Voortandwiel, ketting geluid

Detrexion

MF'er
24 mrt 2017
46
0
Hoi,

Even een vraagje waar ik zelf nu niet uitkom.


Dit geluid hoorde ik na de eerste keer ketting spannen op deze motor. (heb 'm net)
Aan beide kanten staan de adjusters op de millimeter gelijk vanaf de bout tot het einde van de achterbrug gemeten.
Ketting is nog zo goed als nieuw net als de tandwielen.
Voortandwiel heeft ook geen speling.

Iemand anders nog ideeen?

Alvast bedankt :)
 
Hoi,

Even een vraagje waar ik zelf nu niet uitkom.


Dit geluid hoorde ik na de eerste keer ketting spannen op deze motor. (heb 'm net)
Aan beide kanten staan de adjusters op de millimeter gelijk vanaf de bout tot het einde van de achterbrug gemeten.
Ketting is nog zo goed als nieuw net als de tandwielen.
Voortandwiel heeft ook geen speling.

Iemand anders nog ideeen?

Alvast bedankt :)

Je weet dat de ketting niet zo gespannen hoort te worden dat hij strak staat ?

Hoeveel speling heeft de ketting ? Op het eerste deel van het filmpje lijkt hij nogal strak te staan.




vooruit doet ie het niet?

Filmpje achterstevoren bekeken, dan hoor ik het ook.
 
Laatst bewerkt:
Nog eens zitten luisteren.

Is het niet gewoon de ketting op een stukje kettinggeleider ? Je draait tenslotte ook de 'verkeerde' kant op he :P

Nee helaas niet, het komt echt bij het voorste tandwiel vandaan. Wanneer ik er op rij en hard rem met de voorrem trilt het door heel de motor. Moeilijk te omschrijven maar wanneer het gewicht aan de voorkant zit door het harde remmen en daarna weer "neerkom" met de achterkant als het ware voel ik in het linkerstepje en zadel iets hard,
Moeilijk uit te leggen :+ .

Heb een beetje zitten Googlen en er zijn mensen met hetzelfde probleem maar de oorzaken lopen uit van losse tandwielmoer tot de aandrijving achter het tandwiel dat naar god is.
 
Om te testen of je lager van je uitgaande as nog heel is zou je de ketting van het voorste kettingtandwiel moeten lichten en met de hand voorzichtig het voorste kettingtandwiel zonder haperingen rond moeten draaien. Voel je stroeve punten hierin tijdens het ronddraaien dat is niet ok . Loopt het soepel zonder enige hapering dan zou het toch ergens aan de ketting of moeten liggen (te strak) of strakke schakel(s) of de ketting loopt ergens tegenaan.
 
Heb je de speling van de ketting gemeten op verschillende punten,het zal niet de eerste
ketting zijn die op 1 punt te strak staat en een stuk verder gewoon normale speling heeft.
 
Heb je de speling van de ketting gemeten op verschillende punten,het zal niet de eerste
ketting zijn die op 1 punt te strak staat en een stuk verder gewoon normale speling heeft.

:^

Stellen als hij op zijn strakst staat.

Hoeveel km heeft die ketting er al op zitten?
Maak eens een filmpje terwijl je in de normale richting draait met de camera gericht op de ketting onder je brug. Gaat hij hard op en neer?
 
Laatst bewerkt:
Ketting heeft nu ongeveer 3 cm speling. Ietsje minder.

"ietsje minder" als in 2.9cm ?
moeilijk te zien maar volgens mij heeft die ketting geen speling. soms zie je de hele ketting "verspringen" bij een klak wat overduidelijk wijst op wat ik vermoed. geluid is typisch voor een ongelijk gesleten ketting die veel te strak staat.

en vermits het gekomen is nadat jij zelf de ketting gespannen hebt ...
 
Ik zal later vanmiddag een filmpje maken waar ik de andere kant op draai. Ketting heeft nu net aan 3cm speling waar in het Triumph handboek 2-2,5 speling wordt aangehouden. En ketting is niet droog, filmpje is genomen uurtje nadat ik 'm had schoongemaakt en opnieuw had ingespoten
 
Om te testen of je lager van je uitgaande as nog heel is zou je de ketting van het voorste kettingtandwiel moeten lichten en met de hand voorzichtig het voorste kettingtandwiel zonder haperingen rond moeten draaien. Voel je stroeve punten hierin tijdens het ronddraaien dat is niet ok . Loopt het soepel zonder enige hapering dan zou het toch ergens aan de ketting of moeten liggen (te strak) of strakke schakel(s) of de ketting loopt ergens tegenaan.

Dit zal ik vanmiddag even proberen, met lopen hoor ik het het meest en bij langzaam rijden/hard remmen voel ik het in de stepjes en stuur.
 
Ik zal later vanmiddag een filmpje maken waar ik de andere kant op draai. Ketting heeft nu net aan 3cm speling waar in het Triumph handboek 2-2,5 speling wordt aangehouden. En ketting is niet droog, filmpje is genomen uurtje nadat ik 'm had schoongemaakt en opnieuw had ingespoten

Speling gemeten op het 'strakste punt' van je ketting?
(bij mijn vorige ketting had ik een aantal vaste schakels en het verschil tussen dat punt en een ander deel scheelde al gauw 1cm bij mij)
 
Laatst bewerkt:
Ik had nu gemeten in ongeveer het midden van de achterbrug.

Men bedoelt dat de kettingspeling kan verschillen naarmate hij rond draait.

Dus wat je doet is het achterwiel steeds een stukje draaien en voelen hoe de speling is.
Als je dan een moment voelt waarin de speling minder is (je duwt de ketting minder ver naar boven/beneden daar) is dat het punt om de kettingspeling op te stellen.

Je hoort in het begin ook telkens 3 tikken (elke 7 schakels?)
Kan zijn dat dit het moment is waarop je speling het minst is.
 
Men bedoelt dat de kettingspeling kan verschillen naarmate hij rond draait.

Dus wat je doet is het achterwiel steeds een stukje draaien en voelen hoe de speling is.
Als je dan een moment voelt waarin de speling minder is (je duwt de ketting minder ver naar boven/beneden daar) is dat het punt om de kettingspeling op te stellen.

Je hoort in het begin ook telkens 3 tikken (elke 7 schakels?)
Kan zijn dat dit het moment is waarop je speling het minst is.

Ah op die fiets, ik begrijp 'm.
Zal ik straks ook ff checken :)
 
Ben net even wezen sleutelen, heb de ketting eraf gehaald om te kijken of het tandwiel het probleem was maar zonder ketting draait het tandwiel gewoon soepel rond. Toen ketting er weer op gezet en gespannen. Wanneer ik de motor op de paddock staat hoor ik in beide richtingen geen klop geluid meer. Maar als ik op de motor zit en naar achterloop hoor ik het nog een klein beetje.

Zou het eventueel ook aan de schokdemper / achterbrug linkage kunnen liggen dat daar misschien een latertje naar God is of opnieuw ingevet moet worden?

De reden dat ik dit vraag is wanneer ik hard op de achterkant van de motor duw (naar beneden dus) voelt t alsof ie ergens tegenaan komt gepaard met een hard metaal op metaal geluidje.

Nogmaals bedankt voor alle input
 
Ketting heeft nu 1 cm meer speling dan het handboek aangeeft

Overal, op elke punt?

Kan ook zijn dat doordat je de ketting (en de kettingwielen) net hebt gereinigd en opnieuw ingevet er op sommige punten nog wat weinig smering zit, bv binnenkanten van de schakels.
En dat je die nu hoort icm je voortandwiel.

Als je echt (overal!) voldoende speling hebt en de ketting goed is ingevet, dan zou ik er een stukje mee gaan rijden en dan nog 's proberen.
 
Ik zal later vanmiddag een filmpje maken waar ik de andere kant op draai. Ketting heeft nu net aan 3cm speling waar in het Triumph handboek 2-2,5 speling wordt aangehouden. En ketting is niet droog, filmpje is genomen uurtje nadat ik 'm had schoongemaakt en opnieuw had ingespoten

Staat er in dat handboek ook hoe die speling moet worden gemeten? Het maakt nogal verschil of je het meet op de bok (achterwiel van de grond), op de zijstandaard (achterwiel belast met gewicht motor) of met de berijder erop. Ik vermoed dat jij de ketting gespannen hebt met de motor op de bok en dan is 3cm speling wel erg weinig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan