Kawasaki ER 5, ratelend geluid

Hans Meesters

Rookie
9 jan 2018
1
0
Bergen op Zoom
Hallo,

Ik rij op een Kawasaki ER 5 uit 2004, dit is mijn eerste motor.
Ik weet bijna niks van de techniek van motoren, dus daaron hier terecht gekomen.

Sinds kort hoor ik bij het accelereren een ratelend geluid. Bij een stabiel toerental, of bij vertragen hoor ik niks.

Het is best een hard geratel, niet iets wat ik wil negeren. Klinkt alsof er iets los zit en helemaal rond in de motor aan het gaan is.

Wat extra raar is, is dat er geen geratel is wanneer ik iemand achterop heb zitten.

Daarom even naar de ketting gekeken, dat is het enige waarvan ik kon bedenken dat iemand achterop effect op zou hebben vanwege wat extra spanning.

De ketting had een normale hoeveelheid speling, en voor de rest ook niks te zien.

Enig idee wat dit kan zijn?

Alvast bedankt voor de tips!
 
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een foto van de ketting.

Bij mij is de ketting na een ritje zwart. Dat het tijd word om te smeren is het moment dat de ketting begint te glinsteren. (Dan ben je al aan de late kant)
 
Hallo,

Ik rij op een Kawasaki ER 5 uit 2004, dit is mijn eerste motor.
Ik weet bijna niks van de techniek van motoren, dus daaron hier terecht gekomen.

Sinds kort hoor ik bij het accelereren een ratelend geluid. Bij een stabiel toerental, of bij vertragen hoor ik niks.

Het is best een hard geratel, niet iets wat ik wil negeren. Klinkt alsof er iets los zit en helemaal rond in de motor aan het gaan is.

Wat extra raar is, is dat er geen geratel is wanneer ik iemand achterop heb zitten.

Daarom even naar de ketting gekeken, dat is het enige waarvan ik kon bedenken dat iemand achterop effect op zou hebben vanwege wat extra spanning.

De ketting had een normale hoeveelheid speling, en voor de rest ook niks te zien.

Enig idee wat dit kan zijn?

Alvast bedankt voor de tips!


Ik merk 2 tegenstrijdigheden op ? Je hebt geen verstand van techniek en je sluit de ketting en tandwielen al uit :?

Wat versta je onder de "normale hoeveelheid speling" ? Ketting 2-3 op en neer beweging ?

Fout , een ketting slijtage meet je anders maar een simpele test is de volgende.

Stel je ketting af op die 2-3 cm op en neer met je wielen op de grond.Vervolgens kijk je of je de ketting van je achter tandwiel kunt aftrekken.Dus je ketting komt los van je tandwiel tanden wat niet goed is.Ketting en tandwielen vervangen is de oplossing.

www.youtube.com/watch?v=iSWFa5kP5pY

Is dit alles goed dan wellicht je NAKS vervangen.Heb geen idee of de Kawasaki die jij hebt hier last van heeft.Maar dat kunnen de MF sleutelneuzen wel toelichten.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan