Radeloos: stroomtoevoer en een Honda CB200 ' 76

Meilof

Rookie
23 nov 2017
13
0
Utrecht
Goedendag,
Ik gooi de handdoek in de ring en wellicht heeft iemand nog een ingeving:
bij het vervangen van de accu van mijn CB200 maakt ik per ongeluk sluiting. Er kwam een kringeltje rook uit van de plek van de spanningsregelaar. De accu wilde daarna ook niet meer opladen. Ook de multimeter gaf dat aan (constant +/-12V ook bij verhogen toerental).
De motor draaide zolang de accu nog stroom heeft. Is de accu op, dan stopt de motor.

Dus spanningsregelaar uit de UK besteld en vervangen. Echter zonder resultaat.

Toen maar gaan meten op de dynamo kabel of die wel stroom genereert. Dat zou bij mijn weten tussen de 12v en 70V kunnen zijn maar het was 0. Ook bij het verhogen van het toerental.

Dus de dynamo moest de oorzaak zijn en heb andere dynamospoelen gekocht en geplaatst. Ik meet echter nog steeds geen stroom..

Nu weet ik het echt niet meer.. Wie o wie heeft nog waardevolle tips?

Bij voorbaat dank van een onervaren maar welwillende sleutelaar.
 
Laatst bewerkt:
Hij laadt niet bij en loopt alleen op volle accu tot ie leeg is>Stekkers nakijken.Kan het geen zekering zijn? Ik zou alle zekeringen ook vervangen om dat al uit te sluiten.
 
Hallo,
wauw, bedankt voor de snelle reacties! Helemaal super! Het topic 'how to - accu en laadsysteem controleren.' had ik al nauwgezet gevolgd en zo ben ik uiteindelijk afgedaald naar de dynamo en daar rechtstreeks op de uitgaande draden gemeten bij een draaiende motor. (Daar zit geen zekering tussen.) Zowel bij de oude als de vervangende dynamo meet ik dan geen Volt's bij een lopende motor. Mbt het meten van de weerstand (ohm?) snap eigenlijk niet goed hoe ik kan herleiden of de dynamo goed werkt of niet.
 
Hallo,
wauw, bedankt voor de snelle reacties! Helemaal super! Het topic 'how to - accu en laadsysteem controleren.' had ik al nauwgezet gevolgd en zo ben ik uiteindelijk afgedaald naar de dynamo en daar rechtstreeks op de uitgaande draden gemeten bij een draaiende motor. (Daar zit geen zekering tussen.) Zowel bij de oude als de vervangende dynamo meet ik dan geen Volt's bij een lopende motor. Mbt het meten van de weerstand (ohm?) snap eigenlijk niet goed hoe ik kan herleiden of de dynamo goed werkt of niet.

Bij weerstand of Ohms meten, meet je of de spoelen nog goed zijn (verbinding hebben). Heb je een oneindig of in ieder geval zeer hoge weerstand, dan is de spoel kapot. Een lage weerstand is goed. Meet je helemaal geen weerstand, heb je juist weer kortsluiting.
 
Ik zal vanmiddag de weerstand eens meten.
Als ik rechtstreeks op de accu meet dan zie ik keurig de +/- 12V dus ik neem aan dat ik dan met dezelfde instellingen op de multimeter, de dynamo correct aan het doormeten ben. Hoewel ik nu begin te twijfelen of dat wel zo is..
 
Als ik rechtstreeks op de accu meet dan zie ik keurig de +/- 12V dus ik neem aan dat ik dan met dezelfde instellingen op de multimeter, de dynamo correct aan het doormeten ben

Dat klopt niet, je accu is gelijkspanning en je dynamo wisselspanning.

0 volt uit se spoelen is niet echt aannemelijk dus ik denk dat je toch wat meetfouten maakt.

Lijkt meer op een defecte regelaar ?

full
 
Ik zal vanmiddag de weerstand eens meten.
Als ik rechtstreeks op de accu meet dan zie ik keurig de +/- 12V dus ik neem aan dat ik dan met dezelfde instellingen op de multimeter, de dynamo correct aan het doormeten ben. Hoewel ik nu begin te twijfelen of dat wel zo is..

Hoe goed is jouw (technisch)Duits? Hier wordt een vergelijkbaar probleem besproken: Lichtmaschine Honda CB 250 G 1976 .

En voor 't gemak gelijk maar een schema d'r bij.

CB200T.jpg
 
Laatst bewerkt:
thnx maar lastig schema voor een leek.
Ik ga nu maar eerst op een andere wijze de dynamo meten met een 'multimeter voor dummy's instructie'. Als die ok blijkt te zijn, dan op naar de spanningregelaar :-).
Bedankt voor de tips tot zover..
 
thnx maar lastig schema voor een leek.
Ik ga nu maar eerst op een andere wijze de dynamo meten met een 'multimeter voor dummy's instructie'. Als die ok blijkt te zijn, dan op naar de spanningregelaar :-).
Bedankt voor de tips tot zover..

Inderdaad want je moet de dynamo op wisselspanning meten dat is de stand waarbij een "~" teken staat.
 
Check. Wat ben ik oen.. Ik meet nu inderdaad gewoon stroom op de dynamo variërend van 9-40Volt afhankelijk van het toerental.. de zekering ook doorgemeten met positief resultaat.
Kom ik weer uit op de spanningsregelaar. Hoe test ik nu of die goed is? En vooral: met welke tekentjes op de multimeter doe ik dat? :-)).
 
Ok. Heb de 1-fase spanningregelaar uitgebouwd. Deze heeft drie draden. Ik meet geen weerstand tussen de draden (setting op Ohm). Getal blijft 1. (Als ik de multimeter klemmen tegen elkaar aanhoud dan is er wel weerstand).
Met ingebouwde regelaar en draaiende motor meet ik op 1 combinatie van 2 draden 25V Wisselspanning en op de 2e combinatie +/- 2.4V gelijkspanning.

Bij een niet draaiende motor meet bij de aangesloten spanningsregelaar +/-12v. Dat komt van de accu.

Is de spanningsregelaar defect?
 
In je openingspost heb je de SPR vervangen zeg je, zo gauw gaat ie niet kapot. Deze moet wel goed massa maken met frame. Dus geen rubber ertussen of moet een aparte massa kabel hebben.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de spanningsregelaar vervangen door origineel maar gebruikt exemplaar uit UK (eBay). Wellicht de defecte unit vervangen door een andere defecte. Heb nu bij Carmo maar een nieuwe- after market- besteld voor de CB200. Dan kan ik het ten minste echt uitsluiten. Is het niet de regelaar dan gaat tie retour.. Ik zou echter dan niet meer weten waar ik het zoeken moet. Wellicht dan maar een professional inschakelen..
 
Terug
Bovenaan Onderaan