Motortrip Portugal 2018 tips gevraagd

Treebouncer

Die hard MF'er
1 nov 2006
715
27
Planning voor dit jaar is een motortrip naar Portugal. Motoren moeten dan verscheept worden naar Porto. Motoren dienen we daar op te halen en 10 dagen later weer in te leveren in Lissabon.

Nou ben ik vrij handig met het maken van routes in Myrouteapp of Basecamp, alleen is mijn vraag aan jullie, rekening houdend met het vertrekpunt en inleverpunt van de motorfietsen, wat mooie gebieden zijn om te doorkruisen in een 8-10 daagse rit aldaar.

Ik heb het forum al doorgespit zoekend op Portugal, ook al het een en ander gegoogled, echter vind ik niet echt de info waar ik naar zoek.

Wie kan me een beetje op weg helpen of heeft goede info uit persoonlijke ervaring?
 
Laatst bewerkt:
Voor zover ik in Portugal heb gereden (ca 3/4 van het land) is bovenste 1/3-deel het mooist. Veel bochtige en rustige wegen. Vanaf Porto kan je gelijk al beginnen met rijden langs de Douro. Midden-zomer erg heet!

Midden en zuid-Portugal zijn minder begroeid. Je kan langs de Algarve rijden, bijv. naar de zuidkaap,(Sagres) maar dat is wel toeristisch en druk. Iets in het binnenland net boven Faro is de Sierra Monchique leuk rijden, maar heel veel stelt dat niet voor.

Vorig jaar ben ik nog met de motor naar Portugal gereden vanaf NL.
Toen ik bij Braganca het land in het noorden binnen reed werd het gelijk 10'C warmer.
Ik zou lekker in Noord-Portugal blijven en dan doorsteken naar Galicië en Asturië in Spanje.
Prachtige kusten met veel kronkel-weggetjes pal langs de zee.
Het moet daar wel goed weer zijn. Dat geluk moet je wel hebben aan de Spaanse noordkust!

Tegenwoordig moet je een vignet hebben om op de snelweg te mogen rijden in Portugal.
Vignet is niet verplicht als je op binnenwegen blijft. Ik ben na de grens direct van de snelweg afgegaan.

O ja, tijdsverschil is met Spanje 1 uur. Ik wilde om 8.00h opbreken van de camping en was al klaar voor vertrek. Receptie en kampwinkel dus nog gesloten! :( Heb toen zelf eerst maar koffie gemaakt.
 
Laatst bewerkt:
Ik las je topictitel en wilde je tips geven welke mooie punten in Frankrijk en Spanje je zeker niet mocht overslaan op de weg erheen... echter toen las ik de rest van je vraag.
 
Ik las je topictitel en wilde je tips geven welke mooie punten in Frankrijk en Spanje je zeker niet mocht overslaan op de weg erheen... echter toen las ik de rest van je vraag.

Misschien kun je iets zeggen over de plek waar we zitten of welke plekken/gebieden, we volgens jou, mee zouden kunnen pikken in deze trip.
 
Noord Spanje is echt supervet om doorheen te touren. Op weg naar Portugal zou h=je zeker de Bardenas mee kunnen nemen en de natuurgebieden rondom Pamplona. Zeker als ik zie wat voor motor je hebt ;)
 
Laatst bewerkt:
Vorig jaar kostte mij de rit van de Picos de Europa naar Viana do Castello een hele dag sturen. Heb toen wel nog Santiago de Compostella en Braga bezocht.

Ik gaf al eerder aan om Noord-Spanje te bezoeken ipv Portugal. Zeker de weg vanaf NL naar Portugal langs de Spaanse Noordkust is erg mooi. Hoogtepunt de Picos!

Ik ben al diverse keren in Iberica geweest. Heb al aardig wat km-tjes op het schiereiland gereden. Ik begrijp de opmerkingen hierboven dan ook heel goed. Zoals al gemeld is het bijna jammer dat je al direct in Porto begint. Santander of Gijón zou een mooiere startplek zijn geweest.

Edit:
Ik heb al eens zitten denken om ooit nog eens met de boot naar Santander te gaan. Dan hoef je iig niet 1550km naar Spanje te rijden. In NL 150km naar HvH, dan Dover-Plymouth 500km. Daar op de Ferry naar Spanje. Scheelt dan 900 onnodige km's door Frankrijk.
Van NL tot San Sebastian is maar saai. Vanaf daar wordt het leuk.
 
Laatst bewerkt:
Nu moet je het niet erger maken dan het is.......................!!

O en ZO Frankrijk heeft zat mooie plekken. Vergeet zeker ook Corsica niet!
Route Antwerpen-Lille-Paris-Bordeaux-Bayonne-San Sebastian is behalve laatste km's echt niet leuk.
Maar ja, dan ben je al (bijna) in Spanje.

Vergeet in de Picos de Lagos de Covadonga niet. (toegang alleen vóór 8.30h in de ochtend)
 
Laatst bewerkt:
Nu moet je het niet erger maken dan het is.......................!!

O en ZO Frankrijk heeft zat mooie plekken. Vergeet zeker ook Corsica niet!
Route Antwerpen-Lille-Paris-Bordeaux-Bayonne-San Sebastian is behalve laatste km's echt niet leuk.
Maar ja, dan ben je al (bijna) in Spanje.

Vergeet in de Picos de Lagos de Covadonga niet. (toegang alleen vóór 8.30h in de ochtend)


Frankrijk is zeker mooi maar als je snel in Spanje wil komen moet je toch 1354 km snelweg rijden ;-)
 
hallo , wij zijn afgelopen september een weekje gaan touren in noord portugal.
was een fly en drive reis. van hotel naar hotel.vertrek was vanaf porto.
prachtig rijden daar.heel rustige wegen met bijna geen verkeer.super goedkoop land.
6 dagen - 2000 km. als je wil kan ik je de routes wel doorsturen. via pb.
een mede reiziger heeft nog wat filmpjes gemaakt.

https://www.youtube.com/user/desmos10/videos?disable_polymer=1

gr. BMWerner
 
Dag 1 : naar Clermont-Ferrand, slapen in een Budget Ibis voor ca. 40 euro , 2 persoons kamer.
Dag 2 : Pyreneeën, camping of met cabin zoeken. Dag rondrijden.
Dag 4 : Naar Granada . B&B hotels, met parking in de kelder, 42 euro, en met de bus naar het centrum.
Dag 6 : Naar Ronda, mooie trip. Hotel gewoon langs de weg de pijlen volgen, niet in Ronda zelf dat is de toeristische trekpleister en er is niets te zien.
Dag 7 : Naar Portugal, Algarve is niks aan voor motorrijders ( vind ik )
Dag 8 : Naar het noorden , ev. via Lissabon, stadscamping is ok
Dag .... Kustweg is druk, Oviedo is de moeite wel waard, bergen in naar natuurreservaat
Terug via Picos, of via kustweg , Gijon, dan Frankrijk in.
Vel plezier !!
 
Portugal is een mooi land om doorheen te rijden en er is voldoende te zien.
Maar wat wil je zien? toerwegjes voldoende ook mooie andere wegen ga je in de zomer dan kan het daar warm zijn (te warm) in mei/juni vinden wij het daar fijn kwa temperatuur.
En let op daar, lasergun en andere snelheids controles zijn er gewoon ook.
De tolweg ga ik nooit over Portugal is mooier vanaf de n wegen.
 
Planning voor dit jaar is een motortrip naar Portugal. Motoren moeten dan verscheept worden naar Porto. Motoren dienen we daar op te halen en 10 dagen later weer in te leveren in Lissabon.

Nou ben ik vrij handig met het maken van routes in Myrouteapp of Basecamp, alleen is mijn vraag aan jullie, rekening houdend met het vertrekpunt en inleverpunt van de motorfietsen, wat mooie gebieden zijn om te doorkruisen in een 8-10 daagse rit aldaar.

Ik heb het forum al doorgespit zoekend op Portugal, ook al het een en ander gegoogled, echter vind ik niet echt de info waar ik naar zoek.

Wie kan me een beetje op weg helpen of heeft goede info uit persoonlijke ervaring?

Ik vraag me af hoe je de transport van je fietsen doet? Want met twee dagen ben je er!

Jawel, niet al te leuk, maar je hebt dan wel alle vrijheid en je kan doen en laten wat je wilt.
 
Twee jaar geleden motor op aanhanger auto bij hotel in Irun geparkeerd en van daar uit onze routes gereden , volgend jaar ga ik alleen dus gewoon met de motor slapen moet je toch een keer naar 1100 km snelweg haha .
 
Terug
Bovenaan Onderaan