Supermoto, een begin

royekool

Rookie
29 aug 2012
26
0
Apeldoorn
Beste MFers,

Na vele motoren te hebben gereden (oa allroad, sport, chopper en allroad) ben ik op zoek naar een nieuw avontuur. Als ik de filmpjes op YouTube zie, dan lijkt supermoto mij wel erg gaaf. Ik heb in het verleden Honda Dominator gereden, Maar heb geen idee of dit het supermoto gevoel evenaart.

Wat voor type motorrijder kiest nu voor een supermoto? En kan het iets voor mij zijn?

Ik wil de motor met name gebruiken op mooie dagen om op de zondag stukken door de Veluwe te rijden (enkel weg) en af en toe met de motor naar de Eiffel oid. Maar dan met het idee om de motor op de aanhanger te plaatsen en zo naar het gebied te rijden.

Maximaal wil ik tussen €3.000-4.000 uitgeven aan een tweedehands motor met het liefst weinig onderhoud.

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties
 
Normaal zou ik zeggen een DRZ400, KTM 640, XT660 of XR650R met SM wielen, omdat die motoren erg betrouwbaar zijn en weinig onderhoud nodig hebben.
Maar als je hem toch op een aanhanger wilt zetten om ergens los te gaan, dan lijkt mij dat onderhoudsintervallen niet zo zwaar meetellen aangezien je er niet over de snelweg mee hoeft te gaan oid.

Dus in dit geval, een KTM 450,525,530EXC, CRF450 of iets soortgelijks en lekker knallen!
(Als je een volbloed sumo wilt, anders bovenste)
 
Laatst bewerkt:
ik gok dat je niet van plan bent om er mee te gaan circuit rijden / sliden / wheelies / bos door / met 100 over drempels enz. als ik het zo in schat :+

dan zou ik niet gaan voor een 450 / 500 / 520 / 525 / 530 of zo maar zou ik kiezen voor de degelijkheid en minder onderhoud.

ga dan voor een ktm 625 / 640 / 660 lc4. die heb je wel voor dat geld.

of een yamaha xt660, maar dit vind ik toch minder supermoto. betrouwbaar maar minder bruut.

wil je iets beters ga dan voor de ktm 690 smc ( eerste modellen vanaf 2008 ) heb je al wel voor +- 5000 euro. naar mijn mening heb je dan wel een fijnere machine dan een ktm 625 / 640 / 660 lc4.

ik heb 3,5 jaar een 640 lc4 gereden en rijd nu al 2 jaar een 690 smc-r.

tevens zijn de supermoto's erg waardevast, dus veel geld weg gooien doe je niet als je iets recenters koopt ( alles gaat en staat natuurlijk met onderhoud ).
 
Dankjulliewel voor de reacties. Omdat ik nieuw ben in het Supermoto segment, moet ik alle voorgenoemde modellen eens even bekijken! Ik neem aan dat 450 / 500 / 520 etc allemaal slaan op Suzuki modellen? Enfin, dat zoek ik uit ;)

Nog wel een vraag, Als ik kijk naar KTM bijvoorbeeld. Dan kun je voor bijv de 690 duke vergelijken met de juist genoemde 690 smc-R. Beide dezelfde motoren, alleen is de ene een supermoto en de ander een soort van naked.

Waarom kiezen mensen voor het één of het ander. Kunnen jullie daar iets over zeggen?
 
Dankjulliewel voor de reacties. Omdat ik nieuw ben in het Supermoto segment, moet ik alle voorgenoemde modellen eens even bekijken! Ik neem aan dat 450 / 500 / 520 etc allemaal slaan op Suzuki modellen? Enfin, dat zoek ik uit ;)

Nog wel een vraag, Als ik kijk naar KTM bijvoorbeeld. Dan kun je voor bijv de 690 duke vergelijken met de juist genoemde 690 smc-R. Beide dezelfde motoren, alleen is de ene een supermoto en de ander een soort van naked.

Waarom kiezen mensen voor het één of het ander. Kunnen jullie daar iets over zeggen?
nee de 450/500/525/530 zijn ktm modellen. Als je onderhoud niet erg vind zou ik je aanraden een van deze modellen te kopen. onderhoud valt mee zoals om de 500km oliewissel (15min werk en geeneens 2 liter olie). en om de 10k kilometer nieuwe zuiger. 2e punt is, deze zijn cross uitgevoerd dus je moet hem straat maken, denk aan velgen banden remmen, kosten rond de 1000-1500 euro.

wil je minder onderhoud? dan kan je gaan voor een ktm 640, deze past in je budget en is meteen al straat uitgevoerd. koop niet de ktm 640 met zwarte blok. de ktm 640 heeft 2 nadelen, 1 hij is wat zwaarder dan de echte crossers. 2 hij trilt superveel maar ik heb 3 jaar lang ktm 640 gereden en mij deed het niet zoveel.

verschil in de ktm 690's tussen duke en smcr zit in zijn motorpositie houding etc. wat erop aankomt dat een 690 smcr gewoon leuker is, minder gewicht voor, meer wheelies, meer hooliganism. de duke is ooo niet verkeerd. alle ktms rijden gewoon heel speels of je nou een 250 rijd of een 990. :]
 
Dankjulliewel voor de reacties. Omdat ik nieuw ben in het Supermoto segment, moet ik alle voorgenoemde modellen eens even bekijken! Ik neem aan dat 450 / 500 / 520 etc allemaal slaan op Suzuki modellen? Enfin, dat zoek ik uit ;)

Nog wel een vraag, Als ik kijk naar KTM bijvoorbeeld. Dan kun je voor bijv de 690 duke vergelijken met de juist genoemde 690 smc-R. Beide dezelfde motoren, alleen is de ene een supermoto en de ander een soort van naked.

Waarom kiezen mensen voor het één of het ander. Kunnen jullie daar iets over zeggen?

met een 690 smc of smc-r kun je het bos mee door en trappetjes af en op rijden en met 100 over een drempel, veel grondspeling. dit hoef je met een 690 duke niet te proberen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan