Het grote olie topic - alle vragen over motorolie

Duderuud

Admin
Crew
19 mei 2001
32.948
4.195
De Betuwe
eerdere topic:
OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is het misschien niet een leuk idee om de OP wat uit te breiden met wat nuttige informatie? (van een olie-expert) Meeste mensen die informatie zoeken over olie gaan niet een heel topic doorspitten (ik iig niet :9)
 
Is het misschien niet een leuk idee om de OP wat uit te breiden met wat nuttige informatie? (van een olie-expert) Meeste mensen die informatie zoeken over olie gaan niet een heel topic doorspitten (ik iig niet :9)
Dit topic is meer van het gezellig kletsen. Als je wilt weten welke olie je nodig hebt kun je in het instructieboekje kijken.
 
Als ik de tabel mag geloven gaat 5w30 tot 40 graden en 5w40 tot 55 graden. Het olieverbruik is zogoed als niks. Loopt hij met 5w30 zuiniger dan met 5w40? Ik ben een rustige rijder en kom zelden boven 120km/h


Waarom dan geen 0w30.... ;)
Snellere amering bij korte stukjes en in warme toestand zelfde als je 5w30...

Mijn 6 cilinder bmw hoort 5w30ll04 te hebben. Maar draai op 0w30 ll04. Het blok staat bekend om tikkende klepstoters bij korte stukjes. De stoters lopen te snel leeg omdat de retour te goed werkt (combi boringen met ventielen). Gevolg is de tikken bij veel koude starts en korte stukjes.
Sinds ik al jaren op 0w draai heb ik er geen last meer van gehad. Ja..de stoters zullen sneller leeglopen bij stilstaan..maar vullen zich ook sneller.
Olieverbruik is zelfde gebleven.

Overigens..fsi motoren hebben veel last van koolafzettingen in hun inlaat. Milieubewust rijden is funest op de lange duur.
De techniek laat nog geen direct ingespoten motoren toe zonder gevolgproblemen.
De theorie is mooi...maar icm de alsmaar strengere milieuregels en carterventilatiegrappen die nodig zijn om een auto dan armer te gaan laten draaien...worden ze er niet beter op.
 
Laatst bewerkt:
Waarom dan geen 0w30.... ;)
Snellere amering bij korte stukjes en in warme toestand zelfde als je 5w30...

Mijn 6 cilinder bmw hoort 5w30ll04 te hebben. Maar draai op 0w30 ll04. Het blok staat bekend om tikkende klepstoters bij korte stukjes. De stoters lopen te snel leeg omdat de retour te goed werkt (combi boringen met ventielen). Gevolg is de tikken bij veel koude starts en korte stukjes.
Sinds ik al jaren op 0w draai heb ik er geen last meer van gehad. Ja..de stoters zullen sneller leeglopen bij stilstaan..maar vullen zich ook sneller.
Olieverbruik is zelfde gebleven.

Overigens..fsi motoren hebben veel last van koolafzettingen in hun inlaat. Milieubewust rijden is funest op de lange duur.
De techniek laat nog geen direct ingespoten motoren toe zonder gevolgproblemen.
De theorie is mooi...maar icm de alsmaar strengere milieuregels en carterventilatiegrappen die nodig zijn om een auto dan armer te gaan laten draaien...worden ze er niet beter op.

Hoe meer de getallen uit elkaar liggen hoe kuntsmatiger de viscositeitsindex omhoog wordt gekrikt met additieven. Deze additieven worden doorgaans in een redelijk rap tempo verbruikt. Dit komt de levensduur van de olie niet ten goede. Dus als je vlgs de voorschriften een olie mag gebruiken waarbij de getallen dichtbij elkaar liggen zou dat altijd mijn voorkeur hebben.

En verder wilde je gewoon even vertellen dat je een 6 cilinder BMW rijdt :?
 
Hoe meer de getallen uit elkaar liggen hoe kuntsmatiger de viscositeitsindex omhoog wordt gekrikt met additieven. Deze additieven worden doorgaans in een redelijk rap tempo verbruikt. Dit komt de levensduur van de olie niet ten goede. Dus als je vlgs de voorschriften een olie mag gebruiken waarbij de getallen dichtbij elkaar liggen zou dat altijd mijn voorkeur hebben.

En verder wilde je gewoon even vertellen dat je een 6 cilinder BMW rijdt :?


Klopt. Als je echter je intervallen naar beneden haalt vang je dat pakket eerder op (lijkt mij).

Maar als je een bijdrage niet toestaat of wilt. Mag je dat zeggen. Ik excuseer mij
 
Klopt. Als je echter je intervallen naar beneden haalt vang je dat pakket eerder op (lijkt mij).

Maar als je een bijdrage niet toestaat of wilt. Mag je dat zeggen. Ik excuseer mij

Jij hapt te makkelijk op zondag :+

Koekje van eigen deeg jongen. Moet uitgesproken jij toch tegen kunnen als remVLOEISTOFexpert?

Jij stormt regelmatig topics binnen op een nogal kinderachtige manier....dus ik zou zeggen: touché.

Niet nu huilie huilie gaan doen hé?
 
Laatst bewerkt:
2 kids an 0 en 3 hebben vanacht voor te weinig nachtrust gezorgd B|

Overigens...je hebt gelijk met je pag basis ;)

Zo goed..etter op zondagochtend ;)

Wat ik overigens mis in het 5w30 verhaal. Het merk en type. Jij als oliefreak weet welke merken betere basis olie en gebruiken. En dus vanaf begin al beter zijn.

Enne..je bent net een olifant.
 
Laatst bewerkt:
Als je graag wilt zeggen dat je in een jurk loopt. In een transgendervrije wereld...go for it. ;)


En ik kinderachtig. Never :+
Ik vind het wel mooi als men altijd zo serieus is. Beetje neten kan nooit kwaad. Al zit niet iedereen erop te wachten...
Sja..dont care.


Ik hoorde van onze oliegozert (Arthur van van der Veen combinatie) dat castrol vroeger een basis olie van bp gebruikte.
Om kosten te drukken heeft men BP afgestoot en gebruiken ze een basis olie uit een ander continent. Waardes..geen id. Kan jij het bevestigen? Of wil of kan of mag je dat niet?
 
Laatst bewerkt:
Ik hoorde van onze oliegozert (Arthur van van der Veen combinatie) dat castrol vroeger een basis olie van bp gebruikte.
Om kosten te drukken heeft men BP afgestoot en gebruiken ze een basis olie uit een ander continent. Waardes..geen id. Kan jij het bevestigen? Of wil of kan of mag je dat niet?

Geen idee. Als dealer kom je dat soort zaken echt niet te weten. Castrol is eigendom van BP dus waarom zou BP niet iets uit zijn eigen keten gebruiken?

Ik weet zeker 😇 dat er regelmatig van basisolie verwisseld wordt. Of dat bij Castrol ook zo is weer ik niet. Prijsstelling, levertijden, reinheid, puurheid, beschikbaarheid spelen allemaal een rol.

Als gebruiker merk je daar helemaal niks van. Als de kwaliteit hetzelfde is, who cares?

Als er echt kwaliteitsverschil zou zijn, wordt dit wel aangekondigd. Zeker binnen de automotive-sector moet je smeermiddel wel een serie testen doorstaan. Dus even iets wijzigen met kwaliteitsverschil komt je duur te staan.
 
Wilde laatst online olie bestellen.
Die hadden Eurol olie.
Toen ik de 3 soorten in de technische documentatie met elkaar vergeleek viel me iets op,nl:
In de vol-syntetische motorfietsolie zit o.a. ester basisolie.
Vreemd is dat de minerale motorfietsolie van Eurol versterkt is met ester basisolie. ( dan is het toch semie-syntetisch)
Echter over de semie-syntetische (Eurol Motorcycle 10W-40 Syn) kan ik niets in de documentatie vinden over ester-basisolie.
Betekend dit dat de “minerale” beter zou presteren dan hun “semie-syntetische”?
Is deze semie-syntetische Eurol Motorcycle 10W-40 Syn soms een hydrocrack-basisolie?
Of ligt e.e.a. toch wat genuanceerder.
Welke kan ik nu het beste kiezen???
(graag goede raad van RSV31)
 
Wilde laatst online olie bestellen.
Die hadden Eurol olie.
Toen ik de 3 soorten in de technische documentatie met elkaar vergeleek viel me iets op,nl:
In de vol-syntetische motorfietsolie zit o.a. ester basisolie.
Vreemd is dat de minerale motorfietsolie van Eurol versterkt is met ester basisolie. ( dan is het toch semie-syntetisch)
Echter over de semie-syntetische (Eurol Motorcycle 10W-40 Syn) kan ik niets in de documentatie vinden over ester-basisolie.
Betekend dit dat de “minerale” beter zou presteren dan hun “semie-syntetische”?
Is deze semie-syntetische Eurol Motorcycle 10W-40 Syn soms een hydrocrack-basisolie?
Of ligt e.e.a. toch wat genuanceerder.
Welke kan ik nu het beste kiezen???
(graag goede raad van RSV31)
Voor advies van Eurol zelf kun je op hun eigen website de olieadviseur raadplegen.
 
Voor advies van Eurol zelf kun je op hun eigen website de olieadviseur raadplegen.

Ja, dat weet ik, maar het gaat me om het feit dat ze minerale olie "versterken met ester basis-olie".
Dat is toch vreemd.
Terwijl hun semie-syntesche olie niet "versterken met ester basis-olie".
Dat is toch heel tegenstrijdig.
Daar zou ik graag wat uitleg over willen hebben hoe dat kan.
 
Ja, dat weet ik, maar het gaat me om het feit dat ze minerale olie "versterken met ester basis-olie".
Dat is toch vreemd.
Terwijl hun semie-syntesche olie niet "versterken met ester basis-olie".
Dat is toch heel tegenstrijdig.
Daar zou ik graag wat uitleg over willen hebben hoe dat kan.



De info die ik kan vinden van Eurol is tegenstrijdig.


Mineraal:
(Kin.) viscositeit @40 graden C: 100 cSt
(Kin.) viscositeit @100 graden C: 15 cSt
VI : 157

Jip en janneke: Dik als het koud is, nagenoeg zelfde dikte op bedrijfstemp als de (semi) synth.
Viscositeitsindex is behoorlijk hoog voor een minerale olie. Ik ga er van uit dat dit kunstmatig is opgekrikt. Dit wordt bevestigd door een pour point van -39 graden C.

Ik lees overigens nergens dat deze minerale olie is versterkt met een ester olie. Dit zou heel goed kunnen gezien bovenstaande data.

Check dit: http://www.eurol.com/nl/productbestanden/pi/7439-eurol-4t-road-10w-40.pdf

Mineraal en rechtsboven in de hoek synthetisch? O-)

http://www.eurol.com/nl/productbestanden/pi/244-eurol-motorcycle-10w-40-syn.pdf

of vol- en semi synth? :X


Nou vooruit..deze:

http://www.eurol.com/nl/productbestanden/pi/367-eurol-sportbike-10w-40-fullsyn.pdf

klopt wel.

Als ik dan verder kijk wordt het nog veel leuker:


Semi:
(Kin.) viscositeit @40 graden C: 88,3 cSt
(Kin.) viscositeit @100 graden C: 14,5 cSt
VI : 171 en een pour point van -42 graden celcius

Daarintegen de synth:
(Kin.) viscositeit @40 graden C: 97.4 cSt
(Kin.) viscositeit @100 graden C: 14,9 cSt
VI : 160 en een pour point van -42 graden celcius

Dus de synthetische olie is simpel gezegd dikker bij lage temperaturen dan de semi-synth? En met een lagere VI gevoeliger voor viscositeitverandering onder invloed van temp?

Dit zou echt andersom moeten zijn

Kortom; bij Eurol maken ze van de databladen een zooitje en haak ik af. Zal best goede olie zijn, maar wat betreft de technische specs zijn ze erg onduidelijk.
 
Laatst bewerkt:
Kortom; bij Eurol maken ze van de databladen een zooitje en haak ik af. Zal best goede olie zijn, maar wat betreft de technische specs zijn ze erg onduidelijk.
Tja, het is mensenwerk en ik begrijp ook wel hoe dat gaat.. en niet technische mensen die de data moeten verwerken .. _O- _O-
Ze zoeken nog een MEDEWERKER TECHNISCHE DIENST. :+ 8-)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de uitleg.
De reden dat ik Eurol olie wilde zoeken was omdat ik pas een motor gekocht had (Honda Deauville)van iemand die altijd Eurol semie-synth. 10w40 in die motor had gebruikt.
Het leek me verstandig om niet van merk te veranderen.
Ik krijg nu echter de indruk dat Eurol, denkend aan een betrouwbaar gerenommeerd merk, een beetje aan het "sjoemelen" is.
Zou het verstandiger zijn om te switchen naar een ander merk?
En zo ja, welke dan?
Of is dat juist nadelig?
 
Bedankt voor de uitleg.
De reden dat ik Eurol olie wilde zoeken was omdat ik pas een motor gekocht had (Honda Deauville)van iemand die altijd Eurol semie-synth. 10w40 in die motor had gebruikt.
Het leek me verstandig om niet van merk te veranderen.
Ik krijg nu echter de indruk dat Eurol, denkend aan een betrouwbaar gerenommeerd merk, een beetje aan het "sjoemelen" is.
Zou het verstandiger zijn om te switchen naar een ander merk?
En zo ja, welke dan?
Of is dat juist nadelig?

Of Eurol sjoemelt weet ik niet. Slordig is het wel.

Welk merk mag je zelf invullen. Ik doe daar geen uitspraak (meer) over. Ik geef slechts advies en deel mijn kennis.
 
Mijn persoonlijk benadering:
1. Kies de juiste viscositeit. Eventueel ga je aan de W-kant 5 lager zitten, dus 5W40 ipv 10W40, is niet nodig, maar kan ook geen kwaad.
2. Als je een natte platenkoppeling hebt, let op het JASO MA label. Heb je geen natte platenkoppeling, mag je er ook auto-olie in gooien.
3. Voor elke wat oudere motor (>10jr) voldoet elke olie, ook van de bouwmarkt, aan de minimale API kwaliteitsnormen. Ook hier geen zorgen dus.
4. Alle olien die voor jouw motor voldoen zijn mengbaar en kunnen in willekeurige volgorde voor en na elkaar gebruikt worden.
5. Ververs de olie elk jaar (voor de winterstop), onafhankelijk van het aantal gereden kilometers en doe er gelijk maar een nieuw oliefilter bij.

Veel ingewikkelder hoeft het allemaal niet te zijn.
 
Mijn persoonlijk benadering:
1. Kies de juiste viscositeit. Eventueel ga je aan de W-kant 5 lager zitten, dus 5W40 ipv 10W40, is niet nodig, maar kan ook geen kwaad.
2. Als je een natte platenkoppeling hebt, let op het JASO MA label. Heb je geen natte platenkoppeling, mag je er ook auto-olie in gooien.
3. Voor elke wat oudere motor (>10jr) voldoet elke olie, ook van de bouwmarkt, aan de minimale API kwaliteitsnormen. Ook hier geen zorgen dus.
4. Alle olien die voor jouw motor voldoen zijn mengbaar en kunnen in willekeurige volgorde voor en na elkaar gebruikt worden.
5. Ververs de olie elk jaar (voor de winterstop), onafhankelijk van het aantal gereden kilometers en doe er gelijk maar een nieuw oliefilter bij.

Veel ingewikkelder hoeft het allemaal niet te zijn.

Punt 2 en 3 kloppen iig niet.
 
Bedankt voor de uitleg.
De reden dat ik Eurol olie wilde zoeken was omdat ik pas een motor gekocht had (Honda Deauville)van iemand die altijd Eurol semie-synth. 10w40 in die motor had gebruikt.
Het leek me verstandig om niet van merk te veranderen.
Ik krijg nu echter de indruk dat Eurol, denkend aan een betrouwbaar gerenommeerd merk, een beetje aan het "sjoemelen" is.
Zou het verstandiger zijn om te switchen naar een ander merk?
En zo ja, welke dan?
Of is dat juist nadelig?

Maak je niet te druk. Die deauville haalt de 2 ton, zelfs al vul je hem af met woestijnzand
 
Terug
Bovenaan Onderaan