Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

Dat hele offroad gedoe is niets voor mij want ik vind een gravelpad al offroad genoeg. Maar daar heb je geen GS voor nodig want dat gaat ook met een normale straatfiets.
En laten we eerlijk zijn, het grote pluspunt van de GS is toch een beetje het "King of the road" gevoel met het brede stuur, het overzicht en het gemak waarmee dat allemaal gaat. Maar voor echt offroad is-ie toch te zwaar tenzij je echt een expert bent.
En ook, het ding is hoog en manoeuvreert allemaal wat lastiger, zeker als je niet boven de 1.70 of 1m80 uitsteekt.

Dus na 5 Gssen nu de keuze gemaakt voor een brommer waarvan ik denk dat-ie beter bij ons en bij onze manier van rijden past waarbij je als bonus nog een hoger koppel onderin de curve krijgt.




[afbeelding]


Mooie motoren hoor. Veel plezier ermee.
Zelf hou ik nog teveel van het allroadconcept, maar die RS is zeker niet mis en uniek in z'n klasse.

Heb je de RT ook overwogen? Lijkt mij eerder de motor als je van de GS naar een meer weggericht model zou willen gaan.
 
Laatst bewerkt:
Mooie motoren hoor. Veel plezier ermee.
Zelf hou ik nog teveel van het allroadconcept, maar die RS is zeker niet mis en uniek in z'n klasse.

Heb je de RT ook overwogen? Lijkt mij eerder de motor als je van de GS naar een meer weggericht model zou willen gaan.

De RT heb ik niet overwogen want die deel ik eerlijk gezegd in bij de categorie "Sofa's" zoals Honda's Pan European of Yamaha's FJR. Vooral het nog hogere gewicht, dat scheelt 40kg.extra, is voor mij een reden deze te laten staan ook al "verdwijnen deze kilo's" zodra de motor rolt. Toch meen ik dat het principe van middelpunt vliedende kracht nog steeds van toepassing is op het totaal.

En vóór het GS tijdperk reed ik o.a. de Suzuki SV1000S, de Honda VTR SP2 en de BMW R1200S dus de keuze voor de RS is eigenlijk een terugkeer naar de wat sportiever vormgegeven motoren. Nu kon ik dat ook weer niet te gek maken want ik ben er in de afgelopen jaren niet jonger op geworden en zeker niet slanker, vandaar een sportieve toermotor met een ergonomisch verantwoorde zitpositie.
:)
 
Nee, dat valt enorm mee. De veerwegen zijn -uiteraard- wat korter en het stuur is minder breed, maar ergonomisch is dit ook prima uit te houden. En natuurlijk makkelijk met de voeten bij Moeder Aarde en dat geldt ook voor MrsTenCats met een zadelhoogte van 76cm.
 
Vandaag nog een toertje gedaan met mijn KTM 690 ENDURO R en dan valt nog maar eens op hoe fijn een LICHTERE motor rijdt... zelfs met (veel) minder PK’s.

Ik begin dan ook met een stijgende belangstelling uit te kijken naar de toekomstige KTM 790 Adventure... wellicht 170 kg en voorzien van alle gekende elektronische toeters en bellen... indien ook Mrs. Slijk er comfortabel mee op kan, dan wordt dit een bijzonder interessante kandidaat.

De Duke-versie komt in B voor ongeveer € 9,000 op de markt... de Adventure kan dan niet kolossaal veel meer kosten ...
 
Laatst bewerkt:
Vandaag nog een toertje gedaan met mijn KTM 690 ENDURO R en dan valt nog maar eens op hoe fijn een LICHTERE motor rijdt... zelfs met (veel) minder PK’s.

Dat zie je wel vaker hè. Naarmate men ouder wordt is het hoge vermogen niet goed meer te controleren, gaat het allemaal te snel en begint de "downgrade" naar een lichtere machine.

Je mag er best wel eerlijk over zijn hoor.















:+
 
Ik lees al een hele tijd (stiekem) mee, maar denk niet dat ik me ooit netjes heb voorgesteld. Ik ben Rob, en heb een R1200GS uit 2017. Dit jaar ga ik er voor het eerst verder mee weg. Nu heb ik alleen de vario topkoffer bij de motor, die me goed bevalt. Ik schat echter in dat ik hier niet genoeg in ga krijgen voor 1 weekje, dus zijkoffers lijken mij ook erg handig. Welke koffers gebruiken jullie? De vario's? En wat zijn de ervaringen? :)
 
Dat zie je wel vaker hè. Naarmate men ouder wordt is het hoge vermogen niet goed meer te controleren, gaat het allemaal te snel en begint de "downgrade" naar een lichtere machine.

Je mag er best wel eerlijk over zijn hoor.















:+

Het hoge vermogen kan ik nog best de baas, dank je...

Een hoog gewicht, gecombineerd met een hoog zwaartepunt hangt meer m'n voeten uit...

Eerlijk...... :Y
 
Dat zie je wel vaker hè. Naarmate men ouder wordt is het hoge vermogen niet goed meer te controleren, gaat het allemaal te snel en begint de "downgrade" naar een lichtere machine. Je mag er best wel eerlijk over zijn hoor.
Zo recalcitrant als je kan zijn verkoop je de Funduro en stap je op een RS. _O-
Ik begin dan ook met een stijgende belangstelling uit te kijken naar de toekomstige KTM 790 Adventure... wellicht 170 kg en voorzien van alle gekende elektronische toeters en bellen... indien ook Mrs. Slijk er comfortabel mee op kan, dan wordt dit een bijzonder interessante kandidaat.
Als de 790 daadwerkelijk ruim onder de 200 kg rijklaar komt, dan geloof ik niet dat hij geschikt zal zijn voor een duo passagier, dat kan nooit heel blijven. De 690 is een lekker licht machientje, maar daar scheurt het subframe ook kapot als je er zwaarbeladen mee gaat rijden.
In aanvang waren de Africa Twin fans ook teleurgesteld toen ze de specs lazen van de 2016 twin. Honda wist toen te melden dat 30 kilo afslanken geen probleem was, maar dan moesten we niet klagen als de motor vanzelf uit elkaar zou vallen op een wereldreis.

KTM 1190 adv = 238 kg, BMW 1200 GS = 245 kg, Honda AT = 233 kg......... Allemaal zwaargewichten, maar wel geschikt om met bepakking en duo de wereld rond te gaan.
 
Ik lees al een hele tijd (stiekem) mee, maar denk niet dat ik me ooit netjes heb voorgesteld. Ik ben Rob, en heb een R1200GS uit 2017. Dit jaar ga ik er voor het eerst verder mee weg. Nu heb ik alleen de vario topkoffer bij de motor, die me goed bevalt. Ik schat echter in dat ik hier niet genoeg in ga krijgen voor 1 weekje, dus zijkoffers lijken mij ook erg handig. Welke koffers gebruiken jullie? De vario's? En wat zijn de ervaringen? :)
Hey Rob,

De vario blikkies zijn stevig en makkelijk op en af de motor te halen. Het nadeel is echter dat je een zijlader hebt en in ingeschoven toestand past er niet veel in. (Klinkt bijna erotisch) Mooier zijn de alu blikkies, al rij je dan wel altijd met zo'n wasrek aan je brommer. Tevens heb je nogal vlot een deuk of kras te pakken.
Als alternatief heb je nog voor weinig de SW-Motech Dakar tassenset. Werkt fantastisch en gegarandeerd waterdicht.

Keuzes.......

O ja. Als iemand hier vraagt wat voor een banden je onder je Beemert hebt zitten, niet antwoorden. :/
 
Hey Rob,

De vario blikkies zijn stevig en makkelijk op en af de motor te halen. Het nadeel is echter dat je een zijlader hebt en in ingeschoven toestand past er niet veel in. (Klinkt bijna erotisch) Mooier zijn de alu blikkies, al rij je dan wel altijd met zo'n wasrek aan je brommer. Tevens heb je nogal vlot een deuk of kras te pakken.
Als alternatief heb je nog voor weinig de SW-Motech Dakar tassenset. Werkt fantastisch en gegarandeerd waterdicht.

Keuzes.......

O ja. Als iemand hier vraagt wat voor een banden je onder je Beemert hebt zitten, niet antwoorden. :/

Haha, thnx, ik lees al een jaar mee en ik moet eerlijk toegeven dat ik het altijd erg leuk vind om dit gezellige topic te lezen, ook al gaat het niet altijd even inhoudelijk. Het dingetje van de banden had ik dan ook al langzaam in de gaten gekregen. ;) Waarom ik niets eerder gepost heb? Werkelijk waar geen idee...

Bedankt voor de SW motech tip, ik ga er eens naar kijken. De varios zijn wel mooie geïntegreerd, en een sleutel is een groot voordeel. Voor dagelijks gebruik heb ik de topkoffer. Het gebruik dat ik voor de zijkoffers voorzie is thuis vullen (terwijl ze niet op de motor zitten?), naar de bestemming en daar eraf. Dan zou je niet al te veel last moeten hebben van het feit dat het zijladers zijn. Of het ook daadwerkelijk zo simpel gaat werken weet ik niet. Ik zie dat er ook binnentassen worden verkocht, maar die zijn wel echt aan de prijs...
 
Laatst bewerkt:
Welkom Rob de meelezert,

Denk ook eens aan de simpele oplossing van een roltas die nog vóór je topkoffer op de plek van de duo kan liggen. Tenzij daar dan weer iemand bovenop moet zitten, want dat is dan geen goed idee.

De variokoffers zijn mij altijd redelijk bevallen. Die aan de uitlaatzijde is redelijk waardeloos qua inhoud, maar daar propte ik altijd m'n schoeisel in. De koffer aan de rechterzijde voldeed wel.
De alu-koffers hebben weer als voordeel dat het bovenladers zijn, maar mooi is anders.
 
Welkom Rob de meelezert,

Denk ook eens aan de simpele oplossing van een roltas die nog vóór je topkoffer op de plek van de duo kan liggen. Tenzij daar dan weer iemand bovenop moet zitten, want dat is dan geen goed idee.

De variokoffers zijn mij altijd redelijk bevallen. Die aan de uitlaatzijde is redelijk waardeloos qua inhoud, maar daar propte ik altijd m'n schoeisel in. De koffer aan de rechterzijde voldeed wel.
De alu-koffers hebben weer als voordeel dat het bovenladers zijn, maar mooi is anders.

Een roltas klinkt ook als een goed idee, ik zal me hier ook even in verdiepen. Ik neig tot nu toe wel naar de varios. Gebruikten jullie binnentassen?

Gefeliciteerd met de nieuwe motoren, prachtige machines om te zien!
 
Zo recalcitrant als je kan zijn verkoop je de Funduro en stap je op een RS. _O-Als de 790 daadwerkelijk ruim onder de 200 kg rijklaar komt, dan geloof ik niet dat hij geschikt zal zijn voor een duo passagier, dat kan nooit heel blijven. De 690 is een lekker licht machientje, maar daar scheurt het subframe ook kapot als je er zwaarbeladen mee gaat rijden.
In aanvang waren de Africa Twin fans ook teleurgesteld toen ze de specs lazen van de 2016 twin. Honda wist toen te melden dat 30 kilo afslanken geen probleem was, maar dan moesten we niet klagen als de motor vanzelf uit elkaar zou vallen op een wereldreis.

KTM 1190 adv = 238 kg, BMW 1200 GS = 245 kg, Honda AT = 233 kg......... Allemaal zwaargewichten, maar wel geschikt om met bepakking en duo de wereld rond te gaan.


een laag gewicht willen we allemaal wel,, maar al die elektronica,, ABS. bochten ABS, tractie , stabiliteit systemen euro 4 ... er is wel een relatie tussen vermogen en gewicht en prijs , en duurzaamheid
 
Zo recalcitrant als je kan zijn verkoop je de Funduro en stap je op een RS. _O-Als de 790 daadwerkelijk ruim onder de 200 kg rijklaar komt, dan geloof ik niet dat hij geschikt zal zijn voor een duo passagier, dat kan nooit heel blijven. De 690 is een lekker licht machientje, maar daar scheurt het subframe ook kapot als je er zwaarbeladen mee gaat rijden.
In aanvang waren de Africa Twin fans ook teleurgesteld toen ze de specs lazen van de 2016 twin. Honda wist toen te melden dat 30 kilo afslanken geen probleem was, maar dan moesten we niet klagen als de motor vanzelf uit elkaar zou vallen op een wereldreis.

KTM 1190 adv = 238 kg, BMW 1200 GS = 245 kg, Honda AT = 233 kg......... Allemaal zwaargewichten, maar wel geschikt om met bepakking en duo de wereld rond te gaan.

Ach, ikzelf hoef er geen wereldreis mee te maken... als Nana er mee op kan voor een paar uurtjes per dag, is het al dik OK voor mij.... maar KTM zal wel geen brommer concipiëren met MIJN desiderata in het achterhoofd....


.... Ze hebben dus ongelijk, dat Oostenrijks schorremorrie.... :+
 
Ja hoor, hij moest weer zo nodig:

Desiderata (Latijn voor "verlangde zaken") is een gedicht in proza uit 1927 van de Amerikaanse schrijver Max Ehrmann (1872–1945). Het gedicht werd bij het grote publiek bekend nadat het in 1965 op het doodsbed van de politicus Adlai Stevenson werd gevonden.
 
Als de 790 daadwerkelijk ruim onder de 200 kg rijklaar komt, dan geloof ik niet dat hij geschikt zal zijn voor een duo passagier

Mijn gedacht...

Wel leuk om solo mee te gaan rijden, net als die nieuwe Tenere 700 trouwens die volgens mij ook nog een een heel stuk goedkoper gaat zijn.
Offroad dan toch, want als je er mee op de weg gaat blijven zijn er interessantere lichte motoren.

Maar met een duo? Denk het niet.
 
Laatst bewerkt:
Ja hoor, hij moest weer zo nodig:

Desiderata (Latijn voor "verlangde zaken") is een gedicht in proza uit 1927 van de Amerikaanse schrijver Max Ehrmann (1872–1945). Het gedicht werd bij het grote publiek bekend nadat het in 1965 op het doodsbed van de politicus Adlai Stevenson werd gevonden.

Als het gedicht van Max Ehrmann (1872-1945) nu ook al niet meer als basiskennis van iedereen kan beschouwd worden, dan weet ik het ook niet meer, hoor...





:+
 
Laatst bewerkt:
Een roltas klinkt ook als een goed idee, ik zal me hier ook even in verdiepen. Ik neig tot nu toe wel naar de varios. Gebruikten jullie binnentassen?
Ik maakte inderdaad gebruik van binnentassen, voornamelijk omdat de vario's behoorlijk zwaar zijn. Als je dan in een hotel naar de 4e verdieping moet zwalken, met 30 graden zonder airco, met je pak nog aan en helm in de hand........wat een marteling was dat.
Tegenwoordig maak ik gebruik van een SW-motech drybag en een tanktas. Waarschijnlijk vul ik die binnenkort aan met de Dakar Bags, voornamelijk omdat ze niks wegen, tegen een stootje kunnen en een derde kosten van een set zijkoffers met wasrek.
Als het gedicht van Max Ehrmann (1872-1945) nu ook al niet meer als basiskennis van iedereen kan beschouwd worden, dan weet ik het ook niet meer, hoor...
Het nifo rend agteruit hier in het topik. :/
 
Ik heb ook eens een gedicht van Toon H hier geplaatst......werd net niet neergesabeld... :)

Ik heb de binnentassen voor de variokoffers... Ideaal !!!!!
Maar ook een roltas van herr BMW...

Koop echter liever een bij bv MP. Zo een zak waar je je weekendtas inschuift...de zak sluit je af en is echt waterdicht. Bind je zo achterop op de plek waar je liever niet iemand wilt hebben....
 
Ik zie dat er ook binnentassen worden verkocht, maar die zijn wel echt aan de prijs...

Klopt helemaal!
Ik heb bij Xenos nylon tasjes gehaald.(Zitten in een mini nylon tasje verstopt) Die zijn groot zat en vormen zich helemaal naar de binnenkant van de variokoffer. En zitten ook normale handvatten aan.
Voordeel hiervan.... die tasjes kosten nog geen 2 euri per stuk ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan