Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

Mijn teleurstelling is alleszins groter én belangrijker dan die van hem.... :Y


Ach, dan blijf je toch gewoon met die KTM rijden... met een beetje oefening draai je daar net zo kort mee als met een GS. Mij lukt het ook met m'n corpulente Supertenere :+
 
Laatst bewerkt:
Dat zal inderdaad wel de oplossing moeten zijn en op vlakke ondergrond is het niet eens zo'n klus (ook met z'n twee erop).

Echter, niet alleen het hoge zwaartepunt van de KTM is lastig (met passagier), maar ook de grote draaicirkel op smalle bergwegen met haarspeldbochten (dat zou ik trouwens niet hebben kunnen testen bij een proefrit in klammig België).

Begrijp me niet verkeerd : de KTM 1290 SAS is een prachtige fiets, die terecht veel lof oogst bij de motorjournalisten (in de Franse pers wordt hij zelfs vaak hoger aangeslagen dan de 1200 GS...), maar een BMW S1000XR voorzien van dezelfde soort power, blijkt toch gemakkelijker te berijden in de bergen (met passagier)...

Tja, verkeerd gekozen... ik moet dan maar mans genoeg zijn om met de consequenties te leven... :Y
 
Laatst bewerkt:
Echter, niet alleen het hoge zwaartepunt van de KTM is lastig (met passagier), maar ook de grote draaicirkel op smalle bergwegen met haarspeldbochten (dat zou ik trouwens niet hebben kunnen testen bij een proefrit in klammig België).


De achterrem en koppelingshendel erbij en wat meer kantelen... ik kan moeilijk geloven dat een KTM 1290 moeite zou hebben met smalle haarspeldbochten.


Dat het met een GS makkelijker zal gaan spreek ik niet tegen. :)
 
Laatst bewerkt:
Ik rijd op dat soort, mij goed bekende bergwegen in onze buurt, reeds meer dan 12 jaar met diverse brommers... geloof me, mogelijk (!) is een K1300GT nog iéts lastiger in een krappe en steile haarspeldbocht, maar een (te) grote draaicirkel los je moeilijk op als het geheel van je vehikel (met passagier)ruim meer dan 400 kg weegt...

Maar goed, er zullen wel tal van betere piloten dan ik zijn... feit is dat ikzelf liever een meer handelbare fiets had gekocht , echter ... kwestie van "kont verbranden, op blaren zitten", enz.
 
Maar goed, er zullen wel tal van betere piloten dan ik zijn... feit is dat ikzelf liever een meer handelbare fiets had gekocht , echter ... kwestie van "kont verbranden, op blaren zitten", enz.

Particuliere verkoop overwegen dan misschien? Die KTM's zijn toch wel gewild
 
Omvallen met Nana is natuurlijk geen optie. Want als dat gebeurt, hoelang zou je dan met de consequenties (nog) kunnen leven?


Gewoon NIET...

Het is me tot hiertoe eenmaal overkomen,
met een GS zelfs, stilstaand, bij het keren op een onverwacht steile oprit... Bij Nana wat blauwe plekken op haar zitvlak...

Ik mag er echter niet aan denken als het erger was geweest...
 
Ja, zo zou je het woord afschrijven ook kunnen interpreteren. Tis wel logisch _O-
 
Laatst bewerkt:
Het is me tot hiertoe eenmaal overkomen,
met een GS zelfs, stilstaand, bij het keren op een onverwacht steile oprit... Bij Nana wat blauwe plekken op haar zitvlak...

Ik mag er echter niet aan denken als het erger was geweest...
Waar op Youtube vinden we de beelden? :P
 
met een GS zelfs, stilstaand, bij het keren op een onverwacht steile oprit...


Op zich wel een aardige opmerking. Even distilleren los van de Nana-schade:

Hoezo is een oprit "onverwacht steil"? Eerst niet steil en dan ineens wel steil als een soort variabele helling? En dan gaat het ook nog eens mis terwijl je stilstaand aan het keren bent?

Ik maak daat het volgende uit op: Je keek niet goed en je verloor je evenwicht..... Da's nou echt een kwaaltje van de oudere generatie, geloof ik.






:+
 
Picture this....

Ik draai, met Nana achterop, ter hoogte van een T-kruispunt naar LINKS, een smalle bergweg op, terwijl ik hem naar RECHTS had moeten indraaien...

Even later realiseer ik me m'n vergissing en zoek ik een bredere plek om te keren... die ik denk te vinden, waar er aan de linkerzijde van de weg een oprit naar een villa is, helling opwaarts... en waar ik denk, in een keer te kunnen keren, zonder te moeten stoppen.

Er zijn veel auto's op de weg en ik maak een U-turn, gebruik makend van die oprit, maar ik haal het nét niet... we komen dus tot stilstand op die "veel steilere en smallere oprit dan ik zo snel had ingeschat" met mijn linkerbeen aan de lage kant, bengelend in het ijle en we kukelen om.... Nana's kont vol blauwe plekken, enz...

Duidelijk, Mr. Wiseguy ?

Hoe ging het bij jou ook weer, toen je je GS in die lager gelegen struik parkeerde ?

:+
 
Laatst bewerkt:
giphy.gif
 
Geef slijk wat krediet...

Koopt die man een KTM, vindt van die motor zowat alles beter dan die rammelende BMW, en dan zelf toegeven dat achteraf gezien die BMW toch niet eens zo'n slechte motor is...

Doe het maar he. :)
 
Laatst bewerkt:
Dus je koopt de zwaarste en hoogste uitvoering die KTM levert, met een enorm vermogen, belaadt die tot het maximum en klaagt dan dat die eigenlijk voor de motogymkhana wat minder geschikt is? :+

Jep, omdat een ANDERE, even hoge, zware en krachtige motorfiets van Duits fabrikaat dat wél is...

Ik verwijt dat alleen aan mezelf, maar ik ben teleurgesteld in de enorme depreciatie van de Oostenrijker in kwestie, die ik niet had voorzien.
 
Geef slijk wat krediet...

Koopt die man een KTM, vindt van die motor zowat alles beter dan die rammelende BMW, en dan zelf toegeven dat achteraf gezien die BMW toch niet eens zo'n slechte motor is...

Doe het maar he. :)

Bedankt Allan... :P

Die specifieke GS van 2017 was een slecht exemplaar... dat kan gebeuren, maar de wijze waarop de importeur mij , na 10 BMW’s , heeft laten stikken, heeft me nijdig naar de enige echte concurrent gestuurd... en die blijkt niet zo geschikt voor het gebruik dat IK ervan maak.

Dat zie ik nu in, maar ondertussen is, na heel korte tijd, die concurrent zó in waarde gezakt, dat ik hem niet meer kan inruilen.

En dat was eigenlijk mijn insteek : prijs jullie gelukkig met de waardevastheid van jullie BMW.
 
Die specifieke GS van 2017 was een slecht exemplaar... dat kan gebeuren, maar de wijze waarop de importeur mij , na 10 BMW’s , heeft laten stikken, heeft me nijdig naar de enige echte concurrent gestuurd... en die blijkt niet zo geschikt voor het gebruik dat IK ervan maak.


De enige echte concurrent?

Ok, mijne Supertenere ga je waarschijnlijk niets vinden, en toegegeven, deze loopt tegenwoordig wel wat achter tov de concurrentie.

Maar een Tiger 1200 lijkt mij toch aardig in de buurt te komen en verdient zeker een plaats naast de GS....
Een maat van me rijdt met zo'n ding, en geloof me, die draait 'm op plaatsen waar een doosnee motorrijder nog niet aan begint met de motor van de rijschool.


Of die ook zo waardevast is als BMW... dat betwijfel ik.




En een miskoop doen we toch allemaal wel eens, niet?
Mijn vrouw zou ook terug een allroad willen, die R1200R is toch ook niet wat ze ervan verwachtte.


Probleem is nu wel dat ze de power van de 1200 gewend is en niet geneigd meer is om naar de nieuwe F750GS te kijken.
Anders zou die eventueel wel een kans kunnen maken. Op voorwaarde dat de grondspeling en de koppeling een stap vooruit zijn tov het vorige model.

Voorlopig, en om de hoge aankoopprijs van de R1200GS LC te vermijden, kijken we dus nu vooral naar de Tiger 800XR en de KTM ADV1090




Dus die waardevastheid van BMW... ik ben eens benieuwd of dit ook geldt voor een minder populaire R1200R... :/
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan