KTM LC8 950 - KVS probleem en swingarm bout

Unruled

Joe Bar style
21 aug 2007
26.184
774
Nieuw-Vennep
Hoi allen,

Ik was vanmiddag bezig het motorblok uit de 950 Adventure te halen en ik heb eigenlijk twee problemen. M'n daadwerkelijke probleem, en ééntje die ik tegenkwam toen ik probeerde probleem 1 op te lossen danwel de oorzaak vast te stellen.


Probleem 1:
Is tijdens laatste vakantie begonnen en eigenlijk verdacht ik een koppakking tot aan vanmiddag, er verdween kvs en bij het starten was er véél witte rook. Sloeg ook lastig aan. Paar keer bijgevuld met demi-water, moest toch ook thuis komen, en zo'n 1000km later stond hij stil in de garage waar hij nu zo'n 3 maanden stil heeft gestaan - heb er nul tijd voor gehad. Er waren in de periode ontdekking t/m garage geen grote witte wolken tijdens het rijden (alléén een beetje bij het starten) maar toch verdacht ik de koppakkingen (althans, 1 van). Toen kwam het moment van de olie aflaten en tadaaa: eerst een half litertje water dat naar buiten wilde. Véél mayo in het onderblok, bovenin grappig genoeg totaal niet. Dat kunnen geen koppakkingen meer zijn dan toch zeker? Misschien de keerring van de waterpomp? Als iemand toevallig weet wat dit bij een LC8 waarschijnlijk is, houd ik me aanbevolen...

Hoe dan ook, probleem 2:
Linksom of rechtsom moet dat blok eruit, schoonmaken/spoelen, waterpomp en pakkingen nakijken/vervangen en wat keerringen vernieuwen. Ja, dat is mega veel gedoe bij een Adventure maar nee, eigenlijk niks gaf hele grote problemen. Op 1 ding na: de bout van de swingarm. Die zit v.l.n.r., door het frame, swingarm, blok, swingarm, frame. Houdt eigenlijk de complete achterste helft bij elkaar zullen we maar zeggen. Op zich fijn dat ie niet los zit, dus. De moer aan de linker kant draai je zo los, geeft je nog wat vertrouwen. Maar dan moet ie er via de andere kant uit... en hij wil echt niet -O- Heb met allerlei tooltjes en opzetstukjes de 1,5kg moker al lekker z'n ding laten doen en ik kom gewoon niet verder dan "vlak" met het frame; de draad waar de moer op zit heb ik door kunnen tikken dus iets van een cm gewonnen denk ik, hij zit nu verder gewoon muurvast. Zal vast door corrosie en dat soort fratsen komen, maar wat nu? Blok zal er toch onderuit moeten en dit is nou niet echt een dingtje dat je dan maar "ff doorslijpt" of zo :P

Tips op 1 of beide vlakken worden zeer gewaardeerd :}
 
Laatst bewerkt:
Ok ik hoop dat je er wat aan hebt:

c83tvs1t.jpg


4qqrcenk3.jpg



manhtrt6.jpg


Mijn as (zwart) is wel glad en heeft een coating, alleen laat deze coating wel makkelijk los. Dit zou ook er voor kunnen zorgen dat de zooi nu klemt. Ook kun je hopelijk zien dat de as ingesleten is waar de achter brug lagers zitten.

Bij de onderste foto heb ik een ander KTM as gelegd, die zoals je misschien kunt zien vrij ruw is en zelfs een kleinere diameter heeft halverwege.
Ik heb voor een KTM advanture ook zon "ruwe" as in mijn handen gehad. Maar ik heb dus de achterbrug op de foto en bijbehorende as van een Superduke meegenomen.
 
Als je blok en achterbrug scheef hebt tov elkaar, zelfs een heel klein beetje, ja dan loopt de boel gelijk klem.
De passing in het blok en door de lagers zeer nauw. Prima natuurlijk in gemonteerde toestand, maar als er een klein beetje rotzooi tussen zit en je wil het loshalen werkt het je dus tegen.
 
Voor zover ik kan zien zit er al een gat in de swingarm as, boor dit gat langzaam steeds groter tot je niet meer groter durft, dit zal ongeveer liggen bij een materiaaldikte van 1 - 1.5 mm , boor het gat niet helemaal door, maar laat de laatste centimeter of zo onaangeroerd, op deze manier heb je een inwendige kraag waarop een massieve staaf ijzer kan rusten die met ongeveer een halve millimeter speling in de swingarm as past.
Leg de massieve as is de diepvries en laat hem zo koud mogelijk worden, tegelijk ga je de delen waar de swingarm as kan klemmen opwarmen, je kunt dit makkelijk doen door de gasvlam door het geboorde gat van de swingarm as te sturen, maak het niet te heet zodat er niets kan verbranden, maar goed warm is aan te bevelen.
Als alles mooi stabiel in temperatuur is en je motor goed is neergelegd met een goede support eronder zodat de slagkracht niet kan wegvloeien in het bewegen van het frame, haal dan de massieve as uit de vriezer en stop hem in het geboorde gat van de swingarm as en wacht 10 tellen zodat de swingarm as kan krimpen door de kou van de massieve stalen staaf, en geef dan een paar rake klappen met de hamer op de staaf waardoor je na een schietgebedje en wat geluk zult zien dat de as eruit komt... Suuk-6 !!!
 
Laatst bewerkt:
Voor zover ik kan zien zit er al een gat in de as, boor dit gat langzaam steeds groter tot je niet meer groter durft, dit zal ongeveer liggen bij een materiaaldikte van 1 mm , boor het gat niet helemaal door, maar laat de laatste centimeter of zo onaangeroerd, op deze manier heb je een inwendige kraag waarop een massieve staaf ijzer kan rusten die met ongeveer een halve millimeter speling in de as past.
Leg die as is de diepvries en laat hem zo koud mogelijk worden, tegelijk ga je de delen waar de as kan klemmen opwarmen, je kunt dit makkelijk doen door de gasvlam door de as te sturen, maak het niet te heet zodat er niets kan verbranden, maar goed warm is aan te bevelen.
Als alles mooi stabiel in temperatuur is en je motor goed is neergelegd met een goede support eronder zodat de slagkracht niet kan wegvloeien in het bewegen van het frame, haal dan de as uit de vriezer en stop hem in het geboorde gat en wacht 10 tellen zodat de as kan krimpen door de kou van de stalen staaf, en geef dan een paar rake klappen met de hamer op de staaf waardoor je na een schietgebedje en wat geluk zult zien dat de as eruit komt... Suuk-6 !!!

OOPS.. Dubbel gepost.., deze kan dus weg.. sorry..
 
Laatst bewerkt:
Met een spuitbus koudespray (bijvoorbeeld om kauwgum te verwijderen) kun je de as heel effectief heel koud maken.

De as liep al binnen een paar centimeter muurvast, ik vermoed corrosie op de as, daarom zou ik hem de andere kant op er uit willen slaan. Zo te zien kan det zelfs zonder slijpen want er zit daar een moer, die moet er dan natuurlijk af.


Met een luchthamer heb je trouwens maar weinig tegenhoudmassa nodig doordat ie korte maar heel felle tikken geeft.
 
Voor zover ik kan zien zit er al een gat in de swingarm as, boor dit gat langzaam steeds groter tot je niet meer groter durft, dit zal ongeveer liggen bij een materiaaldikte van 1 - 1.5 mm , boor het gat niet helemaal door, maar laat de laatste centimeter of zo onaangeroerd, op deze manier heb je een inwendige kraag waarop een massieve staaf ijzer kan rusten die met ongeveer een halve millimeter speling in de swingarm as past.
Leg de massieve as is de diepvries en laat hem zo koud mogelijk worden, tegelijk ga je de delen waar de swingarm as kan klemmen opwarmen, je kunt dit makkelijk doen door de gasvlam door het geboorde gat van de swingarm as te sturen, maak het niet te heet zodat er niets kan verbranden, maar goed warm is aan te bevelen.
Als alles mooi stabiel in temperatuur is en je motor goed is neergelegd met een goede support eronder zodat de slagkracht niet kan wegvloeien in het bewegen van het frame, haal dan de massieve as uit de vriezer en stop hem in het geboorde gat van de swingarm as en wacht 10 tellen zodat de swingarm as kan krimpen door de kou van de massieve stalen staaf, en geef dan een paar rake klappen met de hamer op de staaf waardoor je na een schietgebedje en wat geluk zult zien dat de as eruit komt... Suuk-6 !!!
Rigoureus maar hopelijk wel effectief... De as is wel vrij lang, ik denk niet dat ik veel verder kom dan halverwege met de boren die ik in die maat heb liggen. Niet alsof iedere hobbybob een 15mm boor van 300mm lang heeft liggen :P

Heeft het zin vanaf beide kanten te boren en dan de rand in het midden te laten zitten? Moet dat stukje natuurlijk alsnog in volle sterkte door een lager heen...

Maar goed ik zal wel moeten geloof ik, van't weekend eens aan wagen -O-
 
Laatst bewerkt:
Met een spuitbus koudespray (bijvoorbeeld om kauwgum te verwijderen) kun je de as heel effectief heel koud maken.

De as liep al binnen een paar centimeter muurvast, ik vermoed corrosie op de as, daarom zou ik hem de andere kant op er uit willen slaan. Zo te zien kan det zelfs zonder slijpen want er zit daar een moer, die moet er dan natuurlijk af.
De andere kant is één met de as, dat is geen moer die eraf kan. Daarnaast wenst die kant ook niet teruggeslagen te worden en kun je er door de verzinking in het frame niet bij om iets eraf te slijpen. Wat een clusterfuck :')
Met een luchthamer heb je trouwens maar weinig tegenhoudmassa nodig doordat ie korte maar heel felle tikken geeft.
Mja, wat dat aangaat kan ik ook de Hilti even proberen :P

Hm zo'n raar idee is dat eigenlijk niet eens. Even kijken of we daar iets van een verloopje op kunnen bouwen, desnoods in combinatie met een gat boren.
 
Rigoureus maar hopelijk wel effectief... De as is wel vrij lang, ik denk niet dat ik veel verder kom dan halverwege met de boren die ik in die maat heb liggen. Niet alsof iedere hobbybob een 15mm boor van 300mm lang heeft liggen :P

Heeft het zin vanaf beide kanten te boren en dan de rand in het midden te laten zitten? Moet dat stukje natuurlijk alsnog in volle sterkte door een lager heen...

Maar goed ik zal wel moeten geloof ik, van't weekend eens aan wagen -O-

De kraag mag niet in het midden zitten, de clou ligt in het feit dat als je aan de as trekt dat de as zich dan verdunt, als je duwt verdikt hij, stel je hetzelfde maar eens voor met een rubber slang in een buis, nu is staal natuurlijk heel anders dan rubber, maar de werking is gelijk en het maakt misschien maar een zeer klein beetje in dikte uit, maar alle voordeeltjes, hoe klein ook, hebben we hier nodig.. , in het meest beroerde scenario zal de as breken net bij de inwendige kraag omdat daar het materiaal dunner is, maar dat zien we dan wel weer mocht dat gebeuren.
 
Ligt de motor nog op zijn zij kant? Of heb je hem intussen weer recht op gezet?
Nou ja, als ik weer even m'n frustraties eruit heb gehamerd zet ik hem weer in de hoek, ligt zo in de weg anders :P


Rigoureus maar hopelijk wel effectief... De as is wel vrij lang, ik denk niet dat ik veel verder kom dan halverwege met de boren die ik in die maat heb liggen. Niet alsof iedere hobbybob een 15mm boor van 300mm lang heeft liggen :P

Heeft het zin vanaf beide kanten te boren en dan de rand in het midden te laten zitten? Moet dat stukje natuurlijk alsnog in volle sterkte door een lager heen...

Maar goed ik zal wel moeten geloof ik, van't weekend eens aan wagen -O-

De kraag mag niet in het midden zitten, de clou ligt in het feit dat als je aan de as trekt dat de as zich dan verdunt, als je duwt verdikt hij, stel je hetzelfde maar eens voor met een rubber slang in een buis, nu is staal natuurlijk heel anders dan rubber, maar de werking is gelijk en het maakt misschien maar een zeer klein beetje in dikte uit, maar alle voordeeltjes, hoe klein ook, hebben we hier nodig.. , in het meest beroerde scenario zal de as breken net bij de inwendige kraag omdat daar het materiaal dunner is, maar dat zien we dan wel weer mocht dat gebeuren.
Ja die logica had ik ook al een beetje gevolgd. Wordt nog leuk om een geschikte boor te vinden dan B|
 
Ik reageer toch nog maar even op mezelf, om de afloop van het verhaal met de as even door te geven :)



Hij is eruit *O* Eindelijk B|


En ja, dat heeft daadwerkelijk zo lang geduurd. Ik heb weinig tijd gehad en de motivatie was ook even ver te zoeken. Vanmiddag ook, maar mezelf er toch maar even overheen gezet. Het uiteindelijke plan van aanval lag grotendeels in lijn met wat Ritzen aangaf. Heb een dikke pen laten draaien (15.5mm dik) met een "kom" aan het uiteinde, waardoor ik er een dikke steenboor in een profi SDS unit op kon zetten. Daarbij een gat van 16mm in de as geboord. Na een uur of anderhalf, een cm of 5 diep (en twee botte boren verder) toch echt tot de conclusie gekomen dat de hele as doorboren wel eens een dingetje kon gaan worden, en het er maar op gegokt. Motor op z'n kant gelegd met het frame ondersteund, dat stuk rondstaal erin en die boor erop. He-le-maal niks :') Nou, daar ging dat plan. Maar deze pen paste natuurlijk wel veel beter dan het stukje ratelverlengstuk waar ik eerst mee ramde, en deze hoefde ik niet vast te houden (of iemand anders). Kon dus uiteindelijk veel harder meppen, en zo is ie er dan ook "gewoon" uitgekomen... Met mach 3 neerkomen met een hamer van 1500g was toch net te veel voor het asje. Je kunt aan de loopsporen wel zien hoe vast ie zat, en volgens mij is m'n stuk ramijzer er daadwerkelijk aanvast gesmolten of zo, die wil met geen geweld meer los _O-

Paar fotootjes








De rest gaat wel lukken, dus thanks voor het meedenken *O*
 
Laatst bewerkt:
Wow wat een verhaal.

Mijne gaat in het najaar naar de dealer voor het controleren van de klepspeling. Ik ga hem vragen om de as van de achterbrug te smeren. Mét fotografisch bewijs graag...
 
Meestal slijt je asje van de pomp , waar het schoepje op zit ,en dicht de keering niet meer af . De nieuwe asjes zouden harder zijn dan de oude .

Dit was de mijne viel nog mee maar toch water in de olie .

full
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de nieuwe al liggen (van CJ Designs), dus die gaat er sowieso in. Ding kan maar beter loopsporen hebben, anders moeten de koppen eraf _O-

Ik kijk wel even, wat moet dat moet. Heb nieuwe koppakkingen nota bene ook al hier, maar als alles er op wijst dat ze gewoon dicht zijn kom ik er net zo lief niet aan.


Beste klomp als ie dat geweld heeft overleeft....
Ik was ook een beetje sceptisch, maar ben best trots op het ding. Had niks beters _O- Zo zie je maar, stalen neuzen aint got nothin' on klompies.
 
Laatst bewerkt:
Waar zinvol geweld al niet goed voor is! Mooi dat hij er uit is ;)
De witte rook en slecht starten past niet echt bij de as van de waterpomp, maar toch gok ik dat het KVS verlies wel daardoor komt!

Laatst alleen de keerring preventief vervangen, er was wat aftekening op de as te zien maar niet voelbaar dus die lekker laten zitten. Nou had hij er pas 15K opzitten maar ach :P
 
Tja de mijne loopt tegen de 100k aan... met originele waterpompas en koppelingscilinder :P beetje een die hard of zo.

Ik kan het op zich wel rijmen als ik kijk hoeveel water er in het carter was beland. Dan verdampt er ook veel en dat belandt in je airbox, na stoppen condenseert dat en je zuigt bij het starten dus water aan. Maar goed, het zou beiden kunnen zijn natuurlijk, vanmiddag misschien even druk erop zetten en kijken of er wat te horen is.

Gisteren wel even de lagers van de achterbrug vervangen (na 2 uur poetsen :')), die konden er niet beter op geworden zijn met al dat rammen en vooral rechts voelde wel wat notchy. Good practice en zo... de nieuwe as is prachtig glad in ieder geval :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan