Brandstof: hogere octaan - schonere verbranding

pegaso-rider

MF veteraan
6 aug 2011
1.051
12
Fryslân
Eigenlijk is mijn vraag heel eenvoudig en met ja of nee te beantwoorden. Zorgt een hogere octaan gehalte voor een schonere verbranding in de motor?
 
afhankelijk van welke motor kan het een beetje helpen. bij een zeer moderne motor met hoge compressie kan de ontsteking zicht iets verder bijregelen voordat er detonatie ontstaat. door die vroegere ontsteking kan de verbranding iets langer duren waardoor je een iets verbeterde (meer volledige) verbranding krijgt. en ja dat is dus iets schoner.
meeste voordelen voor het schoner verbranden van premium brandstof komt echter door de popes die worden toegevoegd.
 
afhankelijk van welke motor kan het een beetje helpen. bij een zeer moderne motor met hoge compressie kan de ontsteking zicht iets verder bijregelen voordat er detonatie ontstaat. door die vroegere ontsteking kan de verbranding iets langer duren waardoor je een iets verbeterde (meer volledige) verbranding krijgt. en ja dat is dus iets schoner.
meeste voordelen voor het schoner verbranden van premium brandstof komt echter door de popes die worden toegevoegd.

Dat moderne motoren een hogere compressie verhouding hebben betekend niet automatisch dat er meer druk in de cilinders ontstaat.
De moderne hoog vermogens motoren hebben nokkenassen met veel duratie, de kleppen gaan dus laat dicht, en daarom ben je een hogere cr nodig om voldoende druk in de cilinder te krijgen, de zuiger gaat pas druk opbouwen als de kleppen dicht zijn.

De moderne motoren lopen goed op een 95
 
Heb je hier ook een bron voor? Ik heb altijd het idee dat een wassen neus is.
Zou graag eens het tegendeel willen lezen met een test of zo.

Wel een voorbeeld uit de praktijk,ik was toen op bezoek bij Hoegee motortechniek,
hij was een Hayabusa blok aan het opvoeren en was verbaasd hoe schoon de kleppen
waren,de eigenaar had alleen maar met V power gereden.
 
Wat wel een schonere motor oplevert is Shell V power of BP ultimate.
Bij BP is het toch niet alleen de Ultimate versie die voor een schonere motor zorgt? Ook de "normale" ongelode euro 95 als ik de website mag geloven.

Al onze brandstoffen bevatten ACTIVE-technologie. Dat is de naam van de unieke mix van speciale ingrediënten die onze wetenschappers hebben ontwikkeld en die bewezen geavanceerde, vuilverwijderende eigenschappen heeft.

Dit betekent dat voor het eerst ook onze reguliere brandstof het vuil verwijdert dat kan worden achtergelaten door basisbrandstoffen.* Als u BP Euro 95 met ACTIVE-technologie blijft gebruiken helpt het u met:
  • een motor die draait als nieuw
  • meer kilometers per tank
  • een soepelere rijervaring
  • minder risico op onverwacht onderhoud
* Basisbrandstoffen zijn brandstoffen die alleen voldoen aan de NEN EN-standaard.
Bron: Ongelode Benzines met ACTIVE-technologie | BP-brandstoffen | Producten en Diensten | BP On The Road Nederland
 
Eigenlijk is mijn vraag heel eenvoudig en met ja of nee te beantwoorden. Zorgt een hogere octaan gehalte voor een schonere verbranding in de motor?
Het is octaan getal. Niet gehalte.

En nee, het gaat om klopvastheid, wijze van detonatie. Niet om reinigen.

Natuurlijk is een bij effect van een zo perfect mogelijke ontbranding, dat er minder vervuiling optreedt. Maar dat is wat ver gezocht, naar mijn mening.
 
Afgelopen week stond er hier nog RON95 op de V-power pomp.
V-power was altijd RON97, alleen deze is niet standaard. 95 en 98 is dat wel. Maar; het was geen RON98 maar 97; dus mag er geen label van 98 op. Vandaar dat V-Power altijd het label droeg van 95; terwijl de klopvastheid 97 was. Nu dus 98; dus ze zullen overal wel nieuwe stikkers gaan plakken ;)
 
Heb je hier ook een bron voor? Ik heb altijd het idee dat een wassen neus is.
Zou graag eens het tegendeel willen lezen met een test ofzo.
Schoner wordt het wel, dat is wel aangetoond. Ik kan even geen rapport online vinden maar dit vat het mooi samen:
Werkt speciale benzine?
Want de vraag blijft een beetje wat het nut is van een inwendig brandschone motor. Slecht is het niet, maar wat wordt er precies beter..?

TNO bevestigt de claim van BP dat zijn premium brandstof Ultimate de motor reinigt.

Sinds de introductie van premium brandstoffen als Shell V-Power, BP Ultimate en TOTAL Excellium, woedt de discussie of de nieuwe brandstoffen ook echt die eigenschappen bezitten die de oliemaatschappijen claimen. Denk daarbij aan minder roetuitstoot, meer motorvermogen en een lager brandstofverbruik. BP heeft van TNO een zogenoemd productlabel gekregen voor de reinigende eigenschappen van zijn brandstof BP Ultimate.

Hier staat ook wel wat info, jammer genoeg werken niet alle links meer:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1632948/0

De besparing staat dus niet in verhouding tot de hogere prijs per liter, maar je lijkt er wel zuiniger mee te kunnen rijden.
 
Laatst bewerkt:
Zeggen ze,
zelfs het het deel waar je het vulpistool inhangt wordt brandschoon, kijk maar eens goed naar die reclame waar de borsteltjes die ze ingebouwd hebben hun werk doen. :+ _O-

Het is wel zeker dat het blok inwendig schoner word,wel is het de vraag of bij met name oudere motoren die niet eerder op V power gereden hebben dat wenselijk is,ik heb een
oude FZR1000 gehad en was over gestapt op V power,wat er gebeurde was dat het olieverbruik wat eerst een liter op 4000km was steeds hoger werd,en na ongeveer 3000km
naar 1 op 1600 steeg ,waarschijnlijk omdat de V power de kool verwijderde die de olieschraapveren nog enige steun gaf bij het afdichten.Ik zou anders geen andere verklaring
kunnen geven voor het zo snel toenemende olieverbruik.Blijft dan wel het feit dat
die motor eigenlijk aan revisie toe was,hij reed verder nog prima.
 
Terug
Bovenaan Onderaan