Nieuwe Royal-Enfield Himalayan

  • Onderwerp starter Anoniempje329
  • Startdatum
Nee in india op eigen ingebrachte productie mallen, en onder controle en toezicht van duitse wijsneuzen om de kwaliteit te waarborgen wat schijnbaar nodig is zie late/uitgestelde levering van de G310R.
 
Laatst bewerkt:
Nee in india op eigen ingebrachte productie mallen, en onder controle en toezicht van duitse wijsneuzen om de kwaliteit te waarborgen wat schijnbaar nodig is zie late/uitgestelde levering van de G310R.
Dat hebben de mensen van BMW wel goed gedaan, de kwaliteit is bij de G310R amper een issue.
Ademt gewoon BMW. :} (Zaterdag proefritje van 135 kilometer gedaan)
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk 1 probleem dat je dan te zien krijgt.
En in verhouding tot de verkochte aantallen valt het eigenlijk best mee, al is het vreselijk qud als het jou overkomt natuurlijk.


Als je dezelfde zoekterm gebruikt maar dan op de Enfield krijg je iig nog wat variatie te zien :+

Maar bovenal, gemiddelde Enfield met gemiddelde BMW vergelijken slaat natuurlijk nergens op.
Blijft dat het beide motoren zijn. En ik ze graag beiden in de schuur zou zetten ;)

Absoluut. Een BMW heb ik al, nu nog een himalayan :9~

Ik ben vooral benieuwd of alles netjes afgewerkt is. Heb ook al eens met mash400 adventure gereden en die was toch behoorlijk zwak afgewerkt...
Benieuwd of RE het beter kan...
 
ik heb er op de beurs naar staan kijken. Ik vond het een behoorlijk netjes afgewerkte motor!

Omdat het een allroad model is zit er weinig op wat echt heel "Mooi" moet zijn, maar het bovengenoemde punt (laswerk van het frame) was zover zichtbaar voor een "doe het zelf bak en braad lasser" gewoon heel netjes. Zo te zien is het allemaal gerobotiseerd gelast.
 
Helaas voor Royal-Enfield heb ik het niet aangedurfd en voor een 2012 NC700X met 22000km gekozen. Dit word de komende jaren m’n woon/werk fiets naast de California. Want die wil ik natuurlijk niet kwijt.
 
Staat een filmpje op you tube. Even zoeken op Royal Enfield Himalayan 650. Aan de ene kant veel “wordt verwacht”. Aan de andere kant wel redelijk concreet en beelden. Er wordt gesproken over 3 a 4000 lakh. Dat zou 4 a 5 duizend euro zijn. Als je bedenkt dat de prijs in NL snel (ruim) over de kop gaat, is het vrij prijzig. Onlangs twee weken door de Himalaya gehobbeld met de Himalayan 400 en die gaf geen klap verkeerd. Voor daar was het prima. Heel hoog kwam hij wel iets te kort. In NL eigenlijk net te weinig power om mee te komen. 650 is wel leuk als hij niet te zwaar wordt.
 
Ik vraag mij af of het frame ook groter wordt, de shifter wordt aangepast qua afstand en of de tank wordt vergroot. Kan dit niet echt terugvinden in de filmpjes. Ik denk dat de prijs in Nederland gezien de concurrentie wel meevalt en daarom dus een interessante optie is. Echter vind ik dat deze fiets meer geschikt gemaakt moet worden voor de wat langere/grotere rijder. De 400 koop je onder de 6000 euro in Nederland. We zullen het ongeveer rond 2020 weten. Duidelijker heb ik het niet kunnen vinden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jml
Mogen wij ukkies ook eens een allroad? ;)

Heeft er hier iemand eigenlijk al een Himalayan gekocht? Ben benieuwd naar de ervaringen in Nederland... en of ik uiteindelijk een tweedehandsje kan scoren. Voor wat betreft betrouwbaarheid zit het wel snor met de BS4. Op YouTube is een dame die de hele wereld afreist met zo'n ding. Naast de gewone slijtage-onderdelen is het enige dat echt kapot kapot ging het slotje van het achterzitje (of hoe je zoiets officieel ook mag noemen). Nou, als dat het enige is...
 
Ehm, google, of youtube eens op 'royal enfield himalayan problems'
Bizarre kwalitietsproblemen.. (tijdens promofilmpje brak een voetsteun af, maar daar blijft het niet bij) Van het weekend zo'n ding in het echt gezien en het laswerk aan het vrij fragiele subframe zag er echt ruk uit..
 
Bizarre kwalitietsproblemen.. (tijdens promofilmpje brak een voetsteun af, maar daar blijft het niet bij)

Dat is de BS3 -- die had inderdaad hele serieuze problemen, maar met de BS4 is dat opgelost.

Van het weekend zo'n ding in het echt gezien en het laswerk aan het vrij fragiele subframe zag er echt ruk uit..

Vind je? Naar mijn mening valt het nog wel mee. Natuurlijk is het geen Japans kunstwerk of Duitse Gründlichkeit, maar vergeleken met het Frans-Chinese MASH dat er altijd naast staat op de beursvloer....... Qua rijden voelt de Himalayan ook best degelijk.
 
Ik heb diverse Royal Enfield bereden inmiddels in India en Pakistan en in oktober een maand op een Himalayan gereden. En we hebben ze behoorlijk aan de tand gevoeld. Ik heb hem uiteindelijk zelfs in elkaar gereden. Verder waren er twee Classics en twee Thunderbirds en nog een Himalayan.
Van alle motoren ging onderweg het dashboard kapot, die van mij gaf nimmer een adequate snelheid aan als ik harder dan 40-50 reed.
De motoren waren gehuurd en dan is het wel India, dus tja. Maar goed ze waren niet heel oud. Bij alle motoren ging er wat stuk en dan meestal in de electronica. Niet meer starten, verder een contactslot wat los zat en in heel bepaalde stand gehouden moest worden om het ding aan de praat te krijgen. Van mijn motor ging de dynamo stuk en hebben we hem off-road (tot twee keer toe) aan moeten slepen met een sleepkabel. Twee motoren waren op enig moment niet meer rijdbaar en moest er een monteur uit een ander dorp opgehaald worden. Die twee motoren zijn twee dagen uit de running geweest.
De frames zijn heel gebleven, zelfs bij het ongeluk. De hele voorkant lag aan gort door de frontale aanrijding met de tegenligger die op de verkeerde weghelft reed in een blinde bocht. Hij dacht dat hij daar wel 4 vrachtwagens kon inhalen. Ik reed gelukkig helemaal op de rand van de weg aan de buitenkant van de bocht en toen ik hem zag wilde ik de berm insturen maar toen lag ik al. Ik begreep aanvankelijk niet waarom want een bermvlucht is geen reden om te gaan liggen, maar toen zag ik de motor en begreep dat hij me flink geraakt had terwijl ik naar links keek waar ik heen wilde vluchten. Pas toen ik de schade aan de motor zag begreep ik wat er gebeurt was. Ik reed voorop dus, mijn vrouw achter me en die dacht echt dat ik het niet zou overleven. Maar het viel mee: dikke knie links en soort van skiduim rechts (nog steeds last van de duim)
De Himalayan is overigens vrij klein, ben je langer dan 185, dan wordt het aardig krap. Ik ben 194. De Classic kan ik niet goed op rijden, het stuur is te laag en ik moet in haarspeld bochten mijn benen spreiden om het stuur er tussen te draaien. De Thunderbird is iets ruimer, maar ook krapper dan de Himalayan.
Zou ik er een kopen voor een langere reis? Nee echt niet. Ik kijk voor een volgend project naar de Yammi T700, daarmee wil ik van Ushuaia naar Canada volgende winter hier (zomer daar) Vergelijk Itchy Boots, die doet het dan wel weer op een Himalayan maar die is een stuk kleiner. Oh ja ze moeten vrij vaak onderhoud hebben-> Olieverversen en zo is elke 5k km
 
Hoe lang is die tuibrug op het eind van de film ?

Met dat wegdek daar moet je wel een heel stevige motorfiets hebben om niet alles kapot te laten rammelen.
 
@Dutchy748 Ja best vaak dus, de meeste moderne motoren kunnen toe met om de 10 a 12000 km.

Die brug is een van de langste in zijn soort overigens.
De weg van Pokhara naar Muktinath is echt wel erg slecht, toch hebben de frames van de motoren dit zonder morren doorstaan en hebben we überhaupt nog geen problemen gehad met de frames aldaar.
In april gaan we nog een hoekje van India verkennen, in dit geval het noordwesten tot aan de grens met Pakistan, wederom op de Himalayan.
Lijkt het jullie wat om daar ook eens te rijden en een uitdaging aan te gaan, kijk dan op de FB pagina van Bikers for India van Siem Edink en David.
 
Toch wel een paar dagen minder dan wat het (waarschijnlijk) geworden is 🤔
 
Zelf uit de UK importeren is niet anders als uit België of Duitsland. Daar is hier op MF een heel topic over. Afspraak maken bij de RDW. 1 dagskenteken aanvragen, de motor even laten zien bij de RDW en een paar dagen later heb je je kenteken. Oh en effe wat BPM betalen.

Ik zou Verstegen even bellen 0486-462050. Als importeur zal hij er zeker 1 kunnen regelen. Maar heb je je goed verdiept in deze motor? Met 25pk bij 185kg heeft deze motor nou niet bepaald Himalaya capaciteiten... Denk dat de Utrechtse heuvels al spannend genoeg zijn.

Dit is een mooi verslag om te lezen. Royal Enfield Himalayan Review - Ride Expeditions
Rijdt momenteel een Nederlandese dame (itchy boots) met deze motor van noord Argentinië naar Alaska
 
@Kabouter Puntmuts kijk op YouTube maar eens naar Itchy Boots. Dat is ook een Nl dame. Ze reed eerst heel Azië en Europa door en nu is ze onderweg van Ushuaia in het zuiden van Argentinië naar Alaska. Leuk om te volgen. Wij willen hetzelfde traject gaan rijden vanaf komende winter, alleen denk ik niet verder dan BC of de Yukon. Alaska reden we reeds en dat vond ik een beetje tegen vallen. Misschien nog wel een keer de Dempster tot aan Inuvik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan