VF400/500/700/750/1000/1100 C/F/F2/S/R topic 15

Op de brug zelf grt

Duidelijk, de geleiding van de achter-brug van de F en F2 zijn onderling uitwisselbaar, maar passen "niet" op de achter-brug van de R.

Dat wordt dus het internet afstruinen naar een goede gebruikte geleiding, ik heb die van mij op ebay gevonden uit Ierland voor 35,- euro incl.verzendkosten.

Suc6 met de zoektocht.
 
Vraagje,
Mijn VF1000F,1985, houdt ontzettend in bij volgas accelereren zodra ik boven de 6000rpm kom. Is dit een vervuilde carburatieprobleem of iets anders? Ik weet helaas niets van de onderhoudshistorie. De Honda heeft nu zo'n 100.000km gelopen.
Het standaardonderhoud is inmiddels wel gebeurt.
kan vervuilde carburatie zijn, maar je kunt ook proberen een keer benzine met octaangetal 102 tanken. Ik denk dat het dan wel goed gaat.
 
Beste VF-liefhebbers,

Sinds einde seizoen vorig jaar ben ik eigenaar van een VF1000F2 (zie foto).
Ik heb al uren leesvoer aan jullie forum gehad, waarvoor dank!
Ik heb wel een paar vragen over de VF.
Uiteraard heb ik veel gelezen over de olieperikelen bij de VF. Ik wil die van mij zo lang mogelijk goed houden en vraag me af of ik ook zo'n olie-modificatie moet uitvoeren, voor de zekerheid.
Ik ben bijvoorbeeld met m'n CB900 gewend om het ding rustig warm te rijden (+/- 3000 toeren). Maar als ik alles hier lees, moet ik de VF meteen op 3500 toeren zetten, vanwege de oliedruk. En op warme dagen, warme motor, stilstaand voor een stoplicht, loop ik risico's op beschadigingen. Misschien overdrijf ik iets, maar ik wil m'n VF een gezond olieleven geven :)
Kort door de bocht, wat is wijsheid?
Een andere vraag is, hoeveel druk moet je de achtervering geven als je er met een duopassagier op gaat zitten?

Dank alvast voor de reacties en groetjes,
Frans[afbeelding]
De beste olie inderdaad is van levensbelang, ik rij al ruim 30 jaar met zo'n zelfde en heb geen problemen met de nokkenassen (meer) Die had ik wel met synthetische of half synthetische olie dus dat is een echte nogo voor deze fiets.
Ik heb de eerste jaren gereden met Bel Ray minerale olie en dat ging perfect. Daarna een periode gehad met Castrol en heb toen de beste gekozen die ze hadden en toen waren alle nokkenassen aan de beurt. Nu ik weer over ben op mineraal zijn de problemen opgelost.
Dus die Motul tip moet je zeker volgen.
Een koude motor op 3500 toeren zetten lijkt me echter niet een heel goede aktie. Ik start normaal en rij bijna altijd na een seconde of 30 rustig weg en beperk het toerental en het gevraagde vermogen altijd tot het blok lekker warm is. Na een kilometer of 5 ga ik dat rustig opvoeren om na een kilometer of 10 op het punt te komen dat ik me niet of nauwelijks meer in hoef te houden :)
Ik heb verder geen oliemod er op zitten en die is naar mijn idee op dit blok ook niet echt nodig alhoewel je op dit punt ook kunt zeggen better safe than sorry.....
Wat betreft de vering: Voor mag je maar weinig druk in de vork doen want met duidelijk meer dan een half atmosfeer zijn je keerringen niet blij. De achterschok mag 2,5 atmosfeer hebben en dat zit er bij mij altijd in ook als ik solo rij.
Voor duo gebruik verhoog ik wel de druk in de achterband van 2.7 naar 2.9 voor een betere stabiliteit in de snellere bochten. die 2.9 is echter juist voor sologebruik weer wat minder fijn want hij gaat dan iets meer glijden bij veel gas uit de bocht vandaan.
Ik heb nog steeds de originele achterschok er in zitten en die doet het nog steeds heel behoorlijk en ik ben een beetje bang er een ander onder te zetten want ik heb in een ver verleden eens voor een WP veren set erin gehad en die beviel zeer slecht en dat terwijl je van WP toch juist een super wegligging zou verwachten. Het was toen een verademing dat ik de originele veren weer terug plaatste.
Dus als mijn achterschok echt slecht wordt ga ik denk ik eerst eens zoeken naar een bedrijf die deze weet te reviseren.
 
Gisteren was weer een glorieuze dag...



IMG_0026_(2).thumb.jpg.351905632f0d2cd2db68d139f10a11d6.jpg





DO ist der Bahnhof!!!
IMG_0021.thumb.jpg.387ac519aa4e881b00c263ee8dca630c.jpg






equipment is everything
always wear a helmet!
841396229_IMG_0023(2).thumb.jpg.e24f86330ccaa98fdc6f5a24a2e308ef.jpg







Flink doorgejakkerd, kom thuis, zet motor af. Helm af, hoor ik plotseling een borrelend geluid. Lijkt wel een waterkoker..... AH!!!!! contact aan en de fan sloeg meteen aan en stond iets van 20 seconden te loeien......... Ja het was warm gisteren....
Ik realiseer mij dat mijn VF'je ZONDER het "scherm" #9 om de claxon kwam dat de rijwind naar beneden stuurt.. Nu heb ik de claxon vervangen door een Stebel in de belly pan, dan misschien toch maar iets gaan fröbelen..... :]

steering-stemhorn_bighu0197f2e07_f8ae.gif
 
Laatst bewerkt:
Flink doorgejakkerd, kom thuis, zet motor af. Helm af, hoor ik plotseling een borrelend geluid. Lijkt wel een waterkoker..... AH!!!!! contact aan en de fan sloeg meteen aan en stond iets van 20 seconden te loeien......... Ja het was warm gisteren....

[afbeelding]
Had gister een soortgelijke ervaring, een kort ritje van werk naar huis met de 500 en flink wat file dus rustig tempo kom ik bij de pomp om er wat sap in te gooien en zie ik dat de kleine vuf kennelijk denkt plaats te moeten maken voor de benzine, alleen op het verkeerde plekje :/
Er borrelt net achter de voetsteunen een plasje koelvloeistof naar de grond....
Na het tanken de motor iets af laten koelen en de 2 kilometer van de pomp naar huis maar kort de motor aan en dan uit laten rijden met motor uitgeschakeld en dit 2 a drie keer moeten herhalen voor ik thuis was.
Het was dus koelvloeistof die via het expansietankje naar buiten werd geperst.
Thuisgekomen en na het afkoelen de vloeistof weer bijgevuld, hij was met een half litertje weer vol, en gestart en geen lekkage meer te bekennen.
Ook de olie aan de peilstok is perfect schoon dus geen bijkomende problemen zoals een koppakking :}
Het was dus gewoon een kokende motor en ik verdenk de thermastaat als oorzaak.
Vanavond of morgen maar eens controleren en indien nodig vervangen. Desnoods voordat er een nieuwe thermostaat is het ding maar gewoon even eruit laten.
Weet iemand hier overigens de temperatuur waarbij het ding open hoort te gaan? want dan kan ik dat eens met een pannetje water op het vuur en een thermometer controleren.
Helaas gaat dit klusje ten koste van de geplande werkzaamheden aan het masjien.
Ik had in gedachten morgen de achterband en ketting en tandwielen te vervangen en vervolgens een oliewissel te doen waarna als er tijd over is de remleidingen voor vervangen worden door stalen leidingen.
 
Laatst bewerkt:
Volgens het WPHB van de VF400/500:
Begint te openen bij 80-84C
Maximale opening bij 95C (8mm)
Ventilator start temperatuur 88-92C aflsag 83-87C
 
Kan het niet gewoon lucht in het systeem zijn? Bij de mijne bleek steeds dat het probleem te zijn bij een oplopende temperatuur.
 
Met een override op de fan kan je dit soort grappen voorkomen. Na een helse rit op de snelweg en dan de stad in meteen de fan aanzetten via knopje op het stuur. Werkt perfekt.
 
Als ik de verhalen hier zo lees is de koeling van een 500 dus niet echt overbemeten....
De thermostaat werkt volgens de specs dus die was het niet.
Het was gewoon een bloedhete dag en door filerijden een te laag tempo om goede koeling te krijgen, lucht in het systeem geloof ik niet echt in want ik had het systeem niet lang daarvoor gecontroleerd en ook de radiateurdop losgehad en daar gezien dat (het bovenste punt) alles vol zat.

Aangezien de 500 ook met zijspan moet kunnen rijden zal daarmee het probleem alleen maar groter worden dus gaan we maar twee dingen aanpassen: de ventilator override zoals hier gemeld lijkt me nuttig maar ik heb intussen ook een radiateur van zolder gehaald die bij de VF1000 voor onder het blok zit. Die ga ik hier denk ik ook plaatsen. dit houdt in dat het puntbakje niet meer past maar dat deed ie toch al niet met het subframe van het zijspan.
Voordeel hiervan is grofweg een litertje extra inhoud en ongeveer dubbele koelcapaciteit.
We gaan eens puzzelen om dat er redelijk netjes uit te laten zien.
 
Zo, tussen alle werkzaamheden door (waarmee ik nog lang niet klaar ben, zoals OPRUIMEN), de afgelopen week tijd gemaakt op de GSX van Tamara klaar te maken voor het seizoen. Dit heb ik gisteravond afgerond en omdat er inmiddels een brug in de garage staat besloten om meteen door te gaan pakken met een VF.

Der Alte staat inmiddels op de brug. Binnenkort ga ik indexeren wat hier nog precies aan moet gebeuren. In het kort iig het volgende:
- Speling zijstandaard oplossen (zit het schakelpookje in de weg)
- Remmerij voorzijde compleet aanpakken
- Schokbreker achter vervangen
- Banden
- Ketting / tandwielen controleren
- Wil hij starten???

full
 
Na het werk aan de carbs door Dutchy ben ik weer verder met het opknappen van de motor, '82 Sabre VF750S. Ik denk alleen dat deze olie lekt. Ik zie druppels aan de bouten hangen bij de carterpan en het is erg vettig rond het peilglas. Je kan de druppels zien die erbij hangen.

Nu ben ik van plan de olie toch binnenkort helemaal te verversen, maar hoeveel en hoe lastig werk is het om de pan en het zijpaneel af te halen en met nieuwe pakkingen uit te rusten? Of is
dat een klus waar ik beter hulp bij kan zoeken?

full
 
Laatst bewerkt:
Vaak is het verstandig om alles eerst schoon te maken om met verse lekkage te zoek waar het exact lek is. Tijdens het rijden wappert olie alle kanten op. Het kan ook prima je olie filter zijn die lek is.

db
 
En als je erachter bent wat de boosdoener is kun je redelijk makkelijk zowel zijdeksel als carterpan verwijderen. Dat is geen heel grote klus alleen wel even de boutjes van vooral zijdeksel met beleid aandraaien, ga je er met een te grote sleutel op los kun je ze afdraaien. Enne ook proberen ze gelijkmatig aan te draaien om spanning in het deksel te voorkomen.
Het koppelings deksel kun je zelfs al zonder al te veel olieverlies loshalen als de motor op de zijstandaard staat. Het carter kan uiteraard pas als je de olie er uit hebt laten lopen.
Hou je voor de juiste olie wel aan de adviezen hier dus geen synthetische troep er in.
 
Dasty zwart, inborstelen met een borstel van de Action, tuinslang er op en borstelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan