Motor-Forum

Select Forum

KTM LC8 950 - KVS probleem en swingarm bout

if it runs, you can race it !

Reg. datum:
04 feb. 2005
quote:
Unruled schreef op 07 februari 2018 @ 11:40:

[...]

Maar je hebt dan ook niet echt meer iets om tegenaan te slaan als het nog wel vast zit...

hoezo niets meer ? alles wat niet weg is zit er toch nog in ? je zult wel iets in de as moeten steken en daarop kloppen.
Bicylindricus Parrallelus Bitacticus

Nou moe?!

Reg. datum:
22 jun. 2010
Ok ik hoop dat je er wat aan hebt:

https://www.mupload.nl/img/c83tvs1t.jpg

https://www.mupload.nl/img/4qqrcenk3.jpg

https://www.mupload.nl/img/manhtrt6.jpg

Mijn as (zwart) is wel glad en heeft een coating, alleen laat deze coating wel makkelijk los. Dit zou ook er voor kunnen zorgen dat de zooi nu klemt. Ook kun je hopelijk zien dat de as ingesleten is waar de achter brug lagers zitten.

Bij de onderste foto heb ik een ander KTM as gelegd, die zoals je misschien kunt zien vrij ruw is en zelfs een kleinere diameter heeft halverwege.
Ik heb voor een KTM advanture ook zon "ruwe" as in mijn handen gehad. Maar ik heb dus de achterbrug op de foto en bijbehorende as van een Superduke meegenomen.
KTM RFS 450 sm / 600 SRAD '98 / KTMito supermono en KTM 990 lc8 supertwin projecten.

Joe Bar style

Reg. datum:
21 aug. 2007
Bedankt! Klemt de as in het blok zelf ook of zijn het alleen de lagers van de brug?
unĚruĚled /ʌnˈruːld/ adjective
literary "not ruled, governed or under control"

Nou moe?!

Reg. datum:
22 jun. 2010
Als je blok en achterbrug scheef hebt tov elkaar, zelfs een heel klein beetje, ja dan loopt de boel gelijk klem.
De passing in het blok en door de lagers zeer nauw. Prima natuurlijk in gemonteerde toestand, maar als er een klein beetje rotzooi tussen zit en je wil het loshalen werkt het je dus tegen.
KTM RFS 450 sm / 600 SRAD '98 / KTMito supermono en KTM 990 lc8 supertwin projecten.

Reg. datum:
13 apr. 2006
Zou je brug dan toch nog schranken door het gewicht van je achterwiel? Of is dat er ondertussen wel uit?
Suzuki GSF400 '92| Suzuki GSF1200 '97 | Honda XL600V '94|| KTM 640 SM '05 | KTM 950 SMR '07

Het kan altijd sneller!

Reg. datum:
12 dec. 2001
Voor zover ik kan zien zit er al een gat in de swingarm as, boor dit gat langzaam steeds groter tot je niet meer groter durft, dit zal ongeveer liggen bij een materiaaldikte van 1 - 1.5 mm , boor het gat niet helemaal door, maar laat de laatste centimeter of zo onaangeroerd, op deze manier heb je een inwendige kraag waarop een massieve staaf ijzer kan rusten die met ongeveer een halve millimeter speling in de swingarm as past.
Leg de massieve as is de diepvries en laat hem zo koud mogelijk worden, tegelijk ga je de delen waar de swingarm as kan klemmen opwarmen, je kunt dit makkelijk doen door de gasvlam door het geboorde gat van de swingarm as te sturen, maak het niet te heet zodat er niets kan verbranden, maar goed warm is aan te bevelen.
Als alles mooi stabiel in temperatuur is en je motor goed is neergelegd met een goede support eronder zodat de slagkracht niet kan wegvloeien in het bewegen van het frame, haal dan de massieve as uit de vriezer en stop hem in het geboorde gat van de swingarm as en wacht 10 tellen zodat de swingarm as kan krimpen door de kou van de massieve stalen staaf, en geef dan een paar rake klappen met de hamer op de staaf waardoor je na een schietgebedje en wat geluk zult zien dat de as eruit komt... Suuk-6 !!!
P.H.C. Ritzen wijzigde dit bericht op donderdag 08 februari 2018 03:16 (4%)
Never argue with a fool, he takes you down to his level, and beats you with experience

Het kan altijd sneller!

Reg. datum:
12 dec. 2001
quote:
P.H.C. Ritzen schreef op 08 februari 2018 @ 03:11:
Voor zover ik kan zien zit er al een gat in de as, boor dit gat langzaam steeds groter tot je niet meer groter durft, dit zal ongeveer liggen bij een materiaaldikte van 1 mm , boor het gat niet helemaal door, maar laat de laatste centimeter of zo onaangeroerd, op deze manier heb je een inwendige kraag waarop een massieve staaf ijzer kan rusten die met ongeveer een halve millimeter speling in de as past.
Leg die as is de diepvries en laat hem zo koud mogelijk worden, tegelijk ga je de delen waar de as kan klemmen opwarmen, je kunt dit makkelijk doen door de gasvlam door de as te sturen, maak het niet te heet zodat er niets kan verbranden, maar goed warm is aan te bevelen.
Als alles mooi stabiel in temperatuur is en je motor goed is neergelegd met een goede support eronder zodat de slagkracht niet kan wegvloeien in het bewegen van het frame, haal dan de as uit de vriezer en stop hem in het geboorde gat en wacht 10 tellen zodat de as kan krimpen door de kou van de stalen staaf, en geef dan een paar rake klappen met de hamer op de staaf waardoor je na een schietgebedje en wat geluk zult zien dat de as eruit komt... Suuk-6 !!!

OOPS.. Dubbel gepost.., deze kan dus weg.. sorry..
Never argue with a fool, he takes you down to his level, and beats you with experience

Currently Electrified

Reg. datum:
06 sep. 2006
Met een spuitbus koudespray (bijvoorbeeld om kauwgum te verwijderen) kun je de as heel effectief heel koud maken.

De as liep al binnen een paar centimeter muurvast, ik vermoed corrosie op de as, daarom zou ik hem de andere kant op er uit willen slaan. Zo te zien kan det zelfs zonder slijpen want er zit daar een moer, die moet er dan natuurlijk af.

Met een luchthamer heb je trouwens maar weinig tegenhoudmassa nodig doordat ie korte maar heel felle tikken geeft.
---- The true sign of intelligence is not knowledge but imagination ---- People saying it cannot be done should not interrupt those who are doing it ----

Joe Bar style

Reg. datum:
21 aug. 2007
quote:
P.H.C. Ritzen schreef op 08 februari 2018 @ 03:11:
Voor zover ik kan zien zit er al een gat in de swingarm as, boor dit gat langzaam steeds groter tot je niet meer groter durft, dit zal ongeveer liggen bij een materiaaldikte van 1 - 1.5 mm , boor het gat niet helemaal door, maar laat de laatste centimeter of zo onaangeroerd, op deze manier heb je een inwendige kraag waarop een massieve staaf ijzer kan rusten die met ongeveer een halve millimeter speling in de swingarm as past.
Leg de massieve as is de diepvries en laat hem zo koud mogelijk worden, tegelijk ga je de delen waar de swingarm as kan klemmen opwarmen, je kunt dit makkelijk doen door de gasvlam door het geboorde gat van de swingarm as te sturen, maak het niet te heet zodat er niets kan verbranden, maar goed warm is aan te bevelen.
Als alles mooi stabiel in temperatuur is en je motor goed is neergelegd met een goede support eronder zodat de slagkracht niet kan wegvloeien in het bewegen van het frame, haal dan de massieve as uit de vriezer en stop hem in het geboorde gat van de swingarm as en wacht 10 tellen zodat de swingarm as kan krimpen door de kou van de massieve stalen staaf, en geef dan een paar rake klappen met de hamer op de staaf waardoor je na een schietgebedje en wat geluk zult zien dat de as eruit komt... Suuk-6 !!!

Rigoureus maar hopelijk wel effectief... De as is wel vrij lang, ik denk niet dat ik veel verder kom dan halverwege met de boren die ik in die maat heb liggen. Niet alsof iedere hobbybob een 15mm boor van 300mm lang heeft liggen :P

Heeft het zin vanaf beide kanten te boren en dan de rand in het midden te laten zitten? Moet dat stukje natuurlijk alsnog in volle sterkte door een lager heen...

Maar goed ik zal wel moeten geloof ik, van't weekend eens aan wagen -O-
Unruled wijzigde dit bericht op donderdag 08 februari 2018 10:06 (4%)

Joe Bar style

Reg. datum:
21 aug. 2007
quote:
Hybride schreef op 08 februari 2018 @ 05:22:
Met een spuitbus koudespray (bijvoorbeeld om kauwgum te verwijderen) kun je de as heel effectief heel koud maken.

De as liep al binnen een paar centimeter muurvast, ik vermoed corrosie op de as, daarom zou ik hem de andere kant op er uit willen slaan. Zo te zien kan det zelfs zonder slijpen want er zit daar een moer, die moet er dan natuurlijk af.

De andere kant is ÚÚn met de as, dat is geen moer die eraf kan. Daarnaast wenst die kant ook niet teruggeslagen te worden en kun je er door de verzinking in het frame niet bij om iets eraf te slijpen. Wat een clusterfuck :')
quote:

Met een luchthamer heb je trouwens maar weinig tegenhoudmassa nodig doordat ie korte maar heel felle tikken geeft.

Mja, wat dat aangaat kan ik ook de Hilti even proberen :P

Hm zo'n raar idee is dat eigenlijk niet eens. Even kijken of we daar iets van een verloopje op kunnen bouwen, desnoods in combinatie met een gat boren.

Nou moe?!

Reg. datum:
22 jun. 2010
Ligt de motor nog op zijn zij kant? Of heb je hem intussen weer recht op gezet?

Het kan altijd sneller!

Reg. datum:
12 dec. 2001
quote:
Unruled schreef op 08 februari 2018 @ 10:01:

[...]

Rigoureus maar hopelijk wel effectief... De as is wel vrij lang, ik denk niet dat ik veel verder kom dan halverwege met de boren die ik in die maat heb liggen. Niet alsof iedere hobbybob een 15mm boor van 300mm lang heeft liggen :P

Heeft het zin vanaf beide kanten te boren en dan de rand in het midden te laten zitten? Moet dat stukje natuurlijk alsnog in volle sterkte door een lager heen...

De kraag mag niet in het midden zitten, de clou ligt in het feit dat als je aan de as trekt dat de as zich dan verdunt, als je duwt verdikt hij, stel je hetzelfde maar eens voor met een rubber slang in een buis, nu is staal natuurlijk heel anders dan rubber, maar de werking is gelijk en het maakt misschien maar een zeer klein beetje in dikte uit, maar alle voordeeltjes, hoe klein ook, hebben we hier nodig.. , in het meest beroerde scenario zal de as breken net bij de inwendige kraag omdat daar het materiaal dunner is, maar dat zien we dan wel weer mocht dat gebeuren.

Joe Bar style

Reg. datum:
21 aug. 2007
quote:
g-flater schreef op 08 februari 2018 @ 10:05:
Ligt de motor nog op zijn zij kant? Of heb je hem intussen weer recht op gezet?

Nou ja, als ik weer even m'n frustraties eruit heb gehamerd zet ik hem weer in de hoek, ligt zo in de weg anders :P

quote:
P.H.C. Ritzen schreef op 08 februari 2018 @ 12:38:
quote:
Unruled schreef op 08 februari 2018 @ 10:01:

[...]

De kraag mag niet in het midden zitten, de clou ligt in het feit dat als je aan de as trekt dat de as zich dan verdunt, als je duwt verdikt hij, stel je hetzelfde maar eens voor met een rubber slang in een buis, nu is staal natuurlijk heel anders dan rubber, maar de werking is gelijk en het maakt misschien maar een zeer klein beetje in dikte uit, maar alle voordeeltjes, hoe klein ook, hebben we hier nodig.. , in het meest beroerde scenario zal de as breken net bij de inwendige kraag omdat daar het materiaal dunner is, maar dat zien we dan wel weer mocht dat gebeuren.

Ja die logica had ik ook al een beetje gevolgd. Wordt nog leuk om een geschikte boor te vinden dan B|

Select Forum

© 2001-2018 Motor-Forum - Served by Webserver 2

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.