Moeilijk starten en witte rook uit uitlaat

Ghostridah5

Rookie
6 jun 2017
5
0
Goedemorgen MF'ers

Kunnen jullie me helpen een probleempje met mijn motor op te lossen
Ik heb namelijk een Kawasaki ER-5 uit het jaar 2001 en de laatste tijd heb ik
startproblemen met dat ding, als hij een tijdje stil heeft gestaan ongeveer 8/9 uurtjes en ik wil hem starten
dan gaat dat alleen als ik de choke vol open zet. Is dit normaal bij zo'n oude motor of
kan dat opgelost worden?

Als de motor vervolgens 10 seconden lang aan het brullen is (met de choke open) dan komt er witte rook uit de uitlaat, en 15 seconden later is de witte rook weer verdwenen. Nogmaals de vraag : Is dit normaal bij zo'n motor of kan dat ook gefixt worden.
Ik heb gisteren het een en ander opgezocht over wat het kan zijn en ik vond dat het door de afkoeling, condens in de uitlaat kan ontstaan. Ik kwam ook iets tegen over een lekke koppakking of bevroren carburateurs.

Hebben jullie hier ervaring mee ?

Alvast bedankt!
 
dan gaat dat alleen als ik de choke vol open zet. Is dit normaal bij zo'n oude motor of
kan dat opgelost worden?

Motor starten met choke? Ja, daar is de choke voor.
"de laatste tijd"
je bedoelt: de winter?

Witte rook = water/koelvloeistof
Als het een paar seconden is en daarna niet terug komt, zou ik me niet zo druk maken.. als er een lekkage is dan zou hij vaak ook wel roken met druk op het systeem. Hou je koelvloeistof in de gaten zou ik zeggen, dat weet je et.
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen MF'ers

Kunnen jullie me helpen een probleempje met mijn motor op te lossen
Ik heb namelijk een Kawasaki ER-5 uit het jaar 2001 en de laatste tijd heb ik
startproblemen met dat ding, als hij een tijdje stil heeft gestaan ongeveer 8/9 uurtjes en ik wil hem starten
dan gaat dat alleen als ik de choke vol open zet. Is dit normaal bij zo'n oude motor of
kan dat opgelost worden?

Als de motor vervolgens 10 seconden lang aan het brullen is (met de choke open) dan komt er witte rook uit de uitlaat, en 15 seconden later is de witte rook weer verdwenen. Nogmaals de vraag : Is dit normaal bij zo'n motor of kan dat ook gefixt worden.
Ik heb gisteren het een en ander opgezocht over wat het kan zijn en ik vond dat het door de afkoeling, condens in de uitlaat kan ontstaan. Ik kwam ook iets tegen over een lekke koppakking of bevroren carburateurs.

Hebben jullie hier ervaring mee ?

Alvast bedankt!
Zoals je het hier schrijft, is het condens, dat met kouder weer extra zichtbaar wordt.
Carb icing vindt plaats tijdens het rijden, bij mn vochtig weer.
 
als ik de stelling zou poneren dat Ghostridah5 geen enkel benul heeft van het techniek deel van motorrijden, zouden er dan mensen zijn die dat snappen....? |( |(

En als dat zo is, dan is het beste wat hij kan doen zijn vragen neerleggen bij mensen die dat wel hebben...
Top gedaan dus :t

En witte rook is inderdaad condens, je hoeft je pas zorgen te gaan maken bij blauwe walmen.
Ik heb die van mij een paar dagen geleden ook even gestart i.v.m. onderhoud en had het ook. Kijk maar eens naar de schoorstenen op de daken met koude temperaturen (vooral 's ochtends), allemaal mooie witte pluimpjes.

Ik choke trouwens ook altijd bij starten, het moet echt hoog zomer zijn wil ik 'm een keer aanslingeren zonder de choke er op. Hij kan er meestal wel na een metertje of 50 al van af.
 
Goedemorgen MF'ers

Kunnen jullie me helpen een probleempje met mijn motor op te lossen
Ik heb namelijk een Kawasaki ER-5 uit het jaar 2001 en de laatste tijd heb ik
startproblemen met dat ding, als hij een tijdje stil heeft gestaan ongeveer 8/9 uurtjes en ik wil hem starten
dan gaat dat alleen als ik de choke vol open zet. Is dit normaal bij zo'n oude motor of
kan dat opgelost worden?
ja is volkomen normaal dat is nu juist waar de choke voor is. met deze koude temperaturen behalve vandaag dan zit de choke er in om het mengsel te verrijken zodat het condenseren van benzine op de koude cilinderwand wordt gecompenseerd. zonder die verrijking maar met die condensatie van benzinedamp is het mengsel te arm om te ontbranden.
Als de motor vervolgens 10 seconden lang aan het brullen is (met de choke open) dan komt er witte rook uit de uitlaat, en 15 seconden later is de witte rook weer verdwenen. Nogmaals de vraag : Is dit normaal bij zo'n motor of kan dat ook gefixt worden.
ja is ook volledig normaal dat doet elke verbrandingsmotor als het koud is. bij verbranding komt vocht vrij veel vocht. en doordat de uitlaat nog koud is zijn de uitlaatgassen zover afgekoeld dat de lucht het vocht niet meer kan vasthouden en dus condenseert het met als gevolg witte rook. op het moment dat de uitlaat is doorgewarmd komen de gassen er zo heet uit dat het vocht niet direct condenseert en dan zie je het dus ook niet meer. het condenseert vaak nog wel maar dan is het al zover vermengt met verse buitenlucht dat je het niet meer ziet omdat de concentratie te laag is.
Ik heb gisteren het een en ander opgezocht over wat het kan zijn en ik vond dat het door de afkoeling, condens in de uitlaat kan ontstaan. Ik kwam ook iets tegen over een lekke koppakking of bevroren carburateurs.

Hebben jullie hier ervaring mee ?

Alvast bedankt!
en niet te veel opzoeken gewoon terug naar school dit is basis scheikunde (verbranding) en natuurkunde (condensatie) daar zou je het internet helemaal niet voor nodig moeten hebben.
 
Als de motor vervolgens 10 seconden lang aan het brullen is (met de choke open) dan komt er witte rook uit de uitlaat, en 15 seconden later is de witte rook weer verdwenen. Nogmaals de vraag : Is dit normaal bij zo'n motor of kan dat ook gefixt worden.
Ik heb gisteren het een en ander opgezocht over wat het kan zijn en ik vond dat het door de afkoeling, condens in de uitlaat kan ontstaan. Ik kwam ook iets tegen over een lekke koppakking of bevroren carburateurs.
Hehe, neem maar van mij aan, koelvloeistof in je uitlaat ziet er wat anders uit. Complete garage in de mist na het starten :')

Niks om je druk over te maken.
 
ja is volkomen normaal dat is nu juist waar de choke voor is. met deze koude temperaturen behalve vandaag dan zit de choke er in om het mengsel te verrijken zodat het condenseren van benzine op de koude cilinderwand wordt gecompenseerd. zonder die verrijking maar met die condensatie van benzinedamp is het mengsel te arm om te ontbranden.

ja is ook volledig normaal dat doet elke verbrandingsmotor als het koud is. bij verbranding komt vocht vrij veel vocht. en doordat de uitlaat nog koud is zijn de uitlaatgassen zover afgekoeld dat de lucht het vocht niet meer kan vasthouden en dus condenseert het met als gevolg witte rook. op het moment dat de uitlaat is doorgewarmd komen de gassen er zo heet uit dat het vocht niet direct condenseert en dan zie je het dus ook niet meer. het condenseert vaak nog wel maar dan is het al zover vermengt met verse buitenlucht dat je het niet meer ziet omdat de concentratie te laag is.

en niet te veel opzoeken gewoon terug naar school dit is basis scheikunde (verbranding) en natuurkunde (condensatie) daar zou je het internet helemaal niet voor nodig moeten hebben.


Wat als je nou natuurkunde scheikunde hebt gehad? Vind je laatste paar zinnen een beetje over de top. Mensen stellen vragen voor meer duidelijkheid. Niet om maar te stellen. En je kan beter 10x vragen en begrijpen dan 9x vragen en gewoon laten voor was het is met nog geen idee!

Verder heb ik het zelfde probleem alleen die van mij rookt nog zeker een paar kilometers. Maar dan ook goed roken.
 
rook is wat anders als stoom. stoom voor een paar kilometer is normaal. een uitlaat is niet instant warm en onttrekt dus een hoop warmte aan de uitlaatgassen waardoor je de condens (stoom) zichtbaar wordt. zolang het over gaat als de motor heet is en er geen koelvloeistof verdwijnt is het geen probleem.
rook is slecht verbrande brandstof (benzine of olie) en is niet wit maar grijs of zwart en is wel een probleem normaal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan