Metaaldeeltjes op olieplug!

Raashaas

Rookie
30 aug 2017
14
0
Grou
Beste Forumleden,

Ik ben sinds juli in het bezit van een Suzuki GSXR 600R 2010. Recent heb ik de olie ververst van mijn suzuki. Tot mijn grote schrik trof ik metaaldeeltjes aan op de magneet van de olieplug. Ik heb nu 15000 Km op de teller staan. Heb de motor gekocht bij een Km stand van 9800, van een particulier. Heb toen als eerst de olie ververst, helaas met mijn domme kop toen niet op shavings gelet |( . Verder heb ik aftermarket levers er op gezet, de goedkope chinese variant. Misschien kan dat een oorzaak zijn. Verder heb ik de motor wel gepushed. Heb hem dus vrij regelmatig geredlined en vaak zonder koppeling geschakeld. Heb zelf niet de technische kennis of tijd om het hele blok uit elkaar te halen en te reviseren. Wat is jullie advies?

Alvast bedankt!
Peter

full

full
 
Ik stop daar voorlopig mee. Ik dacht dat ik het goed deed want schakelen gaat altijd vrij soepel behalve van de 5 naar de 6 dat is soms geen vloeiende upshift.
Waarom voorlopig en niet permanent?
Je hebt een motor die is gemaakt om te schakelen incl koppeling, gebruik die dan ook.
Je hakt hem schijnbaar met hoge regelmaat zonder koppeling in een andere versnelling en vervolgens ben je verbaasd dat er stukjes afslijten? Humor heb je wel _O-
 
Op mijn circuit 600RR gebruikte ik alleen koppeling met terug schakelen, en nooit rommel aamgetroffen op de magneet of in de olie.

Niet zo miepen allemaal, het kan prima (op een Honda tenminste..)
 
Je zou ook die GSXR snel kunnen verkopen, net als jouw voorganger waarschijnlijk heeft gedacht toen hij dit bij een oliewissel tegenkwam..... :+

Maar even zonder gekheid, dit soort zaken is de reden dat supersports tweedehands flink in prijs dalen. Ze worden met enige regelmaat mishandeld, en aangezien het allemaal licht gebouwd moet worden gaat er wel eens iets kapot.

Wat een onzin :Y ,de belangrijkste reden waarom supersport motoren minder gelieft zijn is omdat ze niet echt geschikt zijn voor woon/werk verkeer,ze eigenlijk op een circuit thuishoren en omdat ze oncomfortabel zijn,en dat mensen niet constant in hun spiegel willen kijken of er geen politie achter je zit. :P
Slijtage is juist weinig bij een supersport omdat niemand het volle vermogen regelmatig kan gebruiken op de openbare weg.
 
Laatst bewerkt:
Die magneet zit juist op die plug om metaaldeeltjes uit de olie op te vangen. Helemaal prima dus dat je dit vind. Ga maar lekker revven, redlinen en wheelies pullen. Misschien is het leuk om nog eens te leren braken en corneren.
Het schaafsel is normale slijtage uit de versnellingsbak.
Vertaling:
de scrapings zijn normal wear van de gearbox.

:^ Wees blij dat die magneet er zit en vol zit, anders had dat spul door je blok blijven stromen.
Dat je ervan schrikt is gebrek aan ervaring met oliewisselen, geen mankement aan de motor.


Op mijn circuit 600RR gebruikte ik alleen koppeling met terug schakelen, en nooit rommel aamgetroffen op de magneet of in de olie.

Niet zo miepen allemaal, het kan prima (op een Honda tenminste..)

Ook :^ ik rij graag zonder koppeling en dat gaat prima op een BMW, Honda, Kawasaki enz.

Wel eens ijzerdeeltjes op de magneet aangetroffen, hoort erbij, niets kan zonder slijtage blijven bestaan.
 
Wat een onzin :Y ,de belangrijkste reden waarom supersport motoren minder gelieft zijn is omdat ze niet echt geschikt zijn voor woon/werk verkeer,ze eigenlijk op een circuit thuishoren en omdat ze oncomfortabel zijn,en dat mensen niet constant in hun spiegel willen kijken of er geen politie achter je zit. :P
Slijtage is juist weinig bij een supersport omdat niemand het volle vermogen regelmatig kan gebruiken op de openbare weg.

Als de berijder tenminste gevoel voor techniek heeft, er zijn er genoeg die na 5 minuten vinden dat t blok maar warm moet zijn en direct het rode gebied denken te moeten opzoeken.

Bij de SS rijders die alleen op de openbare weg rijden heb ik het idee dat die SS vaak meer slijtage oplopen door ondeskundig gebruik dan door kilometers te rijden.






Op het circuit is mij geleerd te schakelen zonder koppeling, dit is ook de reden waarom ik het op de openbare weg toepas. Mij is altijd vertelt dat schakelen zonder koppeling geen kwaad kan mits de uitvoering goed is.

Je snapt hopelijk dat circuitrijden en openbare weg rijden twee heel verschillende dingen zijn ?
Niet alles wat je op het circuit leert is toepasbaar op de openbare weg, je rijlijnen bv die je op het circuit rijdt zijn levensgevaarlijk op de openbare weg.
 
Laatst bewerkt:
Je snapt hopelijk dat circuitrijden en openbare weg rijden twee heel verschillende dingen zijn ?
Niet alles wat je op het circuit leert is toepasbaar op de openbare weg, je rijlijnen bv die je op het circuit rijdt zijn levensgevaarlijk op de openbare weg.


Uiteraard besef ik mij dat! Ben op de openbare wegen(vooral onbekende wegen) altijd zeer behoedzaam, de middenstreep is heilig voor mij.
 
Als de berijder tenminste gevoel voor techniek heeft, er zijn er genoeg die na 5 minuten vinden dat t blok maar warm moet zijn en direct het rode gebied denken te moeten opzoeken.

Bij de SS rijders die alleen op de openbare weg rijden heb ik het idee dat die SS vaak meer slijtage oplopen door ondeskundig gebruik dan door kilometers te rijden.Je snapt hopelijk dat circuitrijden en openbare weg rijden twee heel verschillende dingen zijn ?
Niet alles wat je op het circuit leert is toepasbaar op de openbare weg, je rijlijnen bv die je op het circuit rijdt zijn levensgevaarlijk op de openbare weg.

De huidige motoren zijn behoorlijk hufterproof,vroeger kwam het regelmatig voor dat er een blok open moest in de werkplaats,dat is tegenwoordig een zeldzaamheid.
En ja je kan alles kapot krijgen als het moet, geeft je motor een maandje mee aan
een groep Antilliaanse dragracers en dan is succes verzekerd.
Maar daar ging het niet om,het ging om de reden waarom ss motoren snel in waarde dalen.
En dat is niet omdat ze snel kapot gaan.
 
Laatst bewerkt:
Die magneet zit juist op die plug om metaaldeeltjes uit de olie op te vangen. Helemaal prima dus dat je dit vind. Ga maar lekker revven, redlinen en wheelies pullen. Misschien is het leuk om nog eens te leren braken en corneren.
Het schaafsel is normale slijtage uit de versnellingsbak.
Vertaling:
de scrapings zijn normal wear van de gearbox.

_O-

By the weg, gewoon direct na the start up full revven :Y Des te eerder is de motor up to temperatuur en kun je full throttle :] :t
 
Wat een onzin :Y ,de belangrijkste reden waarom supersport motoren minder gelieft zijn is omdat ze niet echt geschikt zijn voor woon/werk verkeer,ze eigenlijk op een circuit thuishoren en omdat ze oncomfortabel zijn,en dat mensen niet constant in hun spiegel willen kijken of er geen politie achter je zit. :P
Slijtage is juist weinig bij een supersport omdat niemand het volle vermogen regelmatig kan gebruiken op de openbare weg.
De onzin komt toch echt bij jou vandaan....
Ik heb het niet over wel of niet geliefd, ik heb het over waarde-daling. Ook toen supersports nog wel geliefd waren ging hun waarde veel sneller achteruit dan bij een toermotor, simpelweg omdat ze door een veel lichtere konstruktie meer slijten.
Welk percentage grote superbikes haalt meer dan een ton?
En welk percentage toermotoren haalt meer dan een ton?

Kijk eens bij de grote betrouwbaarheidstests die internationaal gedaan worden. Hoeveel supersports staan er in de top-100 denk je?

En dat is dus simpelweg de reden dat ik en ook de meeste van mijn collega-dealers minder bieden en boden op een supersport. En ja, de snel dalende populairiteit is daarin net zo belangrijk.
 
Wat een onzin :Y ,de belangrijkste reden waarom supersport motoren minder gelieft zijn is omdat ze niet echt geschikt zijn voor woon/werk verkeer,ze eigenlijk op een circuit thuishoren en omdat ze oncomfortabel zijn,en dat mensen niet constant in hun spiegel willen kijken of er geen politie achter je zit. :P
Slijtage is juist weinig bij een supersport omdat niemand het volle vermogen regelmatig kan gebruiken op de openbare weg.
Ik zou het geen complete onzin willen noemen. Volgesn jouw redenatie zouden er helemaal geen nieuwe SS verkocht worden omdat ze onpraktisch zijn. Het probleem is dat er elk jaar weer nieuwe modelllen komen met weer 2,5pk meer en 540 gram minder. De ware sportrijder wil natuurlijk wel vooraan blijven rijden. En aangezien een motor van 5 jaar oud er compleet anders uit ziet is hij niets meer waard. Daarnaast is er altijd de angst dat een twee jaar oude motor door de vorige eigenaar compleet uitgemolken is. Voor de meeste toerrijders zijn de uiterste kwaliteiten minder belangrijk. Die kijkt meer naar de extra uitrusting.
 
Terug
Bovenaan Onderaan