Motorzaak marge op banden

Er vanuit gaand (dit is niet mijn branche) dat een internet band vaak goedkoper is dan de kostprijs van de dealer / motor monteur.. Gok ik dat de dealer gemiddeld €30,- per band bruto maakt als hij er 2 verkoopt incl. monteren.

Daar gaan de overhead kosten vanaf, dan kom je op een gegokte €20,- per band maar helahola daar is de belastingdienst dus gok ik -30% = €14,- per band en o jeetje de man die ze monteert moet ook nog betaald worden. Dan moet hij het om de boel echt rendabel te houden wel binnen het half uur een set doen en/of uitkomen op 15 sets per dag.

En dan ook nog de klantenkring blij houden door "effe dat likkie vet hier en remlichtje daar" te doen.

Goeie gok?
Ik kan natuurlijk niet voor mijn collega's praten, maar voor mijzelf is dat iets meer. Alleen is dat niet gemakkelijk precies te berekenen omdat ik op een setje scooterbandjes waarvoor losse velgen aangeleverd worden veel minder verdien dan voor een setje dure motorbanden die gemonteerd moeten worden op een oude Gold Wing 1500 (daar staat officiëel 4 uur werk voor).
 
Heb een internetbedrijf gezien waar de motorbanden in een grote stelling achter glas lekker in de zon lagen te bakken, en dat banden opgestapeld zijn en de onderste banden helemaal platgedrukt waren.
Maar wil je een koopje dan zijn die onzekerheden voor jou.
Had laatst ook een klant met een internet band en bij monteren bleek er een bobbel in de band te zitten door verkeerde opslag.
Of ik deze wilde omruilen :z :z :z
Laatst ook iemand die met 2 internetbandjes (uit Polen) en losse velgen kwam. Die banden waren zo plat dat ik ze niet eens met het luchtkanon opgeblazen kreeg.
Dus was mijn voorstel ze een dagje te laten liggen met een opgeblazen binnenband er in. Daar wilde de klant niets van weten, ik was een prutser want de vorige bandjes gingen er wel makkelijk op. Hij is weggelopen zonder de werkzaamheden tot op dat moment te betalen, en ik heb hem lekker laten gaan. Dat soort figuren ben ik liever kwijt dan rijk......

Ik heb hem trouwens naar jou doorverwezen Ruud! :+
 
Ik doe elk jaar tussen de 2000 en 3000 motorbanden, waarvan het overgrote deel ook gemonteerd moet worden.
En ja, ik koop ook een deel van mijn banden bij verschillende buitenlandse groothandels. Krankzinnig genoeg zijn ze vaak simpelweg goedkoper dan de Nederlandse importeurs.
Maar denk nu niet dat wij heel veel meer korting krijgen dan een consument die bij de groothandels koopt hoor, dat scheelt echt geen 10% of meer.

Met de 400 tot 600 banden die ik altijd op voorraad heb kan ik zo'n 90% van de verkopen uit voorraad leveren. Maar soms IS een band gewoon niet leverbaar in heel Europa. Pirelli heeft bijvoorbeeld de Scorpion Trail II die onverwacht goed uit de testen kwam vele weken niet kunnen leveren in de standaardmaten......

Mijn probleem (en dat van veel collega's) is dat ik liever geen banden koop bij een groothandel die zelf mijn bedrijf beconcurreerd door met een andere bedrijfsnaam ook rechtstreeks aan consumenten te leveren. Waarom zou ik de concurrent sterker maken?
Wij kiezen er dan ook voor om niet perse de laagste inkoopprijs als enige koopargument te beschouwen, maar ook concurrentie, garantieafhandeling, service, en de "leuke extra's" zoals bezoek aan de TT op Man, proefritjes elders in Europa enzovoorts.
Daarnaast is het zakelijk slim om als officiële dealer op de website van de bandenfabrikant te staan.


Wij hebben het erg druk met de zaak, maar voor het geld doe ik het niet. In de 20 jaar dat ik vertegenwoordiger was voordat ik dit bedrijf startte bracht ik netto meer geld mee naar huis dan dat ik nu doe. Dit is alleen veel leuker..... Over het algemeen krijg je mensen over de vloer die het leuk vinden dat ik ze wat mag verkopen, en zelden een zure centenpikker zoals ik die in mijn vorige werk dagelijks tegenkwam.

Bedankt voor het inzicht :Y
 
Ik doe elk jaar tussen de 2000 en 3000 motorbanden, waarvan het overgrote deel ook gemonteerd moet worden.
En ja, ik koop ook een deel van mijn banden bij verschillende buitenlandse groothandels. Krankzinnig genoeg zijn ze vaak simpelweg goedkoper dan de Nederlandse importeurs.
Maar denk nu niet dat wij heel veel meer korting krijgen dan een consument die bij de groothandels koopt hoor, dat scheelt echt geen 10% of meer.

Met de 400 tot 600 banden die ik altijd op voorraad heb kan ik zo'n 90% van de verkopen uit voorraad leveren. Maar soms IS een band gewoon niet leverbaar in heel Europa. Pirelli heeft bijvoorbeeld de Scorpion Trail II die onverwacht goed uit de testen kwam vele weken niet kunnen leveren in de standaardmaten......

Mijn probleem (en dat van veel collega's) is dat ik liever geen banden koop bij een groothandel die zelf mijn bedrijf beconcurreerd door met een andere bedrijfsnaam ook rechtstreeks aan consumenten te leveren. Waarom zou ik de concurrent sterker maken?
Wij kiezen er dan ook voor om niet perse de laagste inkoopprijs als enige koopargument te beschouwen, maar ook concurrentie, garantieafhandeling, service, en de "leuke extra's" zoals bezoek aan de TT op Man, proefritjes elders in Europa enzovoorts.
Daarnaast is het zakelijk slim om als officiële dealer op de website van de bandenfabrikant te staan.

Wij hebben het erg druk met de zaak, maar voor het geld doe ik het niet. In de 20 jaar dat ik vertegenwoordiger was voordat ik dit bedrijf startte bracht ik netto meer geld mee naar huis dan dat ik nu doe. Dit is alleen veel leuker..... Over het algemeen krijg je mensen over de vloer die het leuk vinden dat ik ze wat mag verkopen, en zelden een zure centenpikker zoals ik die in mijn vorige werk dagelijks tegenkwam.



hmzz... ik denk dat ik weet welk bedrijf je bedoeld, maar levert die ook aan particulieren?
 
Die laatste opmerking vind ik niet helemaal terecht en leidt ook nog eens tot een ongewenste, totaal niet relevante discussie.

Als ik soms zie wat een motoren er worden gekocht en wat voor spullen daar nog eens op gemonteerd... Maar knierten zijn er ook. Kortom motorrijders zijn niet allemaal over een kam te scheren.

Oh en een achterband van 340 gulden, zou nu dan 170 euro moeten kosten. Maar die band kost inmiddels ook 340 euro...


Als een motorrijden ergens weinig geld aan wil uitgeven is het wel aan banden, en dit terwijl ze wel altijd de absolute nieuwste plakband willen hebben.
En dat terwijl ze met schaamranden van hier tot Tokio erbij staan te posen.

En, indien dat bandje nog te krijgen zou zijn, zal je die band op dit moment voor rond de €80,- kunnen krijgen, wel zelf ff monteren dan want als dat €20 moet kosten is dat ook te duur.

Dus ik concludeer hieruit dat banden in 30 jaar tijd alleen maar goedkoper zijn geworden, al helemaal als je de slijtage meerekent.

Kniert. :+
 
Laatst ook iemand die met 2 internetbandjes (uit Polen) en losse velgen kwam. Die banden waren zo plat dat ik ze niet eens met het luchtkanon opgeblazen kreeg.
Dus was mijn voorstel ze een dagje te laten liggen met een opgeblazen binnenband er in. Daar wilde de klant niets van weten, ik was een prutser want de vorige bandjes gingen er wel makkelijk op. Hij is weggelopen zonder de werkzaamheden tot op dat moment te betalen, en ik heb hem lekker laten gaan. Dat soort figuren ben ik liever kwijt dan rijk......

Ik heb hem trouwens naar jou doorverwezen Ruud! :+

Wat wil je hier mee zeggen?
Mijn Contineltals :+ , gekocht en gemonteerd bij een motorzaak kwamen uit Taiwan.
Prima bandjes overigens. :t
 
hmzz... ik denk dat ik weet welk bedrijf je bedoeld, maar levert die ook aan particulieren?


In heel veel branches leveren groothandels rechtstreeks aan particulieren via een dochterbedrijf.

Zie dat in mijn eigen branche ook. Het liefst zien ze de kleine detaillist als goedkope montage partner, terwijl ze zelf dubbel winst op de verkoop pakken. Alleen is het risico vrij groot, dat de detaillist afhaakt, omdat de verdiensten domweg te klein zijn, als je de marge op materialen mist en ook nog voor een schijtprijs de montage moet doen.
 
Wat wil je hier mee zeggen?
Mijn Contineltals :+ , gekocht en gemonteerd bij een motorzaak kwamen uit Taiwan.
Prima bandjes overigens. :t

Ik denk dat hij wil zeggen dat, zoals bij alles dat erg goedkoop is, de kans op een miskoop stijgt naarmate de prijs verder daalt. Je kan ook 10 sets mazzel hebben natuurlijk.... Of niet..

Maar ik ken iemand die (jaren geleden) 4 'online' banden met een productiefout onder zijn auto had zitten. Degene die ze gemonteerd had riep (100% terecht) dat hij er niks mee kon omdat hij ze niet geleverd had. Fabrikant gooide het op verkeerde montage en leverancier in DE verwees naar montage en daarna fabrikant. Na een half jaar touwtrekken heeft hij het opgegeven, een kleine €500,- lichter.

Ik heb het zelfde eens gehad bij mijn lokale bandenservice (2 Vredestrein's met hoogteslag). Opgebeld en een uur later zaten er 2 nieuwe onder. Maar ja heh, ik had natuuurlijk ook "veuls te veul" (+15%) betaald ;)
 
Laatst bewerkt:
Laatst ook iemand die met 2 internetbandjes (uit Polen) en losse velgen kwam. Die banden waren zo plat dat ik ze niet eens met het luchtkanon opgeblazen kreeg.
Dus was mijn voorstel ze een dagje te laten liggen met een opgeblazen binnenband er in. Daar wilde de klant niets van weten, ik was een prutser want de vorige bandjes gingen er wel makkelijk op. Hij is weggelopen zonder de werkzaamheden tot op dat moment te betalen, en ik heb hem lekker laten gaan. Dat soort figuren ben ik liever kwijt dan rijk......

Ik heb hem trouwens naar jou doorverwezen Ruud! :+


Hij was vol lof over jou, ik kon zijn bandjes gewoon met een fietspomp oppompen :j *O* *O* *O*
 
Persoonlijk zou ik me dood schamen als ik naar een bandenboer moest gaan met banden die ik online gekocht heb, en dan aan de bandenboer moest vragen of hij ze even kon monteren.

Hem die paar euro niet gunnen, maar hem wel nodig hebben voor de montage....
 
full

full
 
Schaamte en gunnen dat bestaat sinds één Europa niet meer. Dollartekens wel.


Ik heb ook niks met Europa, zou het liefst ook emigreren.
Ik had alleen niet gedacht dat je dat ook al kon zien over mijn instelling vwb het kopen van motorbanden, maar wel dus _O- :}
 
Er is veel veranderd. Het is ook niet zó zwart-wit.
Sommige dingen zijn ten goede veranderd. Veel dingen ook niet.
Voor 2000 had je nog vaste klanten. Geven én nemen.
Dat is niet meer, alleen de laagste prijs.

En mooie kreten van, de klant is koning En concurrentie houdt je scherp! Zit wat in maar meestal is het bullshit :r
Aandeelhouders worden er beter van, werknemers not :P
 
Ik heb ook niks met Europa, zou het liefst ook emigreren.

Je leeft maar één keer, dus begin een plan te maken voor emigratie. Als je dat niet al doet, zit je blijkbaar liever op je luie reet dan aan je eigen toekomst te werken. :+
 
Ik heb ook niks met Europa, zou het liefst ook emigreren.
Ik had alleen niet gedacht dat je dat ook al kon zien over mijn instelling vwb het kopen van motorbanden, maar wel dus _O- :}
Ik kom mijn gehele werkzame leven beroepsmatig op allerlei plaatsen in de wereld en mijn conclusie is juist dat er niet veel plaatsen zijn waar je beter en veiliger kunt leven dan in Nederland.
 
Ik denk dat hij een hekel heeft aan de tegenwoordige consumptiemaatschappij.
Zonder belmenietregister heb je de hele avond van die mongolen aan de vaste lijn hangen, die je als vliegen van je af moet slaan.
Maar dat heeft zichzelf al opgelost, bijna niemand heeft nog een vaste lijn.
Op TV word je bestookt met reclame, op de laptop, op de telefoon, lang leve de adblokkers.
En nu komt er elke keer weer een melding in beeld of je alstublieft die adblokker uit kunt zetten.

Iedereen staat te schreeuwen dat ze de goedkoopste banden kunnen leveren. Ze vertellen er alleen niet bij dat je er dan een hobbelpaard bij krijgt, enz
Eigenlijk weet je in het woud niet wie er nu eigenlijk te vertrouwen is. Dus voor mij is het gewoon meestal locaal, fuck de rest :o :+

Grote bedrijven met aandeelhouders gebruik ik alleen om ze tot op de laatste cent uit te melken })
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk zou ik me dood schamen als ik naar een bandenboer moest gaan met banden die ik online gekocht heb, en dan aan de bandenboer moest vragen of hij ze even kon monteren.

Hem die paar euro niet gunnen, maar hem wel nodig hebben voor de montage....
:^
DIT!!!

/edit:
Ik kom mijn gehele werkzame leven beroepsmatig op allerlei plaatsen in de wereld en mijn conclusie is juist dat er niet veel plaatsen zijn waar je beter en veiliger kunt leven dan in Nederland.
:^ En dit ook.
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk zou ik me dood schamen als ik naar een bandenboer moest gaan met banden die ik online gekocht heb, en dan aan de bandenboer moest vragen of hij ze even kon monteren.

Hem die paar euro niet gunnen, maar hem wel nodig hebben voor de montage....
Ik leefde deels er van.

Op zich wel goede business hoor. Montagepunt voor banden. Klanten bestellen zelf waar ze willen, laten het bij de zaak bezorgen. Afspraak maken, monteren, afreken, en klaar.

Geen inkoopgedoe, niks voorschieten, geen garantieclaims op banden, en blije klanten.

Het is de tijd van nu, er valt niet aan te ontkomen.

Ik gaf eerder al aan dat er, wat betreft banden, meerdere soorten klanten zijn.
En als ze een prijsopgave vragen voor banden over telefoon, zit de helft met de laptop op schoot met drie vensters van webaanbieders open. Als jij dan de inkoopprijs van een groothandel in NL + 10% rekend, ben je al een dure oplichter.....

Er zijn ook klanten die gewoon een totaalprijs willen weten, en niet gaan zoeken op inet waar welk bandje nog 5 euro goedkoper is.

Oh ja, de montagekosten kwamen neer op ruim €60,- per uur. Ik boekte dat dus als reguliere werkplaats uren, die bij mij 60 pu bedroeg. Ik zag het als effectieve declareerbare uren, maar dan zonder een groot deel van de risico's.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Daar zit ook weer wat in. Man, wat een interessant topic is dit :Y :} zeker voor een geen ene kl*t van retail business afwetende n00b zoals ik O-)
 
Laatst bewerkt:
Voor mij was het omslagpunt ergens in '97-'98 toen ik voor een achterband incl montage en balanceren meer dan 500 gulden moest betalen bij de plaatselijke bandenboer.
Vanaf dat moment banden bestellen via een vriend en later internet.Zelf omleggen met bandenlichters,bankschroef en stukkies hout ertussen.Nu bij de lokale scooterzaak voor een paar euro per wiel.
Wel al heel lang dezelfde leverancier(zit hier ook in dit topic),heb geen trek om steeds de goedkoopste leverancier te zoeken.De één moet je betalen,de andere moet je geld geven....Bovendien leverd hij super service,ook als er eens een verkeerde band tussen zit.
 
Ik leefde deels er van.

Op zich wel goede business hoor. Montagepunt voor banden. Klanten bestellen zelf waar ze willen, laten het bij de zaak bezorgen. Afspraak maken, monteren, afreken, en klaar.

Geen inkoopgedoe, niks voorschieten, geen garantieclaims op banden, en blije klanten.

Het is de tijd van nu, er valt niet aan te ontkomen.

Ik gaf eerder al aan dat er, wat betreft banden, meerdere soorten klanten zijn.
En als ze een prijsopgave vragen voor banden over telefoon, zit de helft met de laptop op schoot met drie vensters van webaanbieders open. Als jij dan de inkoopprijs van een groothandel in NL + 10% rekend, ben je al een dure oplichter.....

Er zijn ook klanten die gewoon een totaalprijs willen weten, en niet gaan zoeken op inet waar welk bandje nog 5 euro goedkoper is.

Oh ja, de montagekosten kwamen neer op ruim €60,- per uur. Ik boekte dat dus als reguliere werkplaats uren, die bij mij 60 pu bedroeg. Ik zag het als effectieve declareerbare uren, maar dan zonder een groot deel van de risico's.

Ik zoek ook wel uit waar mn banden het goedkoopst zijn, maar dan wel inclusief montage.

Ik ga niet naar een bandenboer die zelf ook banden verkoopt om even te vragen of hij mijn ergens anders gekochte banden wilt monteren, ik zou me schamen, ondanks dat mijn bandenboer dat wel op zijn site heeft staan.

Maar zo veel mensen zoveel meningen 😉
 
Je leeft maar één keer, dus begin een plan te maken voor emigratie. Als je dat niet al doet, zit je blijkbaar liever op je luie reet dan aan je eigen toekomst te werken. :+


Ik ga ook niet van ouderdom dood in NL denk ik hoor, maar nu is het moeilijk, tijdens je werkende periode.....

Maar dit is een heel ander onderwerp als waar dit topic voor bedoeld is 8-) *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan