Bestaat een moderne, sportieve motor met ronde koplamp?

Millipede

Rookie
3 jan 2018
2
0
Hoi allemaal!

Ik heb in oktober mijn motorrijbewijs gehaald en na een hele winter ongeduldig wachten is het nu eindelijk tijd om een motor aan te schaffen. Mijn auto gaat de deur uit en ik heb heel veel (online) rondgekeken naar tweedehands motoren. Ik heb een budget van ong. €5000,-, maar ik ben een echte leek op motorgebied en ik kom er niet uit.

Ik heb gelest op een Yamaha XJ6 en een Yamaha MT-07. Allebei fijne motoren, al vond ik de MT-07 net iets sportiever en lekkerder rijden. Alleen al die wind met die Naked Bikes op de snelweg, daar was ik geen fan van. En ik hou wel van een beetje snelheid :)

En nu mijn probleem: ik hou niet per se van een retro look, maar wel van een ronde koplamp, zoals bv. de:
Honda Hornet
Triumph Street Triple
Suzuki Bandit GSF 650
en eigenlijk alle Ducati Monsters. Maar dat zijn allemaal Naked Bikes zonder kuip, zonder scherm.

Een vriendin heeft me haar Honda CBR 600 F uit 2011 aangeraden. Mooie motor, maar ja, die voorkant vind ik lelijk. Bestaat er zoiets als een moderne, sportieve motor met een ronde koplamp? Iets rond de 600/700cc, waar ik met m'n 1,60m bij de grond kan? En is een kuip echt zoveel fijner?

Mijn dank is groot! :}
 
Een ronde lamp én kuip wordt een lastig verhaal denk ik; of té oud of te nieuw en dus duurder...

Je kunt prima met naked rijden zonder van je motor geblazen te worden. Klein zijn is daarbij nog een voordeel ook. Ik zou gewoon zoveel mogelijk proefrijden met verschillende modellen (of gewoon een paar keer een motor huren)
 
De SV650 A versie heeft een ronde koplamp. Ik weet niet of die al voor 5000 te vinden is. Geloof dat ze na 2016 zijn gemaakt. Rijdt erg goed, maar is wel een naked.
 
Ducati heeft er 1 met 2 ronde lampen boven elkaar. Weet het model even niet. 990 ofzo.

De GSXR heeft een aantal generaties met bijna ronde koplampen.


Een kuip maakt naar mijn mening weinig uit totdat je +\- 140 km\h ofzo gaat rijden. Daarnaast een kuip op een supersport heb je pas wat aan als je er ook achter gaat liggen wat je op de openbare weg niet doet (tenzij je last van jouw rug wilt krijgen).
 
Honda CB650F wel wat duurder en geen rond koplamp. Maar het schijnt dat ze erg fijn sturen. Not too much als beginners fiets. Ik heb er zelf geen ervaring mee (nog nooit op gereden). Dit is gebaseerd op horen en zeggen. Heb zelf bijvoorbeeld wel op de MT07 gereden. Naar 5 km was ik alweer terug.. man man man. Verschrikkelijk. Maja dat komt misschien doordat ik all road rij :] Zo zie je maar weer dat het erg persoonlijk is. Gewoon rond gaan kijken en proefrijden. Succes en veel plezier met de zoektocht!
 
Sv650n heeft een ronde lamp.
Goede motor met koppel en super geluid.
De dubbele lampen van de street en speed triple vervangen kan ook ,en staat nog beter ook.
 
Moto Guzzi 1100

guzzi_rossocorsa1_large.jpg



Maar dat ga je met 5 ruggen niet redden
 
Ducati monster met een klein windschermpje.

full



Staat ook nog eens heel mooi op een monster.

Ik houd zelf niet zo van kuipen op een motor, en een naked gaat prima op de snelweg als je het gewend bent.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou gewoon voor een naked gaan, zoals hierboven gezegd valt dat reuze mee kwa wind, je went er snel aan. Toen ik woonwerkverkeer (snelweg) ging rijden met mijn CB-1 heb ik er een windscherm opgeschroefd, niet vanwege de wind, maar omdat je dan iets droger blijft als het regent.

Honda CB-1 of Hawk GT/revere/ntv650 zijn leuke motoren met ronde koplamp om op te beginnen, helemaal als je een lengtebeperking hebt. Deze motoren zitten ver onder je budget, maar dat zou niet echt een probleem moeten zijn, toch?
 
Ik vond het eerlijk gezegd juist een verademing toen ik van R6 naar Speed Triple ging, doordat je veelal rechtop zit op de NL wegen ging juist de wind via het kuipruitje van de R6 langs mijn helm. Hierdoor ontstond juist een grotere windruis. Dat heb ik nu een stuk minder.

En het van de motor geblazen worden, tja dat heb je bij een SS dan wel minder.
Maar hoe vaak haal je nou die snelheden dat het echt aan het stuur hangen is.....
 
Dan wordt het misschien toch een naked, waarschijnlijk met een klein windscherm. Ik ga rondkijken! Dank voor de suggesties! :)
 
Dan wordt het misschien toch een naked, waarschijnlijk met een klein windscherm. Ik ga rondkijken! Dank voor de suggesties! :)

Rijden is denk ik wat je zou moeten doen.

Motorrijden is net als seks. Je kan iemand die het niet gedaan heeft niet uitleggen hoe dat is om te ervaren. Dat is iets wat je moet ervaren en zo ook het verschil ervaren tussen verschillende motoren (verschillende partners zijn ook allemaal anders :Y ).

Iedereen kan zijn eigen ervaringsgevoel proberen te verwoorden, maar het is nooit jouw gevoel.

Ik heb zelf enkel supersports gehad. Nu ook weer een R6 sinds een half jaar ongeveer en ik begon het wel een beetje beu te worden. Ik heb ook een circuitmotor dus ik weet hoe je met z'n ding kan rijden en dat doe je niet op de openbare weg. Dus ik zit helemaal niet lekker, de gasreactie vanuit stilstand vind ik klote, het ding maakt veel toeren en is dus zenuwachtig etc. etc.

Ik ging dus dit jaar of volgend jaar een all road kopen. Een BMW F800 of Honda NX700 ofzo iets. Ik wist het zeker :Y

Nu heb ik toevallig gisteren een BMW F800 leenmotor meegekregen omdat mijn motor bij de motorzaak staat. Het zit lekker dat zachte zadel, recht op zit is ook relaxt, het rijdt makkelijk weg, stuurt goed. Weinig op aan te merken.

Maar godverdomme.... wat een saaie bedoening!!! -O-

Ik ben er dus achtergekomen dat hoe oncomfortabel ik supersports ook vind rijden, ik schijnbaar er een kleine vorm van spanning door heb (mss de zithouding, het harde zadel, i dont know!) waardoor ik onbewust toch aan het genieten ben.

Zo'n all road komt er bij mij dus nooit in weet ik nu wel. :)

Stond "bijna" mijn R6 al op marktplaats. -O-
 
Laatst bewerkt:
Naked zou ik zelf niet doen.
Je zit vol met je bakkes in de wind.
Stad is lekker uit te houden, snelweg :X

Maar dat is ieder zijn voorkeur uiteraard..

Kijk is naar een YZF600R (Thundercatje), ruim binnen je marge.
Model moet je van houden.
Komplamp is niet rond, niet vierkant, maar rechthoekigvierkantrondig :+

Met jou lengte, zou het te doen kunnen zijn (wellicht kont wat laten zakken
(is ruimte voor in je budget).
Je zit lekker uit de wind, en is tour/sport.
Gemiddeld 1:22/23

Kan maar één min puntje bedenken, erg gevoelig op (erg) harde zijwind op de onderkuip
Oh, en heeft gen middenbokje 8-)
 
Hoi allemaal!

Ik heb in oktober mijn motorrijbewijs gehaald en na een hele winter ongeduldig wachten is het nu eindelijk tijd om een motor aan te schaffen. Mijn auto gaat de deur uit en ik heb heel veel (online) rondgekeken naar tweedehands motoren. Ik heb een budget van ong. €5000,-, maar ik ben een echte leek op motorgebied en ik kom er niet uit.

Ik heb gelest op een Yamaha XJ6 en een Yamaha MT-07. Allebei fijne motoren, al vond ik de MT-07 net iets sportiever en lekkerder rijden. Alleen al die wind met die Naked Bikes op de snelweg, daar was ik geen fan van. En ik hou wel van een beetje snelheid :)

En nu mijn probleem: ik hou niet per se van een retro look, maar wel van een ronde koplamp, zoals bv. de:
Honda Hornet
Triumph Street Triple
Suzuki Bandit GSF 650
en eigenlijk alle Ducati Monsters. Maar dat zijn allemaal Naked Bikes zonder kuip, zonder scherm.

Een vriendin heeft me haar Honda CBR 600 F uit 2011 aangeraden. Mooie motor, maar ja, die voorkant vind ik lelijk. Bestaat er zoiets als een moderne, sportieve motor met een ronde koplamp? Iets rond de 600/700cc, waar ik met m'n 1,60m bij de grond kan? En is een kuip echt zoveel fijner?

Mijn dank is groot! :}
Ik zou voor de Hornet gaan. Een kuipje zorgt vaak voor turbulentie en/of windruis. Ik heb een Honda Transalp 600 weggedaan omdat ik de windruis om de helm niet meer kon verdragen. (Ik heb dan ook al een piep in de oren.....) De ruis komt vaak door het kuipwerk. Ik heb namelijk op de Honda NC750X een proefrit gemaakt, waarbij ik veel last had van windruis. En bij een rit op de Honda NC750S (de naked versie) had ik daar geen last van. Ik heb de S versie gekocht :] En op de snelweg hoef je helemaal geen ongemak te hebben van de wind. Als je met lichtjes gebogen armen en iets voorover op de motor zit, heb je er geen last van. Je hangt als het ware 'tegen' de wind in.
 
Terug
Bovenaan Onderaan