Noorwegen 2018

SpacejayNL

Rookie
7 okt 2013
12
0
Schoondijke
Beste mede MF'ers,

Ik wil in de zomer van 2018 graag naar Noorwegen. Nu zit ik te twijfelen om te gaan backpacken of om met de motor te gaan in m'n eentje.

Zijn er mensen die hier ervaring hebben met motorreizen naar Noorwegen?
Aan welk budget moet je denken als je voornamelijk gaat kamperen? (1 tot 2 weken)
Is het een beetje te doen met een race motor? (aprilia rsv mille)
De boot van Kiel - Göteborg een aanrader?

Heb al heel wat gelezen over met de motor naar Noorwegen maar ben toch wel benieuwd naar meerdere ervaringen.. *D
 
Ik ben afgelopen jaar 2 weken met de motor en tent in Noorwegen geweest.

Ik heb het voor ongeveer 100 per dag gered, met kamperen, dat was niet heel ruim maar wel te doen.

Het asfalt is minder goed dan in NL (veel spoorvorming vond ik) maar zeker niet slecht. Dus met een racer wel te doen hoor.

Ik ben met de boot van Hirtshals naar Kristiansand gereisd. Dus over die andere bootverbinding kan ik je niks zeggen, maar er is een Noorwegen-topic in het reizen en touren gedeelte. Daar zitten veel mensen die deze reis hebben gemaakt en genoeg tips hebben :]
 
Ik heb vorig jaar 4 weken door Noorwegen getrokken, en ik was als ik het me goed herinner 2000 euro kwijt. Dat was all-in, dus inclusief overtocht heen en terug, benzine (totaal 9500km gemaakt), eten en drinken (zelf koken) en 30 overnachtingen (op 2 nachten na alles gekampeerd). Dat is per dag dus een kleine 70 euro. Voor mij prima te doen, maar ik leef nogal basic, ga niet uit eten, en ik heb een vrij zuinige motor.

Of het te doen is met een racer weet ik niet, want daar heb ik geen ervaring mee, ik zoek het liever buiten het asfalt. Maar het asfalt is van prima kwaliteit, dus ik zou niet weten waarom het met een racer niet zou kunnen. Hou alleen je rechterhand onder controle, want de boetes zijn bizar hoog. Ook daar kan ik helaas over meepraten. 15km te hard en ik was 320 euro lichter (zit niet bij de bovenstaande prijs in).

Ik vind die overtocht Kiel-Goteborg zeker aan te raden. Heb deze al meerdere malen genomen. Nette boot en prima hutten. Sowieso vind ik de Stena een prettige rederij om mee te reizen. Voordeel van deze overtocht vind ik dat je de eerste dag alle tijd hebt om naar Kiel te rijden (550km vanaf Utrecht), vertrek volgens mij rond 19:00 uur. Hapje eten, beetje rondkijken aan boord, lekker slapen en de volgende ochtend rond een uur of 9 sta je fris en fruitig in Goteborg en kan je weer de hele dag vooruit. Op een vrij relaxte manier sta je binnen 24 uur in Zweden en heb je nog en hele dag voor je.

Ken je dit topic?: Het grote Noorwegen topic! Deel 2 Kan je vast ook nog wel wat informatie uithalen.
 
Laatst bewerkt:
De benzine is duurder dan in Nl, hoeveel je er van nodig hebt, hangt natuurlijk af van wat je wilt. Blijf je in het zuiden, dan valt het mee. Ga je naar de Noordkaap, dan zijn het flinke afstanden.
Het risico op boetes is in het zuiden aanzienlijk groter dan eenmaal voorbij de poolcirkel. Daar heb je een agent op een oppervlakte van een Nl provincie. Daarentegen zijn er dan wel weer rendieren als natuurlijke snelheidsbegrenzing. En soms een eland, maar die zijn nogal schuw.

Junl/Juli zijn de beste maanden qua weer en dan liever juni. Maar het zijn geen Zuid-Europese zomers he. Ik reed in 2016 half juni nog in een heuse sneeuwstorm.
full

De vrouw op de Poolcirkel met haar regenpak aan over haar motorpak omdat het te koud werd. Horizontale sneeuw :) Deze foto is van 08-06-2016 (haar verjaardag :) )
 
Met een RSV naar Noorwegen....... Kan je zoveel reserve onderdelen bergen dan :?

:+
Klinkt niet zo aardig............

Als je in Kiel bent, dan ben je ook al in Norge. Dus met 500km ben je d'r al.
Zo rekende ik ook met Sicilië, dat is maar 1100km weg.

Bijv. naar Engeland(Hull) is maar 90km. Dan is de Z.Limburg al verder!

(overigens is dat varen op die Ferries meestal NIET leuk! Maar dat is vliegen ook niet)
 
Laatst bewerkt:
Met een RSV naar Noorwegen....... Kan je zoveel reserve onderdelen bergen dan :?

:+

haha scherp punt wel, namelijk al de nodige ellende met dat ding gehad. Van de winter helemaal klaar zetten..


Bedankt allemaal voor de leuke reacties! Budget valt me toch nog best mee! Was inderdaad van plan vrij basic te gaan. Als ik in m'n eentje ben hoef ik toch niet perse uit eten en dergelijk.
Het topic wat genoemd wordt ken ik inderdaad en heb ik al wat leuke informatie uitgehaald :)
 
Voor backpacken zijn de afstanden in Noorwegen veel te groot.
En zie je weinig van het land.
Met de motor zie je veel meer.

In hostels kan je ook relatief goedkoop overnachten.
Vaak moet je handdoeken en lakens wel apart huren.
 
Ik heb er nooit zo'n moeite mee, vind het juist wel leuk. Relaxte manier van reizen.
Liever 1 dag op een ferry dan 1 uur in een vliegtuig.
Palermo-Genua met de boot duurt een dag. Niet leuk, maar beter dan overtocht naar Engeland.
Het was ook mooi weer, dat heb je op de Noordzee een stuk minder.
Flink gesnurkt, maar langs Corsica wel veel op het dek gezeten. Je vaart daar vlak langs noordpunt van dat eiland. Dat is mij wel bekend aldaar. Je ziet de auto's rijden op de kustweg die zo vreselijk mooi is om met de motor te kunnen doen. Helaas de boot ging verder naar Genua.
Verder is het saai, maar je bent met niets-doen wel snel 1000km verder.
Voor iedereen die naar Sicilië wil kan ik deze boot aanbevelen. Wel effe doorbijten!

Vliegen is idd nog een stap erger. Daar zit je urenlang als een sardientje in je stoel.
Vakantie-tripjes naar Z.Europa is vaak net na opstijgen dat er al weer geland gaat worden.
Sinds 15uur vliegen (enkel) naar Kaapstad ben ik er wel een beetje klaar mee. (ZAf is wel prachtig)
 
Paar jaar terug van Klaipeda (Litouwen) overgestoken naar Kiel. Overtocht duurde 23 uur, de passagiers waren voor 90% Oostblok vrachtwagenchauffeurs, geen wifi, geen ruk te beleven, dat was inderdaad niet echt een leuke overtocht. Boot was verder prima, daar lag het niet aan, maar ik was wel erg blij dat ik een tablet met films bij me had.

Maargoed, back on topic
 
Voor backpacken zijn de afstanden in Noorwegen veel te groot.
En zie je weinig van het land.
Met de motor zie je veel meer.

Het is net wat je wilt, er zijn hele volksstammen die backpacken in Noorwegen en Zweden. Natuurlijk is je gebied kleiner en kom je minder snel van A naar B, maar met die mindset ga je er ook heen.
 
Gezien de afstanden die je al gauw rijdt in Noorwegen, begin in ieder geval met nieuwe banden. Ik weet niet hoeveel km je gemiddeld met je banden doet, maar begin met een nieuw setje en neem eventueel iets meer toerband/kilometervreter. Hard rijden en bochten vreten lukt niet echt. Sommige wegen in Noorwegen zijn redelijk ruw en vreten relatief nogal rubber (is mijn ervaring). Als het kutweer :X is, kun je op bijna alle campings een stuga huren (op tijd van de weg af, want veel tentcampeerders doen dat). Aan de caravan links, kun je zien hoe klein ze vaak zijn. Alleen gebukt kon ik er lopen. Soort trollenhuisje.
29vatd.jpg

Kost relatief niet veel en kun je je kleren tenminste effe uithangen om te drogen. Op praktisch alle campings is wel een voorziening om te koken en af te wassen. Scheelt je bagage meenemen.
Meestal is het heel basic, maar soms.... Dit is een van de beste kookgelegenheden die we tegen kwamen.
6xq7ic.jpg

Konden hout pakken, fikkie stoken om warm te stoken en op de houtskool van dat vuurtje de hamlap garen. Beetje koolsla er bij en wat brood en klaar. In de hoek was nog een 2-pits elektrische kookplaat voor als je een pannetje op wilde zetten.
We konden alles kwijt in 2 zijkoffers en een topkoffer.
2h4z090.jpg

Al 4 keer geweest en volgend jaar gaan we weer, maar met een grote camper. Iets meer luxe.
 
Laatst bewerkt:
Gezien de afstanden die je al gauw rijdt in Noorwegen, begin in ieder geval met nieuwe banden. Ik weet niet hoeveel km je gemiddeld met je banden doet, maar begin met een nieuw setje en neem eventueel iets meer toerband/kilometervreter. Hard rijden en bochten vreten lukt niet echt. Sommige wegen in Noorwegen zijn redelijk ruw en vreten relatief nogal rubber (is mijn ervaring). Als het kutweer :X is, kun je op bijna alle campings een stuga huren (op tijd van de weg af, want veel tentcampeerders doen dat). Aan de caravan links, kun je zien hoe klein ze vaak zijn. Alleen gebukt kon ik er lopen. Soort trollenhuisje.
[afbeelding]
Kost relatief niet veel en kun je je kleren tenminste effe uithangen om te drogen. Op praktisch alle campings is wel een voorziening om te koken en af te wassen. Scheelt je bagage meenemen.
Meestal is het heel basic, maar soms.... Dit is een van de beste kookgelegenheden die we tegen kwamen.
[afbeelding]
Konden hout pakken, fikkie stoken om warm te stoken en op de houtskool van dat vuurtje de hamlap garen. Beetje koolsla er bij en wat brood en klaar. In de hoek was nog een 2-pits elektrische kookplaat voor als je een pannetje op wilde zetten.
We konden alles kwijt in 2 zijkoffers en een topkoffer.
[afbeelding]
Al 4 keer geweest en volgend jaar gaan we weer, maar met een grote camper. Iets meer luxe.


mooie foto's! Goed om te weten van die stuga's..
 
Hangt er wel vanaf in welke periode je gaat, buiten het hoogseizoen hoef je niet bang te zijn dat die stuga's vol zitten hoor
 
_O-
Kon bij de beste wil niet meer op de Noorse naam komen en als je stuga Norway googelt, krijg je gewoon Noorse campings met hutjes.
 
Laatst bewerkt:
Stuga is Zweeds. :X Hytter is Noors :Y

Een handige app is Norcamp. Kun je campings op zoeken en meteen zien of er Hytter aanwezig zijn ja of nee.

Norcamp heb ik afgelopen zomer ook gebruikt tijdens mijn Noordkaap-trip. Werkte zeer handig en heb daar de meeste campings met Hytten op gevonden.
 
Beste mede MF'ers,

Ik wil in de zomer van 2018 graag naar Noorwegen. Nu zit ik te twijfelen om te gaan backpacken of om met de motor te gaan in m'n eentje.

Zijn er mensen die hier ervaring hebben met motorreizen naar Noorwegen?
Aan welk budget moet je denken als je voornamelijk gaat kamperen? (1 tot 2 weken)
Is het een beetje te doen met een race motor? (aprilia rsv mille)
De boot van Kiel - Göteborg een aanrader?

Heb al heel wat gelezen over met de motor naar Noorwegen maar ben toch wel benieuwd naar meerdere ervaringen.. *D

Ben dit jaar naar de Noordkaap gegaan, in mijn eentje.

Pluspunten:
- Prachtig land, prachtig om met de motor te verkennen
- Iedereen praat engels, aanspraak genoeg, ook in je eentje
- Tent wegzetten kost geen drol
- Overal zijn "Hytter" te krijgen, mocht je je tent niet willen wegzetten. 20-40eur/nacht
- Enkel de overtocht van DE/NO boeken, de rest van de ferries kan je zo op zonder te wachten
- Vriendelijke mensen

Minpunten:
- Duur

That's it!

(heb een filmpje in mijn signature staan, na 3 minuten zit je in Noorwegen)
 
Anders de app van Archies campings even downloaden, die kent nagenoeg alle campings in Noorwegen, en aangezien ze op 9 van de 10 campings daar ook hutjes hebben zit je meestal wel goed.
 
Anders de app van Archies campings even downloaden, die kent nagenoeg alle campings in Noorwegen, en aangezien ze op 9 van de 10 campings daar ook hutjes hebben zit je meestal wel goed.

Haha die heb ik ook, heel handig in bepaalde landen, maar in landen zoals Frankrijk en Noorwegen boeit het niet echt. Daar zijn overal campings.
 
Haha die heb ik ook, heel handig in bepaalde landen, maar in landen zoals Frankrijk en Noorwegen boeit het niet echt. Daar zijn overal campings.

Overal ja. Totdat je op een eiland zit waar niks te vinden is en de pont naar het volgende eiland niet meer gaat. _O-
Als je dan geen tentje hebt dan ben je toch wel de lul :+
 
Campings heb je ook wel genoeg, maar zeker in het Noorden zijn ze toch een stuk minder dik gezaaid dan in het zuiden. Dan is het toch wel makkelijk om niet te hoeven zoeken. Bovendien, het Archies bestand voor op de navigatie kost niks en het is bruikbaar voor heel Europa.
 
Terug
Bovenaan Onderaan