regels tbv open aanhanger verbouwen naar gesloten

fighterfeytel

MF veteraan
21 okt 2008
1.002
9
yerseke
Ik ben van plan om een open enkelas aanhangwagen nieuw te kopen.
Kosten 600 euro.
Ik wil deze in gaan richten en aan passen om 2 circuitmotoren mee te kunnen nemen met benodigheden.
de vraag is hoe hoog mag ik hem maken?
lengte ,breedte is bekend uiteraard,en dus een nieuwe gekeurde goede kar.
wil ook van de achterkant een scharnierbare deur maken die tevens over de hele breedte oprijplaat is incl. Sloten.
ik heb al wel wat gegoogeld maar zie alleen kogeldruk ,gewicht enz.

iemand die me wat verder op weg kan helpen?BVD

groeten andre
 
De maximale hoogte van een beladen voertuig mag maximaal 4 meter zijn, en bij uitzondering van openbare dienstvoertuigen en speciale stadsbussen 4,40 meter.

Maar wat heb jij aan zo'n hoogte? Niets!! Ik zou eerst kijken hoe hoog de trekkende auto is, en daar hooguit een meter bij optellen. Heb je een lage auto, neem dan gewoon een voor jou prettige werkzame hoogt voor de aanhanger.


P.S. Ik rij ook regelmatig door de Vlaketunnel. ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben van plan om een open enkelas aanhangwagen nieuw te kopen.
Kosten 600 euro.
Ik wil deze in gaan richten en aan passen om 2 circuitmotoren mee te kunnen nemen met benodigheden.
de vraag is hoe hoog mag ik hem maken?
lengte ,breedte is bekend uiteraard,en dus een nieuwe gekeurde goede kar.
wil ook van de achterkant een scharnierbare deur maken die tevens over de hele breedte oprijplaat is incl. Sloten.
ik heb al wel wat gegoogeld maar zie alleen kogeldruk ,gewicht enz.

iemand die me wat verder op weg kan helpen?BVD

groeten andre

Neem een geremde
 
ik zou ook zeker voor een geremde gaan. ja ik weet dat dat duurder is maar het laadvermogen ga je nodig hebben. de meeste open karretjes zonder rem hebben een laadvermogen van ergens tussen de 550 kg en 600 kg. 2 motoren is al minimaal 300 kg maar waarschijnlijk meer. een paar steunen om de motor overeind te houden weegt ook niet niks. achterklep die sterk genoeg is om overheen te rijden weegt ook niet niks, constructie voor de opbouw die stevig genoeg is om heel te blijven op de snelweg gaat ook niet erg licht zijn. en al die kilo's tellen snel op met als eind resultaat waarschijnlijk te weinig laadvermogen voor 2 motoren. of je moet van plan zijn om alles van carbon te maken maar dat is ook niet de goedkoopte oplossing.
en een hoge aanhanger die niet veel weegt is meestal ook niet fijn om mee te rijden. door de hoogte krijg je een behoorlijke druk op de voorkant als je rijd die de kogeldruk drastisch reduceert tijdens het rijden. en karretjes zonder (of met heel weinig) kogeldruk gaan erg makkelijk slingeren en door de grote platte zijkant zijn ze ook erg gevoelig voor zijwind. ik zou hem dus ook niet hoger maken als noodzakelijk maak er desnoods een constructie in dat je het dak een stuk kan heffen tijdens het laden en lossen met een paar gasveren om het gewicht te dragen
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Ik heb ongeveer zoiets gedaan als jij overweegt. Heb m een poosje gebruikt als extra garage ruimte.
Uiteindelijk heb ik er nooit mee durven rijden 🙈
Dit is een geremde Bockmann, mooi spul.
Ik kan je adviseren iets te kopen wat gelijk gesloten is, dit was stiekem heel veel werkt en lekt enz enz
Geen idee wat de regelgeving is
full
 
Als je niet teveel meuk mee sleept, en je een niet te grote auto hebt en je jezelf aan een budget moet houden, dan kan ik je keuze wel begrijpen.

Zo'n nieuw budget aanhangertje hoeft overigens helemaal niet slecht te zijn. Foto's? Linkje?

Tip van de eeuw; zet er in ieder geval wel eerst een paar goede merkbanden onder ! ! ! !
 
Als ik zo eens rond kijk, dan blijft er bij de kant en klare gesloten aanhangers een laadvermogen van ongeveer 400 kilo over. Daar zul je bij zelfbouw vast en zeker niet gunstiger uitspringen.
En de binnenmaat van de lichtere, enkelas aanhangers (ik weet de afmeting van jouw aanhanger niet) is meestal zo smal dat twee motoren naast elkaar bijna, of helemaal niet mogelijk is.
 
Als ik zo eens rond kijk, dan blijft er bij de kant en klare gesloten aanhangers een laadvermogen van ongeveer 400 kilo over. Daar zul je bij zelfbouw vast en zeker niet gunstiger uitspringen.
En de binnenmaat van de lichtere, enkelas aanhangers (ik weet de afmeting van jouw aanhanger niet) is meestal zo smal dat twee motoren naast elkaar bijna, of helemaal niet mogelijk is.
Plus zelfbouw is aan de straatstenen niet meer te slijten als je er van af wilt. En een merk ahw behoudt zijn waarde.
 
Ik heb ongeveer zoiets gedaan als jij overweegt. Heb m een poosje gebruikt als extra garage ruimte.
Uiteindelijk heb ik er nooit mee durven rijden 🙈
Dit is een geremde Bockmann, mooi spul.
Ik kan je adviseren iets te kopen wat gelijk gesloten is, dit was stiekem heel veel werkt en lekt enz enz
Geen idee wat de regelgeving is[afbeelding]
WTF, een schutting-paneel van de bouwmarkt? :o _O-
 
Als je niet teveel meuk mee sleept, en je een niet te grote auto hebt en je jezelf aan een budget moet houden, dan kan ik je keuze wel begrijpen.

Zo'n nieuw budget aanhangertje hoeft overigens helemaal niet slecht te zijn. Foto's? Linkje?

Tip van de eeuw; zet er in ieder geval wel eerst een paar goede merkbanden onder ! ! ! !

Banden, wiellagers, dissel, als je pech hebt elektra. Zit je voor je het weet op de prijs van een aanhanger die al afgemonteerd was met wat betere spullen.
 
Ik heb ook zo'n budgetbakwagen (250x130cm) van rond de €600,-. Op zich voor dat geld wel redelijk tevreden mee (behalve dat het altijd een verrassing is hoeveel verlichting werkt B|). Ook een paar keer twee motoren erop gehad, maar dan is een geremde versie toch wel fijner hoor.

Als ik het over mocht doen kocht ik een gebruikt kwaliteitsding.
 
WTF, een schutting-paneel van de bouwmarkt? :o _O-


Misschien O-)

Op maat gezaagde panelen inderdaad, die als een soort laminaat in elkaar klikken.

Voor deze opbouw gingen twee motoren makkelijk omdat de sturen vrij konden uit steken. Nu passen er alleen twee diagonaal, en dat gaat maar net. Acceptabel voor stallen maar drama voor vastzetten tijdens rijden.
Ding is ook makkelijk over alle gewicht limieten heen denk ik
 
Laatst bewerkt:
Binnenkant met verlichting, verwarming en muziek. Heb er vorige winter klepspelingen mee gesteld. Inmiddels een garage gevonden maar opzich prima dienst gedaan.
full
 
In ieder geval dank voor de vele reacties en informatie.
Dus op een aantal punten die jullie geven een reactie .
Hij moet zeker niet te hoog en te zwaar gaan worden maar wilde weten wat de regels hierover zijn.
En een geremde moet het dan worden iig.
De reden is dat ik met een standaard gekeurde nieuwe wil beginnen omdat de basis dan technisch in orde is iig.
Een gesloten aanhanger laten bouwen naar mijn wensen kost minstens 2500 euro.
Ik kan zelf wel een opbouw maken en achterklep met een aluminium frame en dan dichtmaken met .........nnb
zit zelf in de metaal en kan materiaal bestellen via mijn werk.
dus die kosten vallen mee en kan het maken zoals ik wil.

Aanhangwagen met opbouw / Gesloten aanhangwagen| Saris Aanhangers

deze zou bijvoorbeeld nog aangepast moeten worden ,dus 3000 euro ?

Of deze als degelijke basis
Bakwagen Woody online bestellen | Saris Aanhangers

En denzel ,je hebt een mooie kar gemaakt.
 
Zoals er ook wel meer doen: een caravan kopen met zijkeuken zodat je aan de achterkant een luik onder het raam kunt maken? Als er een bed op de voorkant in zit heb je meteen een slaapplek op locatie. Laadvermogen kan ruim voldoende zijn en je kunt misschien een geremde caravan vinden waarvan het interieur toch al zijn beste tijd gehad heeft en de prijs daar ook naar is.

Zoiets als dit bijvoorbeeld?
 
Laatst bewerkt:
Ik ben van plan om een open enkelas aanhangwagen nieuw te kopen.
Kosten 600 euro.
Ik wil deze in gaan richten en aan passen om 2 circuitmotoren mee te kunnen nemen met benodigheden.
de vraag is hoe hoog mag ik hem maken?
lengte ,breedte is bekend uiteraard,en dus een nieuwe gekeurde goede kar.
wil ook van de achterkant een scharnierbare deur maken die tevens over de hele breedte oprijplaat is incl. Sloten.
ik heb al wel wat gegoogeld maar zie alleen kogeldruk ,gewicht enz.

iemand die me wat verder op weg kan helpen?BVD

groeten andre

4 meter


Aanhangwagens met een toegestane maximummassa van niet meer dan 750 kg achter personenauto’s, bedrijfsauto’s, bussen en driewielige motorrijtuigen

Aanhangwagens mogen: a. niet langer zijn dan 12,00 m b. niet breder zijn dan 2,55 m, en c. niet hoger zijn dan 4,00 m.





Aanhangwagens met een toegestane maximummassa van meer dan 750 kg achter personenauto’s, bedrijfsauto’s, bussen en driewielige motorrijtuigen

1. Aanhangwagens, niet zijnde opleggers, mogen niet langer zijn dan 12,00 m.

2. In afwijking van het eerste lid mogen: kermis- of circusvoertuigen niet langer zijn dan 14,00 m.

3. Van opleggers die na 31 december 1997 in gebruik worden genomen, mag de horizontaal gemeten afstand tussen het hart van de koppelingspen en enig deel aan de voorzijde van de oplegger niet meer bedragen dan 2,04 m en mag de horizontaal gemeten afstand tussen het hart van de koppelingspen en de achterzijde van de oplegger niet meer bedragen dan 12,00 m.

4. Van opleggers die voor 1 januari 1998 in gebruik zijn genomen, mag de horizontaal gemeten afstand tussen het hart van de koppelingspen en enig deel aan de voorzijde van de oplegger niet meer bedragen dan 2,05 m, met uitzondering van een puntvormige uitbouw waarvan het verticaal geprojecteerde oppervlak wordt begrensd door rechte lijnen die raken aan de uiterste voorhoeken van de oplegger en een punt op het mediaanvlak van de oplegger dat op maximaal 2,50 m voor het hart van de koppelingspen ligt.

5. In afwijking van het derde lid mag van kermis- of circusvoertuigen de horizontaal gemeten afstand tussen het hart van de koppelingspen en de achterzijde van de oplegger niet meer bedragen dan 17,50 m.

6. Aanhangwagens mogen niet breder zijn dan 2,55 m, met dien verstande dat aanhangwagens met een toegestane maximummassa van meer dan 10.000 kg, die in gebruik zijn genomen voor 1 februari 1999, niet breder mogen zijn dan 2,60 m.

7. In afwijking van het bepaalde in het zesde lid mogen geconditioneerde voertuigen niet breder zijn dan 2,60 m.

8. Aanhangwagens mogen niet hoger zijn dan 4,00 m.

9. In de afmetingen, bedoeld in het eerste lid, het derde lid, het zesde lid, het zevende lid en het achtste lid, zijn afneembare bovenbouwen en gestandaardiseerde laadstructuren, zoals containers, begrepen.
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt me best relaxt zo een caravan maar ik heb daar geen rijbewijs voor .
Stalling ook niet eigenlijk.

Maar ik ben er uit .

Het wordt een 4 meter hoge geremde enkelasser .
Onder de garage
1ste verdieping woonruimte plus keuken en 2e verdieping slaapplek met wasruimte
 
Het lijkt me best relaxt zo een caravan maar ik heb daar geen rijbewijs voor .
Stalling ook niet eigenlijk.

Maar ik ben er uit .

Het wordt een 4 meter hoge geremde enkelasser .
Onder de garage
1ste verdieping woonruimte plus keuken en 2e verdieping slaapplek met wasruimte
dan zou ik toch even de huidige regeling voor B rijbewijzen nalezen want je mag tegenwoordig een stuk meer met je B rijbewijs als vroeger. er zijn een hoop restricties weggevallen en verschil tussen een caravan met een 1200 kg as en een zelfbouw aanhanger met een 1200 kg as zijn er niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan