Honda Hornet Start niet, blok stuk

beaux

MF'er
19 mei 2016
152
2
Mijn honda Hornet 600 2004 start niet.
Eerst dacht ik dat de accu leeg was, die heb ik opgeladen, helaas zelfde probleem.
Nieuwe accu geprobeerd, zelfde isseu.
Nieuwe accu opgeladen nog steeds niet.

Ik hoor een tikkend geluid, iemand een idee?
Hieronder heb ik een Video geüpload.
 
Laatst bewerkt:
Mijn theorie...

Moertje zit er al een tijdje en past er net niet in. Bij de eerste slag wordt deze daardoor min of meer vastgeslagen op de zuiger (afdruk rechtsboven). Na het afkoelen na de laatste rit komt deze los verplaatst door het starten of van de standaard af halen en blokkeert de boel.
 
Dat denk ik niet gezien de afdruk in het filmpje links boven op de zuiger,het moertje heeft dus eerst daar gelegen en heeft zich later verplaatst waar hij nu ligt.
Die afdruk ligt vrij centraal,dus misschien inderdaad via het bougiegat in de cilinder gekomen,blijft de vraag over zijn de bougies er ooit wel eens uit geweest,wat niet logisch zou zijn gezien de lage km stand.Wat wel zou kunnen gezien de leeftijd en lage km stand is dat de carbs er af zijn geweest om die te reinigen,deze motor moet heel lang stil gestaan hebben,dus dat de carbs dan verstopt zijn geraakt is heel goed mogelijk.
En dat toen 1 of andere oen van een monteur een moertje kwijt geraakt is :? |(
Het moertje ligt een tijd in het inlaat kanaal werkt zich in de loop der tijd door het kanaal heen naar voren en floept op een gegeven ogenblik de cilinder in,blijft midden op de zuiger liggen en verplaatst zich naar de zijkant en bang de klep raakt hem en drukt hem vast in de zuiger waardoor de motor vast komt te staan.

Bedankt
Heren en dames, ik stel het zeer op prijs dat er zoveel aandacht aan dit topic is,
Hoe het moertje er is gekomen?. Had het liever allemaal niet gehad en lekker rijden.

Geschiedenis
De motor heeft na lang stil staan, 2017 september een grote beurt gehad de carbs zijn schoon gemaakt. Daarna ongeveer 2000km gereden. In december voortandwiel vervangen van 15 naar 14 tands en ketting gespannen 400 km zo gereden tot 6 januari. Rijdend perfect weg gezet geen enkel mankement, top fiets, tot een Week daarna, toen startte de motor niet, topic aangemaakt en nu tot dit verhaal van het moertje

Filmpje
Een beter filmpje gemaakt van cilinder 4.
https://www.youtube.com/watch?v=3XccYclSElU

In het filmpje is duidelijk te zien dat het een moertje is, en ik denk zelf te groot dat het door de bovenkant is gekomen. Je ziet geen gat in de cilinderkop maar een stempel afdruk van de moer.



Stalling
De motor staat bij mij achter onder een afdak.

Ik denk, dat de moer via de inlaat erin is gekomen.... Echter ga ik morgen een poging doen om de bovenkant eraf te halen, nog nooit eerder gedaan, ga weer wat leren :t .
 
Laatst bewerkt:
Ja! :Y


Ik zie een zeskantige klepschotel met inwendige schroefdraad. :z

Nee, er ligt echt een moertje (M6?) in de verbrandingsruimte. En een beschadiging of gat in de zuiger waar het moertje al eens goed klem gezeten heeft. Waarschijnlijk tussen klep en zuigerbodem.

Dat het blok vast stond is hiermee te verklaren. Het moertje zat tussen de zuiger en een klep, en dan krijgt de startmotor het niet meer rond. Ook aanduwen wil niet lukken want: Zuiger naar boven en klep naar beneden. VAST! Toen de TS met een sleutel de krukas achteruit draaide, kwam het spul vrij, tot hij ver genoeg gedraaid had en het moertje weer tussen de klep en de zuiger kwam.

Verdorie het laatste filmpje is stukken beter. Vreemd verhaal. Ik heb een keer zoiets gehad: na (uitbesteed onderhoud bij een dealers) is er iets van een ringetje in de verbrandingskamer terecht gekomen. Resultaat: 1 zuiger+cilinder afgeschreven, is toen een 2e hands set opgekomen (V-twin)
 
Ik denk, dat de moer via de inlaat erin is gekomen.... Echter ga ik morgen een poging doen om de bovenkant eraf te halen, nog nooit eerder gedaan, ga weer wat leren :t .


Ik zou mij uiterste best doen om dat moertje er uit te krijgen via de gaten die er zijn voordat ik het blok er uit zou peuteren.

Wat dat betreft voeg ik mij dus bij Janbros. In het ergste geval is het blok toch al naar de kloten :)

Of via het bougiegat of via de uitlaatklep of inlaatklep. een van beide moet open kunnen gaan als je nog wat kunt tornen.

Inspectiespiegels, magneten, grijpers

Met een grijpstuiver en magneet aan een stokkie gaan peuteren.

Neem er gerust een paar uur de tijd voor met koffie pauzes tegen overmatige irritatie ;)

db
 
Wat ik zou doen is bij de zaak die de grote beurt heeft gedaan je verhaal doen en wie weet
kan je daar wat reclameren,kleine kans maar ja heb je nee kan je krijgen.
Andere optie is met een flexibele magneet het moertje er uit proberen te vissen,daarna met de hand de motor een aantal malen proberen rond te draaien,gaat dat goed dan proberen te starten,want zo te zien ligt het moertje nog gewoon boven op de zuiger,de schade zou misschien mee kunnen vallen.
 
Laatst bewerkt:
De zuiger is sowieso aan vervanging toe, en hoe de kleppen er aan toe zijn is nog maar de vraag.

Over dat moertje, en enkele gegevens van de Hornet.

Hoe groot is het bougiegat, is dit 14mm. of kleiner? En hoe groot zijn de kleppen van een 600CC. viercilinder? Het lijkt mij een M6 kraagmoertje, zie onderstaande foto's.

[afbeelding]
[afbeelding]

Deze moertjes worden in de installatietechniek gebruikt om bijvoorbeeld kabelgoten te monteren. De "kraag" is net geen 14mm. en zou door een M14 bougiegat kunnen. Nee! Ik ga 't niet proberen. :N Maar als dit zo was, dan had de schade veel eerder en heel veel groter moeten zijn.
Komen we weer bij de kleppen. Zijn die groot genoeg om zo'n moertje erlangs te laten? Want; 600CC. viercilinder heeft toch maar vrij kleine klepjes t.o.v. een BMW R100. En ook dan denk ik niet dat ik daar zo'n moertje er langs kan krijgen. :N
Het moertje op je foto lijkt platter/minder hoog dan die in het filmpje. Die lijkt meer op een moertje waarmee je iets op een tapeind vast zet. Deze zal dan ook waarschijnlijk niet zo'n gekartelde rand hebben.
Heb zelf in de kabelgoten gezeten en tienduizend van deze moertjes vast gehad. Ik kom ze soms nog tegen in m'n schuur.
 
Wat ik zou doen is bij de zaak die de grote beurt heeft gedaan je verhaal doen en wie weet
kan je daar wat reclameren,kleine kans maar ja heb je nee kan je krijgen.
Andere optie is met een flexibele magneet het moertje er uit proberen te vissen,daarna met de hand de motor een aantal malen proberen rond te draaien,gaat dat goed dan proberen te starten,want zo te zien ligt het moertje nog gewoon boven op de zuiger,de schade zou misschien mee kunnen vallen.

Goeie grap, jij Was toch zelf ook monteur? Dan snap je zelf ook wel hoe kansloos dat Is..
 
Het moertje op je foto lijkt platter/minder hoog dan die in het filmpje. Die lijkt meer op een moertje waarmee je iets op een tapeind vast zet. Deze zal dan ook waarschijnlijk niet zo'n gekartelde rand hebben.
Heb zelf in de kabelgoten gezeten en tienduizend van deze moertjes vast gehad. Ik kom ze soms nog tegen in m'n schuur.
Klinkt als een bekentenis :o
 
Ik ben benieuwd of je de carbs moet synchroniseren nadat de moer er uit is gehaald. Verbrandingskamer is dan een stukje groter dus ik denk dat dat impact heeft. Als dat nodig is dan is de moer er ingevallen tijdens of voor de onderhoudsbeurt.

Daarnaast denk ik dat het blok gewoon nog goed loopt als de moer er uit is.
 
Maatje van me heeft ooit vrijwel exact hetzelfde gehad met een RSV Mille, lopend weggezet en nooit meer rond gestart krijgen. Bleek een M5 boutje in 1 van de koppen geramd te zitten. Hij had ooit verkeerde luchtfilter besteld en deze ‘pas’ gemaakt met een koplamp klemring van een of andere oude motor. Mogen jullie raden waar het boutje vandaan kwam...
 
Ik zou mij uiterste best doen om dat moertje er uit te krijgen via de gaten die er zijn voordat ik het blok er uit zou peuteren.

Wat dat betreft voeg ik mij dus bij Janbros. In het ergste geval is het blok toch al naar de kloten :)

Of via het bougiegat of via de uitlaatklep of inlaatklep. een van beide moet open kunnen gaan als je nog wat kunt tornen.

Inspectiespiegels, magneten, grijpers

Met een grijpstuiver en magneet aan een stokkie gaan peuteren.

Neem er gerust een paar uur de tijd voor met koffie pauzes tegen overmatige irritatie ;)

db

Gelukkig heb ik van mijn vader leren vissen :)

Tip met de magneet is een goeie. Heb mijn endoscope pakket erbij gepakt en tot mijn stomme verbazing zit er een magneet bij op een ijzer steeltje..


Al vrij snel had ik de moer te pakken, en geprobeerd om de moer naar het gat te krijgen, dat lukte, de krukas gedraaid en zo de cilinder omhoog gebracht zodat de moer klem komt te zitten onder het gat. De moer is groter dan het gat helaas '(

De resultaten heb ik gefilmd, zie youtube.
 
Gelukkig heb ik van mijn vader leren vissen :)

Tip met de magneet is een goeie. Heb mijn endoscope pakket erbij gepakt en tot mijn stomme verbazing zit er een magneet bij op een ijzer steeltje..


Al vrij snel had ik de moer te pakken, en geprobeerd om de moer naar het gat te krijgen, dat lukte, de krukas gedraaid en zo de cilinder omhoog gebracht zodat de moer klem komt te zitten onder het gat. De moer is groter dan het gat helaas '(

De resultaten heb ik gefilmd, zie youtube.
https://youtu.be/bJZPPLPYFQs


op 2.49 zie je de moer liggen
 
Terug
Bovenaan Onderaan