Stuur wiebelt

B07

MF veteraan
17 jul 2017
2.037
511
Spijkenisse
Elke keer als ik 110 km of harder rij en, volgas geef gaat me stuur wapperen van links naar rechts, het lijkt op een tankslapper.
als ik gas los laat of rustig gas geef is er niks aan de hand.

Heeft dat soms iets te maken met de rebound of, compressie settings van me voorvork ?

Of het grote spatbord die veel wind vangt want, die zie ik ook aardig schudden.

Het gaat om een KTM exc 300
 
geen idee wat de snelheidscodering is, normaal staat er een letter achter de maat maar,
die zie ik hier niet staan.
y3nxccuxbwydu.jpg

ttvpmt2vvdbfr.jpg

ht4gjw4knhtwy.jpg

ripalysxhyk9w.jpg

7n4jphblqwt3n.jpg


heb geen speling op me achter of voorwiel.
aan me stuur zelf voel ik ook geen speling.
bout van me balhoofd zit ook vast.

heb de achter veer wat hoger gezet, dat voelt als een verbetering maar, echt goed testen heb ik nog niet gedaan met dit weer
 
Brr, het is zwart en rond en in mijn ogen ernstig verdacht, 21 inch rond en 2,75 breed. Ik zou dat elastiek er uit schoppen en een voorband plaatsen.

Maar ik ben soms een schijtlaars :)

Als je op een bandensite kijkt zie je in de maat 2.75 x 21 een Heidenau K60 of een continental contiescape die beiden rond de 50 euro zijn en redelijk langwerpige nokkken hebben (Aangezien je toch voornamelijk verhard rijd). Respectievelijk 150 en 180 km/h max snelheid.

Ik zou daar beginnen.

Zou mij niet verbazen als dat elastiek dat je er nu op hebt volledig ongeschikt is voor een motor en voor 2 tientjes er op gedrukt is voor de verkoop.

/edit 2: Volgens https://www.bikez.com/motorcycles/ktm_300_exc_2003.php zou er een 90/90 21 op moeten.

Dan heb je een nog VEEUUL grotere keus op diezelfde bandensite, 113 verschillende bandjes variërend van hier en daar een nop tot volledige straatbandjes.

db
 
Laatst bewerkt:
Ik sluit het niet uit maar, echt voor de hand liggend vind ik het niet dat het aan de voorband zou liggen.

De voorband maakt namelijk amper contact met de weg, tijdens volgas.
hij gaat dan nog net niet op z"n achterwiel in z"n 5.

Ik denk dat de achterveer te ver inzakte met vol gas, nu ik die wat omhoog gedraaid heb , lijkt me stuur niet meer te gaan schudden, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen, heb vandaag nog maar 1 keer 110+ gereden en, dat ging goed
 
Mijn eerste gok zou toch je balhoofd zijn, dat je aangeeft dat de moer nog vastzit zegt niet veel. Opbokken en speling voelen is meer betrouwbaar en daarnaast is er ook nog een manier waarbij je het stuur van links naar rechts laat gaan. Deze pas ik zelf niet toe, maar moet hier op het forum wel te vinden zijn.

Daarnaast kan dat wat je als laatste opmerkt ook goed het probleem zijn. Ik herken wat je zegt van een verkeerd beladen motor tijdens het op vakantie gaan. Meer gewicht vanuit de koffers in de tanktas (meer gewicht op het voorwiel dus) zorgde er voor dat de problemen opgelost waren.

Ten derde zou ik toch naar je voorband kijken. Aangezien je aangeeft dat je toch al weinig contact hebt met het wegdek kan ik mij voorstellen dat de noppen en hardheid van de band zich nog extra laten gelden, hetgeen geen zekerder stuurgedrag oplevert.
 
Merk voorband zie ik alleen maar als scooter en brommer banden zou zelf die gauw vervangen voor motorgeschikte band
Een band die teslap van opbouw is kan dit soort problemen veroorzaken terwel alles verder in oorden is
De Avon is wel een motor band kijk eens of ze jou voorband maat ook hebben dan heb je een bij elkaar horende set
 
Vandaag nog een aantal sprintjes getrokken.
Als ik in het midden of, meer naar achter op het zadel gaat zitten dan wiebel die nog wel iets maar veel minder.
Als ik voor op het zadel gaat zitten rijd die veel stabieler en, als ik plat op het stuur ga liggen wiebelt die helemaal niet meer.

ik denk als ik van het weekend de SAG goed heb af gesteld dat het goed moet wezen.
 
mocht het dan nog niet goed wezen zal ik een andere band bestellen.

wat kan je verder nog controleren aan een balhoofd ?
ik heb em namelijk al op de motor steun gehad met wielen van de grond en, voelden geen speling
 
mocht het dan nog niet goed wezen zal ik een andere band bestellen.

wat kan je verder nog controleren aan een balhoofd ?
ik heb em namelijk al op de motor steun gehad met wielen van de grond en, voelden geen speling
Als t de verkeerde band is, moet je die sowieso vervangen.
 
Weer zo'n topic waar je adviezen vanaf papier al goed/afkeurt.

Prima om advies te vragen maar ik snap dan niet dat je de antwoorden eigenlijk best vaak gewoon negeert.

Er kunnen best wat redenen zijn waarom je stuur wiebelt. Maar die voorband is echt de eerste verdachte en dat word ook door meerdere mensen aangegeven.

Waarom negeer je dat advies en gaat met minder voor de hand liggende en moeilijkere dingen verder ????
 
Ondanks dat velen het tegendeel beweren bestaan er geen banden waarmee je zowel op de weg als offroad kunt rijden.
Tenzij je de definitie van "rijden" gaat herzien.
Bovendien is het normaal dat een echte offroad motor instabiel is op de weg, zeker met die exotische voorband.
 
Hypothese:

Je hebt een brommerband, 2-ply, deze is geschikt tot snelheden tot 50 km/h. Doordat deze niet geschikt is voor de snelheid waar je mee rijdt wordt deze door de middelpuntvliedende kracht groter geslingerd.

Aangezien het een goedkope brommerband gebeurt dit niet over de gehele omtrek of aan beide kanten gelijk, resultaat is een band die hevig in onbalans raakt.

Doordat je aan het gas hengelt heeft je voorband ook minder druk op het wegdek waardoor deze makkelijker gaat slingeren en nog verder expandeerd.

Doordat je de achterveer stugger hebt gezet staat er nu net iets meer druk op het voorwiel, ook door het met je gezicht op het stuur liggen breng je meer gewicht op het voorwiel.

Niet dezelfde schaal maar geeft je wel een idee wat ik bedoel.
RC tyre ballooning

Einde hypothese (sprookje?)

db
 
Ik dacht dat bij acceleren de veer juist wordt ingeduwd?
Voorwiel wil omhoog, dus achter naar beneden ?
Nee, motor veert ook achter uit, het is tenslotte geen auto ;)

Doordat het aangrijppunt van de horizontale kracht die optreedt bij het accelereren met een motor zich onder het scharnierpunt van de achtervork bevindt, gaat het achterwiel naar voren en beweegt dus de achtervork onder een schuinere hoek (en je wielbasis wordt dus iets kleiner). Hierdoor gaat de motor van achteren omhoog.

Experimentje :+ zet je motor in een meter diep zand, en meet de grondspeling. Nu starten en in de eerste versnelling, heel veel gasgeven en koppeling loslaten. Hou dat een minuut of wat vol en kijk wat achterwiel en achtervork doen, en hoe diep de kuil is die je graaft... Die kuil zal een stuk dieper zijn dan de grondspeling van je motor. Dat kan alleen maar als de grondspeling groter werd, en dat werd-ie: zie boven. Nu graven...
 
Laatst bewerkt:
Achterwiel wil de voorkant voorbij, dus trekt de achterbrug verder naar beneden, daarom is negatieve veerweg belangrijk.

:N

ook met anti-squat (zoals de engelsen dat zo mooi zeggen) wil het achterwiel het voorwiel inhalen, maar toch zal de achterveer ingetrokken worden.

alles hangt af van de relatieve positie tov elkaar van voorste tandwiel, scharnierpunt achterbrug en wielas achteraan.
 
is al weer even geleden maar, had het al opgelost.

voorpoten zaten links en, rechts op verschillende hoogtes, links zat 5mm lager dan rechts.
rebound stond links ook niet hetzelfde als rechts.
heb het goed afgesteld en recht gezet en, geen gewiebel meer
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan