Africa Twin RD04 schurend geluid

spost

Rookie
24 aug 2017
10
0
Wernhout
Beste (technische) leden,

Ik rijdt sinds de zomer met veel plezier nagenoeg elke dag op mijn Africa Twin uit '92, maar sinds een maand ongeveer maakt deze een schrapend geluid bij het optrekken. Het lijkt erger te worden, maar dat kan perceptie zijn omdat ik er meer op let.
Dit is alleen wanneer de motor koud is en vanaf stilstand optrek, na zeg 5 minuten rijden is het weg.

- Ik heb geprobeerd mijn motor goed warm te laten lopen voor het wegrijden
- De olie gecontroleerd (controleer ik regelmatig en vul bij als nodig)
- Ketting heeft ongeveer 3 cm speling (smeer ik elke week bij)
- remmen gechecked zover dat kan (reinig ik geregeld met remmenreiniger)

Wat kan ik nog meer controleren? Wat zou het kunnen zijn? En hoe los ik het op?

Grt Simon
 
Ik zal het eens exact moeten opmeten, dit was puur op zicht.

Ok, maar ga niet uit van de sticker van 30-40mm. Het is wereldwijd gebleken dat dat te strak is.
Het ligt een beetje aan de achterveer hoe de motor staat. Het mooiste is om de achterveer een keer los te maken waardoor je het strakste punt kan opzoeken en dan daarop + beetje extra afstellen. En dan na montage van alles weer even opmeten.
 
Laatst bewerkt:
Nou ik heb nog niet de kans gehad om het goed te filmen, gezien mijn vrouw onregelmatig werkt en het dus alleen gebeurd wanneer ik weg rij.
Maar inmiddels heb ik een ander probleem erbij gekregen en dat is dat mijn hoofdzekering eruit springt iedere keer, nu heb ik de ronde stekker van de gelijkrichter los gemaakt en dan gaat alles goed, behalve natuurlijk dat de accu niet laadt, dus erg praktisch is dat niet...
Kan dit een massa probleem zijn?

nog tips hiervoor of wellicht een nieuwe thread hierover starten?
 
Nou ik heb nog niet de kans gehad om het goed te filmen, gezien mijn vrouw onregelmatig werkt en het dus alleen gebeurd wanneer ik weg rij.
Maar inmiddels heb ik een ander probleem erbij gekregen en dat is dat mijn hoofdzekering eruit springt iedere keer, nu heb ik de ronde stekker van de gelijkrichter los gemaakt en dan gaat alles goed, behalve natuurlijk dat de accu niet laadt, dus erg praktisch is dat niet...
Kan dit een massa probleem zijn?

nog tips hiervoor of wellicht een nieuwe thread hierover starten?
Dan is de SR, of de dynamo stuk.

In how to staat hoe je de dynamo kunt meten. Dat lijkt me het meest praktische op dit moment.
how to - accu en laadsysteem controleren.
Springt die bij contact aanzetten, of na even blok lopend?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan