Kolomboormachine, maar welke?

Jan ARTC132

MF veteraan
11 dec 2010
1.872
182
Haarlemmermeer
Ik ben van plan om begin volgend jaar een kolomboormachine aan te schaffen, maar ik ben er nog niet uit welke.
De bedoeling is deze zowel voor hout als metaal te kunnen gebruiken.
Waar moet ik op letten qua toerentallen, uitslag, vermogen, opname, opties? Welk merk / type komt in aanmerking?
Het moet voor mij degelijke kwaliteit zijn, maar het allerbeste is boven budget.

Dezelfde zoektocht ben ik ook begonnen op een houtbewerkersforum. Daar kwamen o.a. al de merken Contimac, Ixion en Flott naar boven als goed. Dit zou dan een zoektocht worden naar een tweedehands machine.
Zelf heb ik een budget in gedachten van ca. 5 a 600 euro. Een nieuwe Huvema is ook nog een optie, maar deze schijnt kwalitatief wel iets onder de andere merken te zitten.

Graag hoor ik jullie ervaringen en tips.
 
Even inbreken }) . Ik zit te kijken naar een Huvema HU19 op 380v van 1995, is dat wat voor een hobbyist?

Ik heb zelf ook een HU 19, alleen dan een tafelmodel op 220.
Hij is eigenlijk een beetje te fors als tafelmodel. Maar werkelijk een zeer fijne boorkolom.

Voor het frezen heb ik een klemstuk op de spindel gemaakt. Met behulp van borgboutjes wordt de boorkop vastgehouden. Wel zo handig. Ik heb er geregeld ook een polijstborstel in.
gU2PnsO.jpg


Voorheen schoot de conus er steeds uit tijdens het polijsten. Na het plaatsen van de spindelboring is de boorkop nooit meer losgekomen.
 
Gaat prima..

Deze onderdelen van het blok, maar ook het overige alu gewoon gepolijst op de boorkolom..

kH4DBgA.jpg


Beetje boorkolom haalt toerentallen richting 2200 toeren. De wat grotere jongens richting 3500..

Een polijstmotor op 220V (230) draait ergens volgens mij ergens rond de 2800 toeren (het toerental voor een wisselstroom motor op 50Hz). Voordeel van een polijstmachine is dat je wat meer vrijheid in beweging om de borstel hebt.
 
Gaat prima..

Deze onderdelen van het blok, maar ook het overige alu gewoon gepolijst op de boorkolom..

[afbeelding]

Beetje boorkolom haalt toerentallen richting 2200 toeren. De wat grotere jongens richting 3500..

Een polijstmotor op 220V (230) draait ergens volgens mij ergens rond de 2800 toeren (het toerental voor een wisselstroom motor op 50Hz). Voordeel van een polijstmachine is dat je wat meer vrijheid in beweging om de borstel hebt.

Leuke XBR,doe 's een plaatje? *D
 
OK. Dat een kolomboormachine niet geschikt is voor freeswerk snap ik. Ik ga kijken voor een kolomboormachine. Zo te zien zijn de ervaringen behoorlijk met de merken en moet ik met mijn budget echt wel iets knaps kunnen vinden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan