Keuze troubles; verkopen of houden?

sanger

Die hard MF'er
16 mrt 2010
577
31
Heemskerk
Beste mensen,

Ik zit te twijfelen.... En wel om het volgende.

Ik heb momenteel drie motoren staan.
- Suzuki GSX750F uit 1999; deze gebruik voor woon-werkverkeer en dus dagelijks.
- Kawasaki ZX10 uit 1988; ik had een andere eerst tot ik geschept werd door een auto. Deze kon ik toen vrijwel direct overnemen van iemand. In goede staat, alleen de tank heeft wat gebruikssporen. Is een ideaal toerbeest, en daarvoor gebruikte ik hem dan ook. Afgelopen jaar echter maar zeer weinig tochtjes gereden (eigenlijk maar twee), en sinds ik deze heb slechts 1tje.
- Suzuki GSXR750 SRAD uit 1997; deze gebruikte ik voor circuitrijden/vrijrijden. Afgelopen jaar ook maar 2x gedaan. Carburateurs moeten gereviseerd worden en hij moet opnieuw afgesteld worden. Zit dus nog wel wat werk aan, wat ik meerendeel niet zelf kan doen (als in nog nooit gedaan en niet echt handig in).

Ik heb een garage thuis, maar ook veel troep. Ik zou alledrie de motoren thuis kwijt kunnen maar dan moet ik eerst ruimen en ben ik eigenlijk altijd beperkt in bewegingsruimte in mijn garage, moet een motor buiten zetten en de andere dan verplaatsen naar het vrijgekomen plekje om bij de werkbank te kunnen komen. Ik huur momenteel een garagebox samen met iemand waar de ZX10 staat (hier zouden eigenlijk twee motoren kunnen staan. De GSXR en GSXF staan in de garage thuis. Twee motoren kan ik thuis prima kwijt zonder er last van te hebben.

Ik overweeg nu om de ZX10 of de GSXR te verkopen zodat ik geen aparte garagebox meer hoef te huren. Ook omdat het gewoonweg zonde is om de motor niet te laten rijden, hij wordt er niet beter van zeg maar. Eigenlijk rij ik altijd maar op 1 motor, en waarom zou ik bv. de ZX10 pakken? Alleen speciaal een aparte motor aanhouden alleen voor dat ene of die twee toertochten die ik in een jaar maak? Terwijl die tocht ook prima op mijn woon-werk GSXF kan.

Maar welke zal ik nu verkopen????

De SRAD heeft een hoog fungehalte, is een echte racer dus dan kan ik de motoren wat afwisselend gebruiken. En mocht ik weer eens tijd en zin hebben in vrijrijden heb ik in ieder geval een geschikte motor daarvoor. Kan in de zomer ook woon-werk op de GSXR doen uiteraard.
Nadeel is dat er nog wel wat werk aan zit voordat hij weer optimaal loopt.
De ZX10 is een beest van een motor, veel vermogen en een ideale toermaat. Lekker groot en veel power welke ook lekker soepel rijdt. Ik rij al op dit type sinds ik mijn rijbewijs heb. Ik zou deze ook voor woon-werkverkeer kunnen gebruiken ipv de GSXF maar dat vind ik met name in de wintermaanden zonde, gezien de staat waar hij in verkeert. Ook zijn er weinig reserveonderdelen te koop mocht ik een keer een schuiver maken.
Daar komt bij dat toeren ook prima kan op de GSXF, misschien zelfs wel beter gezien de wendbaarheid (stuk lichter bv) in de bochten in de bergen.

Enerzijds zegt mijn verstand de ZX10 te verkopen zodat ik twee motoren uit een ander segment overhou. Mijn gevoel zegt de SRAD te verkopen omdat een ZX10 mijn eerste motor was.....

Luxeprobleem, I know... Maar toch.... Wat zouden jullie doen? Alledrie houden? De ZX10 verkopen? De SRAD verkopen? De GSXF verkopen?
 
Laatst bewerkt:
Bij twijfel niet doen?

De mogelijkheden:
Verstand: Na een tijdje "mist je hart" en wou je dat je 'm niet had verkocht.
Hart: Na een tijdje krijgt je verstand een "had ik maar" gevoel.
 
je leeft dus typisch niet voor toertochtjes anders had je ze wel vaker gereden. voor de kosten van het hebben van die ZX10 kan je makkelijk (als het nodig is) een paar keer een motor huren. en een motor huren voor toertochtjes heeft geen enkele verhuurder problemen mee. die zou er bij mij dus uit gaan. Je hebt dan geen extra garage meer nodig je hebt geen zorgen meer over het onderhoud, de achteruitgang en de waardedaling en mocht je het nodig vinden dan kan je elke keer een andere toermachine uitproberen.
een circuit fiets is een ander verhaal. huren voor circuit gebruik hebben wel veel verhuurders problemen mee dus het is niet makkelijk inwisselbaar. het opgeven van die motor betekend waarschijnlijk het (bewust) opgeven van die hobby. al is het een hobby die die je eigenlijk niet uitoefent er echt afscheid van nemen is een hele stap waarvan alleen jijzelf kan bepalen of je die wilt maken.
desnoods ruil je ze beiden in op een nieuwere racemotor zonder werk zodat je die zorgen van het weer optimaal maken ook niet meer hebt. (en dan het liefst een injectie fiets want die hebben veel minder problemen met stilstaan)
 
Laatst bewerkt:
Bij twijfel niet doen?

De mogelijkheden:
Verstand: Na een tijdje "mist je hart" en wou je dat je 'm niet had verkocht.
Hart: Na een tijdje krijgt je verstand een "had ik maar" gevoel.

Maar waarom twijfel ik? :')

Het is overkill om 3 motoren aan te houden en alleen daarvoor een garagebox te huren, terwijl ik met 1 eigenlijk alles af zou kunnen. Ik zou eigenlijk moeten overwegen om er 2 te verkopen :')
 
je leeft dus typisch niet voor toertochtjes anders had je ze wel vaker gereden. voor de kosten van het hebben van die ZX10 kan je makkelijk (als het nodig is) een paar keer een motor huren. en een motor huren voor toertochtjes heeft geen enkele verhuurder problemen mee. die zou er bij mij dus uit gaan. Je hebt dan geen extra garage meer nodig je hebt geen zorgen meer over het onderhoud, de achteruitgang en de waardedaling en mocht je het nodig vinden dan kan je elke keer een andere toermachine uitproberen.
een circuit fiets is een ander verhaal. huren voor circuit gebruik hebben wel veel verhuurders problemen mee dus het is niet makkelijk inwisselbaar. het opgeven van die motor betekend waarschijnlijk het (bewust) opgeven van die hobby. al is het een hobby die die je eigenlijk niet uitoefent er echt afscheid van nemen is een hele stap waarvan alleen jijzelf kan bepalen of je die wilt maken.
desnoods ruil je ze beiden in op een nieuwere racemotor zonder werk zodat je die zorgen van het weer optimaal maken ook niet meer hebt. (en dan het liefst een injectie fiets want die hebben veel minder problemen met stilstaan)
De reden dat ik weinig toertochtjes rijd ligt niet zozeer in dat ik ze niet leuk vind, maar omdat ze vaak op zondag (of het hele weekend) zijn en om 16.00 mijn kinderen dan thuis komen. Voorheen had ik nog geen vriendin die dan evt thuis kon zijn. Meer om praktische redenen dus eigenlijk.

Het is dus wel de bedoeling om vaker toertochtjes te doen, maar dat kan natuurlijk ook prima op die GSXF..... of huren inderdaad. En als ik echt om een fiets verlegen zit staat er bij mijn moeder ook nog 1 vaker stil dan dat hij rijdt.
 
[... heel verhaal ...]
Tja, keuzes, keuzes...

Ik zou sowieso wat meer gaan rijden als ik jou was :P

En verder zou ik ze wss alledrie houden als ik er zo tevreden mee was:

  • Gelet op de leeftijd van jouw motoren hoef je je om waardedaling niet al teveel zorgen te maken, en ook de overige (vaste) kosten zouden om dezelfde reden niet enorm moeten zijn
  • Als je er nu eentje wegdoet en daar nadien spijt van krijgt, kost het je per saldo wss meer om er weer precies zo eentje terug te kopen.

Als er dan toch zonodig eentje weg moet, dan die GSXF: ZX10 kan in de toekomst mogelijk nog wat waard worden (als je er goed voor zorgt) en een racer is altijd leuk om erbij te hebben.

Maar goed, dat zou ik doen, maar ik kan niet voor jou spreken. Lekker zelf uitzoeken dus...
 
dat f geval eruit , karakterloos ding , ZX10 voor w/w gaan gebruiken ,en nooit verkopen :N ,beest van een motor waar je alles mee kan :t ,wie zo n ding heeft gehad weet waarover t gaat :Y
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou ze alle drie inruilen op een motor die ik echt zou willen hebben
Er is echt wel een type waar je alles mee kunt doen wat je nu met drie ( niet ) doet
 
Ik zou sowieso wachten tot het voorjaar, alleen sleutelaars en koopjesjagers kopen nu een motor.

En dan alle drie de motoren te koop zetten. Dan kom je er van zelf achter dat sommige motoren echt 'niets' meer waard zijn. En datgene wat nog wel wat opbrengt verkopen.

Disclaimer; met 'niets' bedoel ik dat je er nauwelijks wat voor terugkrijgt.
 
Ik zou ze alle drie houden.

Of een beslissing nemen en klaar.

Alle beslissingen hebben voor en nadelen en welke dat precies zijn kom je toch pas nadertijd achter.
Tot 3 tellen en wat dan als eerste in gedachten komt uitvoeren en er niet meer over nadenken *D
 
Tja, keuzes, keuzes...

Ik zou sowieso wat meer gaan rijden als ik jou was :P
Ik rij nu 80-90km per dag ;)

En verder zou ik ze wss alledrie houden als ik er zo tevreden mee was:

  • Gelet op de leeftijd van jouw motoren hoef je je om waardedaling niet al teveel zorgen te maken, en ook de overige (vaste) kosten zouden om dezelfde reden niet enorm moeten zijn
  • Als je er nu eentje wegdoet en daar nadien spijt van krijgt, kost het je per saldo wss meer om er weer precies zo eentje terug te kopen.

Als er dan toch zonodig eentje weg moet, dan die GSXF: ZX10 kan in de toekomst mogelijk nog wat waard worden (als je er goed voor zorgt) en een racer is altijd leuk om erbij te hebben.

Maar goed, dat zou ik doen, maar ik kan niet voor jou spreken. Lekker zelf uitzoeken dus...
Die GSXF is dus mijn woon-werkmotor. Bewust voor een model gekozen waar veel onderdelen voor beschikbaar zijn etc. Die gaat sowieso niet weg voordat die "op" is.

Die ZX10 gaat er niet meer waard op worden als ik die voor woon-werk ga gebruiken. Zeker niet in de wintermaanden met bv. pekel etc.
 
als je er 1 wil verkopen zou ik de ZX weg doen, eigenlijk wat je zelf ook al zegt, dan hou je 2 verschillende motoren over en, voor die 2x per jaar dat je ze gebruikt lijkt mij een gsxr veel spannender om op te rijden dan die andere.

ik zelf zou alleen de Suzuki GSX750F houden omdat je daar dagelijks mee rijd.

die andere staan alleen maar stof te happen, dat zou ik zonde vinden van me ruimte en, als je weer meer tijd heb, kan je toch altijd weer een extra motor kopen.
 
Ik heb een garage thuis, maar ook veel troep. Ik zou alledrie de motoren thuis kwijt kunnen maar dan moet ik eerst ruimen en ben ik eigenlijk altijd beperkt in bewegingsruimte in mijn garage, moet een motor buiten zetten en de andere dan verplaatsen naar het vrijgekomen plekje om bij de werkbank te kunnen komen. Ik huur momenteel een garagebox samen met iemand waar de ZX10 staat Wat zouden jullie doen?
Dus je hebt een garage waar ze alle 3 in kunnen, maar bent te lui om de troep op te ruimen? En daar komt nog een opslag bij? het lijkt mij makkelijker om de troep in de gehuurde opslag te dumpen(of weg te gooien, je hebt het al geclassificeerd als troep, dat scheelt weer een opslag huren)en de motoren in jouw eigen garage te houden. het is makkelijk om een motor even buiten te zetten als je bij de werkbank wilt kunnen, maar troep heeft vaak geen wielen.

Ik zou de troep weggooien/opruimen, de huur van de opslag opzeggen en geen motor verkopen. En als je dan iets weg wilt doen, dan zou ik de gsx750f verkopen, alleen al vanwege het feit dat alles wat je daarmee kan, beter kan met een zx10. Dus ga in plaats van topics openen op MF je garage eens opruimen! ;)
 
Dus je hebt een garage waar ze alle 3 in kunnen, maar bent te lui om de troep op te ruimen? En daar komt nog een opslag bij? het lijkt mij makkelijker om de troep in de gehuurde opslag te dumpen(of weg te gooien, je hebt het al geclassificeerd als troep, dat scheelt weer een opslag huren)en de motoren in jouw eigen garage te houden. het is makkelijk om een motor even buiten te zetten als je bij de werkbank wilt kunnen, maar troep heeft vaak geen wielen.

Ik zou de troep weggooien/opruimen, de huur van de opslag opzeggen en geen motor verkopen. En als je dan iets weg wilt doen, dan zou ik de gsx750f verkopen, alleen al vanwege het feit dat alles wat je daarmee kan, beter kan met een zx10. Dus ga in plaats van topics openen op MF je garage eens opruimen! ;)
Ik ben niet te lui om de troep op te ruimen ;) Ik ga binnenkort samenwonen en we hebben nog veel spullen dubbel en dat moet nog verkocht/weggegeven worden.

En ja ze passen er alledrie in, maar dan neemt dat meer dan de helft aan ruimte in de garage in beslag. De fietsen passen er dan nog net bij, en dan houdt het wel een beetje op met de loopruimte. Dat was ook de reden van de andere stalling, die ik alleen voor de motoren gebruik.

Het gaat mij er meer om dat ik van de 3 motoren er maar 1 dagelijks gebruik, de racer 2-3x per jaar en de ZX10 eigenlijk nooit. Dus waarom 3 aanhouden? Verzekering, wegenbelasting kost niet zoveel, maar het onderhoud staat niet stil.
 
Ik zou grof vuil bellen om de motoren op te halen en dan lekker beide garages vullen met troep. :+
 
Gsxf houden voor woon/werk en de zx10 en de srad er allebei uit.

Koop voor dat geld een motor waar je mee kan toeren en circuit rijden, (een dikke naked bijvoorbeeld)
 
Dus je hebt een garage waar ze alle 3 in kunnen, maar bent te lui om de troep op te ruimen? En daar komt nog een opslag bij? het lijkt mij makkelijker om de troep in de gehuurde opslag te dumpen(of weg te gooien, je hebt het al geclassificeerd als troep, dat scheelt weer een opslag huren)en de motoren in jouw eigen garage te houden. het is makkelijk om een motor even buiten te zetten als je bij de werkbank wilt kunnen, maar troep heeft vaak geen wielen.

Ik zou de troep weggooien/opruimen, de huur van de opslag opzeggen en geen motor verkopen. En als je dan iets weg wilt doen, dan zou ik de gsx750f verkopen, alleen al vanwege het feit dat alles wat je daarmee kan, beter kan met een zx10. Dus ga in plaats van topics openen op MF je garage eens opruimen! ;)


Zo!
:Y
 
Herken het wel, heb ook 3 motoren waarvan 2 waar ik nu nauwelijks mee rij met dit weer. Voordeel is wel ze redelijk onderhoudsvriendelijk,onverslijtbaar zijn en ik het onderhoud zelf doe.(yamaha wildstar,yamaha fj1200,sportster1200).No way ik de harley en de wildstar wegdoe alleen de fj maar dan heb ik gn pekelfiets meer.
Dus hou ik ze gewoon lekker alledrie, een motor verkopen verlies je op en krijg er vast spijt van achteraf.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan