Kan dit ook?

cmk

MF veteraan
28 okt 2012
1.992
3
Bergen op Zoom
full


Technische oplossingen en vondsten
 
als je één keer hebt meegemaakt dat een ketting breekt en de helft van je blok eraf slaat dan bezuinig je NOOIT meer op kettingen. De schade aan dat blok is al kudt maar met hetzelfde gemakt tikt zo'n losgeslagen ketting het vlees uit je schoen.
 
Persoon is slim genoeg geweest om nylock moertjes te gebruiken, zit misschien wel steviger dan het visje bij de schakels erachter. Of een twijfelachtig geklonken sluitschakel. En als de uitstekende boutjes nergens aanlopen...

Waarschijnlijk ketting iets teveel ingekort, oeps, dan maar twee schakels erbij. Desondanks ben ik het geheel eensch met de voorgangers, het zou ook mijn keuze niet zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ja, dit kan.
Maar voor hoe lang? |(
één rondje om het voorkettingwiel of tienduizenden kilometers.
Vertel mij maar waarom het niet goed zou gaan. De originele pennetjes van een ketting zijn ook boterzacht. Bovendien worden ze alleen op afschuiving belast. Aan de lengte van de draad te zien heeft de bouwer de greeplengte van de bout gebruikt om te dragen.
Waar ik minder blij van wordt zijn de nylock moertjes in combinatie met een warm wordende bewegende ketting. Ik had liever kroonmoertjes gezien met een borgdraadje of splitpen.
Ik weet nog dat er vroeger kettingschakels te koop waren met een zelfborgend moertje, Daar moest je het moertje opdraaien en iets afbreken.

Ik heb er het volste vertrouwen in maar zou wel regelmatig naar die moertjes kijken.
 
één rondje om het voorkettingwiel of tienduizenden kilometers.
Vertel mij maar waarom het niet goed zou gaan. De originele pennetjes van een ketting zijn ook boterzacht. Bovendien worden ze alleen op afschuiving belast. Aan de lengte van de draad te zien heeft de bouwer de greeplengte van de bout gebruikt om te dragen.
Waar ik minder blij van wordt zijn de nylock moertjes in combinatie met een warm wordende bewegende ketting. Ik had liever kroonmoertjes gezien met een borgdraadje of splitpen.
Ik weet nog dat er vroeger kettingschakels te koop waren met een zelfborgend moertje, Daar moest je het moertje opdraaien en iets afbreken.

Ik heb er het volste vertrouwen in maar zou wel regelmatig naar die moertjes kijken.
Hoe warm wordt een motorketting eigenlijk?
 
Persoon is slim genoeg geweest om nylock moertjes te gebruiken, zit misschien wel steviger dan het visje bij de schakels erachter. Of een twijfelachtig geklonken sluitschakel. En als de uitstekende boutjes nergens aanlopen...

Waarschijnlijk ketting iets teveel ingekort, oeps, dan maar twee schakels erbij. Desondanks ben ik het geheel eensch met de voorgangers, het zou ook mijn keuze niet zijn.
Daarnaast nog het probleem dat de kop van het boutje (die je dus niet ziet op de foto) vaak teveel zal uitsteken aan de achterkant. Bij de meeste motoren heb je aan de achterkant maar heel weinig vrije ruimte.....
En als ik het goed zie op de foto zit het visje op de volgende schakel...

Buiten eerder genoemde problemen, wat zou bij langdurig gebruik het effect zijn van schroefdraad i.p.v. een gladde pen in de kettingbus? En met welke kracht is de moer aangetrokken? Wat doet dat met de afdichting en het rollen van de kettingbussen?
 
Ik zie hier geen probleem in.
De reacties hier zijn verschillend maar stuk zal het niet gaan de boutjes zijn veel dikker dan de ketting pennen.
Het is veel beter dan de visjes die kunnen er af,deze zb moertjes niet.
Zorg dat de bout kopjes nergens tegenaan komen.
Toe ik nog met Mn of de road reed een XL 500 das een poosje terug deed ik het altijd zo een ketting vastmaken en nooit geen last gehad overal doorheen en gassen maar.
 
Ik zie hier geen probleem in.
De reacties hier zijn verschillend maar stuk zal het niet gaan de boutjes zijn veel dikker dan de ketting pennen.
Het is veel beter dan de visjes die kunnen er af,deze zb moertjes niet.
Zorg dat de bout kopjes nergens tegenaan komen.
Toe ik nog met Mn of de road reed een XL 500 das een poosje terug deed ik het altijd zo een ketting vastmaken en nooit geen last gehad overal doorheen en gassen maar.
Dus altijd last gehad. O-)

Overigens heb ik nog nooit gezien dat een visje (bij een juiste montage) eraf gelopen is.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan