Motorzaak marge op banden

Maar dit topic gaat eigenlijk over de marge van motorzaken op de motorbanden.
Kan iemand hier duidelijkheid over geven hoeveel de marge nu is?
En hoe we met deze wetenschap kunnen gaan bepalen wat ze daar op mogen verdienen????
Graag wat cijfertjes, ook de overheadkosten erbij berekenen graag.
De marge van de dealer hangt bijv ook van het inkoopvolume af.

Over algemeen denk ik dat er zo'n 40 procent op zit ten opzichte van de adviesprijs.
Standaard geven dealers vaak al wat korting (10%) op de adviesprijs omdat deze adviesprijzen skyhigh zijn.

Dealers kopen banden in voor prijzen die hoger zijn dan waar consumenten ze voor kunnen kopen op sommige (Duitse) internetwebsites . Voor een dealer lijkt het me geen vetpot, maar ze kunnen er nou eenmaal niet goedkoop mee zijn.
 
Laatst bewerkt:
Dan ben ik benieuwd, waarom de dealer niet bij diezelfde Duitse internetwebsites koopt, die geven vaak ook nog korting bij grotere aantallen.
 
de meeste motorzaken kunnen ook niet groot inkopen wegens ruimte gebrek.
tegenwordig gaat het meeste op bestelling, ik zie het ook bij auto garage's, die hebben wat onder delen in het magazijn voor een beurt (vloeistoffen,filters, bougies en, een paar lampjes) dan houd het ook wel op.

een bandenboer heeft al een stuk meer, maar als je een exclusieve band wil zoals een semislick moet die dat ook bestellen
 
Maar dit topic gaat eigenlijk over de marge van motorzaken op de motorbanden.
Kan iemand hier duidelijkheid over geven hoeveel de marge nu is?
En hoe we met deze wetenschap kunnen gaan bepalen wat ze daar op mogen verdienen????
Graag wat cijfertjes, ook de overheadkosten erbij berekenen graag.

Er vanuit gaand (dit is niet mijn branche) dat een internet band vaak goedkoper is dan de kostprijs van de dealer / motor monteur.. Gok ik dat de dealer gemiddeld €30,- per band bruto maakt als hij er 2 verkoopt incl. monteren.

Daar gaan de overhead kosten vanaf, dan kom je op een gegokte €20,- per band maar helahola daar is de belastingdienst dus gok ik -30% = €14,- per band en o jeetje de man die ze monteert moet ook nog betaald worden. Dan moet hij het om de boel echt rendabel te houden wel binnen het half uur een set doen en/of uitkomen op 15 sets per dag.

En dan ook nog de klantenkring blij houden door "effe dat likkie vet hier en remlichtje daar" te doen.

Goeie gok?
 
De situatie is niet goed als ik het goed gelezen heb.

Particulieren kunnen goedkoop over de grens kopen, maar ondernemers niet. Die moeten via de officiële dure lijntjes inkopen.

Hier ontstaat het probleem naar mijn inziens. Hier kan de particulier niets aan doen. Die kan ook maar 1 het geld uitgeven, maar hier kan de ondernemer ook niets aan doen.


Ik vind dit toch een vreemde situatie.

Voor een particulier als ik (die dit niet eerder had vernomen) leek het er namelijk op dat die ondernemers maar aan het graaien waren. Dit is dus schijnbaar helemaal niet het geval. Die worden in een hoekje geduwd.

Slechte zaak dit.
 
Laatst bewerkt:
Geen beschadigingen aan de velg van die 3 klauw die het wiel op z'n plek moet houden?
In dat filmpje van ritsma die een band wisselt hoor en zie je dat wiel over die klemmen heen draaien/schrapen :')
Dat deed mij direct afhaken.
Samen met m'n pa en broer is dat ding snel terug verdiend, maar zou het zonde vinden als het ten koste gaat van de velgen.


Nope, alleen ik heb bij "opbouw" al direct een tikje aangepast.
( oa andere rubbers, en een iets bredere hiel-drukker )
Koste "niks" ( rommel bak materiaal )maar vooral voor m'n gemoedsrust.

Geen krasje...
 
Er vanuit gaand (dit is niet mijn branche) dat een internet band vaak goedkoper is dan de kostprijs van de dealer / motor monteur.. Gok ik dat de dealer gemiddeld €30,- per band bruto maakt als hij er 2 verkoopt incl. monteren.

Daar gaan de overhead kosten vanaf, dan kom je op een gegokte €20,- per band maar helahola daar is de belastingdienst dus gok ik -30% = €14,- per band en o jeetje de man die ze monteert moet ook nog betaald worden. Dan moet hij het om de boel echt rendabel te houden wel binnen het half uur een set doen en/of uitkomen op 15 sets per dag.

En dan ook nog de klantenkring blij houden door "effe dat likkie vet hier en remlichtje daar" te doen.

Goeie gok?
Ik geloof er niets van.
 
Gissen naar de inkoopprijs en de marge en dan bepalen wat de dealer op een band verdient? Leuk tijdverdrijf, maar ik hecht er weinig waarde aan. Een dealer vraagt voor zijn diensten zoveel als nodig is om zijn vaste en variabele lasten van te betalen. En daar valt meer onder dan ik totnutoe voorbij heb zien komen.
Zoals een wijze medeforummer al heeft gezegd: wie zelf zijn pizza maakt is goedkoper uit.

En wie de ingrediënten uit zijn moestuin haalt is nog goedkoper uit.
Ik denk dat ik eens ga shoppen voor een rubberboompje, beter nog een stekje van een rubberboompje, of nee een zaadje, of ik plant mijn versleten band in de grond, of... ;-)
 
Laatst bewerkt:
Als het -geheim- is wat er aan word verdient, is het genoeg om stil over te blijven :)

Gein is, juist zonder dat voorraad aanhouden jaag je ook klanten weg..

"moet besteld worden meneer" .. jah.. dat kan ik zelf ook wel, en voor minder euro's ..
Ik ga naar een winkel als ik het -nu- moet hebben, indien geen haast.. google dan zelf wel.
 
35 jaar geleden zat er op autobanden een korting van rond de 70%.
Dat is dan gerekend van de bruto adviesprijs.

Ik vraag me eigenlijk af hoe we dat vroeger hadden, toen ik mijn GSX-750-R kocht(in 1986) ging er een achterband per maand tot op het canvas.
Kosten: rond de 340,- gulden, als ik zie wat ik nu voor een band moet betalen is het alleen maar betaalbaarder geworden.

Maar ja, motorrijders blijven knierten.
 
35 jaar geleden zat er op autobanden een korting van rond de 70%.
Dat is dan gerekend van de bruto adviesprijs.

Ik vraag me eigenlijk af hoe we dat vroeger hadden, toen ik mijn GSX-750-R kocht(in 1986) ging er een achterband per maand tot op het canvas.
Kosten: rond de 340,- gulden, als ik zie wat ik nu voor een band moet betalen is het alleen maar betaalbaarder geworden.

Maar ja, motorrijders blijven knierten.

Die laatste opmerking vind ik niet helemaal terecht en leidt ook nog eens tot een ongewenste, totaal niet relevante discussie.

Als ik soms zie wat een motoren er worden gekocht en wat voor spullen daar nog eens op gemonteerd... Maar knierten zijn er ook. Kortom motorrijders zijn niet allemaal over een kam te scheren.

Oh en een achterband van 340 gulden, zou nu dan 170 euro moeten kosten. Maar die band kost inmiddels ook 340 euro...
 
Ik kan jullie verzekeren dat de dealerinkoopprijs incl BTW HOGER is dan dat de banden verkocht worden op banden pneus. Ik heb het hier over de prijs bij de grootste inkooporganisatie voor motoronderdelen van Nederland.
Het verschilt een beetje per band maar over het algemeen ligt de prijs daar dus hoger tot grote irritatie van de dealers, klanten denken dat ze die internetprijs ook bij de dealer te krijgen, met dit soort topics tot gevolg. Waarbij altijd eerst wordt geroepen dat de dealers oplichters zijn en de klant denkt dat het half uur dat de monteur bezig is met verwisselen ook niet betaald hoeft te worden.

Zoals hierboven ook geschreven zijn veel dealers al hun eigen marges op die banden aan het toegeven om het gat wat kleiner te maken. Maar iedereen weet dat je geen winkel kunt runnen met minder dan 20% marge op artikelen. Zelfs de marge mix bij AH is hoger dan 20% en die zetten heel wat aantallen om waardoor je marge kleiner kan zijn.

Gelukkig zijn niet alle motorrijders zulke knierten, maar die hebben meestal niet zo'n grote mond hier.
 
Gezien de hoge inkoopprijs voor de dealers bij de motoronderdelen groothandels, mag ik aannemen, dat ze contractueel verplicht zijn daar hun banden af te nemen ?
 
Ik denk dat het idee met adviesprijzen en kortingen ook wat achterhaald is.

Een zaak denk denk ik veel beter bepalen wat zij op een band willen verdienen. Dat kunnen ze zo uitrekenen. Dan is het gewoon een kwestie van inkoopprijs + 30 euro bijvoorbeeld.
 
Ik denk dat het idee met adviesprijzen en kortingen ook wat achterhaald is.

Een zaak denk denk ik veel beter bepalen wat zij op een band willen verdienen. Dat kunnen ze zo uitrekenen. Dan is het gewoon een kwestie van inkoopprijs + 30 euro bijvoorbeeld.

Ik heb leveranciers/fabrikanten (niet banden sector) die afgrijselijk hoog in zetten met adviesprijzen, waardoor de dealers dan met een groots gebaar "40%" korting kunnen geven. Ik heb er ook bij die dat onzin vinden en meteen met scherpere actieprijzen adverteren waar ik nog geen 3% korting op zou kunnen geven (gaat dus ook van mijn marge af).

Mag jij me vertellen welk merk harder loopt?
 
Ik kan jullie verzekeren dat de dealerinkoopprijs incl BTW HOGER is dan dat de banden verkocht worden op banden pneus. Ik heb het hier over de prijs bij de grootste inkooporganisatie voor motoronderdelen van Nederland.
Het verschilt een beetje per band maar over het algemeen ligt de prijs daar dus hoger tot grote irritatie van de dealers, klanten denken dat ze die internetprijs ook bij de dealer te krijgen, met dit soort topics tot gevolg. Waarbij altijd eerst wordt geroepen dat de dealers oplichters zijn en de klant denkt dat het half uur dat de monteur bezig is met verwisselen ook niet betaald hoeft te worden.

Zoals hierboven ook geschreven zijn veel dealers al hun eigen marges op die banden aan het toegeven om het gat wat kleiner te maken. Maar iedereen weet dat je geen winkel kunt runnen met minder dan 20% marge op artikelen. Zelfs de marge mix bij AH is hoger dan 20% en die zetten heel wat aantallen om waardoor je marge kleiner kan zijn.

Gelukkig zijn niet alle motorrijders zulke knierten, maar die hebben meestal niet zo'n grote mond hier.

Dat heeft niet altijd met knierten te maken. Dat is simpelweg een vervelende situatie.

Hoe moet jij als consument nu ruiken dat een zaak meer moet betalen voor de inkoop dan de prijs die jij zelf vindt in de EU? Dat is niet logisch. Zo gaat dat met andere zaken helemaal niet. Het is zelfs de wereld op z'n kop.....

Als klant kan je ook maar 1 keer jouw geld uitgeven. Jouw baas betaald jouw ook niet extra omdat je deze maand nieuwe banden moet kopen en de ondernemer van de motorzaak moet sponsoren, of wel?

Dat zaken vervolgens in deze situatie terechtkomen kan de consument niets aan doen. Ik vind het ook vreemd dat de consument daarvoor op zou moeten draaien. Lijkt mij dat dit tevens iets is wat ondernemers zelfs anders geregeld moeten zien te krijgen.

Hoe kan een bandenzaak in Duitsland (EU) goedkoper inkopen dan eenzelfde zaak in NL (ook EU)? Is het dan geen zaak dat er eens met de importeurs \ fabrikanten gepraat wordt?
 
Laatst bewerkt:
Er vanuit gaand (dit is niet mijn branche) dat een internet band vaak goedkoper is dan de kostprijs van de dealer / motor monteur.. Gok ik dat de dealer gemiddeld €30,- per band bruto maakt als hij er 2 verkoopt incl. monteren.

Daar gaan de overhead kosten vanaf, dan kom je op een gegokte €20,- per band maar helahola daar is de belastingdienst dus gok ik -30% = €14,- per band en o jeetje de man die ze monteert moet ook nog betaald worden. Dan moet hij het om de boel echt rendabel te houden wel binnen het half uur een set doen en/of uitkomen op 15 sets per dag.

En dan ook nog de klantenkring blij houden door "effe dat likkie vet hier en remlichtje daar" te doen.

Goeie gok?

Je bent iig warm :-)
Maar een vetpot is het niet.
Dat de meeste dealers geen zaken doen met internetgrootheden heeft ook te maken wet de wisselende kwaliteit en als bedrijf heb je product aansprakelijkheid, oftewel je moet garantie verlenen.
Koop je in bij de importeur ( vaak heb je een dealerschap) dan kan je terugkoppelen en ben je verzekerd van de hoogste kwaliteit. Ook dat heeft te maken hoelang en waar de banden waren opgeslagen.
Heb een internetbedrijf gezien waar de motorbanden in een grote stelling achter glas lekker in de zon lagen te bakken, en dat banden opgestapeld zijn en de onderste banden helemaal platgedrukt waren.
Maar wil je een koopje dan zijn die onzekerheden voor jou.
Had laatst ook een klant met een internet band en bij monteren bleek er een bobbel in de band te zitten door verkeerde opslag.
Of ik deze wilde omruilen :z :z :z
 
Dan ben ik benieuwd, waarom de dealer niet bij diezelfde Duitse internetwebsites koopt, die geven vaak ook nog korting bij grotere aantallen.
Ik doe elk jaar tussen de 2000 en 3000 motorbanden, waarvan het overgrote deel ook gemonteerd moet worden.
En ja, ik koop ook een deel van mijn banden bij verschillende buitenlandse groothandels. Krankzinnig genoeg zijn ze vaak simpelweg goedkoper dan de Nederlandse importeurs.
Maar denk nu niet dat wij heel veel meer korting krijgen dan een consument die bij de groothandels koopt hoor, dat scheelt echt geen 10% of meer.

Met de 400 tot 600 banden die ik altijd op voorraad heb kan ik zo'n 90% van de verkopen uit voorraad leveren. Maar soms IS een band gewoon niet leverbaar in heel Europa. Pirelli heeft bijvoorbeeld de Scorpion Trail II die onverwacht goed uit de testen kwam vele weken niet kunnen leveren in de standaardmaten......

Mijn probleem (en dat van veel collega's) is dat ik liever geen banden koop bij een groothandel die zelf mijn bedrijf beconcurreerd door met een andere bedrijfsnaam ook rechtstreeks aan consumenten te leveren. Waarom zou ik de concurrent sterker maken?
Wij kiezen er dan ook voor om niet perse de laagste inkoopprijs als enige koopargument te beschouwen, maar ook concurrentie, garantieafhandeling, service, en de "leuke extra's" zoals bezoek aan de TT op Man, proefritjes elders in Europa enzovoorts.
Daarnaast is het zakelijk slim om als officiële dealer op de website van de bandenfabrikant te staan.

Wij hebben het erg druk met de zaak, maar voor het geld doe ik het niet. In de 20 jaar dat ik vertegenwoordiger was voordat ik dit bedrijf startte bracht ik netto meer geld mee naar huis dan dat ik nu doe. Dit is alleen veel leuker..... Over het algemeen krijg je mensen over de vloer die het leuk vinden dat ik ze wat mag verkopen, en zelden een zure centenpikker zoals ik die in mijn vorige werk dagelijks tegenkwam.
 
Terug
Bovenaan Onderaan