdekt.

Iemand een idee wat voor monitor ik hiervoor zou kunnen gebruiken?
 
https://m.alibaba.com/product/60423363624/5-Waterproof-digital-mini-tft-digital.html?subject=5--waterproof--digital--mini--tft--digital&language=dutch&detailId=60423363624&redirect=1
Voor de prijs hoef je het niet te laten
 
Ik heb een tijdje rondgereden met een Riderscan rondomzicht spiegel.
Dat werkte opzich prima, maar ik merkte dat ik er gewoon te lang in moest kijken om het beeld te interpreteren - naast mijn normale procedure van spiegelen en over de schouder kijken.
Voor mij zou zo'n monitor dus geen oplossing zijn om bovengenoemde reden.

Ik vind wat naast me zit het meest boeiend - wat achter me zit haalt me toch niet meer in :+
 
Ik ben zelf aan het kijken naar een nachtbril, omdat ik merk dat ik s'vonds ook steeds minder goed zicht heb door verlichting. Zo'n bril met gele glazen.

Tegenwoordig is alles ook xenon en LED met witte lampen wat niet erg meehelpt denk ik.


Ik ga deze eens proberen in de auto waarna ik van plan was om te gaan kijken of er ook vizieren zijn of wellicht folie of iets met dezelfde werking. Mits het uiteraard helpt in de auto.

Misschien is dat een idee voor jou.
 
Laatst bewerkt:
In de file is hetgeen achter me gebeurde laatste informatie die ik wil hebben. Af en toe als er ruimte is of als ik vastloop kijk ik even of er iemand met meer haast is. Maar meestal zitten die vlak achter je, dat heb je wel door.
Ik zou dus geen moeite doen.
Remlichten in het donker in de regen, dat is irritant, maar de koplampen heb ik nog nooit wat van gemerkt.
 
In de file is hetgeen achter me gebeurde laatste informatie die ik wil hebben. Af en toe als er ruimte is of als ik vastloop kijk ik even of er iemand met meer haast is. Maar meestal zitten die vlak achter je, dat heb je wel door.
Ik zou dus geen moeite doen.
Remlichten in het donker in de regen, dat is irritant, maar de koplampen heb ik nog nooit wat van gemerkt.
:t ,uberhaupt boeit het me weinig wat er achter me zit.
Als ik maar een idee heb ,dat is voldoende :)
Nog nooit in 16 jaar problemen mee gehad.

Verder ,al die gadgets op een motor leiden alleen maar af.
Dat is veel gevaarlijker,dan precies het idee te hebben wat er achter je zit :')
 
Ik heb een achteruitrijcamera in mijn auto en ik kijk gewoon achterom of in de spiegels bij het inparkeren.

Sterker nog, omdat de achterramen nogal donker zijn en het daardoor s'avonds nogal last is is om details te zien doe ik gewoon het desbetreffende zijraam open. Ik kan ook op die camera kijken, maar dat voelt onnatuurlijk en aangezien ik geen ongeluk of brokken wil kijk ik dus gewoon zelf.

Als ik mocht kiezen had die camera eruit gemogen en had ik er een reservewiel voor in de plaats willen hebben.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het perspectief van de camera echt met je 'situational awareness' gaat spelen waardoor je juist langer gaat staren naar het scherm dan achterom kijken. Ik heb hetzelfde als Turbo, het voelt gewoon enorm onbetrouwbaar en onnatuurlijk aan om door een achterruitrijcamera te kijken. Vooral diepte/afstand is lastig te meten op een scherm.

Daarnaast is er gewoon een betere oplossing, als je harder rijdt dan de rest dan hoef je toch ook niet te letten wat er achter je zit? :P
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een achteruitrijcamera in mijn auto en ik kijk gewoon achterom of in de spiegels bij het inparkeren.

Sterker nog, omdat de achterramen nogal donker zijn en het daardoor s'avonds nogal last is is om details te zien doe ik gewoon het desbetreffende zijraam open. Ik kan ook op die camera kijken, maar dat voelt onnatuurlijk en aangezien ik geen ongeluk of brokken wil kijk ik dus gewoon zelf.

Als ik mocht kiezen had die camera eruit gemogen en had ik er een reservewiel voor in de plaats willen hebben.
Ik heb het dus ook in een auto en ik kijk er ook echt naar :) Mijn idee voor op de motor komt ook echt daar vandaan.
 
Ik denk dat het perspectief van de camera echt met je 'situational awareness' gaat spelen waardoor je juist langer gaat staren naar het scherm dan achterom kijken. Ik heb hetzelfde als Turbo, het voelt gewoon enorm onbetrouwbaar en onnatuurlijk aan om door een achterruitrijcamera te kijken. Vooral diepte/afstand is lastig te meten op een scherm.

Diepte/afstand ben ik het mee eens, maar dat vang je op door regelmatig te kijken en gewoon te weten wat er om je heen gebeurt.

Daarnaast is er gewoon een betere oplossing, als je harder rijdt dan de rest dan hoef je toch ook niet te letten wat er achter je zit? :P

Maar om nu naar de linkerbaan te gaan terwijl een auto veel harder achterop komt ofzo....
 
Ik denk het juist niet. Je kijkt minder lang achterom waardoor je voor je veel beter zicht houdt. Dat is mijn mening althans.

Wat moet je dan achter je zien?
en hoelang kijk je dan achterom, het is een moments situatie, en als ik aan het verkeer deel moet nemen met elk moment als ik stop de angst moet hebben dat ik van achteren aangereden kan worden, dan zou ik me helemaal niet prettig voelen in het verkeer en al helemaal niet op de motor
 
Maar om nu naar de linkerbaan te gaan terwijl een auto veel harder achterop komt ofzo....

Begrijp het idee, maar ik ben nog nooit in zo een situatie beland, zie auto's sowieso niet vaak sprintjes trekken in de file bij slecht / donker weer.

Anyways, om on-topic te blijven, ik denk dat je wel iets nodig hebt wat volledig water dicht is. Bij spatwaterdichte apparaten kan er bij langdurige blootstelling aan een hoge luchtvochtigheid toch damp in kruipen.

Er zijn overigens ook kant en klare producten hiervoor te koop zoals:

Motorfiets Achteruitkijkspiegel Twin Camera Motorbike Dash Cam Video Camcorder 2.4" in Motorfiets Achteruitkijkspiegel Twin Camera Motorbike Dash Cam Video Camcorder 2.4" van DVR/Dash Camera op AliExpress.com | Alibaba Groep
 
Ik denk het juist niet. Je kijkt minder lang achterom waardoor je voor je veel beter zicht houdt. Dat is mijn mening althans.

Ik kijk in 1 seconde achterom en weer terug, en ondertussen zie ik ook wat er naast me zit. Als je het een keer gedaan hebt wil je nooit meer anders. Dan streep je dat CCTV-verhaal ook door.

8-)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een achteruitrijcamera in mijn auto en ik kijk gewoon achterom of in de spiegels bij het inparkeren.

Sterker nog, omdat de achterramen nogal donker zijn en het daardoor s'avonds nogal last is is om details te zien doe ik gewoon het desbetreffende zijraam open. Ik kan ook op die camera kijken, maar dat voelt onnatuurlijk en aangezien ik geen ongeluk of brokken wil kijk ik dus gewoon zelf.

Als ik mocht kiezen had die camera eruit gemogen en had ik er een reservewiel voor in de plaats willen hebben.


Als ik mij niet vergis is er ook ergens een waarschuwing (handleiding?) dat je naast de achteruitkijkcamera ook nog steeds in je spiegels/om je heen moet blijven kijken...
Thans ik heb in een van de eerdere versies zoiets zelfs op het scherm gezien als waarschuwing.
 
Terug
Bovenaan Onderaan