Aansluiten relais

dropkikker

MF veteraan
27 jun 2005
1.048
62
Lichtenvoorde
Allereerst excuses als dit al vaker is behandeld, maar ik kom er even niet meer uit :+

Ik heb hier een motor staan waarvan ik de koelventilator wil aansturen middels een schakelaar aan het stuur, maar hoe sluit ik deze nu precies aan op het relais?

Ik heb een 4 polige relais liggen.

De 30 is de + vanaf de accu, maar de rest :?
 
BroncoNBuck.com-The-AdFor.US-Classic-Bronco-Turn-Signal-Brake-Signal-Hazard-Signal-Relay-DPDT-Flasher-DiagramIMG_3373.jpg


Ipv aux. lights jouw ventilator. :Y
 
De koelventilator wordt 99/100x gestuurd door een schakelaar in je radiator die niet de plus, maar de min onderbreekt.

Het relais (of de schakelaar als deze het amperage aankan) zal dus parralel aan deze schakelaar moeten.
 
Ik zou ipv de plus de min aansluiting van het relais schakelen en dan de schakeling van de thermoswitch in de radiateur parallel zetten met de schakelaar.
Dan springt de koelvin gewoon aan via de thermoswitch maar kun je hem ook handmatig schakelen.
Moet de thermoswitch wel via massa schakelen dus van te voren even controleren.

De schakelplus van het relais dan gewoon via het contcatslot laten lopen. (de aansluiting waar in het schema de schakelaar zit)
 
leuk iedereen gaat uit van een standaard situatie van een ventilator die er al zit. maar er zijn ook zat mensen die merken dat hun lucht/olie gekoelde motor erg warm kan worden in bepaalde situaties omdat die standaard geen ventilator hebben. en dan kan een kleine extra ventilator heel goed helpen en dan kan je dus prima de plus schakelen. en als er al een ventilator zit met een thermokoppelschakeling dan is bedienen vanaf het stuur meestal niet nodig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan