Motorzaak marge op banden

Dit gaat vast lullig klinken, maar ik bedoel het niet persoonlijk: eigenlijk zeg je hier meer iets over je eigen kunde en het gebrek aan vertrouwen daarin. Dat je daarvoor betaalt, vind je normaal (ik ook hoor).
Als je kan sleutelen en dat weet, heb je daar meer of net zoveel vertrouwen in dan de motor aan een dealer afgeven, normaal gesproken ;)

Zoals je het nu stelt, komt het op mij over dat je het goed praat (voor jezelf) om veel te veel voor banden te betalen. Het argument dat je daarbij levert is 'vertrouwen in de montage' (en in andere gevallen, zoals door jezelf, een beun of een niet merk-dealer dus niet).

Mijn inziens sla je hier dan ook de spijker op de kop voor velen:
Onkundige sleutelaars (en ik hoor daar absoluut bij, heb gelukkig 2 ongekend goede monteurs in mijn omgeving) hebben alleen vertrouwen in dealers en betalen daarvoor.

Terwijl de betere beunen in de wereld weten dat juist monteurs bij garages en dealers vaak qua kennis en kunde enorm tegenvallen _O-

Ik praat niets goed, ik licht slechts mijn keuzes toe. Zelf aan een motor sleutelen lijkt mij geen rocket science, maar ik kies voor een andere (vrije) tijdsbesteding. Daarnaast zou ik zou mijn motor niet gauw in handen van een 'zelfsleutelaar' geven. Daarvoor heb ik iets teveel sleutelblunders gelezen en gezien. En ik wil iets meer garantie dan tot de deur. Nogmaals, vandaar de dealer. En of ik bij de dealer in jouw ogen teveel betaal... ik ben toch zelf degene die bepaalt of die dienst mijn geld waard is? :Y

Jouw laatste opmerking over vertrouwen kan ik dus bevestigen. ;)
 
Laatst bewerkt:
Zoals je het nu stelt, komt het op mij over dat je het goed praat (voor jezelf) om veel te veel voor banden te betalen.

Dit is een manier van kwebbelen die uit een reclamecampagne komt. Iedereen papagaait die uitdrukking de laatste paar jaar na (bedankt #^&*! Mediamarkt).

Maar ik hoor vreemd genoeg nooit iemand zeggen dat ze "veel te veel betalen" als ze een pizza bestellen. Want ja, als je die zelf maakt kost hij maar €2,50 en uit de diepvries €3,95 ;) .

- Als er een complete dienst geleverd wordt voor bedrag X.
- Maar het kan goedkoper als je die dienst zelf levert.
- Of het kan goedkoper terwijl niet duidelijk is of de geleverde dienst dan wel exact het zelfde is.

Dan kan er nooit sprake zijn van "te veel betalen", je bent alleen duurder uit.

De meest zorgeloze A-technische motorrijders die ik ken, hebben 1 "heel goed mannetje" die alles aan die motor doet. Dat soort "hele goede mannetjes" zitten hier ook op het forum onschatbaar waardevolle bijdrages te leveren. Maar toch ben je in de motorwereld blijkbaar een sul als je goed betaalt voor een goede dienst.
 
Duitsers hebben tegenwoordig ook door dat Nederlandsers lastige consumenten zijn. In sommige sectoren zijn ze helemaal niet zo toeschietelijk meer als vroeger wanneer er wat mis gaat.

Het niet betalen van retour verzendkosten / regelen van transport bij grote objecten is een van de mooiste methodes. Ik ken een DE bedrijf met Nederlandstalige webshop die specifiek alles dat groot en zwaar is über goedkoop aanbieden, omdat de klant het 100% zelf terug moet sturen als het niet bevalt of stuk is. Goede manier om je retourenstroom te halveren.

Gaaf normaal zijn halters en gewichten altijd ongunstig met verzendkosten. }) :P ;)
 
Dat doe ik gewoon met 3 bandenwippers, komt geen machine aan te pas

Ik peins er niet over om te gaan kloten met 3 bandenwippers. :')

En dan niet balanceren.

Goed bezig, joh! :t
 
Laatst bewerkt:
Kan prima met de bandenwippers als je de tijd neemt. Balanceren doe ik ook niet, na een paar honderd kilometer is er toch weer een zogenaamde onbalans. Wil je toch balanceren doe je het statisch. Ik rijd geen driehonderd, misschien dat je dan juist wel wil balanceren. :)
 
Ik heb een keer nieuwe banden gekocht op Sardinie. Het voorwiel "paste niet in het balanceerapparaat". Boven de 150km/u (en daar zit je al snel aan op de autobahn) trilde de motor zo erg dat ik wazig ging zien.
 
Ik peins er niet over om te gaan kloten met 3 bandenwippers. :')

En dan niet balanceren.

Goed bezig, joh! :t

heb ik eens 'n keer gezien
na 10min vroeg hij of ik een wipper wou vasthouden
ik zei nog niet eens misschien :+
wat ik geleerd heb is ver uit de buurt blijven
of de wipper vliegt door ruimte of ze staan bij de EHBO kist voor pleisters :+
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik peins er niet over om te gaan kloten met 3 bandenwippers. :')

En dan niet balanceren.

Goed bezig, joh! :t

Ben zeker goed bezig, daar waar jij duizende euro weg gooit doe ik het voor niks :)

als er niks trilt ga ik ook niet balanceren.
heb vorrig jaar 3 verschillende straat banden erop gelegd en, niks aan het handje hoor, geen trilling niks.

als het wel zou trillen kan ik dat zo zelf balanceren, moet ik alleen plakloodjes bestellen.
 
Ben zeker goed bezig, daar waar jij duizende euro weg gooit doe ik het voor niks :)

als er niks trilt ga ik ook niet balanceren.
heb vorrig jaar 3 verschillende straat banden erop gelegd en, niks aan het handje hoor, geen trilling niks.

als het wel zou trillen kan ik dat zo zelf balanceren, moet ik alleen plakloodjes bestellen.

Als je terug leest dan kan je lezen dat ik zeker geen euro's weggooi en al zeker geen duizenden.

Dan nog zou ik deze liever besteden aan een bandenzaak dan zo als Beun de Haas te werk gaan. _O-

Maar goed, jouw motor, jouw feesie. :t
 
Als je terug leest dan kan je lezen dat ik zeker geen euro's weggooi en al zeker geen duizenden.
:t

en hier lees ik dat je een apperaat heb gekocht _O-

Omdat een apparaat best prijzig is en als jij niet meermaals per jaar banden wisselt dan duurt dat jaren voordat je dit er uit hebt.

Ik heb de prijs gedeeld met een maat en wij rijden samen op het circuit. Inmiddels hebben wij in 1 (of 2) jaar zoveel keren banden gewisseld dat we het er wel uit hebben.

had je het zelf gedaan dan had het geld van dat apperaat nog in je zak gezeten :)
 
Ben zeker goed bezig, daar waar jij duizende euroenkele tientjes per jaar weg gooit doe ik het voor niks :)

als er niks trilt ga ik ook niet balanceren.
heb vorrig jaar 3 verschillende straat banden erop gelegd en, niks aan het handje hoor, geen trilling niks.

als het wel zou trillen kan ik dat zo zelf balanceren, moet ik alleen plakloodjes bestellen.
Fixed that for you. :+
 
Laatst bewerkt:
Vervelend eh, zo'n vrije markt waarbinnen mensen zelf mogen bepalen of ze ergens wel of niet 100+ euro meer uitgeven aan hetzelfde.

Bij je aangehaalde supermarkt is het zelfs normaal om van hetzelfde product 2 a 3 verschillende merken te hebben op een apart prijsniveau (met bijbehorende verschillende marges). Misschien kun je je hersens eens kraken over het feitje waarom ze dat precies doen... Hmmmmmm

Ik ga mijn hersens er niet over kraken.
Vrije markt is niet vervelend, wel als klanten gaan beslissen wat ik mag verdienen en hoeveel. En dan ook alle service willen hebben/eisen.
Verschillende prijsniveau,s werkt niet in de motorbranche, wat wel werkt is of de materialen wel of niet goed zijn. De klant heeft altijd zelf de kans om spullen bij Ali weg te halen.
 
en hier lees ik dat je een apperaat heb gekocht _O-had je het zelf gedaan dan had het geld van dat apperaat nog in je zak gezeten :)

Een apparaat van nog geen 300 euro waarvan ik de helft heb betaald een aantal jaren geleden waarmee wij binnen 10 minuten een kunnen wisselen en balanceren.

Dat is geen weggegooid geld, dat is een top investering geweest.
Dat ding levert die maat van mij zelfs geld op tegenwoordig!

Goed gereedschap noem je dat.
Dat heeft een beun niet nodig. Dat weet ik. Die doet het met 3 bandenlepels. :Y

Je mag daar best trots op zijn. Ik vind het vooral gepruts. Je kan het ook met 3 schroevendraaiers doen. Had je ook kunnen besparen op die 3 lepels.

Besparen op de verkeerde dingen. :N
 
Laatst bewerkt:
nee dan had ik 3 schroevendraaiers moeten kopen, was ik net zo duur uit :)

maar je heb gelijk hoor een apperaat is veel makkelijker, als iemad mij er 1 zou geven zou daar ook greetig gebruik van maken, alleen zou ik er zelf nooit 1 kopen.
 
Een apparaat van nog geen 300 euro waarvan ik de helft heb betaald een aantal jaren geleden waarmee wij binnen 10 minuten een kunnen wisselen en balanceren.

Dat is geen weggegooid geld, dat is een top investering geweest.
Dat ding levert die maat van mij zelfs geld op tegenwoordig!

Goed gereedschap noem je dat.
Dat heeft een beun niet nodig. Dat weet ik. Die doet het met 3 bandenlepels. :Y

Je mag daar best trots op zijn. Ik vind het vooral gepruts. Je kan het ook met 3 schroevendraaiers doen. Had je ook kunnen besparen op die 3 lepels.

Besparen op de verkeerde dingen. :N
Bij mijn Zundapp heb ik eens een band gerepareerd door bij een benzinestation een plaksetje te kopen en een vork en lepel te lenen. 8-)
 
Omdat een apparaat best prijzig is en als jij niet meermaals per jaar banden wisselt dan duurt dat jaren voordat je dit er uit hebt.

Ik heb de prijs gedeeld met een maat en wij rijden samen op het circuit. Inmiddels hebben wij in 1 (of 2) jaar zoveel keren banden gewisseld dat we het er wel uit hebben.

Heb daar eens naar gekeken, zo'n apparaat valt best mee:
Auto- en motorbanden demonteer apparaat (voor auto en motor)
Autobanden balanceer apparaat (balanceer voor auto)
Motorbanden balanceer apparaat (en één voor de motor)

Dus voor amper €400 ben je klaar voor auto en motor. Als je 2,5 motoren hebt en een auto (zoals ik) dan kan dat best vlot uit. Heb ze 2e hands ook wel hier op MF zien staan.

Uiteindelijk niet gedaan omdat ik niet gezegend ben met twee rechter handen maar met 1, ik één van de 2,5 motoren weg wil doen en omdat ik nog maar de helft van het aantal kilometers maak t.o.v. een paar jaar terug. Ben ook veel te bang om de velg te beschadigen.

Ging mij er meer om dat er hier een aantal personen beweren dat het wisselen van een band bijna net zo makkelijk is als bij de trapfiets, maar dat is voor de meeste mensen niet het geval.

Laatste x overigens gewoon wiel uit de motor gehaald en ermee naar een lokale zaak gereden. Die heeft vervolgens voor een paar tientjes er een band omgelegd. Scheelt toch al snel een euro of 25 per band. Ga dat voor de auto ook zo doen. (was de laatste keer €300 kwijt voor twee voorbanden voor een 10 jaar oude Swift :? )
 
Laatst bewerkt:
Ik heb 2 keer iets bij Datona besteld: een zeer instabiele motorbok waar mijn motor een paar keer vanaf gevallen is. Gelukkig kon ik hem steeds opvangen. Het bokje vervolgens naar de vuilstort gebracht.
Later een set haaksleutels besteld. Die heb ik direct teruggestuurd, prullen voor de prijs van goed gereedschap.
 
Heb daar eens naar gekeken, zo'n apparaat valt best mee:
Auto- en motorbanden demonteer apparaat (voor auto en motor)
Autobanden balanceer apparaat (balanceer voor auto)
Motorbanden balanceer apparaat (en één voor de motor)

Dus voor amper €400 ben je klaar voor auto en motor. Als je 2,5 motoren hebt en een auto (zoals ik) dan kan dat best vlot uit. Heb ze 2e hands ook wel hier op MF zien staan.

Uiteindelijk niet gedaan omdat ik niet gezegend ben met twee rechter handen maar met 1, ik één van de 2,5 motoren weg wil doen en omdat ik nog maar de helft van het aantal kilometers maak t.o.v. een paar jaar terug. Ben ook veel te bang om de velg te beschadigen.

Ging mij er meer om dat er hier een aantal personen beweren dat het wisselen van een band bijna net zo makkelijk is als bij de trapfiets, maar dat is voor de meeste mensen niet het geval.

Laatste x overigens gewoon wiel uit de motor gehaald en ermee naar een lokale zaak gereden. Die heeft vervolgens voor een paar tientjes er een band omgelegd. Scheelt toch al snel een euro of 25 per band. Ga dat voor de auto ook zo doen. (was de laatste keer €300 kwijt voor twee voorbanden voor een 10 jaar oude Swift :? )

Alleen dan nog even niet bij die dure tent kopen, maar even iets verder kijken.
( verkopen ze exact dezelfde sets voor beduidend minder geld )

Of wachten tot ze een opruiming hebben, dan kost het spul het zelfde als elders het hele jaar.

( ik gebruik exact deze combinatie, werkt echt prima )
 
Laatst bewerkt:
Maar dit topic gaat eigenlijk over de marge van motorzaken op de motorbanden.
Kan iemand hier duidelijkheid over geven hoeveel de marge nu is?
En hoe we met deze wetenschap kunnen gaan bepalen wat ze daar op mogen verdienen????
Graag wat cijfertjes, ook de overheadkosten erbij berekenen graag.
 
Alleen dan nog even niet bij die dure tent kopen, maar even iets verder kijken.
( verkopen ze exact dezelfde sets voor beduidend minder geld )

Of wachten tot ze een opruiming hebben, dan kost het spul het zelfde als elders het hele jaar.

( ik gebruik exact deze combinatie, werkt echt prima )

Geen beschadigingen aan de velg van die 3 klauw die het wiel op z'n plek moet houden?
In dat filmpje van ritsma die een band wisselt hoor en zie je dat wiel over die klemmen heen draaien/schrapen :')
Dat deed mij direct afhaken.
Samen met m'n pa en broer is dat ding snel terug verdiend, maar zou het zonde vinden als het ten koste gaat van de velgen.
 
Maar dit topic gaat eigenlijk over de marge van motorzaken op de motorbanden.
Kan iemand hier duidelijkheid over geven hoeveel de marge nu is?
En hoe we met deze wetenschap kunnen gaan bepalen wat ze daar op mogen verdienen????
Graag wat cijfertjes, ook de overheadkosten erbij berekenen graag.

Oke.. mag ik dan ?
Ik kan op internet een set dunlop streetsmart kopen voor 210 euro (120 voor / 180 achter). Dan liggen ze bij in de hal en mag ik het verder zelf uitzoeken. Dot codes kunnen van vorig jaar zijn of van vorige week, je weet nooit wat je krijgt.
Rij ik naar een bekende motorbandenboer in Geldermalsen dan betaal ik 300 euro voor precies dezelfde banden. Hij zoekt wel een vers setje met bijna gelijke dot nummers (ik vind dat belangrijk) en monteerde de banden, de wielen, spant de ketting en smeert hem ook indien nodig. Daarnaast krijg ik nog wat advies over andere zaken zoals remblokken, voorvorkkeeringen en wiellagers die de monteur ziet tijdens het werk. Die 90 euro extra is dus eigenlijk een koopje in mijn ogen en dat mag hij van mij zeker verdienen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan