Bougie loskrijgen, en wat smeer je er in het vervolg op?

Lexo

MF'er
1 nov 2017
120
14
Nijmegen
Ik heb een vastzittende bougie in mijn speed triple 955i.
De linker wil er niet uit, ziet er verroest uit. Omdat ie zo diep in de kop zit kan ik er ook slecht bij.

Ik heb al wd40 geprobeerd, kruipolie, flinke tikken met een kleinere maat dop op het metalen gedeelte van de bougie en eerst stukje vaster draaien.
Het ding geeft geen krimp.


Iemand nog tips? Volgende optie lijkt me alles terug bouwen en de motor warm laten draaien en nog eens proberen.
 
Oef dat ziet er niet al te best uit zoals ik het kan zien, kan je er uberhaupt nog kracht op zetten met de sleutel? Ik zou idd proberen hem goed warm te maken en dan nog een poging geven. Cilinderkop kan je er altijd nog afhalen.
 
Ja met een knietje ertussen gaat dat op zich prima. Maar ik ben beetje bang om de bougie te breken. Ik heb al een verlengstuk gebruikt om meer kracht te zetten (langere arm) maar zelfs een gemiddelde wielbout van de auto komt met die kracht al los en dat kleine bougietje niet..
 
Die is leuk voor een uitlaatbeugeltje of zo, maar veel meer kracht heeft die niet

Maar vaak wel de beste manier om dit soort dingen los te krijgen.
Niet veel kracht erop en lekker laten trillen terwijl hij in een badje kruipolie staat. Gebruik in ieder geval dan geen kniestuk maar gewoon een verlengstuk in de juiste lengte. Die krijg je erop door eerst de dop in het gat te laten zakken en dan pas het verlengstuk.
 
Goed, het probleem is du niet het gereedschap. Je hebt een dop met een goede passing, maar je bent bang dat de bougie zelf in de cylinderkop afbreekt?

Zo'n knietje is vaak wel vervelend omdat het je gevoel weghaalt.

Een goede dop mag zeker met zo'n grote maat echt niet dol kunnen draaien. Dan is het je bougie die af zal breken.

Ik weet het niet wat ik zou doen: wellicht zoals gezegd je bougie flink heet stoken. En dan is het buigen of barsten. Mocht ie afbreken:
 
Juistem! Met het knietje kun je inderdaad slecht voelen wat er nu precies gebeurt.

De dop van het doppensetje blijft gewoon heel, de pijpsleutel van het boordsetje niet, maar dat is een stalen pijpje dat 6 hoekig is gestanst aan het uiteinde, niet echt kwaliteitsgereedschap.

Ik ga de boel terugbouwen, draai de motor warm en probeer het nog eens, hopelijk zet de aluminium kop meer uit dan de stalen bougie en wil ie dan wel los.
 
Leuk filmpje, duidelijke uitleg ook...
8-)

Dit lijkt me typisch geval van een afgebroken bougie. Maar in het geval van TS zit de bougie vastgerot, die ga je echt niet los krijgen door daar een vierkant geslepen bout in te meppen. Worst case scenario sla je het resterende deel nog vaster omdat je er iets conisch in ramt waardoor alles naar buiten word gedrukt. In zo'n geval lijkt het me beter om dat met een linkse tap te proberen.
 
Laatst bewerkt:
Goed, het probleem is du niet het gereedschap. Je hebt een dop met een goede passing, maar je bent bang dat de bougie zelf in de cylinderkop afbreekt?

Zo'n knietje is vaak wel vervelend omdat het je gevoel weghaalt.

Een goede dop mag zeker met zo'n grote maat echt niet dol kunnen draaien. Dan is het je bougie die af zal breken.

Ik weet het niet wat ik zou doen: wellicht zoals gezegd je bougie flink heet stoken. En dan is het buigen of barsten. Mocht ie afbreken:


Heet stoken? Om de kern goed heet te krijgen, zonder de omgeving teveel mee te verhitten, is in een gat nog niet zo eenvoudig.
Dan zou ik nog eerder voor koud krimpen gaan. Passende pijpsleutel er op, en dan vloeibare stikstof in de pijpsleutel druppelen. Maar ik ga er van uit dat de TS dit niet in de kast heeft staan.
 
Laatst bewerkt:
Wat dacht je van lekker laten zitten,met de huidige benzine slijt een bougie nauwelijks nog,
ik heb laatst 90000km met mijn bougies gedaan.Je moest eens weten hoeveel nog goede bougies ik weggegooid heb met beurten als motormonteur.
 
Laatst bewerkt:
Ja dat begrijp ik,maar je zou eerst met 2 nieuwe kunnen proberen.
Als je de bougie draad uit de kop stript dan ben je verder van huis,wat je zou kunnen proberen is het blok flink warmdraaien en daarna met ijskoud water de bougie nat maken.
Of vloeibaar stikstof,dat werkt denk ik nog beter.
 
Laatst bewerkt:
Je zou eerst met ijskoud water uit de vriezer kunnen proberen.
Als het dan lukt de bougie los te krijgen wel zorgen voordat hij er helemaal uit is dat het water weg is anders ligt het in je cilinder.
 
Laatst bewerkt:
Dat is waar idd. Stikstof heb ik inderdaad niet in de kast staan..

Vroeger op het werk een keer een spuitbus met stikstof gehad van een vertegenwoordiger, dit was speciaal voor het los krimpen van vaste bouten en dergelijke. Geen idee of het goed gaat werken in jou geval en hoe makkelijk er aan te komen is als particulier.
 
Ik heb bij een ijzerwarenzaak een soort koud-krimp spul in een spuitbus zien staan. (ether?)maar ik denk dat het erg belangrijk is dat je het alleen op de bougie spuit..
 
Juistem! Met het knietje kun je inderdaad slecht voelen wat er nu precies gebeurt.

De dop van het doppensetje blijft gewoon heel, de pijpsleutel van het boordsetje niet, maar dat is een stalen pijpje dat 6 hoekig is gestanst aan het uiteinde, niet echt kwaliteitsgereedschap
.

Ik ga de boel terugbouwen, draai de motor warm en probeer het nog eens, hopelijk zet de aluminium kop meer uit dan de stalen bougie en wil ie dan wel los.


Ik weet niet welke maat bougiesleutel je nodig hebt maar bij de karwei heb ik een 16mm bougiesleutel/dop gekocht, die stevig genoeg is en perfect in het gat van de cilinderkop past.
 
Ik heb bij een ijzerwarenzaak een soort koud-krimp spul in een spuitbus zien staan. (ether?)maar ik denk dat het erg belangrijk is dat je het alleen op de bougie spuit..

Heet stoken? Om de kern goed heet te krijgen, zonder de omgeving teveel mee te verhitten, is in een gat nog niet zo eenvoudig.
Dan zou ik nog eerder voor koud krimpen gaan. Passende pijpsleutel er op, en dan vloeibare stikstof in de pijpsleutel druppelen. Maar ik ga er van uit dat de TS dit niet in de kast heeft staan.
 
Het probleem met heet stoken en krimpen blijft dat bougie en cylinderkop tamelijk intiem tegen elkaar aanzitten. Warmtegeleiding bij metalen is ook erg goed, dus er is totaal geen enkele manier om voor elkaar te krijgen dat de bougie een andere temperatuur kijrgt dan de cylinderkop.

Stook je de bougie, dan wordt de cylinderkop ook direct heet
Stook je de cylinderkop warm, dan wordt de bougie ook erg snel warm.
Idem voor afkoelen.

Waar je wel nut van kan hebben is dat aluminium meer uitzet dan ijzer. Als de alu kop daardoor een fractie groter wordt in verhouding tot de ijzeren bougie (die natuurlijk dezelfde temperatuur heeft!) kan het zijn dat je ergens wat ruimte wint. Daarom het advies van sommige mensen om de bougies met warme motor te verwijderen. Echter, in de lengte werkt dat weer tegen.

Maar: als er ervaren mensen zijn die daadwerkelijk hebben gemerkt dat hete bougies simpeler zijn te demonteren, dan moet je dat gewoon proberen.
Simpelst is dus gewoon de motor warm rijden.

Ook belangrijk: als je merkt dat er beweging in komt, heeft kruipolie wel nut. Kwartslagje los, een flinke dot kruipolie erop en dan weer een stukje terugdraaien, daarna weer verder los. Merk je dat het weer zwaarder gaat. Een nieuwe dot kruipolie erop (weer een minuut laten werken), kwartslag vastdraaien (zo werk je de kruipolie in de schroefdraad). Draai het vast tot het iets zwaarder gaat. DAarna weer verder los tot het weer (te) zwaar gaat. Weer een dot kruipolie, weer een slagje vast, enzovoort.

Met beleid kun je een bougie waar bewegiging in komt wel loskrijgen.

Helaas is dat eerste stukje het lastigste. Want dan heeft die kruipolie hoegenaamd geen effect. Die afichting tussen bougie is erop gemaakt om verbrandingsgassen met een behoorlijke druk tegen te houden. Die kruipolie heeft dus nauwelijks eenn schijn van kans.
 
Daar kan ik me inderdaad in vinden, ik haalde meen ik ook al een keer aan dat het hopen is dat de aluminium kop meer uitzet als de stalen bougie.

Nu is het natuurlijk ook zo dat ik niet weet waarom de bougie zo vast zit, mijn aanname is roest omdat ik roest terug vind in de schacht en kan zien op het metalen gedeelte van de bougie zelf. Daarom mijn eerste ingeving, WD40 om roest enigzins op te lossen, los te weken. Logischerwijs kan de ring die de bougie afdicht ook kunnen gaan roesten en dan zou kruipolie in combinatie met wd40 weer zin kunnen hebben. En laten we eerlijk zijn, wat middeltjes erop los laten is gewoon het makkelijkste om te proberen.

Het lastigste vind ik dat ik er gewoon niet goed bij kan door de lange schacht, ik kan niet goed zien hoe de bougie er uitziet, hoe die in de kop zit. Mocht ie breken dan is eruit draaien met een linkse tap of andere truuc ook lastig vanwege die schacht.

Als het goed is komen vandaag de brandstoffittingen van de tank binnen en kan ik die monteren en de boel weer terug op de fiets schroeven, dan kan ik de motor warm laten draaien en snel alles weer demonteren en de bougie alsnog los proberen te draaien.

Als de bougie eenmaal in beweging is komt ie er vast wel heel uit, met wat wikken, smeren en friemelen. Maar voor nu durf ik er niet domweg domme kracht op los te laten. Ik heb nog nooit een bougie kapotgedraaid en kan dus niet bepalen/voelen of dat punt er aan zit te komen of niet. Zeker niet met een knietje tussen bougiedop en ratel/hefboom.
 
Daar kan ik me inderdaad in vinden, ik haalde meen ik ook al een keer aan dat het hopen is dat de aluminium kop meer uitzet als de stalen bougie.

Nu is het natuurlijk ook zo dat ik niet weet waarom de bougie zo vast zit, mijn aanname is roest omdat ik roest terug vind in de schacht en kan zien op het metalen gedeelte van de bougie zelf. Daarom mijn eerste ingeving, WD40 om roest enigzins op te lossen, los te weken. Logischerwijs kan de ring die de bougie afdicht ook kunnen gaan roesten en dan zou kruipolie in combinatie met wd40 weer zin kunnen hebben. En laten we eerlijk zijn, wat middeltjes erop los laten is gewoon het makkelijkste om te proberen.

Het lastigste vind ik dat ik er gewoon niet goed bij kan door de lange schacht, ik kan niet goed zien hoe de bougie er uitziet, hoe die in de kop zit. Mocht ie breken dan is eruit draaien met een linkse tap of andere truuc ook lastig vanwege die schacht.

Als het goed is komen vandaag de brandstoffittingen van de tank binnen en kan ik die monteren en de boel weer terug op de fiets schroeven, dan kan ik de motor warm laten draaien en snel alles weer demonteren en de bougie alsnog los proberen te draaien.

Als de bougie eenmaal in beweging is komt ie er vast wel heel uit, met wat wikken, smeren en friemelen. Maar voor nu durf ik er niet domweg domme kracht op los te laten. Ik heb nog nooit een bougie kapotgedraaid en kan dus niet bepalen/voelen of dat punt er aan zit te komen of niet. Zeker niet met een knietje tussen bougiedop en ratel/hefboom.
Ik snap je voorzichtigheid.
Werken met een knietje is niet leuk, zeker niet bij klussen 'waar het er op aan komt'.
Weinig ruimte, geen direct zicht. Ga er maar aan staan.

Het enige wat je kunt doen, is zo goed mogelijk voorbereiden.

Verget die wd40 even. Je moet kruipolie hebben. Roestoplosser. En ev een spulletje dat de bougie plaatselijk erg doet afkoelen en 'schrikken'. Een combi van die dingen is in spuitbus te koop.

Goed pasend gereedschap. Maak zoveel mogelijk werkruimte voor je zelf.

En probeer het los te krijgen met tikjes. Het gaat in dit geval alleen om de eerste tik, waarmee de bougie loskomt. Daarna is het gewoon bout in draad.
 
Ok, een spuitbusje Imal kruipolie is gemakkelijk verkrijgbaar en staat handig in de kast straks, die komt er zo. Ik vond op internet een receptje om zelf kruipolie te maken van aceton en versnellingsbakolie, dat had ik toevallig beide in huis en daar ben ik dan ook mee begonnen. Dit deed echter weinig.
 
Ik snap cola niet zo, dat adviseren ook sommige......
Als er cola in het bougie gat staat, en uiteindelijk de bougie eruit gaat komt die cola automatisch in de verbrandingsruimte, en aangezien er volop veel suiker in de cola zit moiet je dat absoluut niet in je verbrandingsruimte hebben......
 
Terug
Bovenaan Onderaan