BMW R1100RS/R1150RS / R1200ST/R1200RS/R1250RS

Omdat jullie over elkaar struikelen om een nieuwe motor te kopen zal ik even een knuppeltje in het hoederhok gooien: 1250 cc, variabele kleptiming...140 pk??
full

En, ja, dat nieuwe blok ziet er anders uit...(dit was een 1 april grap in een motorblad)
 
Laatst bewerkt:
Omdat jullie over elkaar struikelen om een nieuwe motor te kopen zal ik even een knuppeltje in het hoederhok gooien: 1250 cc, variabele kleptiming...140 pk??[afbeelding]
En, ja, dat nieuwe blok ziet er anders uit...

das het oude oliegekoelde blok, denk niet dat ze daar VVT in gaan bouwen.
 
Klopt helemaal, ik heb het er nu maar bijgezet. Ik heb al wel plaatjes uit een Duits Motorblad van dat nieuwe blok. Ze raden wel naar de inhoud en het vermogen met een bovengrens van 160 pk.
 
We zijn weer op honk met een heerlijk paasweekeind achter de rug. We hebben geen regen gehad! Dat wil zeggen, de paaszondag hebben we door het bar slechte weer met regen en later sneeuw die ook nog eens een paar uur bleef liggen lekker in de Stube doorgebracht met internet een boek en een puzzel..... Vandaag een flink stuk binnendoor en bij Bochum de snelweg op richting Oberhausen/Arnhem.
Hotel Panoramablick in WildeWiese is wat ons betreft een aanrader, eenvoudige maar nette kamers. Uitstekende verzorging en een bijna culinaire belevenis. Het hotel wordt gerund door Erik en Sonja, een NL echtpaar en is ook/ vooral op motorgasten ingericht. Ze hebben een grote garage zodat de fietsen mooi binnen kunnen staan. En ook een ruimte waar motorkleding kan drogen. Uiteraard kunnen ze ook mooie (motor)routes verzorgen.....
 
Laatst bewerkt:
Ik zal het (dat hotel)onthouden Thijs, fijn dat jullie het zo opgelost hebben.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gehoord dat je bij MDI kan proefrijden met diverse ruitjes, dat ik eerst maar eens proberen. weet ik in ieder geval in welke hoogte ik het moet gaan zoeken.

In ieder geval bedankt voor den info.
 
Ik heb gehoord dat je bij MDI kan proefrijden met diverse ruitjes, dat ik eerst maar eens proberen. weet ik in ieder geval in welke hoogte ik het moet gaan zoeken.

In ieder geval bedankt voor den info.
Proefrijden is inderdaad handig, want overal lees je dat het afhangt van je lengte en je rij positie. Ik heb een MV verhoogd stuur (+3 cm) en een Puig Touring ruit (55 cm hoog). Bevalt goed maar is nog steeds niet helemaal stil in hoogste stand, maar ik wilde niet hoger en ook geen spoiler erop (geen gezicht imho). Het blijft een compromis.
full
 
Misschien een RT ? :+
Je mist het punt. Het gaat niet om een RT beleving, maar veel RS rijders hebben last van turbulentie met het originele scherm. Hier ging vorm duidelijk boven functie. In mijn geval is een lager scherm de beste oplossing, een ander past een hoger of breder scherm weer beter.
 
Even iets over internet veiligheid.... Onlangs op het nieuws dat de kans bestaat dat je e-mail adres in een database van hackers te vinden is, inclusief een wachtwoord. Sommige gehackte databases waren de wachtwoorden versleuteld, bij andere weer niet. Of je al dan niet in zo'n gehackte database staat kan je zelf hier checken. Ik kwam er 4 keer in voor, dus ik heb net een rondje wachtwoorden wijzigen achter de kiezen...

2 keer negatief!
 
Bommep, klopt. Op de Rs heb ik een MRA scherm waarvan ik in de zomer het bovenste deel eraf haal en het onderste deel maximaal ' neer ' draai. Met de meeste helmen is het redelijk stil als je in de volle wind zit.
Die MRA opzet schermen/spoilers zijn heel effectief, maar staan inderdaad minder mooi.
Ik heb deze winter ook op motoren zonder scherm gereden. Als een klein scherm je borst uit de wind houdt is dat vaak al voldoende. Een volledig scherm zie ik als prettig bij zware regen en geef aan de RT daarom wel eens de voorkeur bij stormachtig weer.
 
Je mist het punt. Het gaat niet om een RT beleving, maar veel RS rijders hebben last van turbulentie met het originele scherm. Hier ging vorm duidelijk boven functie. In mijn geval is een lager scherm de beste oplossing, een ander past een hoger of breder scherm weer beter.
En jij miste het clowntje van Ab.... :o
 
Vandaag in het nieuws: veel motorrijders hebben gehoorschade. Nou denk ik dat rijden met oordoppen in sowieso verstandig is. Maar ook de helm en het ruitje spelen hier een rol. Ik heb het geluk een RS en een RT te kunnen/mogen rijden. Zelfs met het hoge ruitje dat ik heb is de RS nog geen RT. Maar wel lekker stil op de helm. Qua rijplezier geen kwartje anders dan met het originele ruitje trouwens. Ben eens met Bommep dat de RS niet persé mooier is met after market ruit. Maar met Puig ruit ook niet lelijk. Bij de vliegmedische keuring geen klachten gehoord. Maar dat zou kunnen omdat ik toch wat doof wordt??
 
Tijdens die vliegmedische keuring meten ze toch, om maar in reclame termen te blijven, je oorfitheid?
 
Krijg koptelefoon op, wordt in een hokje gezet en dan hoor ik heel zacht piepjes van verschillende toon komen en gaan. De bedoeling is dat je op een knoppie drukt als je wat hoort. Dan rolt daar een grafiek uit. Die is een klein beetje anders dan de eerste uit 1986. Wellicht dat zo’n grafiek wat over oorfitheid zegt. Weet wel dat naar mijn idee naar een gemiddeld pop concert gaan zonder oordoppies linker is voor je gehoor dan motor rijden.. Voor die concerten hebben Nederlandse slimmerikken deze oordoppies ontwikkeld. Gaan Karin en ik komende september eens proberen bij U2.
 
Krijg koptelefoon op, wordt in een hokje gezet en dan hoor ik heel zacht piepjes van verschillende toon komen en gaan. De bedoeling is dat je op een knoppie drukt als je wat hoort. Dan rolt daar een grafiek uit. Die is een klein beetje anders dan de eerste uit 1986. Wellicht dat zo’n grafiek wat over oorfitheid zegt. Weet wel dat naar mijn idee naar een gemiddeld pop concert gaan zonder oordoppies linker is voor je gehoor dan motor rijden.. Voor die concerten hebben Nederlandse slimmerikken deze oordoppies ontwikkeld. Gaan Karin en ik komende september eens proberen bij U2.

Hoi Jeroen,

Bij een concert is het maximale volume 103 dB. Bij motorrijden zit je bij 120 km/h al gauw op 98 dB en boven de 140 km/h is het ongeveer hetzelfde als een concert.

Gehoorbescherming: een must voor iedere motorrijder

Dus in beide gevallen is gehoorbescherming nodig :-)
 
Maar als je dan informatie aanhaalt van Alpine zelf, dan krijg ik een beetje een "Wij van WC-Eend" gevoel.

Anyway, ik heb nu de eerste 300 km gereden en ik heb op de RS inderdaad meer windgeruis dan op m'n GS hoewel ik daar dan weer de Adventureruit op had gezet. Rij dus nu ook op binnenwegen met oordoppen en dat ben ik eigenlijk niet gewoon. Ik ga echter niet achter zo'n etalageruit zitten want dat vermoord het aanblik van de motor zelf in hoge mate. Nu de MRA Toer ruit besteld die qua afmeting overeen moet komen met het origineel. Zou volgens opgave van fabrikant en info op het internationale RS-forum moeten schelen maar daar kom ik dan vanzelf wel achter.
Met mijn 1m76 hoop ik het probleem getackeld te hebben en zo niet, dan heb ik in ieder geval nu een getint ruitje.
 
De eerste en laatste dag van de vakantie zijn bij ons altijd 'snelwegdagen'. Op mijn vorige motorfietsen was dat niet zo'n punt, ook op bijvoorbeeld mijn R1200S heb ik zo duizenden kilometers afgelegd met een kruissnelheid die, afhankelijk van het land en weersomstandigheden, meestal zo tussen de 130 en 160 km/uur werden afgeragd.

Met het standaard scherm van de RS is dat in mijn geval (1,9 meter, sportzadel en geen risers) niet uit te houden. Dergelijke afstanden met 100 km/uur afleggen is nooit mijn sterkste punt geweest, en dat zal het ook wel nooit worden. Escape was om mijn vrouw lief aan te kijken en te proberen om halverwege met haar RT te ruilen, maar daar trap ze niet meer in :N

Met het experimenteren met de verschillende schermen, kwam ik erachter dat de turbulentie of het windgeruis (afhankelijk van het scherm) bijna geheel verdween als ik zo ver mogelijk naar achteren ging zitten en mijn hoofd zover mogelijk naar achteren kantelde. Ziet er natuurlijk niet uit, laat staan dat het veilig is, maar het gaf mij wel de indicatie dat ik het helm zou kunnen zoeken. Het monteren van de volledige fluisterkit in mijn BMW EVO 6 systeemhelm gaf al wat verbetering.
Dus komend weekend ga ik mijn theorie met enigszins illegale snelheden testen met mijn verzameling 'oude' helmen :]
Mocht het zover komen dan heb ik wel een plausibel verhaal voor oom agent *D
 
Da’s grappig, als mijn vrouw en ik samen op pad gaan per motor, krijg ik haar met geen mogelijkheid van haar (onze) RS af en op de RT. Ik heb met beide fietsen hele stukken op de snelweg afgelegd op best hoge snelheden. Mij maakt het (mits droog en warmer dan 12 graden) qua comfort dan nix uit (1.86 m, Puig ruit)
 
Terug
Bovenaan Onderaan