Slippende koppeling, net alles vervangen. Kawa ER6n

Poowhz

Rookie
24 jan 2018
15
0
Hallo iedereen,

Ik rijd momenteel met een Kawasaki ER6-N van 2013.
Nu zit ik toch met de handen in men haar, want ik heb al alles geprobeerd waar ik zelf kan opkomen.

Even een schets van de situatie.

Een paar maanden geleden begon mijn koppeling te slippen op hoge toeren. Ik heb dan mijn koppelingsplaten, frictieplaten en veren vervangen. (Alles zat trouwens nog binnen de service limiet, maar sinds het toch openlag toch alles vervangen)

Mijn nieuwe platen hebben ongv 2 dagen in olie gelegen voor ik ze er in stak.
Met mijn nieuwe platen slipt hij weer, en het is zelfs erger geworden.

De clutch kabel is ook goed afgesteld, maar nu is het slippen zo erg geworden dat ik immens veel vermogenverlies heb. Vroeger was max 220 km/u, nu haal ik met moeite 170, en dan moet ik al een serieus lange baan hebben.

Hij durft dit ook in bochten te doen, wat natuurlijk voor gevaarlijke situaties zorgt.

(Ook moet ik er bijzeggen dat hij minder zuinig loopt met de nieuwe platen, vroeger kon ik met een volle tank, en zuinig rijden 200-250km rijden, nu max 150)

Als de koppeling slipt keert ie ook vanzelf terug, dus zonder het gas te lossen, en dan neemt ie hem om even later terug te slippen.

Alvast bedankt voor de eventuele tips!

Olie die ik gebruik is 10W40 semi synthetisch van EUROL.
 
Laatst bewerkt:
Ik vermoed dat de koppelingsonderselen niet origineel Kawasaki zijn?

Dit dus^

Als het originele platen zijn èn je hebt ze goed gemonteerd, blijft er over:

- verkeerde olie (auto-olie)
- verkeerd in elkaar gezet (ontkoppelingsmechanisme of volgorde/positie van de platen)
- verkeerd afgesteld (speling hendel)

Als de koppeling niet origineel is komt er bij:

- individuele platen of totale platenpakket te dun
- verkeerde platen
- etc
 
Mijn docent motormechanica heeft ze gemonteerd, dus ik ga er van uit dat het nieuwe setje op de juiste manier gemonteerd is.

Er is een reden dat ie docent is geworden he.... :P

Hij had gewoon iedere dag aan motoren kunnen werken als ie een beetje goed was, nu staat ie heel de dag voor een klas met een stel etters... ;)
 
Laatst bewerkt:
Nuja, als je hem in 2de, of 3de volledig opentrekt doet ie juist het zelfde vandaar dat alles er naar wijst dat ie slipt. Moest je aan iets anders denken, feel free to share :)

leuk om weten, maar niemand hier weet wat je motor "hetzelfde" doet. het enige wat we weten is dat jij denkt dat de koppeling slipt, maar ik heb nog niets gelezen dat ook maar in de buurt komt van een koppelings-probleem.

azls jij niet duidelijker bent, kan ik dat ook niet zijn.
 
leuk om weten, maar niemand hier weet wat je motor "hetzelfde" doet. het enige wat we weten is dat jij denkt dat de koppeling slipt, maar ik heb nog niets gelezen dat ook maar in de buurt komt van een koppelings-probleem.

azls jij niet duidelijker bent, kan ik dat ook niet zijn.


Nou het is heel simpel, ga 100 rijden in de hoogste versnelling, trek in 1 keer het gas helemaal open en let op je toeren(teller).
Als de snelheid niet evenredig met de toeren gaan slipt de koppeling.
:+

Dus TS, maak wat testritten en doe je verslag.
 
leuk om weten, maar niemand hier weet wat je motor "hetzelfde" doet. het enige wat we weten is dat jij denkt dat de koppeling slipt, maar ik heb nog niets gelezen dat ook maar in de buurt komt van een koppelings-probleem.

azls jij niet duidelijker bent, kan ik dat ook niet zijn.

Dan doe ik nu even mijn best om het wat concreter te schetsen.
Tot 6000 toeren doet ie wat ie moet doen. (max 13.5k toeren)

Als hij begint te slippen (of wat het ook is dat ie doet) blijft hij verder bollen om het vermogen dat ik op dat moment reed, stijgt hij +- 2000 toeren, komt vanzelf terug naar het toerental dat je origineel reed, en pakt dan pas vast, versnelt wat, om dan opnieuw hetzelfde tegen te komen.

Dus als ik 120 rijd aan 6000 toeren en ik geef flink wat gas bij, blijft hij 120 rijden, stijgt hij +- 2000 toeren, daalt vanzelf terug naar 6000 toeren (zonder gas te lossen) om dan even te versnellen en dan terug het zelfde verhaal.

Soms blijft hij ook gewoon in hogere toeren hangen zonder vanzelf terug te keren, en versnelt hij ook niet, dan bolt ie gewoon uit, maar dan wel in zen begrenzer.

Ik hoop dat ik het nu wat beter heb kunnen duiden?
 
Dan doe ik nu even mijn best om het wat concreter te schetsen.
Tot 6000 toeren doet ie wat ie moet doen. (max 13.5k toeren)

Als hij begint te slippen (of wat het ook is dat ie doet) blijft hij verder bollen om het vermogen dat ik op dat moment reed, stijgt hij +- 2000 toeren, komt vanzelf terug naar het toerental dat je origineel reed, en pakt dan pas vast, versnelt wat, om dan opnieuw hetzelfde tegen te komen.

Dus als ik 120 rijd aan 6000 toeren en ik geef flink wat gas bij, blijft hij 120 rijden, stijgt hij +- 2000 toeren, daalt vanzelf terug naar 6000 toeren (zonder gas te lossen) om dan even te versnellen en dan terug het zelfde verhaal.

Soms blijft hij ook gewoon in hogere toeren hangen zonder vanzelf terug te keren, en versnelt hij ook niet, dan bolt ie gewoon uit, maar dan wel in zen begrenzer.

Ik hoop dat ik het nu wat beter heb kunnen duiden?
Ik elke versnelling?
 
De clutch kabel is ook goed afgesteld, maar nu is het slippen zo erg geworden dat ik immens veel vermogenverlies heb. Vroeger was max 220 km/u, nu haal ik met moeite 170, en dan moet ik al een serieus lange baan hebben.

Als dit door een slippende koppeling zou komen...dan had je met het rijden op die manier heel je nieuwe koppelingsplaten er allang weer uitgebrand. In een paar minuten brand je zo heel je koppeling eruit.

Ik sluit me er dus bij aan dat doorslippende koppelingsplaten niet de oorzaak van dit probleem zijn.
 
Ja, vanaf 2 de tot in 6de doet ie dit, ik zal morgen eens zien of het in 1ste ook is. al veronderstel ik van wel maar kan dit niet met zekerheid zeggen.
Haal de zij kap er eens af, en bekijk hoe de nieuwe platen er uit zien.
Had je die trouwens voor montage ook opgemeten?

Besteed ook wat aandacht aan de geur, als de kap er af is. Dat zomaar ene goede indicatie zijn om richting verbrandde platen te gaan denken.

Omdat je dit euvel hebt in meerdere versnellingen, lijkt het op de koppeling die niet goed werkt.
Om uit te vinden wat er is, moet je gaan uitsluiten.

Koppelingskabel moet helemaal goed zijn. Van de manier waarop het bij de hevel gemonteerd zit, tot aan hoe het de korf bediend binnen in het blok.

De nieuwe platen/veren moeten goed zijn, meten dus.

En omdat je er best wat mee gereden hebt, al slippend, moet je ook nagaan of het nieuwe setje nog bruikbaar is, als je de oorzaak hebt gevonden en verholpen.
 
Nuja, als je hem in 2de, of 3de volledig opentrekt doet ie juist het zelfde vandaar dat alles er naar wijst dat ie slipt. Moest je aan iets anders denken, feel free to share :)
Als je koppeling slipt in de 2e en alle andere versnellingen bij vol gas, dan heb je volgens mij ineens toeren tot de begrenzer en is al je vermogen weg. Iets gas terug en pakt m weer op. Als dat gebeurt, dan slipt de koppeling...
 
Het zijn inderdaad aftermarket platen, die we voor montage hebben gemeten en waren goed, alsook de veren waren de juiste lengte.

Viper Road Motorcycle/Bike Clutch Kit For Kawasaki 2012 ER-6N CBF KITK6 | eBay
Juiste lengte, maar ook de juiste veerdruk? Ik kan me voorstellen dat hier ook verschil in zit bij de niet originele veren. Als de lengte kleiner is bij een originele, dan is deze veer verslapt. Ik heb ze juist van EBC er in, omdat deze voor mijn Zed 15% sterker zijn.
 
Juiste lengte, maar ook de juiste veerdruk? Ik kan me voorstellen dat hier ook verschil in zit bij de niet originele veren. Als de lengte kleiner is bij een originele, dan is deze veer verslapt. Ik heb ze juist van EBC er in, omdat deze voor mijn Zed 15% sterker zijn.

We hadden de veren ook gemeten, en die waren perfect wat kawasaki voorschrijft. of dat de juiste druk er dan ook effectief opstaat is een ander verhaal.
 
Dan doe ik nu even mijn best om het wat concreter te schetsen.
Tot 6000 toeren doet ie wat ie moet doen. (max 13.5k toeren)

Als hij begint te slippen (of wat het ook is dat ie doet) blijft hij verder bollen om het vermogen dat ik op dat moment reed, stijgt hij +- 2000 toeren, komt vanzelf terug naar het toerental dat je origineel reed, en pakt dan pas vast, versnelt wat, om dan opnieuw hetzelfde tegen te komen.

Dus als ik 120 rijd aan 6000 toeren en ik geef flink wat gas bij, blijft hij 120 rijden, stijgt hij +- 2000 toeren, daalt vanzelf terug naar 6000 toeren (zonder gas te lossen) om dan even te versnellen en dan terug het zelfde verhaal.

Soms blijft hij ook gewoon in hogere toeren hangen zonder vanzelf terug te keren, en versnelt hij ook niet, dan bolt ie gewoon uit, maar dan wel in zen begrenzer.

Ik hoop dat ik het nu wat beter heb kunnen duiden?

duidelijk genoeg, dit is inderdaad een slippende koppeling. dat je daarmee je topsnelheid hebt willen testen en je daar lang over gedaan hebt wil meteen ook zeggen dat deze koppeling nu reeds versleten is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan