ZX10R '04 geeft geen snelheid aan

tribute

MF veteraan
Donateur
7 sep 2008
1.209
617
enschede
Dag heren techneuten.

Ik heb een motorblok van een Zx10R in mijn ZXR gemeubeld (incl. alle elektronische componenten en injectie) Alle elektra is dus origineel ZX10R. Deze hele operatie is 2 jaar geleden gedaan. De fiets gaat als een malle, loopt bijzonder mooi, maar mijn kilometerteller heeft nog nooit de snelheid aangegeven. Als ik de code van de FI uitlees geeft hij code 24 aan. Verder functioneren alle onderdelen van de cockpit. Temperatuur, toerental, verlichting, klok, alles doet het behalve de snelheidsmeter.
Ik heb al 2 andere speedsensors geprobeerd, ook heb ik een andere cockpit aangesloten maar dat mocht ook niet baten. Ik ben niet zo handy met elektra maar waar zou ik het probleem verder nog kunnen zoeken?
Kan het zijn dat er iets van een powercommander of rapidbike module op heeft gezeten waardoor er stekkers veranderd zijn?
Alle info is welkom.

Gr. Bjorn
 
Code 24 is de snelheid sensor error, zoals je al zegt. PC of Rapidbike hebben hier beide niks mee te maken.
Waar heb je de snelheid sensor zitten? Zit die wel dicht genoeg op het voortandwiel?
 
Dat was ook een gedachte van mij omdat ik met een 520 ketting rijdt. De sensor zit op het deksel van het voortandwiel. Maar als ik de sensor er af haal en hem bij/voor een stuk metaal houdt, dan blijft hij code 24 aangeven.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vanmorgen het (korte) kabelboompje (die naar de hoofdkabelboom gaat) vervangen maar dat gaf ook geen verandering. Meten is weten, ik zal vanacht of morgenvroeg eens gaan meten.
 
Normaal gesproken begin je inderdaad met meten voordat je onderdelen gaat vervangen. Maar zoals ik al aangaf zijn mijn meetkunsten van dusdanig laag niveau dat vervangen mij meer vertrouwen geeft.
En de onderdelen die ik vervangen heb die had ik allemaal nog liggen...
 
Het is niet zo heel spannend hoor. Je zoekt uit welk draadje (kleur dus) vanaf je snelheidssensor naar je teller gaat. Aan beide kanten haal je de stekker los en meet de draad door op weerstand.

Als je duidelijk maakt welk model ZX10 dit geheel is/zou moeten zijn, wil ik ook nog wel even voor je in het schema kijken.
 
Schema heb ik er bij. Fiets ligt nu half uit mekaar dus dat maakt het meten ook iets toegankelijker.
Bedankt voor het meedenken en de tips. Ik ga vanacht ff aan de gang en laat weten hoe het afloopt.
 
Ik heb de roze, de blauw/gele en de zwart/gele draad gemeten (van de teller tot aan de stekker bij de sensor) en deze blijken alle 3 goed te zijn.
Zou het dan toch zo zijn dat ik 3 defecte sensoren heb (waarvan ik er 1 geprobeerd heb bij de motorzaak) Deze laatste was ook een gebruikte maar ik neem aan dat ze die eerst testen voordat die de verkoop in gaat.

Btw, de draad naar de ECU kan ik niet meten want de ECU is afgeschermd dmv een metalen omhulsel.
 
Laatst bewerkt:
zitje sensor niet te dichtbij, zodat hij geen pulsen ziet maar een enkele lange puls

gezien hij een foutcode krijgt is er echt een probleem. 1 lange puls is ook best mogelijk bij stilstand, maar dan krijg je geen fout.

of de motor ziet de sensor niet, of de sensor ligt in kortsluiting of hij geeft pulsen door die kwa waardes buiten het tolerantiegebied liggen.
 
Laatst bewerkt:
zit er verder geen kastje tussen die b.v de teller kan corrigeren (speedohealer)

of misschien helpt dit
ok so i never noticed my speedometer wasnt working thanks to your guys is help i found the speed sensor and connectors...when i took off the engine bracket to remove spark plugs i didnt notice that when i put it back i pinched the blue cable to the speed sensor so it was grounded now is all fixed speedometer works now...but FI light is still on and throwing out same code 24 is there anymore fuses than the ones under the seat...the sensor still works tells me what speed im at anything else you guys could think of let me know... thanks guys you helped me track where the problem was coming from

post 7
where is the speed sensor? - Kawasaki ZX-10R.net


massa?

en deze.

Speedometer reading speed when I'm in neutral? - Kawasaki ZX-10R.net
 
Laatst bewerkt:
@mick85: Die linkjes had ik ook reeds gelezen, maar evengoed bedankt voor het meezoeken.

Op de roze draad meet ik 0.06 volt met draaiende motor. Op de blauw/gele draad meet ik 4.6 volt met draaiende motor. (gemeten aan de stekker van de speedsensor)
Kunnen we hier iets mee?
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me het meest waarschijnlijk dat de sensor kapot is, maar dan heb ik dus met 3 kapotte sensoren geprobeerd. Kan natuurlijk wel.
Vanavond de Kawa-bijbel er maar weer bij pakken om te zien hoe we de sensor door gaan meten. Staat me iets van bij dat je er een weerstand van ?K ohm bij tussen moet prutsen......
 
Lijkt me het meest waarschijnlijk dat de sensor kapot is, maar dan heb ik dus met 3 kapotte sensoren geprobeerd. Kan natuurlijk wel.
Vanavond de Kawa-bijbel er maar weer bij pakken om te zien hoe we de sensor door gaan meten. Staat me iets van bij dat je er een weerstand van ?K ohm bij tussen moet prutsen......

Bij mij ook 520 ketting en werkt gewoon.
 
IMG_0485.jpg


Heb je wel de juiste moer gebruikt?
De vierkant geeft het signaal voor de sensor..
 
Laatst bewerkt:
Even simpel gesteld....de communicatie tussen de display en sensor is goed. De communicatie tussen de ECU en de cockpit (althans de FI indicator) is ook goed. Dan zou het dus óf de sensor, óf de ECU kunnen zijn. Wordt het signaal van de speedsensor trouwens in de cockpit of in de ECU "berekend"?
Ik duik zo maar weer eens de schuur in en ga kijken of ik de sensor kan doormeten....
 
Wat wel een beetje eigenaardig is........op bovenstaand (beknopte) schemaatje zie je niet dat de blauw/gele draad zich opsplitst en dus ook naar de ECU gaat.
Op het totale technische schema staat dat wel....
 
Terug
Bovenaan Onderaan