Recept voor kruipolie

cmk

MF veteraan
28 okt 2012
1.992
3
Bergen op Zoom
AMK Klassieker Update: dagelijks nieuwe berichten over klassiekers en youngtimers (GRATIS)

Vastzittende bouten, moeren en schroeven maakt u ‘panklaar’ met kruipolie. Dat voorkomt afknappen. De ingrediënten gebruikt om te komen tot kruipolie staan vaak op het spuitbusje vermeld. ’t Gaat erom erachter te komen wat de actieve hoofdbestanddelen zijn.

Simpel gezegd aceton en ATF, ‘olie’ voor de automatische versnellingsbak. Een verhouding van half om half biedt duivelse uitkomst. ’t Enige probleem, die ‘stoffen’ mengen niet met elkaar en dus moet u iedere keer – vóór gebruik – héél goed schudden. Nee, dan plantaardige olie (zonnebloemolie, olijfolie, frituurolie) met aceton, dat geeft ook het beoogde resultaat. Bovendien biologisch afbreekbaar. In de verhouding één deel aceton tegen drie delen plantaardige olie.
 
Nu durf ik als Belg toch te zeggen: hiervoor moet je echt wel een zuinige Nederlander voor zijn ;).

of een slimme Nederlander.

Zaterdagavond, je hebt kruipolie nodig. Winkels zijn net dicht gegaan. Zondag uiteraard ook en maandag moet je weer werken maar je wil toch verder.


Een Belg is dan idd zo lui dat ie tot dinsdag wacht, een Nederlander improviseert en maakt zelf kruipolie, kan zondag de hele dag lekker verder sleutelen en kan maandag op de motor naar het werk.
 
of een slimme Nederlander.

Zaterdagavond, je hebt kruipolie nodig. Winkels zijn net dicht gegaan. Zondag uiteraard ook en maandag moet je weer werken maar je wil toch verder.


Een Belg is dan idd zo lui dat ie tot dinsdag wacht, een Nederlander improviseert en maakt zelf kruipolie, kan zondag de hele dag lekker verder sleutelen en kan maandag op de motor naar het werk.
Juist ja, ik was vergeten dat die slimme sleutelende Nederlander (af en toe is een alliteratie wel op zijn plaats) steeds aceton in huis heeft staan...
 
Hoeveel mensen ken jij die standaard aceton en ATF in de schuur (of in huis) hebben staan? En buiten zeeland hebben de bouwmarkten wel zondagsopening hoor :+ :+

Zo uit m'n hoofd heb ik 5,5 / 6 liter ATF in de schuur staan en MGG vast wel ergens aceton.

PS hier zijn de bouwmarkten ook op zondag open, maar om m'n punt te maken kwam t beter uit als ze in dit verhaal gesloten waren :P





Juist ja, ik was vergeten dat die slimme sleutelende Nederlander (af en toe is een alliteratie wel op zijn plaats) steeds aceton in huis heeft staan...

als die SSN een vrouwmens in huis heeft.... die lopen op aceton, toch ?


Vrijwel elke vrouw heeft nagellakremover staan.

Eigenlijk moeten we die boodschap genderneutraal verpakken, toch ? :X :+





Volgens mij zit er iets in kruipolie wat oxide oplossend werkt.
Aceton is erg schadelijk voor kunststof en rubber.

Voor de meelezers: Aceton dus niet in dezelfde lade bewaren als je condooms.
En daarmee zijn we weer terug bij B2 in "Recept voor kruipolie" dat gaat er dan toch al niet van komen :+
 
Laatst bewerkt:
Ik heb tijdje geleden een half litertje aceton gehaald voor het schoonmaken van rvs ( om te lassen )
Er zijn best wel diverse dingen die er mee schoon krijgt
Atf heb ik niet , kruipolie wel , heb het eigenlijk nooit nodig , heb een harley , die sproeit olie , roest dus niet
 
Ik heb alleen WD40 staan, maar die mag ik van de wijze heren van MF alleen gebruiken als deo. -O-
Gelukkig heeft mijn motor geen vastgerotte bouten. *O*
Op mijn werk wel, maar daar helpt ook geen kruipolie tegen.
 
~
AMK Klassieker Update: dagelijks nieuwe berichten over klassiekers en youngtimers (GRATIS)

Vastzittende bouten, moeren en schroeven maakt u ‘panklaar’ met kruipolie. Dat voorkomt afknappen. De ingrediënten gebruikt om te komen tot kruipolie staan vaak op het spuitbusje vermeld. ’t Gaat erom erachter te komen wat de actieve hoofdbestanddelen zijn.

Simpel gezegd aceton en ATF, ‘olie’ voor de automatische versnellingsbak. Een verhouding van half om half biedt duivelse uitkomst. ’t Enige probleem, die ‘stoffen’ mengen niet met elkaar en dus moet u iedere keer – vóór gebruik – héél goed schudden. Nee, dan plantaardige olie (zonnebloemolie, olijfolie, frituurolie) met aceton, dat geeft ook het beoogde resultaat. Bovendien biologisch afbreekbaar. In de verhouding één deel aceton tegen drie delen plantaardige olie.[/quote

Welke aceton de pure of de bouwmarktuitvoering ?
 
Ik heb zoals gezegd geen kruipolie in huis en kan de samenstelling dus niet controleren, maar het lijkt mij niet verstandig om genoemde ingredienten over een motorfiets te gieten in de verwachting dat er bouten loskomen en lak en kunststoffen behouden blijven.

Misschien dat Willem von G. ons van een alternatief recept kan voorzien? :+
 
Laatst bewerkt:
Ik heb alleen WD40 staan, maar die mag ik van de wijze heren van MF alleen gebruiken als deo. -O-
Gelukkig heeft mijn motor geen vastgerotte bouten. *O*
Op mijn werk wel, maar daar helpt ook geen kruipolie tegen.

WD40 werkt uitstekend als een rust inhibitor. (ter preventie van roest)

Oh god, nog maar 8 jaar geemigreerd, mn Nederlands wordt, en mn Engels is nog steeds slecht. ;)
 
Als je deze gebruikt voor kruipolie van te maken is de kans inderdaad groot dat je de zaterdagavond staat te sleutelen ipv te *** ;)
Het is maar net wat je voorkeur heeft, ik zit nog in het *** ;) kamp dus minstens twee bussen kruipolie op voorraad en die heb ik tijdens het *** ;) 'en niet nodig. In die contreien zit gelukkig nog niets vast geroest maar toch hoor ik haar steeds piepen.
 
Laatst bewerkt:
Het is maar net wat je voorkeur heeft, ik zit nog in het *** ;) kamp dus minstens twee bussen kruipolie op voorraad en die heb ik tijdens het *** ;) 'en niet nodig. In die contreien zit gelukkig nog niets vast geroest maar toch hoor ik haar steeds piepen.
_O- Dat betekent dat haar interne voorraad kruipolie voldoende is. :+
 
Ik heb alleen WD40 staan, maar die mag ik van de wijze heren van MF alleen gebruiken als deo. -O-
Gelukkig heeft mijn motor geen vastgerotte bouten. *O*
Op mijn werk wel, maar daar helpt ook geen kruipolie tegen.

Wd40 is ook een geweldig oplosmiddel bij vet en vuil, je kan er bijv. heel goed je velgen mee schoonmaken. Gewoon op een doekje spuiten en afnemen. Daarna even ontvetten en klaar.

Ook blokdelen o.i.d. krijg je er lekker schoon mee. Beter dan dasty vind ik zelf.
 
Ik heb zoals gezegd geen kruipolie in huis en kan de samenstelling dus niet controleren, maar het lijkt mij niet verstandig om genoemde ingredienten over een motorfiets te gieten in de verwachting dat er bouten loskomen en lak en kunststoffen behouden blijven.

Misschien dat Willem von G. ons van een alternatief recept kan voorzien? :+


Ga je nou Willem wéér vragen om zijn recept met lullenvet?! :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan