RCS 19

Caracalla

MF'er
1 dec 2016
147
0
Ruddervoorde (BE)
Beste forummers

Ik heb een '04 R6. Heeft dus de axiale remmen en kleine schijven.
Van het remmen heb ik niet te klagen, maar ik zit toch te denken om even zo'n RCS19 pomp te kopen. Valt al bij al mee van prijs en het is een stuk die je ook kan overzetten op de volgende moto, dus niet echt een verloren investering.

Echter vraag ik me af als op deze moto het wel een goede beslissing is inzake diameters van de pistons aan de klauwen?

Is het ook echt nog zo'n verschil, zo'n RCS19 pomp? Want nu is dat volgens mij ook al een radiale rempomp, origineel Yamaha.
 
Maakt wel verschil, maar als je zelf al een radiale rempomp hebt is het niet enorm groot. Ik heb een zx10r met stock rempomp en een met een rcs, die met de rcs remt lichter hard waardoor je iets gecontroleerder hard kunt remmen en daar rem ik regelmatig met één vinger mee, met de stock rempomp moet je net iets meer kracht zetten en pak ik onbewust de 2e vinger er al bij. Maar het is dat ik dus back2back kan testen, anders had ik vermoedelijk niet gemerkt.
Remsetup is verder niet verschillend: zelfde blokken, stalen remleidingen, stock klauwen, voorwiel met schijven en band gewisseld dus da's exact hetzelfde.
 
Een R6 van 2004 heeft geen radiale rempomp, die is axiaal.
Er zijn (bij mijn weten) geen motoren standaard uitgerust met een écht radiale rempomp. De af-fabriek gemonteerde rempompen die radiaal lijken staan ook altijd nog onder een hoek, dus semi-radiaal. Zelfs de nieuwe Panigale V4 heeft 'slechts' een semi-radiale rempomp...

Terugkomend op je vraag.
Van een axiale rempomp overstappen naar een 100% radiale zoals de 19RCS zal je een veel duidelijker remgevoel geven. De toleranties in de gesmede rempomp zijn vele malen kleiner dan in standaard rempompen en de gebruikte zuiger is dezelfde als in echte race rempompen.
Daarnaast kan je de hefboomverhouding van de RCS ook nog naar wens instellen, 19X18 (advies circuitgebruik) of 19X20 (advies straatgebruik) wat een groot effect heeft.

Vergeet ook niet dat de rempomp die je nu hebt al 13 jaar oud is en de rubbers/seals en lagers hun beste tijd wel hebben gehad.


OK, ik werk bij de Brembo importeur en hub dus een 'iets' gekleurde bril op...
Als ik je nog 1 tip mag geven om eens echt te voelen hoe een RCS pomp aanvoelt: morgen ontvangt R4 Moto's in Oostakker als een van de eersten in Europa de nieuwe 19RCS Corsa Corta rempomp (heeft nog een extra verstelmogelijkheid). Ik kan je verzekeren, als je hem in je handen hebt weet je genoeg
 
Laatst bewerkt:
Waarom naar 19mm als de 16mm. voldoende is?
Gaat om de ratio tussen de klauw en pomp. Kan je zeggen dat de 19mm. niet beter zal remmen in dit geval.

Kun je beter investeren in goede remblokken.
Kijk ook eens naar de VRC pompen van Galespeed.....
zijn net wat verfijnder en mooier afgewerkt dan de RCS. Belangrijkste is dat deze in 16, 17.5 en 19mm. te koop zijn.
 
Waarom naar 19mm als de 16mm. voldoende is?
Gaat om de ratio tussen de klauw en pomp. Kan je zeggen dat de 19mm. niet beter zal remmen in dit geval.

Kun je beter investeren in goede remblokken.
Kijk ook eens naar de VRC pompen van Galespeed.....
zijn net wat verfijnder en mooier afgewerkt dan de RCS. Belangrijkste is dat deze in 16, 17.5 en 19mm. te koop zijn.

Het gaat inderdaad om de verhouding tussen rempomp en (zuigerdiameter) van de remklauwen maar je kan de diameter van een axiale rempomp echter niet een op een vergelijken met een radiale, er wordt altijd een grotere radiale rempomp voorgeschreven dan dat er axiaal op gemonteerd is.

Ik heb zelf een Aprilia RS250 waar standaard een 16mm axiale rempomp op gemonteerd is. Ik heb daar een tijdje mee gereden met een 17RCS (17mm) maar dat is echt te veel van het goede. Je kan extreem hard remmen maar het is echt te gevoelig en je remt dus snel te hard omdat de remhevel vrij zacht aanvoelt.

Voor de R6 is een 19mm radiale pomp echt de juiste.

Remblokken, stalen remleidingen, verse remvloeistof zijn dingen die je altijd eerst goed moet hebben. Anders heeft het monteren van een RCS rempomp (of vergelijkbaar) geen enkel nut.

De RCS rempomp is ook leverbaar in 14mm, 15mm, 17mm
Eventueel met bijbehorende koppelingshevel of RCS koppelingspomp.

De RCS Corsa Corta rempomp is qua afwerking en design mooier dan de gewone RCS.
 
Laatst bewerkt:
Heb begrepen dat je ook een niet instelbare radiale pomp van Brembo hebt. Aangezien je in de praktijk toch de 19 stand gebruikt heb je hier meer dan voldoende aan. Is nog een stuk goedkoper ook.
 
Heb begrepen dat je ook een niet instelbare radiale pomp van Brembo hebt. Aangezien je in de praktijk toch de 19 stand gebruikt heb je hier meer dan voldoende aan. Is nog een stuk goedkoper ook.


Klopt, 19x18 of 19x20.

Zijn dacht ik wel duurder, en bij een RCS krijg je netjes een remlichtschakelaar
 
Terug
Bovenaan Onderaan