Waar zit de link tussen motoren- en wapenproductie?

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.116
8.242
Assen
Dag mensen..
Er zijn opvallend veel motormerken die een herkomst uit de wapenindustrie hebben.
(FN, Voskhod, IZH,BSA,Tula, CZ)- weet iemand nog meer?

Heeft iemand een verklaring voor dit verschijnsel? Het zal toch geen toeval zijn?

@ mod, ik zat te twijfelen tussen hier en off-topic.. ik merk 't wel als't niet goed is..
 
Omdat de schaal en wijze van metaalbewerking vroeger redelijk uitwisselbaar was.

Met relatief kleine aanpassingen konden machine en mens de gewenste onderdelen produceren.

Dat is mijn idee.

Husqvarna, general motors, Ducati....
In tijden van oorlog...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, zo moeilijk is het niet... wapenfabrikanten zochten een nieuw doel na de oorlog. Als niemand je producten meer koopt/nodig heeft/je het niet meer mag produceren, kun je of de stekker er uit trekken, of iets anders gaan maken.
 
Is het ook niet zo dat er na de oorlog veel behoefte was aan goedkoop vervoer voor de massa.
Dat zal er ook deels mee te maken hebben.
Om die reden is de (lichte) motor markt nog altijd DE markt in Azië, omdat zowat de meesten nog wel een lichte motor kunnen aanschaffen, terwijl een auto toch nog eerder voor de beter bemiddelde tot rijke mensen is.

Op de Filipijnen is dat echter aan het keren, omdat dat een van de snelst groeiende economieën heeft op dit moment ... en raar da ik dit ga zeggen, maar dat vind ik een beetje jammer ... het wordt er te Westers ...

Maar zoals Lemmy al zei, veel wapen producenten moesten na de oorlog hun zinnen natuurlijk ergens anders op richten wilden ze overleven. Veel van hen hadden voor de oorlog al een of ander productiebedrijf (in de metaalsector), en werden vlak voor en tijdens de oorlog gedwongen om de wapen productie op te nemen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mja, ik snap bovenstaande dingen maar waarom geen - ik noem maar wat- keukenapparatuur, landbouwmachines en-gereedschap etc..
Waarom motorfietsen? Was de specifieke vraag naar motoren (goedkoper vervoer) idd zo aanwezig?
 
Mja, ik snap bovenstaande dingen maar waarom geen - ik noem maar wat- keukenapparatuur, landbouwmachines en-gereedschap etc..
Waarom motorfietsen? Was de specifieke vraag naar motoren (goedkoper vervoer) idd zo aanwezig?

Gebeurde ook wel eens. :Y

vergiet_po_1024.jpg


Wat men dus deed met "overtollig" materiaal
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Ducati kwam uit de elektro omgeving in de oorlog met onder andere de fabricage van radio’s voor het italiaanse leger. Met een fabriek plat gegooid door de Engelsen en het wegvallen van de vraag door het leger is met over gestapt op fietsen met hulpmotoren chucciolo en kleine scooters voor na de oorlog inderdaad vanwege het goedkope vervoer gebrek.
Ducati Energica kom ik nog steeds tegen als leverancier van elektro onderdelen, o.a. Condensatoren voor industriele toepassing op e Hannover Industrie Messe o.a.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Ducati
 
Mja, ik snap bovenstaande dingen maar waarom geen - ik noem maar wat- keukenapparatuur, landbouwmachines en-gereedschap etc..
Waarom motorfietsen? Was de specifieke vraag naar motoren (goedkoper vervoer) idd zo aanwezig?
jij ziet veel motorfietsen omdat dat jouw wereld is. maar het gebeurde alle kanten op. velen gingen terug naar wat ze voor de oorlog deden of keken in hun omgeving naar wat ze konden verkopen en snel konden ontwikkelen. een wereld markt was er nog niet echt en in de omgeving was bijna altijd behoefte aan goedkoop transport. en voor metaalbewerken hadden ze de kennis en machines in huis en bij de motoren uit die tijd was metaalbewerken de allergrootste hoofdzaak. er waren ook bedrijfjes die bijvoorbeeld oude overtollige legermotoren opkochten en die ombouwden voor civiel gebruik maar ja de vraag uit de markt was zo groot dat die surplus markt heel snel opdroogde. dus dat fabrieken die de mogelijkheid hadden transportmiddelen gingen maken is niet zo vreemd, de vraag was er. en de vraag voor huishoudelijke apparaten was lang niet zo groot. veel mensen hadden nog niet eens stroom of telefoon in huis dus wat moet je dan met huishoudelijke apparaten.
 
Mja, ik snap bovenstaande dingen maar waarom geen - ik noem maar wat- keukenapparatuur, landbouwmachines en-gereedschap etc..
Waarom motorfietsen? Was de specifieke vraag naar motoren (goedkoper vervoer) idd zo aanwezig?
Er zijn bedrijven die ook een andere richting zijn opgegaan.
Waarom zou je willen denken dat wapenfabrikanten enkel en alleen zijn overgestapt naar motorfietsen maken, en vice versa?
 
Er zijn bedrijven die ook een andere richting zijn opgegaan.
Waarom zou je willen denken dat wapenfabrikanten enkel en alleen zijn overgestapt naar motorfietsen maken, en vice versa?

Heel simpel, met wapens kan je mensen doodmaken, met motoren maken ze zichzelf dood. Just taking out the middle man :+
 
Er zijn bedrijven die ook een andere richting zijn opgegaan.
Waarom zou je willen denken dat wapenfabrikanten enkel en alleen zijn overgestapt naar motorfietsen maken, en vice versa?
Wel, Dit is idd.mijn vraag..Idd het valt me op omdat motoren 'mijn wereld' zijn..
Het word inmiddels een leuk topic met veel informatievolle bijdragen. *O*

Dank iedereen! :}
 
Mja, ik snap bovenstaande dingen maar waarom geen - ik noem maar wat- keukenapparatuur, landbouwmachines en-gereedschap etc..
Waarom motorfietsen? Was de specifieke vraag naar motoren (goedkoper vervoer) idd zo aanwezig?
Dat zullen ze zichzelf ook wel afgevraagd hebben. Hoevaak zie jij nog FN, Voskhod, IZH,BSA,Tula, CZ nieuwe motoren op de markt zetten?
 
Terug
Bovenaan Onderaan