BMW R1100RS/R1150RS / R1200ST/R1200RS/R1250RS

Roelof: mijn vorige 2015 RS had ook een hellingshoeksensor af fabriek. Benodigd om de ABS Pro Upgrade te kunnen doen. Rij modi Pro RS fietsen zijn vanaf de eerste lichting voorzien van deze sensor. Na 2017 was ABS Pro standaard (en dus ook de hellingshoek sensor)

Jeroen, daar heb je gelijk is en dan ben ik even overvraagd wat de functie van de hellingshoeksensor was. Volgens mij is deze sensor gerelateerd aan het ABS systeem en niet aan de vering.

Link:ABS op de motor: wat is het en hoe werkt het?

Volgens mij was er tot 08/2017 niet sprake van "bochten" ABS en kon er bij de voor deze datum geproduceerd motoren een software upgrade worden uitgevoerd om aan de ABS "bochten" ABS toe te voegen. Het input signaal komt dan van de hellingshoeksensor.

Er was vanaf 2015 bij de "Pro" uitvoering, de goudkleurige USD voorvork, sprake van semi-actieve vering.

Het is mij niet duidelijk of je zonder "Pro" ook semi-actieve vering hebt. Ik denk van niet, maar wie het zeker weet mag het zeggen....

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
Jeroen, daar heb je gelijk is en dan ben ik even overvraagd wat de functie van de hellingshoeksensor was. Volgens mij is deze sensor gerelateerd aan het ABS systeem en niet aan de vering.

Link:ABS op de motor: wat is het en hoe werkt het?

Volgens mij was er tot 08/2017 niet sprake van "bochten" ABS en kon er bij de voor deze datum geproduceerd motoren een software upgrade worden uitgevoerd om aan de ABS "bochten" ABS toe te voegen. Het input signaal komt dan van de hellingshoeksensor.

Er was vanaf 2015 bij de "Pro" uitvoering, de goudkleurige USD voorvork, sprake van semi-actieve vering.

Het is mij niet duidelijk of je zonder "Pro" ook semi-actieve vering hebt. Ik denk van niet, maar wie het zeker weet mag het zeggen....

Roelof.
Allemaal hartelijk bedankt voor de reacties. Ben ondertussen zover dat ik weet dat niet mogelijk is om de demper aan te passen.
BMW kan niets voor mij, de dealer geeft aan dat alles werkt zoals het moet werken en dit verder niet is in te stellen, hopen op een update is het enige wat ik kan doen.
Wel ga ik een andere veer proberen, laat jullie tzt weten wat daar het resultaat van is.
 
Vandaag de Wilbers achter van de grijze vervangen voor de Hyperpro, de Wilbers gaat dan op de blauwe, dat kleurt beter... :)
Ik ben benieuwd of ik verschil voel, het zijn beide gewoon goede schokbrekers.
full

Op de foto lijkt de Hyperpro langer, maar in werkelijkheid scheelt het maar 2 mm.
 
Laatst bewerkt:
Zo, de eerste kilometers zitten er nu wel op. Afgelopen zondag vertrokken voor 4 dagen sturen in Sauerland (zo'n 1600km, totaal nu 3269km M / 2746km V) en dat viel niet tegen. Wat een geweldige motor is die R1200RS. Schakelen is gewoon perfect (eindelijk met een BMW!), de schakelassistent werkt naar behoren, sturen is gewoon erg goed en ze zijn ook redelijk zuinig. Wel had ik wat last van m'n handen en dus ook van de trillingen omdat ik nu weer wat meer op het stuur hang. De standaard grips zijn ook vrij klein van diameter dus ik hoop het nu te hebben opgelost met de grip puppies.
Als ik het ook vergelijk met m'n 2016 Triple Black GS stuurt deze net even fijner door de betere feedback aan de voorzijde.

2018-04-24-14-48-44.jpg


2018-04-24-14-47-40.jpg


2018-04-24-16-26-19.jpg


2018-04-24-16-26-28.jpg
 
Zo, de eerste kilometers zitten er nu wel op. Afgelopen zondag vertrokken voor 4 dagen sturen in Sauerland (zo'n 1600km, totaal nu 3269km M / 2746km V) en dat viel niet tegen. Wat een geweldige motor is die R1200RS. Schakelen is gewoon perfect (eindelijk met een BMW!), de schakelassistent werkt naar behoren, sturen is gewoon erg goed en ze zijn ook redelijk zuinig. Wel had ik wat last van m'n handen en dus ook van de trillingen omdat ik nu weer wat meer op het stuur hang. De standaard grips zijn ook vrij klein van diameter dus ik hoop het nu te hebben opgelost met de grip puppies.
Als ik het ook vergelijk met m'n 2016 Triple Black GS stuurt deze net even fijner door de betere feedback aan de voorzijde.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]


zou dat komen omdat in je rs een 'normale' upside down voorvork zit in plaats van het telelever systeem? :]
 
Ik denk zelf dat het een combinatie is van de normale voorvork en de kortere en dus ook straffere veerwegen.
 
Vandaag zat Schiphol “op slot”, maar ik moest wel aan het werk. Met de RS kon ik me overal tussendoor wurmen. Na een paar maanden Puma en R1200RT als woon- werk vervoermiddel te hebben gebruikt, was ik bijna vergeten waarom de RS mijn favoriete motor is. Grip puppies zou ik graag willen, maar Karin, mede berijder/eigenaar, twijfelt daar nog over.

Shift Assist nog altijd foutloos!

Is me vanmorgen niet ontgaan dat ik op de RS, ondanks Puig ruit, meer in de rijwind zit. Hetgeen vanaf zo’n 22 graden in de plus alleen maar erg fijn is. RT gaat dan ook binnenkort aan de Optimate.
 
Grip puppies zou ik graag willen, maar Karin, mede berijder/eigenaar, twijfelt daar nog over.

Tja, ik heb hier ook een 2e set liggen voor MrsT, maar ik denk ook niet dat die nog gemonteerd gaan worden. Het schijnt dat de hvv hierdoor wat minder warm aanvoelt, hetgeen ikzelf prima vind.

Trouwens ook nog nieuwe zadels gekocht bij Touratech. Daar hebben wij tot op heden altijd de vervangende zadels van en die bevallen ons goed. Zijn lichtelijk afgeprijsd bij TT NL, nu van €334.53 voor €267.62.

Met als extra voordeel dat als je er 2 koopt, je geen verzendkosten hebt. :P
 
Op de RT heb ik grippuppies, geen nadeel voor wat betreft de HVV. Karin had op de ST ook grippuppies (die had ik er namelijk ongevraagd opgezet), zij krijgt het idee dat de handvaten voor haar kleinere handen dan te dik worden en dat ze last van haar duimen krijgt.

Karin heeft geen klachten over het zadel, dat maakt de kans dat wij €267,62 gaan investeren in een nieuw zadel zo goed als 0%. Ze heeft een behoorlijke dikke vinger in de pap voor wat er met "haar" RS allemaal gebeurd... Maar ik zou eens een balletje voorzichtig kunnen proberen op te gooien... Nadat ik van jullie gehoord heb wat jullie gevoel bij die zadels is.
 
Dat blijft nog even afwachten want dan zullen we toch eerst weer een flinke tocht achter de rug moeten hebben. Voor een redelijke dagrit volstaat het origineel nog net, maar dagen achtereen in het zadel wordt andere koek.
Denk dat we na ons 4-daagse weekend in de Eifel eind mei of anders na de 6-daagse Supertoer in juni wel een goed idee hebben.
 
Voor ons wordt dit nu de 4e keer en verleden jaar zaten wij ook in groep 2. Omdat MrsT. nu een examen heeft op 13 juni kunnen we pas de 14e op pad in groep 4 anders waren we elkaar zeker tegengekomen. Volgend jaar maar weer naar 2.
 
Voor ons wordt dit nu de 4e keer en verleden jaar zaten wij ook in groep 2. Omdat MrsT. nu een examen heeft op 13 juni kunnen we pas de 14e op pad in groep 4 anders waren we elkaar zeker tegengekomen. Volgend jaar maar weer naar 2.
Moeten wij elkaar vorig jaar zijn tegen gekomen..... was op een Aprilia V4 , dus wellicht niet herkenbaar als BMW rijder.....
Dit jaar weer op een BMW..... succes en veel plezier, heb er zin in 8-)
 
We hebben ongetwijfeld contact gehad. De verspreiding van de GPS routes verliep via email met yours truly. Tenzij je het papierwerk nog gebruikt met zo'n trommeltje.

8-)
 
Laatst bewerkt:
We hebben ongetwijfeld contact gehad. De verspreiding van de GPS routes verliep via email met yours truly. Tenzij je het papierwerk nog gebruikt met zo'n trommeltje.

8-)
We hebben vast contact gehad, rij al sinds het begin met een Garmin 2610 nu een 660 , moet nog wennen aan Basecamp ben een verstokte Mapsource gebruiker, ga je site bekijken met je tips voor Basecamp.
 
Laatst bewerkt:
Voor ons wordt dit nu de 4e keer en verleden jaar zaten wij ook in groep 2. Omdat MrsT. nu een examen heeft op 13 juni kunnen we pas de 14e op pad in groep 4 anders waren we elkaar zeker tegengekomen. Volgend jaar maar weer naar 2.

En ik ga net als vorig jaar met een man of vijf weer mee, in groep 3! Dit jaar naar voor mij onbekend gebied in het voormalig Joegoslavië.
 
Laatst bewerkt:
Mooi Thijs, mijn ervaring is wel dat die dingen aanvankelijk wat stug aanvoelen. Dat wordt geleidelijk beter, maar kan wel een paar duizend km duren.
 
De BMW's zijn voor de periodieke inspecties naar de dealer gebracht. We kregen ook nog een S1000XR mee. Nou, qua schakelen en de SA speelt deze motor op geheel ander niveau, niet te geloven. In voetbaltermen, als dit de eredivisie is, is mijn RS een middenmotor bij de amateurs.

De windbescherming is, in mijn geval, op de XR iets beter. Waarschijnlijk omdat het scherm iets hoger en meer verticaal staat. Maar ik heb het niet nagemeten, er zal wel meer anders zijn.

Motorblok is ongelofelijk smeuïg. Je kan tussen de 50 en 250 km/uur alles in zijn zesde versnelling doen. Nadeel vond ik de fijne trillingen. Niet zozeer in het handvat, maar door de hele motor heen. Ook was ik voortdurend op zoek naar de zevende versnelling.

Toch is dit geen motor voor mij. Dat ligt niet aan de motor, maar aan mij. Ik merkte dat ik aan het einde van de dag mij steeds hufteriger in het verkeer ging gedragen, de XR met zijn ruim 165 pk vraagt hier gewoon om. Dat gaat een keer fout :/

full


Zelfkennis komt met de jaren, zeg maar :]
 
Laatst bewerkt:
Ik zit zo te koekeloeren op marktplaats naar wat oudere BMW's
En ben wat in de war met alle benamingen voor BMW's.
Heeft iemand een simpele uitleg daarvoor?

Ik zat vooral te kijken naar de R1100S, is dat een prettige motor?
Waar mag je naast het gebruikelijke extra naar opletten?

Ik heb voorheen alleen maar Triump's (speed triple) en Aprilia's (tuono/rsv gehad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan