Klein vraagje betreft testen startmotor

Guzzi-Tim

MF veteraan
3 sep 2016
1.743
513
Heel af en toe weigert mijn motor te starten.

Nu wil ik de startmotor even testen dmv een testkabel op de accu aan te sluiten en met het andere einde van die kabel de startmotor een keer of dertig starten (met het motorcontact uit). Nu is het enige stroomdraad dat ik hier heb liggen standaard installatiedraad (harde kern, 2.5mm denk ik) voor 230 volt. Ik neem aan dat dit geen probleem is maar voor de zekerheid toch even hier checken: kan ik dit draad hiervoor gewoon gebruiken of gaat er dan zoveel stroom doorheen lopen dat er dingen misgaan?
 
Lijkt mij geen probleem.

Hoe oud is de motor eigenlijk?
Ik zou gewoon direct de startmotor eraf sleutelen en demonteren. Stof eruit blazen en koolborstels checken.
En de aansluiting van de kabel op de startmotor.
 
Dank. Motor is uit 2009. Heb de startmotor al uit elkaar gehad, alles schoongemaakt, nieuw lagervet tussen de radertjes, solenoide schoongemaakt met schoonmaak alcohol, aardetangen verbogen zadat ze beter contact maken met de huls... Paar weken geen last gehad maar nu weer af en toe een klik ipv een start en de zekering van het starcircuit brand dan door als ik de juiste spec gebruik (heb er nu een 20mA zekering in ipv 15 zodat als het beurt ik niet de zekering hoef te vervangen). Nog een keer op de startknop drukken na de eerste klik-geen-start start de motor 100% van de tijd. De klik geen start gebeurt ongeveer 1x per 2 dagen.

Wil nu de functionaliteit van de startmotor zelf even testen voor ik andere oorzaken ga zoeken. Misschien de startmotor te veel weerstand heeft als de interne radertjes op een bepaalde stand staan ofzoiets?
 
Laatst bewerkt:
als de startmotor niet is uitgebouwd (de startmotor moet dan dus werkelijk kracht zetten) en je door dat 2.5 draadje de startmotor wilt voeden dan zal dat draadje binnen de kortste keren gaan gloeien.
wil je er alleen het startrelais mee aansturen (en de hoofdstroom door de dikke standaard kabel laten lopen) dan moet het geen probleem zijn.
met de startmotor los zodat hij geen kracht hoeft te zetten zal dat installatiedraad het best vol houden.
en een 20mA zekering is niet echt veel bedoel je geen 20A
 
Laatst bewerkt:
De startmotor is niet gezekerd. Dat kan ook niet gezien de stroomsterktes die er lopen.

Wat wel is gezekerd is de aansturing van het relais. En dat trekt bijna niets. Als daar de zekering van springt lijkt me dat ruim voldoende indicatie waar je moet zoeken. En dat is dus niet de startmotor zelf. Ook is het not done om zekeringwaardes aan te gaan passen. Als een zekering springt is het duidelijk genoeg dat er iets mis is. Met een beetje pech ga je nu je draadboom gebruiken als zekering.
 
Laatst bewerkt:
Je had beter een lampje kunnen gebruiken ipv een zwaardere zekering.(nu vraag ik mij af of dat kan bij een startrelais, denk het wel?)

Denk idd dat er zo te lezen iets met het startrelais is.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het startrelais zelf al vervangen. Ik bedoelde overigens inderdaad de kabel die via het relais naar de solenoide loopt, niet de dikke accukabel die naar de startmotor zelf loopt.
En zeketing is idd 20amp niet mA
 
Net de startmotor 25xgetest tot de accu hem niet meer rond kreeg, inderdaad niets aan de hand met de startmotor. De weerstand van de draad vanaf de relay tot de solenoide is 0.6/0.7 ohm, is dat een acceptabele weerstand? Zo niet kan ik proberen die draad te vervangen door een dikkere.
 
Net de startmotor 25xgetest tot de accu hem niet meer rond kreeg, inderdaad niets aan de hand met de startmotor. De weerstand van de draad vanaf de relay tot de solenoide is 0.6/0.7 ohm, is dat een acceptabele weerstand? Zo niet kan ik proberen die draad te vervangen door een dikkere.
Welke draad van het relais en welke solenoide :?
 
De voedingsdraad van de solenoide die vanaf het start relais direct naar de solenoide loopt. Schijnt een bekend probleem te zijn bij mijn type motor omdat die draad blijkbaar net iets te dun is en daardoor te veel weerstand geeft waardoor de solenoide te lang stroom trekt wat de zekering niet trekt, als dat logisch klinkt?
Ergens sluiting zou ook kunnen (hopelijk niet) maar de accu loopt niet snel leeg door lekstroom, en altijd pakt de 2e keer starten wel. Zou denken dat op het moment dat er eenmaal kortsluiting is de 2e keer starten (zonder stuur te bewegen etc) weer een probleem zou geven?
 
Ik hou er mee op. ;(

Ik waardeer je hulp, maar mag ik geen eigen ideeën hebben waar het probleem kan liggen? Zijn nogal wat mogelijke oorzaken van dit Moto Guzzi fenomeen (toets maar eens "griso startus interruptus" in google in).
Op de technische moto guzzi fora worden de volgende oplossingen voorgesteld: accupolen & aarde controleren en schoonmaken, aarde tangen in de startmotor buigen zodat ze beter contact maken, 'sticky' solenoide schoonmaken, ignition switch schoonmaken, voedingskabel solenoide vervangen door een dikkere, bypass maken van accu direct naar de start relais. Ook word de 20A fuse aangedragen als oplossing omdat de 15A zekering gewoon iets te krap is en bij iets te veel weerstand in het elektrisch systeem (vuile contacten etc.) al knalt.

Inmiddels alles geprobeerd behalve de ignition switch en de dikkere voedingskabel, probleem is aanzielijk minder geworden maar nog steeds aanwezig. Aangezien ik liever niet met de aanwezig bedrading knoei wilde ik eerst de startmotor fatsoenlijk testen of die wel 100% goed is. Nu die goed is, is de volgende stap een dikkere voedingsdraad. Mocht dat ook niet helpen zal ik gaan zoeken naar sluiting, maar dat is best een tijdrovend karwei voor mij omdat ik eerlijk gezegd geen idee heb hoe ik dat aan moet pakken.
 
Als je in je openingspost zet om wat voor motor het gaat maak je het een stuk duidel;ijker, zeker bij een motor als de jouwe.
Heb je een bedradingsschema ?
 
Als je in je openingspost zet om wat voor motor het gaat maak je het een stuk duidel;ijker, zeker bij een motor als de jouwe.
Heb je een bedradingsschema ?

Klopt, had niet voorzien dat het topic zou escaleren.

Hier het bedradingsschema. (Startrelais = 2):

2008_Griso_8V.gif
 
Laatst bewerkt:
Heb jij een startrelais wel eens 15A zien verbruiken?

0,6 ohm weerstand is vaak al de afwijking van een gemiddelde multimeter. Daar kan je dus niets uit opmaken en is in principe prima.

Als er een zekering uit knalt, en dan specifiek die van het startcircuit (lees schakeling) dan moet je het eerder zoeken in een kortsluiting of defect component zoals dus killswitch, startknop, jiffyschakelaar, contact of startrelais. Maar nogmaals: ik vermoed net zoals hierboven toch echt iets in de bedrading.

Klote maar dat word zoeken.
 
Laatst bewerkt:
Dat startrelais schakelt enkel de solenoid van de bendix.
De bendix bediend weer een schakelaar die de startmotor schakelt.
Door de zekering en die kabel loopt maar een paar ampere voor de spoel.
Als je startmotor soms helemaal niet draait maakt de schakelaar in je startmotor geen contact.
Je bendix komt er da wel uit maar hij gaat niet draaien.
Wat gebeurt er bij jou als hij niet start?
 
Als de voedingsdraad dikker word, kan er ook een zwaardere zekering in. Dat zal het idee wel zijn.

Dat zou wel kunnen.

Dat heb ik bij meer Italianen gezien, dat er halverwege het startcircuit ergens een draad niet dik genoeg wordt gemaakt (RSV4 bijvoorbeeld).

Maar dan nog wordt het soort zekering bepaald door de gebruikte draaddikte. Je gaat dus ook nooit zomaar een zwaardere zekering ergens in zetten. Immers, je draad wordt dan de zekering. Degene die dat advies dan ook geeft mag wat mij betreft nooit meer in de buurt van een elektrisch systeem komen.
 
Dat startrelais schakelt enkel de solenoid van de bendix.
De bendix bediend weer een schakelaar die de startmotor schakelt.
Door de zekering en die kabel loopt maar een paar ampere voor de spoel.
Als je startmotor soms helemaal niet draait maakt de schakelaar in je startmotor geen contact.
Je bendix komt er da wel uit maar hij gaat niet draaien.
Wat gebeurt er bij jou als hij niet start?

Bij mijn auto is dat 80 ampere
 
Terug
Bovenaan Onderaan