Accu, Can-bus systeem

Hans1984

MF'er
15 mrt 2006
128
0
Assen
Ik ben op zoek naar een andere accu voor mijn Ducati 848 EVO uit 2011. Nu zit ik te overwegen om voor een Lithium Ion accu te gaan. Alleen zie ik dat deze niet geladen kan worden met een Optimate 3 SP.
Ook heb ik op een site gelezen dat deze lader ook niet geschikt is voor motoren met een Can-Bus systeem.

Nu vraag ik me af of mijn motor dit heeft.

Ik gebruik deze lader al een paar jaar op mijn motor maar nu vraag ik me af of dit kwaad kan.

Mvg Hans
 
niet geschikt voor CAN-BUS bij een lader betekend alleen dat hij de BUS niet wakker houdt (je kan de lader dus niet gebruiken via een standaard accessoire aansluiting want die wordt afgesloten door de BUS) maar als je de lader rechtstreeks aan de accu aansluit zal hij die prima laden.
 
Sowieso levert dit TS een gewichtsvoordeel op en misschien is zijn motor een moeilijke starter met mogelijk een laag-frequent gebruik...



Edit: overigens niks mis met een gewone accu bij normaal gebruik, dikker startkabelsetje en/of sowieso wat overgewicht bij de berijder, wat in mijn geval alle drie geldt :P
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor de reacties, heb de lader altijd rechtstreeks op de accu aangesloten. Dan blijf ik dat nu ook gewoon doen. Was bang dat ik een andere lader moest kopen, dan had ik gelijk een lader gekocht die ook geschikt is voor Lithium Ion accu’s.

Maar ga toch voor een “normale” lood accu. Denk dat ik het verschil in gewicht niet echt ga merken op de openbare weg.
 
Ducati monteert bij enkele modellen nu ook de ultralichte variant.
Ze zijn een joint venture aangegaan met de Chinese fabrikant waarvan je in Nederland onder meer onder de naam JMT accu's kan kopen.
Je hoeft ze overigens vele maanden niet bij te laden. (Of je kan ze in ieder geval laden met een oldskool niet geregelde lader)

Ik ga er in ieder geval vier maanden over doen zonder opladen. ;)

full
 
Laatst bewerkt:
Voordeel van die Lithium accu,s is niet alleen het gewicht,maar hebben meer startkracht en houden die veel langer vast dan een loodaccu,wat bij een Ducati met zijn toch al niet geweldige startmotoren helpt om beter te kunnen starten.
Verder kan je een gewone optimate niet gebruiken voor een Lithium accu,en zal je daar een aparte lader voor aan moeten schaffen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan