Puls-signaal naar VDO snelheidsmeter

GSlandrover

MF veteraan
Donateur
28 jul 2014
2.033
770
Op mijn zzr1100 zijspancombinatie is de originele telleraandrijving vervallen. In het dashboard heb ik een VDO snelheidsmeter geplaatst, deze;

https://vdo-webshop.nl/nl/snelheidsmeters/544-vdo-viewline-snelheidsmeter-200-km-h-zwart-85mm.html

Voor het signaal heb ik een sensor bij het achterwiel geplaatst, deze;

https://www.caferaceronderdelen.nl/motogadget-speedo-sensor-reserve-onderdeel-draad-i.html

De VDO kan allerlei pulsen hebben of een GPS signaal, ik heb dus voor de pulsen gekozen. In de remschijf heb in eerste instantie 2 van de 4 bouten vervangen voor magneetboutjes. Afstand 2 mm. Het aantal pulsen kun je instellen op de VDO of je calibreert hem door precies 1 km te rijden, hij meet dan zelf het aantal pulsen.

Nu het probleem; op lage snelheden (tot ca 70km/u) gaat het prima. Met flink doortrekken gaat de tellernaald stuiteren, af en toe voluit, erg onrustig.

Wat heb ik al geprobeerd;
-sensor afstand vergroten tot 8mm (geen resultaat)
-1 magneet ipv 2 (aantal pulsen gehalveerd/geen result)
-polariteit van magneet omgedraaid (geen result)
-Een ontstoorde kabel van achterwiel naar dash gelegd om zo invloed van bobines tegen te gaan (geen result)
-er zit geen rare slinger in het achterwiel/beugel van sensor zit goed vast

Ik weet het even niet meer, mss eens andere sensor proberen.

Iemand nog opties?
 
Meestal moet de afstand van de sensor vrij dicht langs de magneet gaan(<1mm).Noord/zuid op de magneet is ook belangrijk,maar dat heb je al getest.
Wat vreemd dat er bij deze nette teller geen sensor zit?
 
Zat er geen handleiding bij de meter of kabel?Of anders contact opnemen met VDO NL.
Uit je verhaal lijkt het er op dat de meter geen goed signaal krijgt bij hoge snelheid,
vandaar mijn opmerking probeer eens een kleinere afstand,ik vind 2mm behoorlijk groot.
 
Laatst bewerkt:
Bij de meter zat een schema met wat er aangesloten dient te worden. Een puls erheen is genoeg. Zo heb ik het ook gedaan en tot die 70 km/u werkt dat goed, geeft ook de juiste snelheid aan.

Ik kan nog naar minder hoor, kan het eens proberen.

Vooral dat ie helemaal uitslaat snap ik niet, je zou zeggen dat als ie pulsen gaat missen, juist minder aangeeft.
 
Weet je zeker dat die sensor die je aangeschaft heb de juiste is,zo niet dan kan je beter eerst
contact met VDO opnemen en vragen welk type sensor je moet gebruiken.
 
Contact gehad met verkoper en inderdaad verkeerde sensor. Vdo kan niet met reed contact met magneet overweg.
Inmiddels bij Conrad een inductieve besteld, dan moet het goed komen.

Bedankt voor het meedenken.
 
Dan hadden ze er ook bij kunnen vertellen wat niet werkt op hun VDO teller.

Maar goed, we gaan 't zien, want ik heb ook een andere teller nodig. En een fietscomputertje is 't niet helemaal voor me.

Klopt, er staat niet veel in de beschrijving over wat wel en niet kan. Gewoon een electrisch schema, dat wel. Misschien wordt er vanuit gegaan dat je er ook VDO sensoren bij koopt, die zijn er wel, maar hangt ook een VDO prijs aan.

Ik vind het verder wel een heel mooi ding, geen poespas en rare lampjes. Gewoon een teller/snelheidsmeter met een naald. Makkelijk in te bouwen en is er in diverse maten.
 
Persoonlijk had ik een fiets computer gebruikt,kost een fractie van de VDO teller en werkt net zo goed of beter,is alleen niet zo mooi als de VDO ;)
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk had ik een fiets computer gebruikt,kost een fractie van de VDO teller en werkt net zo goed of beter,is alleen niet zo mooi als de VDO ;)

Dat klopt. Het oog wil ook wat. Ik wilde het gewoon in het originele dashbord, in de originele kuip en geen compleet ding zoals Acewell of motogadget ze levert. De rest van het dash is nog prima en alles werkt.
De VDO is clean, in het digitale deel kun je switchen naar klok, voltmeter, tripmeter en de ODO meter. Rode achtergrondverlichting en die is in felheid in te stellen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan