125cc (honda cb, Suzuki GT,..)

Jtt

Rookie
24 dec 2017
2
0
hallo allemaal, ik ben nieuw op het forum en zoek wat antwoorden.

Ik wil al langer motorrijden, maar weet niet of dit enkel een idee is, of of ik het ook gewoon echt fijn zal vinden. Ik geniet nu van lange ritten op de fiets. Een motor gaat bij mij om het geluid, het niet trappen :), het snellere en de grotere afstanden. Ik vind de meeste jaren 70 motoren ook gewoon echt mooie machines. Ik ben vrij angstig van nature en wil geen miskoop doen omdat ik bijvoorbeeld geen bochten durf nemen. Kan je ergens een lichte motor testrijden? Of ga ik dan best ineens wat lessen volgen? Ik reed wel al eens op een Vespa, maar dat is toch wat anders.

Ik heb een lichte motor op het oog: de honda cb125 twin of k. Leer ik dan best sleutelen of vind je nog wel genoeg werkplaatsen voor deze oldtimers? Hoe kochten jullie je eerste motor? Nam je iemand mee die er wat van kende of was het toch ietwat een gok? Ik ken er echt NIETS van.

Is een Bullitt/Mash/.. een beter idee? Nu heb ik het idee dat deze moderner zijn, maar slecht zijn afgewerkt en dat de oldtimers dan weer erg betrouwbaar zijn en eventueel makkelijker doorverkoopbaar.

Ik ben maar 1 meter 63 en weet niet welke motoren geschikt zijn. Ik denk nu aan 125cc omdat ik hiervoor geen rijbewijs moet halen (al denk ik het wel te doen).

Zo, het is wat chaotisch, maar ik hoop toch op wat antwoorden. Alvast bedankt!
 
Belg zeker :) ,want hier in Nederland heb je nog steeds een rijbewijs nodig voor een 125cc.
Verder moet je er rekening mee houden dat motoren vroeger meer onderhoud vergden
dan moderne motoren,een oldtimer is vaak al heel wat jaartjes oud en dan is het de vraag
hoe goed de motor is verzorgd in al die jaren.Bijvoorbeeld de CB125 die je noemde kan
heel betrouwbaar zijn maar ook een exemplaar zijn waar al jaren niets of weinig aan gedaan is,
en dan kan het ook bij zo'n kleintje al gauw duur worden.Het blijft dan ook een gok bij oldtimers
of je een goede of een matig cq slecht exemplaar treft.Ik heb mijn eerste motor bij een motorzaak gekocht dat was in de jaren 70 en toen was hij al 8 jaar oud ,dat was een Suzuki t350,dat was op
zijn zachts gezegd een drama,dus die maar weer snel ingeruild voor een nieuwe Honda CB400.
Dus als je er geen verstand van heb zorg dan dat je iemand meeneemt die daar wel kijk op heeft.
Wat modernere 125cctjes betreft,de Yamaha YBR125 is een heel leuk motortje en heeft nog een klassiek uiterlijk.Ik heb daar zelf een aantal keren op gereden en dat motortje deed het best heel aardig.Een CB125 twin heb ik vroeger gehad,dat was mijn winter motortje,ook
leuk om mee te rijden zolang je er geen snelwegen mee gaat nemen.De 1 cilinder heeft niet veel vermogen en is meer van het opgevoerde brommer idee.
Als je nog nooit op een brommer of motor gereden heb dan is het zeker aan te raden om wat lessen te nemen,je kan er alleen maar van leren en je eigen veiligheid gaat boven alles.
 
Laatst bewerkt:
Sowieso Belg, Bullit en Mash (goedkopere merken van leuk uitziende fietsen) geven het ook weg ;)

Als ik u was zou ik gewoon eens langs een rijschool in de buurt gaan en vragen achter een "proefles" of "proefpakket". Meestal kun je voor een lage prijs een uur of 2 les krijgen om aan te voelen of het motor rijden iets voor je is. Gewoon langs gaan bij een motorzaak (heb je al ervaring met schakelen/remmen?) lijkt me niet de correcte aanpak.

Wat betreft motor rijbewijs, of niet. Dat hangt wat af van je leeftijd, ken de regels op het moment niet helemaal maar boven de 21 was een goed moment dacht ik. Anders moet je in verhouding meer betalen.

Mensen vragen me wel eens, 125cc of toch meteen rijbewijs + motor? En dan vertel ik ze meestal dat het wat betreft uitrusting niets uitmaakt (helm, pak, etc. Moet je altijd hebben), maar dat je in België vaak (veel) meer geld kwijt bent voor een 125 dan een "echte" motorfiets. Aangezien rijopleidingen hier een stuk goedkoper zijn kan het totaalplaatje dus best wel eens ongeveer gelijk uitkomen, met als verschil dat de ene echt leuk is (voor toertochten, vakantie, etc.) en de andere het nét niet is.. Maar dat is mijn persoonlijke mening ;)
 
ja Belg, bedankt voor het antwoord. Ik ga inderdaad eens langs bij een rijschool en niet te hard focussen op het dromen/het idee, maar ineens kijken of het wat is. Als het wat wordt, dan horen jullie hier nog van me.
 
ja Belg, bedankt voor het antwoord. Ik ga inderdaad eens langs bij een rijschool en niet te hard focussen op het dromen/het idee, maar ineens kijken of het wat is. Als het wat wordt, dan horen jullie hier nog van me.

Veel succes met je proefles, en ik hoop dat je het net zo leuk gaat vinden als wij! :] *O* :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan