Af en toe starten tijdens de winterstalling?

AtMan

AKA "SirCrow"
23 nov 2017
234
60
Als ik mijn motor na de winterstaling (paar maanden) wil starten gaat dat meestal niet soepeltjes. Hij hang wel aan de lader, dat is het niet. Nu heb ik hem na, zeg maar een ander halve maand een keer gestart, en dat ging makkelijk, en vijf minuten laten lopen.

Is dit aan te raden, of is er iets op tegen, of iets anders over te zeggen? :)
 
Zie ook de discussie over de invoering van de "sleutels", waar ik toen mijn bedenkingen over had. Een monteur of technicus, hoe bekwaam ook, heeft zijn beperkingen.

Precies :Y ,gezond boerenverstand wil het nog weleens winnen van theoretische zekerheden.
Ik heb al eens het 1 en ander creatief opgelost waarvan de geleerden zeiden dat het niet mogelijk was.
En als er dan een confrontatie volgde was het "O maar zo"
Ja natuurlijk O-)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb jaren geleden gelezen dat in een koude motor die met behulp van de choke gestart en op toeren gehouden wordt, de benzine onvolledig verbrandt en dat daarbij zuren ontstaan die invreten in de cilinderwand: dus extra slijtage. Door te gaan rijden komt de motor snel op bedrijfstemperatuur, verloopt de verbranding weer volledig en verdwijnt dit schadelijke effect. Het wordt echter versterkt door de motor langere tijd met de choke open te laten draaien.


Ik neem aan dat @TS winterstalling bedoelt i.p.v. winterstraling.
 
Laatst bewerkt:
Weet je, je bent een grote lul! :(

Quote dan tenminste ook de rest van de conversaties.
Er was een reden voor deze opmerking.
Nou nou...

Niet voor niets quote ik de hele post, inclusief de link. Je hoeft alleen maar op de bovenste regel te klikken en je zit midden in de discussie. Heb je alles.

En natuurlijk was er een reden voor die opmerking, net als voor de opmerking daarvoor...
Ik haalde dat topic aan omdat daar heel duidelijk de tegenstellingen blijken. Er zijn mensen die er verstand van hebben en er zijn mensen die er minder verstand van hebben.

Beide begrijpen elkaar hier totaal niet, dat blijkt heel goed in de post die ik aanhaalde.
 
Laatst bewerkt:
Nou nou...

Niet voor niets quote ik de hele post, inclusief de link. Je hoeft alleen maar op de bovenste regel te klikken en je zit midden in de discussie. Heb je alles.

En natuurlijk was er een reden voor die opmerking, net als voor de opmerking daarvoor...
Ik haalde dat topic aan omdat daar heel duidelijk de tegenstellingen blijken. Er zijn mensen die er verstand van hebben en er zijn mensen die er minder verstand van hebben.

Beide begrijpen elkaar hier totaal niet, dat blijkt heel goed in de post die ik aanhaalde.
Er zijn nog twee categorieën: mensen die er véél minder verstand van hebben en mensen die er helemáál geen verstand van hebben _O-
 
Ik heb jaren geleden gelezen dat in een koude motor die met behulp van de choke gestart en op toeren gehouden wordt, de benzine onvolledig verbrandt en dat daarbij zuren ontstaan die invreten in de cilinderwand: dus extra slijtage. Door te gaan rijden komt de motor snel op bedrijfstemperatuur, verloopt de verbranding weer volledig en verdwijnt dit schadelijke effect. Het wordt echter versterkt door de motor langere tijd met de choke open te laten draaien.


Ik neem aan dat @TS winterstalling bedoelt i.p.v. winterstraling.

Je hebt het over een ouderwetse motor waarbij de inlaat voor een deel wordt afgesloten zodat het mengsel rijker wordt, wat de koude motor ook nodig heeft. Je zag dan wel mensen die met de choke veel te ver dicht gas gingen geven, wat zwarte rook uit de uitlaat tot gevolg heeft.

De moderne motor wordt door elektronica geregeld, dus ik zou me daar niet druk om maken.

Blijft het feit overeind dat je een motor warm moet laten draaien en rijdende, dus even laten lopen in de winter is geen goed plan zoals velen hier al hebben uitgelegd.
 
Nou nou...

Niet voor niets quote ik de hele post, inclusief de link. Je hoeft alleen maar op de bovenste regel te klikken en je zit midden in de discussie. Heb je alles
.

En natuurlijk was er een reden voor die opmerking, net als voor de opmerking daarvoor...
Ik haalde dat topic aan omdat daar heel duidelijk de tegenstellingen blijken. Er zijn mensen die er verstand van hebben en er zijn mensen die er minder verstand van hebben.

Beide begrijpen elkaar hier totaal niet, dat blijkt heel goed in de post die ik aanhaalde.

Daar heb je gelijk in. Ik moest idd 6 of 7 keer doorklikken voordat ik begreep waarom VDV deze opmerking plaatste.
Ik verdenk jouw ervan dat je deze opmerking van VDV misbruikt om jouw gelijk te halen . Als ik het misheb dan hierbij mijn excuses!
 
...Daar heb je gelijk in. Ik moest idd 6 of 7 keer doorklikken voordat ik begreep waarom VDV deze opmerking plaatste.
Ik verdenk jouw ervan dat je deze opmerking van VDV misbruikt om jouw gelijk te halen . Als ik het misheb dan hierbij mijn excuses! ...

Even voor de duidelijkheid. Ik heb de technici hier heel hoog zitten, vergis je niet. Ik ben bij Zot geweest, hij heeft mijn motor twee dagen op de brug gehad. Aan alles merk je dat ie heel goed weet waar ie het over heeft.
Vdv ken ik niet persoonlijk maar ik lees zijn bijdragen en het is mij duidelijk dat hij een vakman is, geen twijfel mogelijk.

Er is geen twijfel over de kennis of vaardigheden, het gaat mij alleen om de communicatie. Dat is bij technici nog wel eens moeilijk... Daar weet ik alles van want ik zit midden tussen de technici.

Later verder.
 
Even voor de duidelijkheid. Ik heb de technici hier heel hoog zitten, vergis je niet. Ik ben bij Zot geweest, hij heeft mijn motor twee dagen op de brug gehad. Aan alles merk je dat ie heel goed weet waar ie het over heeft.
Vdv ken ik niet persoonlijk maar ik lees zijn bijdragen en het is mij duidelijk dat hij een vakman is, geen twijfel mogelijk.

Er is geen twijfel over de kennis of vaardigheden, het gaat mij alleen om de communicatie. Dat is bij technici nog wel eens moeilijk... Daar weet ik alles van want ik zit midden tussen de technici.

Later verder.


Ja nou oke, jouw mening, maar tussen welke technisi zit jij dan?

Ik zit hier zo n 7 jaar op dit forum en ik heb mij nog nooit geërgerd aan de tegenwoordige sleutels. Alhoewel, bijna nooit en ik zit zelf ook al 25 jaar tussen de technici.
This gewoon taal van de werkvloer, lekker kort en duidelijk.

Enz enz, later meer.
 
....Ja nou oke, jouw mening, maar tussen welke technisi zit jij dan?...
Vliegtuigen. Daarbij is communicatie heel belangrijk, alles moet kloppen, telkens weer.

En dat is gewoon niet iets wat technici ligt, over het algemeen... Dat merk je hier ook.

???Ik zit hier zo n 7 jaar op dit forum en ik heb mij nog nooit geërgerd aan de tegenwoordige sleutels. Alhoewel, bijna nooit en ik zit zelf ook al 25 jaar tussen de technici.
This gewoon taal van de werkvloer, lekker kort en duidelijk.

Enz enz, later meer.

Het is niet ergeren, ik zie alleen telkens weer dat men elkaar hier niet begrijpt.

Zelf heb ik ook de nodige praktijkervaring, ik heb vroeger vaak nieuw peroneel ingewerkt, hen het vak geleerd. Ik deed dat door samen de klus te doen en dan gaandeweg dingen uit te leggen, ook ongevraagd. Vragen te stellen, wat is dit, wat zou dat doen etc.
Het kost aanvankelijk tijd en moeite maar het betaalt zich later dubbel terug. Mensen krijgen lol in hun werk, worden gemotiveerd; ze gaan niet domwerk hun taak doen, ze weten wát ze doen, waaróm en hoe het anders kan.

Met kortaf te zijn bereik je niets, dat heb ik geleerd (van anderen).

Sommigen hier reageren heel kortaf, moeten ze zelf weten. Het is hun goed recht.
Maar niet iedereen is zo technisch, niet iedereen begrijpt het meteen.

Daarom kwam ik met de raad om iets meer moeite te doen om dingen uit te leggen. Eigenlijk wil ik gewoon meer begrip tussen de vakmensen en de amateurs.

Nou, je ziet het resultaat.
Ik heb nog nooit zoveel stront over me heen gehad.

Bij deze is de missie compleet mislukt.
 
ik beroep dit topic nog even terug op het kerstgevoel van een paar weken terug *O*


ff rustig iedereen haha,tenzij dit een groepje mannen in de overgang is dan heb ik niks gezegd.
 
Ohw ja ,ik meende ( van horen zeggen) dat alle 98 en dan alle speciale zoals o.a ultimate / shell V-power 95 etc allen zonder ethanol waren ??

Mijn tanken zijn ook allemaal gevuld met Competition 102 van Salland Olie (Firezone) ;)

Volgens mij is alleen BP Ultimate 98 en Competition 102 ethanolvrij.
En bevat Shell V-power dus wel (iets) ethanol. Maar vraag het eens na bij de klantenservice van Shell: 0900-2022710
 
Dit topic gaat onderhand alle kanten op terwijl de TS op pagina 1 het antwoord op zijn probleem, zijnde het slecht starten na langdurige stilstand heeft gekregen. Hij heeft hier ook terug gemeld dat hij nu begrijpt waarom het probleem zich voor deed. (gebruik PRI-stand benzinekraan) Discussie over al dan niet een motor kortstondig te starten, wat hij als mogelijke oplossing van zijn probleem zag is slechts 1x door TS gedaan. Van deze ene keer loopt hij echt niet direct schade op.


grtz,

Cees
 
Ik ga alleen even proberen jouw punten te beantwoorden, want ik heb niet veel tijd en zin. Morgenavond heb ik meer.

Vliegtuigen. Daarbij is communicatie heel belangrijk, alles moet kloppen, telkens weer.

En dat is gewoon niet iets wat technici ligt, over het algemeen... Dat merk je hier ook.

Dat klopt. Voor treinen zal waarschijnlijk hetzelfde gelden.
Er zijn ook veel technici die in andere branches werkzaam zijn en die lang niet zo veel tijd krijgen om hun werk goed te doen. (Is natuurlijk ook niet altijd noodzakelijk, omdat het daarbij niet gaat over het vervoer van honderden personen, of iets dat uit de lucht valt.)
Of om uitgebreid uitleg te geven.

Je hebt dus gelijk dat het communicatieniveau hier lager is dan in jouw branch bij vliegtuigen, enz.


Het is niet ergeren, ik zie alleen telkens weer dat men elkaar hier niet begrijpt.

Ik vind dat dit ongeveer hetzelfde is.

Zelf heb ik ook de nodige praktijkervaring, ik heb vroeger vaak nieuw peroneel ingewerkt, hen het vak geleerd. Ik deed dat door samen de klus te doen en dan gaandeweg dingen uit te leggen, ook ongevraagd. Vragen te stellen, wat is dit, wat zou dat doen etc.
Het kost aanvankelijk tijd en moeite maar het betaalt zich later dubbel terug. Mensen krijgen lol in hun werk, worden gemotiveerd; ze gaan niet domwerk hun taak doen, ze weten wát ze doen, waaróm en hoe het anders kan.

Opgeleid is een groot woord, maar ik heb ook mensen ingewerkt en begeleid.
Heb ook al van alles gedaan, van productie tot onderhoud en reparatie in de machinebouw.
Daarna mechanisch monteur in de technische dienst. Wegens fusie en andere shit daar weer weggekomen.
De laatste 4 jaar voor technische bureaus gewerkt maar nooit echt een bedrijf tegengekomen waar ik het naar mijn zin had. Dus weinig interesse om daar te blijven.
Tot nu toe, nu zit ik al een hele tijd bij een mooi bedrijf.
Ik heb dus ook ervaring met hoe mensen zich daar opstellen naar nieuwe verse collega's. Bij veel bedrijven ren je inderdaad al na een week weer gillend naar buiten omdat de communicatie nul is, je komt zelfs echte Bokita's tegen. Bij sommige bedrijven is het goed maar bevalt het werk weer niet. Zo is er altijd wat.

Ingewerkt worden ben ik bijna niet tegengekomen, meestal word je voor de leeuwen gegooid. Als dan iedere communicatie ook nog nul is, dan heb je het zwaar.

Met kortaf te zijn bereik je niets, dat heb ik geleerd (van anderen).

Mee eens, maar soms moet het gewoon ook knappen.
Dat is soms de enigste uitweg, daarna kan er eventueel weer lekker geknuffeld worden als iedereen afgekoeld is.

Sommigen hier reageren heel kortaf, moeten ze zelf weten. Het is hun goed recht.
Maar niet iedereen is zo technisch, niet iedereen begrijpt het meteen.

De meesten hier die kortaf reageren weten dat zelf ook wel. Dat doen ze dan meestal extra omdat dat werkt, tijdens hun werk. Ze zijn het gewend en weten meestal niet beter. Tijdslimieten, Het werk moet af.

Daarom kwam ik met de raad om iets meer moeite te doen om dingen uit te leggen. Eigenlijk wil ik gewoon meer begrip tussen de vakmensen en de amateurs.

Ik ben er helemaal voor!
Maaaaar het is hier geen vliegtuigforum maar een motorforum. Andere branche, andere mensen.
Het is niet verplicht om iets tot in den treure uit te leggen hoewel sommige vragers dat wel denken en eisen. Het is alllemaal vrijwillig zonder een salaris.
Nou, je ziet het resultaat.
Ik heb nog nooit zoveel stront over me heen gehad.

Ik heb mij mening daarover al gegeven en hoe ik erover denk. Ik ben eigenlijk ook nog niet van gedachten veranderd. (maar ik heb dat hele topic nog niet doorgelezen, het zou kunnen dat ik het vanmiddag tijdens het werk en de pauzes allemaal verkeerd zag)
Ik denk dat het eraan ligt dat jij mijn type niet bent. Te veel gelul en en een minne streek naar VDV.
Ja je geeft inderdaad de link en de meesten kijken niet verder als dat 7 muisklikken duurt.
Ik vind het nogal een vertekend beeld, het leek net alsof je 4 uur hebt lopen zoeken naar het perfecte forum om VDV in een kwaad daglicht te stellen.
Als ik ergens een hekel aan heb...


Bij deze is de missie compleet mislukt.
Compleet mislukt wil ik niet zeggen, ik heb er wel wat van opgestoken en anderen ook wel, denk ik.
Er is denk ik gewoon een kloof tussen jouw branche, de vliegtuigen, en het iets ruigere werk ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan