Honda XL500R Slaat af bij warme motor

Forevert

Rookie
22 jan 2018
2
0
Beste leden,

Ik ben net nieuwe hier, de reden dat ik mij aanmeld is omdat ik al een hele tijd bezig ben met de revisie van een Honda XL500R uit '82.

Nu is de moor eindelijk klaar, althans dacht ik. Twee keer trappen en hij loopt, hij rijdt super eerlijk gezegd, totdat hij warm wordt, dan slaat hij af en start pas weer als hij wat afgekoeld is.

De topend is compleet gereviseerd (Tuimelaars, nokkensas, kleppen en zittingen geslepen), er zit een nieuwe stator in en de pulsgever is al eens eerder vervangen voor een tweedehands exemplaar van ebay.

Ik hoop mensen te vinden hier die de zelfde soort problemen aan hun motor hebben gehad.

Het probleem is hitte gerelateerd, dat staat vast, maar wat kan het zijn?

- hebben de kleppen de weinig speling en gaan ze open staan ofzo waardoor er op een bepaalde moment geen goede compressie meer is? Ik heb de klepspeling al gecontroleerd volgens de specs in het werkplaatshandboek

- Is de er iets mis met de ontsteking? (Bobine, CDI, Pulsgever, Stator) Er zit een nieuwe stator in en de pulsgever is al eens eerder vervangen voor een tweedehands welliswaar

- Is er iets mis aan de inlaatkant? (carburateur, inlaatspruitstuk) Carburateur volledig gedemonteerd en ultrasoon gereiningd.

Ondertussen ben ik ten einde raad en hoop ik iemand te vinden die hier ervaringsdeskundige is!

Alvast heel erg bedankt voor de hulp en moeite!!

Mvg Evert
 
Pulsgever heb ik ook eens mogen vervangen bij een nx650. Prima rijden totdat hij op temperatuur kwam, en het was einde verhaal.
Koud doormeten en dan opwarmen in een pannetje water, eenmaal warm nog eens meten.
Edit,

Wel eerst checken of je nog een vonk hebt als hij uitvalt.
 
Laatst bewerkt:
Dankjulliewel voor de reacties tot nu toe!

Ik ga die pulsgever zeker doormeten in koude en warme toestand, goede tip!

Wat betreft de symptomen, het vermogen neemt niet langzaam af ofzo wat zou kunnen duiden op compressie die langzaam af neemt door bv een lekkende klep.

Hij stottert even, soms pakt hij dan weer door totdat het moment daar komt dat het ineens afgelopen is, vrij abrupt dus soms een stotter voorafgaand.

Wat betreft de bobine, hoe kan ik daar een fatsoenlijke diagnose op los laten? Deze wordt niet echt warm zoals het motorblok..
 
Laatst bewerkt:
Slaat hij alleen af bij stationair draaien of ook tijdens het rijden?
Afslaan bij stationair draaien deden die dingen al toen ze nieuw waren.
 
Laatst bewerkt:
Dankjulliewel voor de reacties tot nu toe!

Ik ga die pulsgever zeker doormeten in koude en warme toestand, goede tip!

Wat betreft de symptomen, het vermogen neemt niet langzaam af ofzo wat zou kunnen duiden op compressie die langzaam af neemt door bv een lekkende klep.

Hij stottert even, soms pakt hij dan weer door totdat het moment daar komt dat het ineens afgelopen is, vrij abrupt dus soms een stotter voorafgaand.

Wat betreft de bobine, hoe kan ik daar een fatsoenlijke diagnose op los laten? Deze wordt niet echt warm zoals het motorblok..
Als het komt en gaat, dan is het niet waarschijnlijk dat het een mechanisch defect is.
Dan is een electrisch defect nr 1 en mengsel nr 2 verdachte.

Je kunt onderdelen testen, door ze met een fohn warm te laten worden terwijl het blok draait. Met beleid uiteraard.
 
Pak een multimeter en zet deze in de ohmse weerstand stand en gebruik deze ism bv verfstripper/föhn en verwarm onderdelen (let op verwarm en niet verhit) . en kijk of de gemeten ohmse weerstand verandert in een sterk veranderende of oneindige ohmse weerstand.
 
Dit klinkt meer als een brandstof tekort

Is ook mogelijk, vacuum in de tank ?

Verder sluit ik me aan bij een bobine/ontsteking probleem.

Kijk even hoe de vonk eruit ziet van kleur met een koude motor, en met een warme motor/als de motor afslaat.
Waarschijnlijk zie je dan een laf zwak oranje vonkje..

De vonk moet krachtig en blauw zijn, zowel warm als koud.

Het is waarschijnlijk de bobine, vervang voor de zekerheid ook de bougie, en neem een reserve bougie mee, op die manier kan je snel de vonk checken als de motor afslaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan